Scintigrafi, värt det?

super

Trådstartare
Jag har en häst som min vet vill att vi ska scinta. Hästen har diffusa symptom som vi inte hittar orsak till med vanlig röntgen eller ultraljud. Jag är dock lite skeptisk då jag scintade min första häst för många år sedan. Den gången visade det inget trots att det senare visade sig att hästen hade allvarliga förändringar på ryggraden som borde ha synts. Jag är därför lite skeptisk till att slänga ut ex antal tusenlappar om det inte ens är säkert att det ger ett korrekt svar. Så därför postar jag en tråd här.
Vad är era erfarenheter, har ni blivit hjälpta?
 
Jag har en häst som min vet vill att vi ska scinta. Hästen har diffusa symptom som vi inte hittar orsak till med vanlig röntgen eller ultraljud. Jag är dock lite skeptisk då jag scintade min första häst för många år sedan. Den gången visade det inget trots att det senare visade sig att hästen hade allvarliga förändringar på ryggraden som borde ha synts. Jag är därför lite skeptisk till att slänga ut ex antal tusenlappar om det inte ens är säkert att det ger ett korrekt svar. Så därför postar jag en tråd här.
Vad är era erfarenheter, har ni blivit hjälpta?

Har inga erfarenheter av scintigrafi på häst.

Men om man tänker sig att undersökningen har i stort sett samma funktion och tolkningsvärde på människa så skulle jag nog inte tycka att det är värt det...

skelettscintigrafi kan visa "ökad aktivitet", och talar då för att det kan vara något slags aktivitet. Sedan vad det är för aktivitet, använder man ofta "vanlig röntgen" för att ta reda på.
Även friska leder "lyser" lite på skelettscintigrafi.

Huvudsakliga området för skelettscintigrafi på människosidan är egentligen för att leta efter eventuella skelettmetastaser av cancer, men även exempelvis artros ger ökad aktivitet. Så om man "får napp" på scintigrafi kan man gå vidare med vanlig röntgen för att se vad det är för typ av aktivitet. Utom om "upptagsmönstret" uppenbart talar för metastasering, förstås.

Jag tror att den kloka frågan till veterinären i en diskussion kan vara "vad förväntar du dig att vi kan hitta med den undersökningen, och på vilket sätt påverkar undersökningen vidare behandlingsplan?" och besluta utifrån svaret på den frågan.
 
@Lovisaleonora @kryddelydd
Tack för era svar! Vi har både röntgat och ultraljudat (även rektalt) hästen utan att hitta något konstigt. Vi har även provat att bedöva hela bäckenet utan resultat. Symptomen är att hästen hela tiden vill skjuta ut rumpan åt höger och bli bananformad åt höger. Vill heller helst inte gå fram i början utan tjurar och står emot samt går på tvären. Blir bättre efter en stund. Går i perioder och verkar bli värre med behandling såsom laser eller djupvåg runt baken/låren. Provade att släppa honom på volten innan ridning idag och hästen var verkligen skitförbannad och sprang med rumpan på tvären och sköt rygg och sparkade bakut som en galning. Blir så less på detta då vi felsökt i typ ett år med lite avbrott för andra skador... Såsom att han rasade ner för en bergshäll i hagen och skrapade sönder sig fullständigt.. Samt nu senast för ca en månad sedan sprutdiarré, feber samt akut lymfangit på alla fyra... Var jätte fin första ridpasset efter för att sedan bara bli värre i princip. Ska nu in till vet igen på lördag. SUCK!!!! Vet är inne på att scinta men jag känner mig tveksam om det verkligen kommer ge något.:grin:
 
@Lovisaleonora @kryddelydd
Tack för era svar! Vi har både röntgat och ultraljudat (även rektalt) hästen utan att hitta något konstigt. Vi har även provat att bedöva hela bäckenet utan resultat. Symptomen är att hästen hela tiden vill skjuta ut rumpan åt höger och bli bananformad åt höger. Vill heller helst inte gå fram i början utan tjurar och står emot samt går på tvären. Blir bättre efter en stund. Går i perioder och verkar bli värre med behandling såsom laser eller djupvåg runt baken/låren. Provade att släppa honom på volten innan ridning idag och hästen var verkligen skitförbannad och sprang med rumpan på tvären och sköt rygg och sparkade bakut som en galning. Blir så less på detta då vi felsökt i typ ett år med lite avbrott för andra skador... Såsom att han rasade ner för en bergshäll i hagen och skrapade sönder sig fullständigt.. Samt nu senast för ca en månad sedan sprutdiarré, feber samt akut lymfangit på alla fyra... Var jätte fin första ridpasset efter för att sedan bara bli värre i princip. Ska nu in till vet igen på lördag. SUCK!!!! Vet är inne på att scinta men jag känner mig tveksam om det verkligen kommer ge något.:grin:

Är den kollad i framdelen (halskotpelaren)?

annars gällande scint så scintade vi en häst för ett gäng år sedan, visade inga större saker alls faktiskt, bara ett mindre ökat upptag på ett ställe - men där fanns inget att se på vanlig röntgen.
 
Min häst fick vi en bekräftelse, det satt i bogen (som vi misstänkte) Däremot fick vi inte reda på vad det innebar, försäkringspengarna tog slut och bolaget godkände utdömning.
 
Och knän är uteslutet?
Vi har både ultraljudat och röntgat knäna och från början så hittade vi en skada på ett ledband vb förra våren. Troligtvis efter en spark förra vintern. Blev behandlad två ggr och svarade bra på behandling. Vi har även provat att bedöva knäna utan någon skillnad.
 
Är den kollad i framdelen (halskotpelaren)?

annars gällande scint så scintade vi en häst för ett gäng år sedan, visade inga större saker alls faktiskt, bara ett mindre ökat upptag på ett ställe - men där fanns inget att se på vanlig röntgen.

Han har inga symptom i halsen utan väldigt mjuk och böjlig så vet tror inte på det men kan ta upp det igen på lördag.
 
Han har inga symptom i halsen utan väldigt mjuk och böjlig så vet tror inte på det men kan ta upp det igen på lördag.

Det behöver ju inte sitta där men eftersom ni inte hittat rätt i bakdelen heller så kanske det kan vara värt att lyfta. Min som har förändringar i halskotpelaren har inte så tydliga symptom i halsens rörlighet utan det är under ryttare som problemen kommer. Och dåliga dagar syns det på lina med.
 
Det behöver ju inte sitta där men eftersom ni inte hittat rätt i bakdelen heller så kanske det kan vara värt att lyfta. Min som har förändringar i halskotpelaren har inte så tydliga symptom i halsens rörlighet utan det är under ryttare som problemen kommer. Och dåliga dagar syns det på lina med.
Jag kan ställa honom hur som helst utan några protester plus att han blir bättre ju längre man rider, det borde tala emot halskotpelaren?
 
Han har inga symptom i halsen utan väldigt mjuk och böjlig så vet tror inte på det men kan ta upp det igen på lördag.
Tycker att problem i hals/halskotepelare sällan visar sig annat än som diffusa hältor eller ovillighet vid vissa rörelser. Har tex själv varit med om att få ta bort en häst jag övervägde att köpa pga förkalkningar som gjorde att den i teorin kunde ramla ihop när som helst. Den märktes det inget alls på mer än att den ibland inte gick riktigt rent. Var annars kanonfin i ridningen och både mjuk och liksidig.
 
Jag kan ställa honom hur som helst utan några protester plus att han blir bättre ju längre man rider, det borde tala emot halskotpelaren?

Som @Angel skrev, det kan visa sig på luriga sätt.
Din beskrivning av hästen liknar min, och i och med att ni inte hittar nåt bak så hade jag tittat i fram istället. Hoppas ni hittar rätt!
 
Tycker att problem i hals/halskotepelare sällan visar sig annat än som diffusa hältor eller ovillighet vid vissa rörelser. Har tex själv varit med om att få ta bort en häst jag övervägde att köpa pga förkalkningar som gjorde att den i teorin kunde ramla ihop när som helst. Den märktes det inget alls på mer än att den ibland inte gick riktigt rent. Var annars kanonfin i ridningen och både mjuk och liksidig.
Min har aldrig visat någon hälta utan är "bara" tjurig och vill slänga ut rumpan åt höger.. Men jag ska ta upp halskotpelaren på lördag.
 
Kände mest i efterhand att det var för att vetterinären var intresserad. Sa verken bu eller bä om hästen skulle kunnat bli tillräckligt frisk för att ha kvar, även om det bekeftade veterinärens diagnos. Hästen togs senare bort efter låång knvalisens för artros i höftleden. Kostade skjortan med alla resor mm. Idag hade jag nog troligtvis försökt att ha mer is i magen i samråd med veterinär så länge hästen verkar levnadsglad.
 
Det låter som att hästen inte vill röra sig som att den skjuter ut bakdelen, det kan ibland vara ett sätt att försvara framdelen. Skulle också kolla upp halskotepelaren. Min med artros där var inte heller halt, men det var ändå så tydligt att något var fel.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har ingen personlig erfarenhet, men har två stallkamrater som scintat och fått fram väldigt goda resultat.
 
@super utifrån kolla upp halskotpelaren osv som några föreslagit.... erinrar mig att din häst väl varit lite märklig också ang. vad som den har på huvudet? Skakat och ruskat osv? Eller minns jag helt galet?

Otroligt trist med din häst oavsett och alla problem :(
 
Har ingen personlig erfarenhet, men har två stallkamrater som scintat och fått fram väldigt goda resultat.
Hur menar du "fått fram väldigt goda resultat"? Är det att dom med hjälp av scint kunde sätta en diagnos som dom annars inte hade hittat eller varför scintade dom?
 
Det låter som att hästen inte vill röra sig som att den skjuter ut bakdelen, det kan ibland vara ett sätt att försvara framdelen. Skulle också kolla upp halskotepelaren. Min med artros där var inte heller halt, men det var ändå så tydligt att något var fel.
På villet sätt betedde sig din häst?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp