Sätta stängsel

Det får bli en klubba låter det som :) Ska testa med bara spett först, får vi in tekniken med det är det ju suveränt!
 
Hyrde jordborr en gång ... LIVSFARLIGT ... "tappade den" och maskinen snurra på som en båtmotor men iom att borren satt i jorden va det som sagt det ovan jord = det du håller i som snurra... Hyrd på Cramo...
Någon som hadde kopplat bort dädmansgreppetet - den ska stanna när man släpper.
Det får bli en klubba låter det som :) Ska testa med bara spett först, får vi in tekniken med det är det ju suveränt!
Sett någon som haft som en klubba eller slägga på spettet med - men har inte haft tillfäll att se det på nära håll eller prova.
 
Har aldrig använt annat än ett spett, och hägnat in hundratals hektar. Har väldigt svårt att tro att det kan vara bra med en sån där nerslagare? Då måste man ju slå som en tok? Skulle möjligen funka på dy-mark.
Jag köpte en nerslagare för ett par år sedan. Bästa köp jag gjort på länge.

För mig, som inte är så lång, så fungerar det inte så bra med klubba. Däremot är nerslagaren toppenbra.

Precis som @Lovisaleonora skriver, så måste man jobba rätt med klubban för att kroppen ska orka och stolpen komma ner bra (rakt och oskadad).
Ska jag använda klubba/slägga, måste jag stå på "något", en pall, en sten eller stubbe för att kunna slå rätt de första slagen. Pallen blir ofta vinglig, och jag kan ju inte välja plats för stolparna efter var det finns stubbar och stenar...
Det mesta av våra stängsel går genom skog, där vi tyvärr inte kan använda traktor eller andra maskiner.

Hur man slår ner en något tjockare stolpe i fast mark med ett järnspett, utan att vare sig slå sig själv, eller skada stolpen begriper jag inte, men jag har ju bara stängslat 5-6 kilometer med trästolpar de senaste åren till våra rovdjursavvisande stängsel...
Alltså en stolpe eller två kan man ju slå ner med vad som helst, spettet, en sten, en hammare, what ever, men efter ett tag när man börjar bli trött och mindre precis? Vinglar inte spettet?
Alltså jag har slagit ner bokstavligen tusentals stolpar, det mesta för hand.

Att inte vilja prova med nerslagare, är fördomsfullt. Ny grej, och mindre macho än slägga kanske?

Nerslagaren är alltså tung som en klubba/slägga, det är inte ett lätt metallrör, men ergonomin i arbetet är överlägsen om man inte är tillräckligt lång, superstark och därför kan jobba med rätt teknik med klubba/slägga.
Med nerslagaren kan man dels jobba på två när det behövs, och alltså bli starkare genom det.

Handtaget på nerslagaren är ju långt, så när man ska ska börja slå ner stolpen så kan man använda båda händerna, placerade på en sådan höjd så att man blir som starkast. Det är också lätt (relativt) att styra så att stolpen blir rak.
Jag orkar massor med flera stolpar per pass med nerslagaren, och dessutom blir resultatet mycket bättre.

Oavsett klubba/slägga eller nerslagare, så spettar jag/vi alltid. Vi har tämligen stenig jord, så även på åkermark, så måste det spettas före nerslagning.

Det enda fallet numera när klubban kommer fram, är vid återanvändning av en begagnad stolpe med isolatorer i, t.ex. vid behov av byten av en enstaka stolpe som gått sönder.
 
Ja vad det är för mark är avgörande. Är det stenhårt så är det.
Och rovdjursstaket är det ju mycket högre krav på.
Ett elstängsel för två hästar som mina med en smal stolpe var fjärde meter och ibland bara en tråd är ju en annan femma.
Pappa hade ju får på större ytor än så. Jag tyckte han stängslade jämt.
Våra har fem hektar att gå på, dom tror säkert dom är på rymmen jämt för hagen är så stor. På hösten kan dom "ramla ut" när dom äter äpplen som ligger utanför staketet och sträcker sig. Men jag har i princip ingen belastning på stolparna och har det bara regnat så är det ganska lätt att spetta.
 
Med rätt teknik och styrka är slägga överlägset, men med fel teknik eller lätt trött - livsfarligt.

Du måste ha en bra teknik för att släggan ska göra jobbet, gör du själv jobbet blir det otroligt slitigt. Då är det bättre med en nedslagne (rör med två handtag) men då ska det inte vara för hårt i marken. Ska du använda slägga, köp en stolphatt att skydda stolpen med.

Knepet med slägga är att orka få upp den högt och låta den falla med sin egen tyngd. Men får du den inte upp hela armlängden kommer det satt slita otroligt på kroppen. Bäst är att stå på ATV:n och slå.

Ett tips är att ta med sig en bra pall!
 
Nu har vi bestämt oss! Det blir ett rör istället. Svärmor köper billigt på Jula så testar vi. Tycker vi inte om det köper vi en klubba. Kom fram till att jag är för kort för att använda klubba utan att behöva släpa med en pall (och det känns sådär stabilt att stå på pall ute på fältet och banka stolpar) och sambon tvivlar på sin teknik.
Tack för alla synpunkter och tips!
 
Jag köpte en nerslagare för ett par år sedan. Bästa köp jag gjort på länge.

För mig, som inte är så lång, så fungerar det inte så bra med klubba. Däremot är nerslagaren toppenbra.

Precis som @Lovisaleonora skriver, så måste man jobba rätt med klubban för att kroppen ska orka och stolpen komma ner bra (rakt och oskadad).
Ska jag använda klubba/slägga, måste jag stå på "något", en pall, en sten eller stubbe för att kunna slå rätt de första slagen. Pallen blir ofta vinglig, och jag kan ju inte välja plats för stolparna efter var det finns stubbar och stenar...
Det mesta av våra stängsel går genom skog, där vi tyvärr inte kan använda traktor eller andra maskiner.

Hur man slår ner en något tjockare stolpe i fast mark med ett järnspett, utan att vare sig slå sig själv, eller skada stolpen begriper jag inte, men jag har ju bara stängslat 5-6 kilometer med trästolpar de senaste åren till våra rovdjursavvisande stängsel...
Alltså en stolpe eller två kan man ju slå ner med vad som helst, spettet, en sten, en hammare, what ever, men efter ett tag när man börjar bli trött och mindre precis? Vinglar inte spettet?
Alltså jag har slagit ner bokstavligen tusentals stolpar, det mesta för hand.

Att inte vilja prova med nerslagare, är fördomsfullt. Ny grej, och mindre macho än slägga kanske?

Nerslagaren är alltså tung som en klubba/slägga, det är inte ett lätt metallrör, men ergonomin i arbetet är överlägsen om man inte är tillräckligt lång, superstark och därför kan jobba med rätt teknik med klubba/slägga.
Med nerslagaren kan man dels jobba på två när det behövs, och alltså bli starkare genom det.

Handtaget på nerslagaren är ju långt, så när man ska ska börja slå ner stolpen så kan man använda båda händerna, placerade på en sådan höjd så att man blir som starkast. Det är också lätt (relativt) att styra så att stolpen blir rak.
Jag orkar massor med flera stolpar per pass med nerslagaren, och dessutom blir resultatet mycket bättre.

Oavsett klubba/slägga eller nerslagare, så spettar jag/vi alltid. Vi har tämligen stenig jord, så även på åkermark, så måste det spettas före nerslagning.

Det enda fallet numera när klubban kommer fram, är vid återanvändning av en begagnad stolpe med isolatorer i, t.ex. vid behov av byten av en enstaka stolpe som gått sönder.

Släpar med en lagom trä låda att stå på så blir det inte slitigt med slägga. Kommer i lagom höjd o får bra kraft. Spetta hål till stolp är bra träning för magmusklerna
Får kolla på nedslagning grejjen hur det funkar. Blir lite nyfiken.
 
Det har jag inte, annars hade det varit ett lätt val :D

Följdfråga på klubba:
3 eller 5 kg?

5 kg.

Vi gör såhär: spettar först sen rejält järnrör på ca 5 cm i diameter som slås ner med järnklubba till rätt djup (då känner man om man går på nån sten också plus att järnrör ibland flyttar stenen och man ser så det blir rakt) , sätt stolpen och slå med rejäl gummiklubba. Vi kör runt med vanligt släp eller släpet till åkgräsklipparen, så har man grejorna där på och kommer upp i bra höjd när man slår (förutsätter ju plan hage), men absolut att man ska ha nåt bra att stå på.

Jag är manisk m att det ska vara rakt.
 
Senast ändrad:
Jag köpte en nerslagare för ett par år sedan. Bästa köp jag gjort på länge.

För mig, som inte är så lång, så fungerar det inte så bra med klubba. Däremot är nerslagaren toppenbra.

Precis som @Lovisaleonora skriver, så måste man jobba rätt med klubban för att kroppen ska orka och stolpen komma ner bra (rakt och oskadad).
Ska jag använda klubba/slägga, måste jag stå på "något", en pall, en sten eller stubbe för att kunna slå rätt de första slagen. Pallen blir ofta vinglig, och jag kan ju inte välja plats för stolparna efter var det finns stubbar och stenar...
Det mesta av våra stängsel går genom skog, där vi tyvärr inte kan använda traktor eller andra maskiner.

Hur man slår ner en något tjockare stolpe i fast mark med ett järnspett, utan att vare sig slå sig själv, eller skada stolpen begriper jag inte, men jag har ju bara stängslat 5-6 kilometer med trästolpar de senaste åren till våra rovdjursavvisande stängsel...
Alltså en stolpe eller två kan man ju slå ner med vad som helst, spettet, en sten, en hammare, what ever, men efter ett tag när man börjar bli trött och mindre precis? Vinglar inte spettet?
Alltså jag har slagit ner bokstavligen tusentals stolpar, det mesta för hand.

Att inte vilja prova med nerslagare, är fördomsfullt. Ny grej, och mindre macho än slägga kanske?

Nerslagaren är alltså tung som en klubba/slägga, det är inte ett lätt metallrör, men ergonomin i arbetet är överlägsen om man inte är tillräckligt lång, superstark och därför kan jobba med rätt teknik med klubba/slägga.
Med nerslagaren kan man dels jobba på två när det behövs, och alltså bli starkare genom det.

Handtaget på nerslagaren är ju långt, så när man ska ska börja slå ner stolpen så kan man använda båda händerna, placerade på en sådan höjd så att man blir som starkast. Det är också lätt (relativt) att styra så att stolpen blir rak.
Jag orkar massor med flera stolpar per pass med nerslagaren, och dessutom blir resultatet mycket bättre.

Oavsett klubba/slägga eller nerslagare, så spettar jag/vi alltid. Vi har tämligen stenig jord, så även på åkermark, så måste det spettas före nerslagning.

Det enda fallet numera när klubban kommer fram, är vid återanvändning av en begagnad stolpe med isolatorer i, t.ex. vid behov av byten av en enstaka stolpe som gått sönder.
Jag tycker också en nedslagare är det bästa. Går mycket fortare än med slägga och är mer skonsamt för både kroppen och stolpen.
 
En grej med stolpnerslagare, eller stolpstöt som en del kallar dem, är att trä på dem på stolpen först och resa upp sen så slipper man vingla med det när den ska träs på stolpen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 198
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 897
Senast: mysboll
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
765
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp