SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gammeln

Trådstartare
i senaste undrsökningen med 10,4%. SD har alltså gått om miljöpartiet. Kan man säga då att det SD vill göra är viktigare än miljön. Som läget är nu så bestämmer SD i blocken. Vågmästare...........inte alls omöjligt för Jimmie
 
Jag är osäker på om alla som röstar på SD faktiskt vet vad som står i deras partiprogram. För jag vägrar tro att så många är homofobiska, och att så många vill minska kvinnors rättigheter i samhället.

Med tanke på nivån på SDs egna förtroendevalda har jag svårt att se att ens dessa är direkt insatta i partiprogrammet ;)
Tänker bara på klippet med de där snubben (SD politiker):
"Vi vill bevara den svenska kulturen. Öhm... Julafton"
 
Jag blir helt gråtfärdig.

Jag hoppas verkligen att det är jättefel på den mätningen.
För mig är det så otroligt svårt att förstår hur någon normalt funtad människa överväger att rösta på SD
Jag tror mätningen ligger på rätt nivå. Alla andra partier går upp o ner i olika mätninger men SD är ju det parti som ständigt ökar. Nu känner SD vittring på vågmästarrollen och det kommer att sporra tveksamma väljare som ser att den nu faktiskt ÄR möjligt att ta hem vågmästarrollen. Då är det Jimmie som står i rampljuset oavsett vem som vinner
 
Det ökande stödet för ytterlighetspartierna (SD, V MP och FI) beror väl på att människor blivit besvikna på de tidigare etablerade partierna.
V och MP har taggat ner sin gamla aggressivare hållning och kan i det närmaste betraktas som gamla etablerade partier.

Problemet med dagens situation är att riksdagen får problem att bilda en stabil regering som för en långsiktig politik där spelregler för marknadens aktörer ligger någorlunda fast. Om det är SaP eller M som har statsministerposten är egentligen egalt, det skiljer i praktiken rätt lite mellan blocken. Men om SD eller FI kommer in som oklara majoritetsskapare med då helt naturliga och berättigade krav på medinflytande vet ingen riktigt vart det kan ta vägen.

Vi riskerar att få en polsk riksdag och det under en period då landet verkligen behöver en stark och beslutsfähig regering
 
Jag tror mätningen ligger på rätt nivå. Alla andra partier går upp o ner i olika mätninger men SD är ju det parti som ständigt ökar. Nu känner SD vittring på vågmästarrollen och det kommer att sporra tveksamma väljare som ser att den nu faktiskt ÄR möjligt att ta hem vågmästarrollen. Då är det Jimmie som står i rampljuset oavsett vem som vinner

Fast vågmästarrollen är lite ointressant i det här fallet. Det enda vi kan vara helt säkra på är att SD får exakt noll inflytande i migrationsfrågor.

Reinfeldt nämnde det igår, att Sverige är en unik förebild för hela Europa, som inte låter debatten haverera eller ens kantra. Det finns ett brett stöd för vårt fria, öppna och demokratiska Sverige.

Vågmästarrollen blir dock destabiliserande i allmän mening, så utan betydelse är det inte.
 
Det ökande stödet för ytterlighetspartierna (SD, V MP och FI) beror väl på att människor blivit besvikna på de tidigare etablerade partierna.
V och MP har taggat ner sin gamla aggressivare hållning och kan i det närmaste betraktas som gamla etablerade partier.

Problemet med dagens situation är att riksdagen får problem att bilda en stabil regering som för en långsiktig politik där spelregler för marknadens aktörer ligger någorlunda fast. Om det är SaP eller M som har statsministerposten är egentligen egalt, det skiljer i praktiken rätt lite mellan blocken. Men om SD eller FI kommer in som oklara majoritetsskapare med då helt naturliga och berättigade krav på medinflytande vet ingen riktigt vart det kan ta vägen.

Vi riskerar att få en polsk riksdag och det under en period då landet verkligen behöver en stark och beslutsfähig regering

SD kommer inte att vara med och få inflytande. Ingen kommer att förhandla med dem, oavsett resultatet.
 
SD kommer inte att vara med och få inflytande. Ingen kommer att förhandla med dem, oavsett resultatet.
Men då kommer ju SD att fälla regeringen i alla omröstningar där blocken INTE samarbetar. Kan aldrig tänka mig att blocken kommer att sammarbeta i ALLA frågor :angel:
 
Fast vågmästarrollen är lite ointressant i det här fallet. Det enda vi kan vara helt säkra på är att SD får exakt noll inflytande i migrationsfrågor.

Reinfeldt nämnde det igår, att Sverige är en unik förebild för hela Europa, som inte låter debatten haverera eller ens kantra. Det finns ett brett stöd för vårt fria, öppna och demokratiska Sverige.

Vågmästarrollen blir dock destabiliserande i allmän mening, så utan betydelse är det inte.
Reinfeldt har lovat mycket men inte hållit allt. Både han o lövet tvingas att fortsätta med det fram över
 
SD kommer inte att vara med och få inflytande. Ingen kommer att förhandla med dem, oavsett resultatet.
Man kan ju alltid hoppas men i det verkliga livet så ändrar sig spelplanen hela tiden.
M insåg att man skulle tjäna på att glida in mot mitten, vilket ändrade den politiska bilden för 2 valperioder. Vad som händer med partierna i den kommande valperioden vet vi inte än.
Om de etablerade partierna håller en linje visavi SD som inte folket delar riskerar det att bli en pendel effekt, att inställningen slår över åt andra hållet. och drar med sig flera partier. Det är bara att se sig om vad som hänt i andra länder
 
Jag tycker att det är sorgligt att ett parti med stöd från ~10% av sveriges väljare medvetet tystas ner. För jävligt i en så kallad demokrati! :wtf:

Vad menar du med tystas ner? De har väl samma möjligheter yttra sig? Samma regler för partistöd?

Att man inte låter ett litet parti bestämma hur debatten ska se ut, är ett sundhetstecken. Att man inte låter de få inflytande, när värderingarna är helt på tvärs mot alla andra, ännu ett friskhetstecken.

Eller vad avser du?
 
Man kan ju alltid hoppas men i det verkliga livet så ändrar sig spelplanen hela tiden.
M insåg att man skulle tjäna på att glida in mot mitten, vilket ändrade den politiska bilden för 2 valperioder. Vad som händer med partierna i den kommande valperioden vet vi inte än.
Om de etablerade partierna håller en linje visavi SD som inte folket delar riskerar det att bli en pendel effekt, att inställningen slår över åt andra hållet. och drar med sig flera partier. Det är bara att se sig om vad som hänt i andra länder

Precis. Det är därför Sverige är en unik förebild att vara stolta över. Jag ser inte att det kommer att ändra sig inom överskådlig framtid.

Motståndet mot SDs konfliktpolitik är stort och kompakt. Stödet för dagens migrationspolitik, enar över 65% av folket.
 
Jag har hunnit bli chockad både en och två gånger när jag pratat med släkt och vänner om valet. Folk jag ser som vettiga, smarta och med stark vilja om ett jämlikt och rättvist samhälle har pratat om att rösta på SD, vilket för mig inte går ihop.

För mig har SD's väljare alltid vart inskränkta personer med låg utbildningsnivå och smyg- eller öppet rasistiska åsikter. Har stämt på alla utom nyss nämnda person, som inte stämmer in på någon av de kriterierna.

För de som funderar på att rösta på SD, läs detta och fundera på de likheter ni ser och om den sista meningen verkligen stämmer:

http://www.krigsmyter.nu/km5hitlersfolk.pdf
 
Precis. Det är därför Sverige är en unik förebild att vara stolta över. Jag ser inte att det kommer att ändra sig inom överskådlig framtid.

Motståndet mot SDs konfliktpolitik är stort och kompakt. Stödet för dagens migrationspolitik, enar över 65% av folket.
Att Sverige var unikt o bäst på allt, ja det trodde man före 1970. Idag vet man att Sverige lever under samma villkor och i stort agerar o reagerar på influenser som alla andra. SD nuvarande plats i riksdagen är väl ett bevis på det , så gott som något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 638
Senast: SiZo
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp