Scintigrafi, värt det?

Härligt!!
Om du väntar några månader så är det DNA-analys på gång för typ 2, den är visst inte verifierad ännu, bara ett labb som kör än så länge. Men så stort som intresset är så lär det väl bli granskat snart så man vet om deras test verkligen funkar, då kan man kolla båda typerna på bara tagelprov :)
Tänk på att de ofta faller ur av Alcar, så banta inte alltför hårt nu så ni inte får en käftsmäll framöver och han tappar allt.
Minns inte allt jag skrivit, men värme spelar otroligt stor roll för vår kille. Så trots att han är islänning kör vi med tjocka täcken och det funkar verkligen toppen. Nu står han ute i vårsolen och bakar sig mjuk och fin med 200g på sig ;) testade 100g men det är för kallt på natten ännu, och då blir han stel och jäklig.
Inflammation i knäna är ett typiskt problem för PSSM-hästar läste jag häromdagen..
Min är oxå otroligt frusen.. Tror han är den mest vältäckade hästen i hela stallet.. Han har när det varit som kallast haft totalt 950g på sig.. Han är ju dock klippt. Just nu har han fortfrande ca 600g och jag funderar vad jag ska sätta på nu när det blir varmare.. Han letar även gärna upp dom soligaste platserna i hagen och står och gonar sig i solen..

Jaha faller dom ur av Alcar, det visste jag inte. Tack för info!! Inte heller att baknäna var typiskt för pssm.. Lite deprimerande då det blir väldigt mycket som stämmer med pssm.. Jag har dock även läst att sporthästar med stor gång har lätt för att få knäproblem och han vill gärna sväva runt i sin jätte trav om han får.. Men nu är det slut med det!!
 
Min är oxå otroligt frusen.. Tror han är den mest vältäckade hästen i hela stallet.. Han har när det varit som kallast haft totalt 950g på sig.. Han är ju dock klippt. Just nu har han fortfrande ca 600g och jag funderar vad jag ska sätta på nu när det blir varmare.. Han letar även gärna upp dom soligaste platserna i hagen och står och gonar sig i solen..

Jaha faller dom ur av Alcar, det visste jag inte. Tack för info!! Inte heller att baknäna var typiskt för pssm.. Lite deprimerande då det blir väldigt mycket som stämmer med pssm.. Jag har dock även läst att sporthästar med stor gång har lätt för att få knäproblem och han vill gärna sväva runt i sin jätte trav om han får.. Men nu är det slut med det!!
Ja, eller iaf bränner Alcar bort en massa fett.. Det är ju inte samma som att falla ur kanske, men iaf, passa så han inte faller i vikt för fort.
Om han gillar att sola så kanske det betyder att han känner att det gör gott :) jag skulle avvakta med att dra ner på täcken. Så länge de inte blir FÖR varma.
Och jo, man får väl räkna med att de blir sämre med tiden, men det verkar vara väldigt olika hur fort det går, och ffa ser man ju stor skillnad på hur de mår med rätt omvårdnad. Han kan nog må bra länge än :)
 
Jag har en häst som min vet vill att vi ska scinta. Hästen har diffusa symptom som vi inte hittar orsak till med vanlig röntgen eller ultraljud. Jag är dock lite skeptisk då jag scintade min första häst för många år sedan. Den gången visade det inget trots att det senare visade sig att hästen hade allvarliga förändringar på ryggraden som borde ha synts. Jag är därför lite skeptisk till att slänga ut ex antal tusenlappar om det inte ens är säkert att det ger ett korrekt svar. Så därför postar jag en tråd här.
Vad är era erfarenheter, har ni blivit hjälpta?

Min förra häst hade diffusa symtom och efter 10 mån av utredningar visste vi ändå inget mer.

Vet sa att vi kunde ju scinta men om det visade nåt så skulle de förmodligen betyda avlivning. Om det inte visade nåt skulle vi inte va klokare, bara fattigare.

Jag valde att avliva innan
 
Hur har det gått @super ?

Sådär.:wtf: Var iväg för två veckor sedan och gjorde en jätte utredning där vi till sist hittade små skador på ledbanden båda bak och det blev skillnad på hästen efter att vi hade bedövat korset samt ledbanden. Vi behandlade och hemgångsråden var skritt i raskt tempo och gärna över bommar vilket jag följt.

Åb igår och det var tyvärr inte särskilt mycket bättre. Han är bättre än innan vi började behandla knäna men inte bättre än senast igentligen.

Var dessutom otroligt explosiv så jag åkte på en av mina värsta rodeoturer någonsin, fick kämpa extremt för att inte trilla av... Sådär kul!!:meh: Fick dock beröm av vet för att jag lyckades sitta kvar..:cool: Kommer nog vara lite öm i kroppen imorgon..:yuck:
Det som var bra var att vet fick se hur hästen kan göra för det är ingen som tror på mig när jag berättar för han verkar så bedrägligt lugn och sedan helt plötsligt smäller det och då gör det det ordentligt!

Han var dessutom lite spänd i ryggen redan innan pga att jag tagit bort lite täcken så förmodligen hade han blivit lite kall på natten.
Skitsvårt nu när det är så varmt på dagarna men så pass kyligt på natten och dom går ute dygnet runt! Han blir ju spänd i ryggen för minsta lilla kyla. :cautious:

Har starka funderingar på att faktiskt sy en tjockare ryggliner till mitt rambo flugtäcke med regnrygg. Det följer med en liner på 100g men den är tydligen inte tillräcklig... Läste på ett amerikanst forum för pssm hästar och det var tydligen fler med samma problem. Dom var tvungna att täcka sina hästar trots att dom hade typ 27 grader varmt om det skulle komma minsta regndroppe.. Där troor jag inte vi är än dock, ja eller jag kör ju med flugtäcke med regnrygg vid kyligare eller Amigo Aussie Allrounder om det är varmt..

Nu ska han igentligen intervalltränas och sedan åb om en månad men jag gjorde en liten uträkning och tyvärr är årets försäkringspengar slut så åb får bli i augusti.:turd:
Kommer istället försöka lägga upp mycket träning med tömkörning som han faktiskt fungerar bra med och kombinera med ridning så får jag se hur det är i slutet på sommaren.. :nailbiting:
 
Nu ska han igentligen intervalltränas och sedan åb om en månad men jag gjorde en liten uträkning och tyvärr är årets försäkringspengar slut så åb får bli i augusti.:turd:
Kommer istället försöka lägga upp mycket träning med tömkörning som han faktiskt fungerar bra med och kombinera med ridning så får jag se hur det är i slutet på sommaren.. :nailbiting:

Men alltså. Med tanke på var ni står - mitt i en utredning- kan det verkligen vara ett alternativ att skjuta på ett viktigt ÅB (för utredningen viktigt) för att försäkringspengarna inte täcker?

Nu är jag van att lyfta allt ur egen ficka, men så som ni kämpat - avbryta nu?
 
Ett tips för ryggen är att sy en ryggvärmare av tjock ylle. Många företag som packar i lastbilar har toppenbra filtar för ändamålet. Jag gjorde det till min häst som hade diverse problem och skillnaden blev markant. Precis som din fick hon ont och dessutom korsförlamning av ett fint sommarregn i 25 plusgrader även med vanligt regntäcke på :( Det är verkligen inte enkelt att få hästen komfortabel när de är så känsliga men att lägga värmen enbart exakt där det behövs är ett steg på vägen.
 
Men alltså. Med tanke på var ni står - mitt i en utredning- kan det verkligen vara ett alternativ att skjuta på ett viktigt ÅB (för utredningen viktigt) för att försäkringspengarna inte täcker?

Nu är jag van att lyfta allt ur egen ficka, men så som ni kämpat - avbryta nu?

Vet var lite uppgiven på sista besöket och hintade om att vi kanske inte får honom bättre än så här och med tanke på att varje besök nu senast har kostat mellan 12-17" så har jag tyvärr inte dom pengarna så det finns inte så mycket att välja på! Jag tror inte det kommer göra så stor skillnad i det hela och blir hästen för arg för att rida så får jag hålla mig på marken och jobba honom mer i tömkörningen där han är helt komfortabel.
 
Vet var lite uppgiven på sista besöket och hintade om att vi kanske inte får honom bättre än så här och med tanke på att varje besök nu senast har kostat mellan 12-17" så har jag tyvärr inte dom pengarna så det finns inte så mycket att välja på! Jag tror inte det kommer göra så stor skillnad i det hela och blir hästen för arg för att rida så får jag hålla mig på marken och jobba honom mer i tömkörningen där han är helt komfortabel.
Köp ett sånt backontrack ryggskydd och sy fast i ett tunnare regntäcke? Blir han överhettad i täcket på dagarna annars verkligen? Jag var tvungen att täcka min andra långt in på förra våren, och trots (eller tack vare?) mkt vinterpäls så var han inte alls så varm under som jag trodde trots att han hade 100g på sig..
Fortsätt med alcar, extra protein, olja. Det tar tid men jag skulle inte ge mig ännu. Jag tycker gott du kan vänta med åb, är det ledband som slitit ont så mår de bara bra av lite längre vila tänker jag.
 
Köp ett sånt backontrack ryggskydd och sy fast i ett tunnare regntäcke? Blir han överhettad i täcket på dagarna annars verkligen? Jag var tvungen att täcka min andra långt in på förra våren, och trots (eller tack vare?) mkt vinterpäls så var han inte alls så varm under som jag trodde trots att han hade 100g på sig..
Fortsätt med alcar, extra protein, olja. Det tar tid men jag skulle inte ge mig ännu. Jag tycker gott du kan vänta med åb, är det ledband som slitit ont så mår de bara bra av lite längre vila tänker jag.
Jag hade ett 100g innetäcke plus flugtäcke med regnrygg samt ryggliner på 100g.Han hade alltså ca 200g på ryggen när det var ca 8 grader varmt på natten och 18 grader på dagen men då blev han öm i ryggen.. Men jag funderar starkt på att försöka sy en ylleliner som jag sätter ngt tunt glatt tyg utanpå som liner. Så han kan ha tjockt på ryggen men nät på sidorna sas. Ska se om jag kan fara till sybehörsbutiken imorgon. Är dock inte världsbäst på att sy...:o
 
Jag hade ett 100g innetäcke plus flugtäcke med regnrygg samt ryggliner på 100g.Han hade alltså ca 200g på ryggen när det var ca 8 grader varmt på natten och 18 grader på dagen men då blev han öm i ryggen.. Men jag funderar starkt på att försöka sy en ylleliner som jag sätter ngt tunt glatt tyg utanpå som liner. Så han kan ha tjockt på ryggen men nät på sidorna sas. Ska se om jag kan fara till sybehörsbutiken imorgon. Är dock inte världsbäst på att sy...:o
Jag skulle nog provat mig fram och inte stirrat mig blind på antalet gram. Försökt hitta vad som behövs för att han inte ska bli spänd i ryggen, utan att han blir som en kokt kräfta.
Jag tänker att om man fryser så spänner man sig, så han kanske behöver täckas mer än vad som känns vettigt? Min isis, helt oklippt, har liksom gått med 300g i vinter. Det är extremt för en isis, men han har behövt det så det är bara att köpa det då.
 
Äsch, @super, din häst låter rätt lik min som jag håller på att utreda för diffusa problem i ridningen. :( Så j--- tråkigt!

Tog ni scintigrafi till slut, eller hur hittade ni problemen i ledbanden?
 
Äsch, @super, din häst låter rätt lik min som jag håller på att utreda för diffusa problem i ridningen. :( Så j--- tråkigt!

Tog ni scintigrafi till slut, eller hur hittade ni problemen i ledbanden?

Fast jag skulle inte jämföra din häst faktiskt - den är ju inte utredd så särskilt pga din kliniks begränsningar ang UL och röntgen, går ju inte att dra parallell till @super s fall.

Om du har SI ledproblem så kommer det som sagt uppdagas via UL i första hand. Börja med att utreda den basic helt enkelt :)

Scint är ju något man tar till när absolut alla andra undersökningar inte visar något.
 
Fast jag skulle inte jämföra din häst faktiskt - den är ju inte utredd så särskilt pga din kliniks begränsningar ang UL och röntgen, går ju inte att dra parallell till @super s fall.

Om du har SI ledproblem så kommer det som sagt uppdagas via UL i första hand. Börja med att utreda den basic helt enkelt :)

Scint är ju något man tar till när absolut alla andra undersökningar inte visar något.

Jag kan väl ändå tycka att det låter som liknande symptom även om min häst inte är färdig utrett än?!

Min veterinär pratade dessutom om att skicka oss till en klinik som även kunde göra scint om nödvändigt. Därav min undran om det var det som behövdes för att hitta problemen på TS’ häst...
 
Äsch, @super, din häst låter rätt lik min som jag håller på att utreda för diffusa problem i ridningen. :( Så j--- tråkigt!

Tog ni scintigrafi till slut, eller hur hittade ni problemen i ledbanden?
Nej jag har valt bort scint då jag inte tror det kommer visa något. Vi hittade skadorna på ledbanden med hjälp av ul. Dom var väldigt små men hästen svarar bra på bedövning av just ledbanden.
 
Tråkigt att det är så mycket problem med din häst Sus.:(
Tack!:heart
Ja känns trist att man återigen är i samma sits med skadad häst. Alla mina hästar ska ju få sådana konstiga fel oxå..:meh::arghh: Har faan inte gjort annat än rehabat dom senaste 10 åren känns det som. :turd:
 
Jag kan väl ändå tycka att det låter som liknande symptom även om min häst inte är färdig utrett än?!

Min veterinär pratade dessutom om att skicka oss till en klinik som även kunde göra scint om nödvändigt. Därav min undran om det var det som behövdes för att hitta problemen på TS’ häst...

Ja jag menade bara att jag inte tycker du har anledning att oroa dig för att det behöver bli så svårutrett eller diffust med din häst, bara du tar in den för en utredning på en klinik som inte har de begränsningar som den du hittills varit på.
Röntgen och UL är en basic tycker jag för en klinik att kunna erbjuda.

Scint, som sagt tidigare är ju något som erbjuds som möjlighet när allt annat basic- röntgen, UL och detaljerade utredningar ändå inte ger något.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp