Scintigrafi, värt det?

@super Ha koll på hovarna när du ger Equisolon, kan trigga fång. Nu är säkert inte din i farozonen, men det vore ju skräp om du fick ett till problem...
 
Undrar också om det är C och vem du blev rekommenderad till? (Pm om du vill :) )

En av mina påminner om din, sned/skjuter in rumpan, behöver längre uppvärmning mm mm. För honom är det tvärutskotten som troligen spökar men lät ju som att ni kan utesluta ryggen :(
Har ni funderat på att rida på Butta/smärtstillande?
 
Jag tog upp det med vet men han trodde risken var minimal. Så hoppas att det inte blir mer bekymmer!!
Apropå det så gav jag min häst kortison via inandningsmask där veterinären sa att hen aldrig hade hört om något fall som utlöst fång. Efter tre veckor under nedtrappning (det är visst oftast då som fången kan bryta ut)byggde min häst en stenhård fångnacke samt lätt förhöjd puls(min häst var då lätt IR)och jag var livrädd... Det gick bra då men var på det berömda håret.
Men bara du är uppmärksam på symptom så ska det nog gå bra.
Jag hoppas allt löser sig och att du snart har en häst som mår bra igen!
 
Uppdatering.. Ja vad ska man säga... Denna vet hittade inte heller något, eller han tyckte att sidoutskotten i ländryggen var ngt bredare på vänster sida.. Kändes lite som en slaskdiagnos. Hur som så ska han nu gå på kortison oralt i 20 dagar med åb om 14 för utvärdering. Ska under tiden longeras eller tömköras varannan dag. Om detta inte hjälper så flaggade denna vet för utdömning.:cry::cry: Men jag har väldigt svårt att döma ut en häst där vi inte hittar felet. Då åker jag hellre ner till Spångfors först och ser om han kan hitta något..
Fan vad trist :(
Det finns ju fortfarande "min" veterinär i Stockholmsområdet, hon har ett sjukt bra öga. Jag tänker att ett besök hos henne med grundkoll inte skulle behöva kosta så mycket, och så resonera med henne om vad hon tror baserat på det som redan är kollat.

Angående det där med att kunna rejsa omkring "på egen hov" utan problem men sen inte "tåla" att bli pressad det där lilla extra. Det stämmer på min också, han som vi är 99% säker har PSSM. Det testet är inte dyrt som jag tror jag nämnde. Finns två varianter. Kan vara värt att tänka på när inget annat hittas.
 
@skuggi fast tror nog knappast att tips om div ”mirakelveterinärer” utifrån folks personliga erf är aktuellt då TS haft väldigt kunniga sådana som utvärderat hela hästen . Dessutom så nu sista svängen hade ju själva FB anvisat en väldigt renommerad vet som inte heller denne lyckats hitta ngt konkret.
 
@skuggi Jag har läst på lite och faktiskt oxå beställt Alcar som jag tänkte testa när kortisonet gjort sitt. Så jag har inte avskrivit det helt även om det är en longshot sas. Vissa delar stämmer så jag är villig att prova eftersom Alcaren inte var speciellt dyr och inte lär skada honom med några biverkningar. Muskelbiopsi, som är det som gäller för typ 2, kostar ca 8000:- så helt gratis är det inte att testa. Dna fungerar bara på typ 1 vad jag förstår och den är ovanlig hos varmblod utan där är typ 2 vanligast som jag förstått det.
 
Uppdatering: Hästen har svarat väldigt bra på kortisonet redan och verkar nästan lite lobotomerad.. Inte alls så spänd och nervig som han varit sista tiden. Fick hjälp av en tjej som är grym på tömkörning och han såg super fin ut om än ngt, ngt, ojämn bak samt lite rakbent i galoppen så jag känner fortfarande att jag skulle velat sprutat baknäna... Hur som så bråkade han ingenting och slängde inte alls ut baken speciellt och även om han inte ville kliva under sig i början med lite kortare steg så känns det ändå som ett stort framsteg!! Så jag är försiktigt hoppfull! Tjejen som tömkörde, har hjälpt till och rehabiliterat hästar med gott resultat, trodde absolut att det skulle gå att få ordning på honom. :bow:
 
Undrar också om det är C och vem du blev rekommenderad till? (Pm om du vill :) )

En av mina påminner om din, sned/skjuter in rumpan, behöver längre uppvärmning mm mm. För honom är det tvärutskotten som troligen spökar men lät ju som att ni kan utesluta ryggen :(
Har ni funderat på att rida på Butta/smärtstillande?
Ja det är C vi varit till. Hästen är lite överkänslig mot nsaid preparat och får lätt sprutdiarré av det så det är bara i absoluta nödfall som vi kan använda det och då tillsammans med massa magmediciner såsom peptinor etc.. Den senaste vet var ju inne på att tvärutskotten i ländryggen var ngt bredare på vänster sida men min ordinarie vet har inte sagt något om det så är skeptisk..
 
Ja det är C vi varit till. Hästen är lite överkänslig mot nsaid preparat och får lätt sprutdiarré av det så det är bara i absoluta nödfall som vi kan använda det och då tillsammans med massa magmediciner såsom peptinor etc.. Den senaste vet var ju inne på att tvärutskotten i ländryggen var ngt bredare på vänster sida men min ordinarie vet har inte sagt något om det så är skeptisk..

Finns ju Equioxx om de har känsliga magar. Min tål t.ex. inte Metacam, men Equioxx utan problem :)
 
Fast den ska man verkligen vara försiktig med på en känslig häst. Leverproblem är inte roligt. Det är inte heller någon garanti att magen inte reagerar även om den "ska" vara snällare mot magen.

Leverproblem? :eek:
Det har jag aldrig hört! Bara att det ska vara bra för hästar med känsliga magar. Vet några till, frånsett H.H, som har känsliga magar och inte heller reagerat på det.
 
Leverproblem? :eek:
Det har jag aldrig hört! Bara att det ska vara bra för hästar med känsliga magar. Vet några till, frånsett H.H, som har känsliga magar och inte heller reagerat på det.
Equioxx har lesioner i munhålan som en av biverkningarna. Lesioner i munhålan uppstår efter påverkan på levern. Det står eller stod iallafall i den bipacksedeln jag fick med. Det är ändå ett NSAID-preparat och alla i den gruppen har negativ magpåverkan som biverkning. Även geler man stryker på huden.
 
@skuggi Jag har läst på lite och faktiskt oxå beställt Alcar som jag tänkte testa när kortisonet gjort sitt. Så jag har inte avskrivit det helt även om det är en longshot sas. Vissa delar stämmer så jag är villig att prova eftersom Alcaren inte var speciellt dyr och inte lär skada honom med några biverkningar. Muskelbiopsi, som är det som gäller för typ 2, kostar ca 8000:- så helt gratis är det inte att testa. Dna fungerar bara på typ 1 vad jag förstår och den är ovanlig hos varmblod utan där är typ 2 vanligast som jag förstått det.
Nä, vi har också valt bort biopsin eftersom hästen svarat så tydligt på Alcar samtidigt som det mest troligt handlar om typ 2 även i vårt fall. Det tog några veckor innan man märkte resultat dock, så ha is i magen om du testar.

Angående kostnad så tänkte jag mest att det inte skulle vara så dyrt att ta "en till" second opinion, som sagt har hon bra blick för småsaker.
 
Uppdatering: Hästen har svarat väldigt bra på kortisonet redan och verkar nästan lite lobotomerad.. Inte alls så spänd och nervig som han varit sista tiden. Fick hjälp av en tjej som är grym på tömkörning och han såg super fin ut om än ngt, ngt, ojämn bak samt lite rakbent i galoppen så jag känner fortfarande att jag skulle velat sprutat baknäna... Hur som så bråkade han ingenting och slängde inte alls ut baken speciellt och även om han inte ville kliva under sig i början med lite kortare steg så känns det ändå som ett stort framsteg!! Så jag är försiktigt hoppfull! Tjejen som tömkörde, har hjälpt till och rehabiliterat hästar med gott resultat, trodde absolut att det skulle gå att få ordning på honom. :bow:
Härligt!
Det är väl inte omöjligt att knäna påverkats sekundärt, och i så fall blir det säkert nästa steg att fixa.
 
Uppdatering. Red för första gången idag och tyvärr var det ingen förändring. :cry:
Fortfarande arg när man ska korta tyglarna, envisades jag så går han men efter skrittpaus så är vi tillbaka på ruta ett.. :(:banghead:
Var iväg till osteopat i helgen som en vild chansning och hon hittade inget i skelettet förutom baknäna men var inne på att han har något metaboliskt problem. Hon tyckte han var för tjock samt att han var väldigt stum i fettet sas, så nu provar vi att banta..

Har en fundering och undrar om någon här inne har erfarenhet av Hästkliniken i Norrköping?
 
Uppdatering. Red för första gången idag och tyvärr var det ingen förändring. :cry:
Fortfarande arg när man ska korta tyglarna, envisades jag så går han men efter skrittpaus så är vi tillbaka på ruta ett.. :(:banghead:
Var iväg till osteopat i helgen som en vild chansning och hon hittade inget i skelettet förutom baknäna men var inne på att han har något metaboliskt problem. Hon tyckte han var för tjock samt att han var väldigt stum i fettet sas, så nu provar vi att banta..

Har en fundering och undrar om någon här inne har erfarenhet av Hästkliniken i Norrköping?

Tråkigt :(
Pma mig om du undrar ngt ang det senare. Är ju inte enl forumreglerna ok att diskutera enskild klinik osv .
 
Uppdatering. Red för första gången idag och tyvärr var det ingen förändring. :cry:
Fortfarande arg när man ska korta tyglarna, envisades jag så går han men efter skrittpaus så är vi tillbaka på ruta ett.. :(:banghead:
Var iväg till osteopat i helgen som en vild chansning och hon hittade inget i skelettet förutom baknäna men var inne på att han har något metaboliskt problem. Hon tyckte han var för tjock samt att han var väldigt stum i fettet sas, så nu provar vi att banta..

Har en fundering och undrar om någon här inne har erfarenhet av Hästkliniken i Norrköping?
Trist :(
Har du börjat med Alcar? Min lille var också tjock, och väldigt stum att ta på liksom. Men det tog nog ett par månader mad Alcar + övriga tillskott innan man märkte att det vände. Värme har också varit viktigt för vår kille, nu när vi haft det så jäkla kallt ett tag så mådde han sämre. Men jag slängde på ett extra täcke och gnetade vidare och nu när vårsolen värmer så har han blivit mycket bättre igen.
Läs på om PSSM och kolla vad för tillskott de kan behöva mer, jag gav extra protein i form av potatisprotein, men sen läste jag att det visst inte var superbäst för just islänningar. Nu får han olja, magnesium, selen och e-vitamin samt lucernpellets utöver höet.
De är känsliga för socker, så vi kör så lågt sockerintag som möjligt.
När han är sämre så kan han bli rejält sur när man vill att han ska skritta på ordentligt och inte bara lufsa, men om man envisas lite lagom så släpper det, de behöver väldigt lång uppvärmning och det är som att han känner att det faktiskt hjälper när jag tvingar honom lite.
Minns inte om jag tipsade om pssm-gruppen på FB, men gå med där är mitt tips, om du vill undersöka vidare på den linjen.
 
Uppdatering.. Var iväg till min ordinarie vet förra helgen och behandlade båda baknäna. Vet rek en veckas vila och sedan lätt ridning varannan dag i en vecka och sedan åb. Red för första gången i lördags och det var ingen skillnad alls, snarare värre än innan och jag var grinfärdig för jag hade hoppats så! Men sedan igår så red jag igen och då hade det vänt, han var mycket bättre. Lite tjaffs i början men släppte lättare och trots att jag provocerade liite så förutom att bli lätt spänd så bråkade han inget alls på slutet. Såååååå lättad!! Vet dock inte om det är vikten ( har bantat), eller Alcaren, eller knäna eller helt enkelt en kombo. Hur som så var Alcaren inte så speciellt dyr så den kan han fortsätta att gå på utan problem. Jag tror hellee inte den är dopingklassad.. Får se om jag ska skjuta upp åb lite om han fortsätter så här. Ska disk med vet.

@skuggi Han har fått banta och har nu ätit Alcar i strax över två veckor. Vi har även bytt silage till ett med extremt lågt socker, bara 54g/kg foder.. Hårdheten i musklerna på rumpan har släppt och han har tappat massor i vikt. Hoppas dock verkligen inte att det är typ 2 för vad jag läst så är den degenerativ. Alltså kommer han i så fall bara bli sämre. Funderar på om jag ska skicka in håranalys iaf..
 
Uppdatering.. Var iväg till min ordinarie vet förra helgen och behandlade båda baknäna. Vet rek en veckas vila och sedan lätt ridning varannan dag i en vecka och sedan åb. Red för första gången i lördags och det var ingen skillnad alls, snarare värre än innan och jag var grinfärdig för jag hade hoppats så! Men sedan igår så red jag igen och då hade det vänt, han var mycket bättre. Lite tjaffs i början men släppte lättare och trots att jag provocerade liite så förutom att bli lätt spänd så bråkade han inget alls på slutet. Såååååå lättad!! Vet dock inte om det är vikten ( har bantat), eller Alcaren, eller knäna eller helt enkelt en kombo. Hur som så var Alcaren inte så speciellt dyr så den kan han fortsätta att gå på utan problem. Jag tror hellee inte den är dopingklassad.. Får se om jag ska skjuta upp åb lite om han fortsätter så här. Ska disk med vet.

@skuggi Han har fått banta och har nu ätit Alcar i strax över två veckor. Vi har även bytt silage till ett med extremt lågt socker, bara 54g/kg foder.. Hårdheten i musklerna på rumpan har släppt och han har tappat massor i vikt. Hoppas dock verkligen inte att det är typ 2 för vad jag läst så är den degenerativ. Alltså kommer han i så fall bara bli sämre. Funderar på om jag ska skicka in håranalys iaf..
Härligt!!
Om du väntar några månader så är det DNA-analys på gång för typ 2, den är visst inte verifierad ännu, bara ett labb som kör än så länge. Men så stort som intresset är så lär det väl bli granskat snart så man vet om deras test verkligen funkar, då kan man kolla båda typerna på bara tagelprov :)
Tänk på att de ofta faller ur av Alcar, så banta inte alltför hårt nu så ni inte får en käftsmäll framöver och han tappar allt.
Minns inte allt jag skrivit, men värme spelar otroligt stor roll för vår kille. Så trots att han är islänning kör vi med tjocka täcken och det funkar verkligen toppen. Nu står han ute i vårsolen och bakar sig mjuk och fin med 200g på sig ;) testade 100g men det är för kallt på natten ännu, och då blir han stel och jäklig.
Inflammation i knäna är ett typiskt problem för PSSM-hästar läste jag häromdagen..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp