Bukefalos 28 år!

Schäfer med vita tecken?!

J

jylpan

Någon som sett stött på en schäfer med vita tecken tidigare? Eller är det bara blandraser?
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Små vita tecken kan förekomma även på renrasiga schäfrar - tex en liten bröstfläck eller någon/några vita tår.

/Swat
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Jag stötte senast i söndags på en med alla vita tår på framtassarna, och en halv baktass och en prick på bröstet som två 5 kronor ungefär.
Hunden i övrigt var grå.
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Jo jag har ju läst att lite är ok men jag parade min schäfertik med en annan schäfer och vissa valpar har inget vitt, några nåt vitt på tassen någon tå men så är det en som har på bröstet ner under magen=O
Så jag undrar om hanen verkligen bara va schäfer eller om sånt kan hända.. Eller om vitt är vanligt.. Annars e valparna helt schäfer tecknade, med mask å ljusare ben några e lite mer ljusa å några e svarta med ögonbryn å bruna ben=)
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Enklaste sättet att få reda på om en schäfer är just bara en schäfer är ju att kontrollera hundens identitet via SKK's databas.
En renrasig schäfer har en stamtavla med ett reg.nummer från SKK - eller annan FCI ansluten kennelklubb.
(OBS! Blanda inte ihop detta med att hunden är registrerad i Jordbruksverket! Där skall alla hundar oavsett ras/blandras reggas!)

För att användas i avel skall dessutom en schäfer vara hd/ad-röntgad och Mh-testad.

/Swat
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Fast om man själv har en oreggad hund, som TS så har man väl knappast så höga krav på hanen heller, annars skulle väl denne kollat om den tilltänkta hanen var renrasig o kollad för både HD/ED o genofört MH.
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Jo jag inser det... Men jag hoppades nog i min enfald att kommentaren skulle väcka TS - och eventuellt även andra blandrasproducenter - till insikten om att det handlar om mer än det vi ser på ytan!

Hanen såg ut som en schäfer, men lämnade vita tecken på valparna....
Ja?! Hanen kanske var den enda i sin kull som liknade en schäfer! Övriga var kanske vita, släthåriga, med snipigt huvud och kass mentalitet...

Fast... Why bother egentligen... Gjort är gjort och mängden ogenomtänkta blandrasvalpar verkar ju inte minska direkt!

/Swat
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Förmodligen inte.
På ett annat forum ber en förtvivlad valpägare om hjälp med sin nya hund, nån sibbeblandis som h*n fått för sällskap o vakt, hunden är helt oregerlig. Kryper fram att den är blandad med ortjavka.
:devil:
Så det kanske finns grader i ni vet var.
 
Sv: Schäfer med vita tecken?!

Din kanske inte är en 100% renrasig schäfer. Det kan lika gärna vara din som bär på vitt så var inte så säker på att hanens ägare har ljugit :p
 

Liknande trådar

Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
909
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
761
Senast: Kakis
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
541
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp