SD nu STÖRRRSTA teflon-Partiet del 1

Thaliaste

Trådstartare
SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som formellt lades ned drygt ett år tidigare), så har deras partiföreträdare på senare tid ertappats med järnrör i händerna och sprängmedel i hemmet. Gång på gång visar sig nära kopplingar till Vit makt-rörelsen och till hemsidor där rasistisk propaganda sprids fritt. Otaliga olämpliga uttalandet görs när inte partitoppens putsning kunnat förhindra det (t ex när de trott att de varit anonyma eller att inget sett eller hört). Partiets interna klimat har även beskrivits av f d aktiva, nu senast en kille som hoppat av från SDU, men det finns fler.

Vidare under valrörelsen kom även uttalanden från företrädare som kallade människor för parasiter, n-ord och allt möjligt. SD säger sig ha en nolltolerans mot ideologiskt avvikande åsikter. Visst kan man ha en formell nolltolerans, men i SDs fall sträcker den sig inte längre än att man undviker att uttrycka vissa åsikter på sociala medier. Men även om värderingarna inte alltid uttrycks så i media så finns de likväl där. Det finns nog SD:are som tycker som jag; att det här inte hör hemma i partiet. Men minst lika många, om inte fler, tycker att det är fullt acceptabelt. De flesta bryr sig inte om att medlemmar och företrädare har så här unkna åsikter och värderingar, så länge de inte uttrycker dem.
(http://jesperwhu.blogg.se/2015/july/darfor-lamnade-jag-sd.html)

Gång på gång är SD:s företrädare i blåsväder och allt rinner av dem. Hur kan ett parti lyckas hålla ett sånt tjockt teflonlagar runt sig? Hur kan så många människor lyckas att inte se genom ytan?

Hur kan man ha förtroende för ett parti som är fullt av personer med sådana här åsikter? Som slåss på stan, som hänger med nazister, som själva har bakgrund inom vit makt-rörelsen, som inte ens har ordning i de egna leden och som inte hymlar med att de är ögontjänare. HUR kan så många ha förtroende för ett sådant parti? Går ingenting in? Vill man ha dessa människor vid makten?

Har kvinnor som tycker att jag får skylla mig själv om min make misshandlar mig, förtroendekapital nog för att bestämma över mitt liv? Har män som inte tycker att det är så farligt att vifta med järnrör på stan, förtroendekapital nog att stifta lagar i mitt land? Har personer som inte tycker att antalet nollor är så viktigt i ett ekonomiskt resonemang, förtroendekapital nog för att få besluta över mitt lands och EU:s budget? Uppenbarligen tycker en skrämmande stor andel av väljarna det, vilket övergår mitt förstånd…
 
SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som formellt lades ned drygt ett år tidigare), så har deras partiföreträdare på senare tid ertappats med järnrör i händerna och sprängmedel i hemmet. Gång på gång visar sig nära kopplingar till Vit makt-rörelsen och till hemsidor där rasistisk propaganda sprids fritt. Otaliga olämpliga uttalandet görs när inte partitoppens putsning kunnat förhindra det (t ex när de trott att de varit anonyma eller att inget sett eller hört). Partiets interna klimat har även beskrivits av f d aktiva, nu senast en kille som hoppat av från SDU, men det finns fler.


(http://jesperwhu.blogg.se/2015/july/darfor-lamnade-jag-sd.html)

Gång på gång är SD:s företrädare i blåsväder och allt rinner av dem. Hur kan ett parti lyckas hålla ett sånt tjockt teflonlagar runt sig? Hur kan så många människor lyckas att inte se genom ytan?

Hur kan man ha förtroende för ett parti som är fullt av personer med sådana här åsikter? Som slåss på stan, som hänger med nazister, som själva har bakgrund inom vit makt-rörelsen, som inte ens har ordning i de egna leden och som inte hymlar med att de är ögontjänare. HUR kan så många ha förtroende för ett sådant parti? Går ingenting in? Vill man ha dessa människor vid makten?

Har kvinnor som tycker att jag får skylla mig själv om min make misshandlar mig, förtroendekapital nog för att bestämma över mitt liv? Har män som inte tycker att det är så farligt att vifta med järnrör på stan, förtroendekapital nog att stifta lagar i mitt land? Har personer som inte tycker att antalet nollor är så viktigt i ett ekonomiskt resonemang, förtroendekapital nog för att få besluta över mitt lands och EU:s budget? Uppenbarligen tycker en skrämmande stor andel av väljarna det, vilket övergår mitt förstånd…

Jag tycker det är helt fascinerande (på ett dåligt sätt) att de blivit så stora. Jag börjar tro att det helt enkelt är så illa ställt att de som röstar på SD inte tycker att det är så himla farligt att kalla folk n-ordet, eller parasiter, eller säga att alla flyktingbarn borde hängas, eller kalla tjejer horor eller vifta med järnrör. Man tycker väl kanske att det är i sin ordning.

Jag kan inte se någon annan förklaring, efter de här åren, med all den tillgång till information om partiet som finns.
 
SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som formellt lades ned drygt ett år tidigare), så har deras partiföreträdare på senare tid ertappats med järnrör i händerna och sprängmedel i hemmet. Gång på gång visar sig nära kopplingar till Vit makt-rörelsen och till hemsidor där rasistisk propaganda sprids fritt. Otaliga olämpliga uttalandet görs när inte partitoppens putsning kunnat förhindra det (t ex när de trott att de varit anonyma eller att inget sett eller hört). Partiets interna klimat har även beskrivits av f d aktiva, nu senast en kille som hoppat av från SDU, men det finns fler.


(http://jesperwhu.blogg.se/2015/july/darfor-lamnade-jag-sd.html)

Gång på gång är SD:s företrädare i blåsväder och allt rinner av dem. Hur kan ett parti lyckas hålla ett sånt tjockt teflonlagar runt sig? Hur kan så många människor lyckas att inte se genom ytan?

Hur kan man ha förtroende för ett parti som är fullt av personer med sådana här åsikter? Som slåss på stan, som hänger med nazister, som själva har bakgrund inom vit makt-rörelsen, som inte ens har ordning i de egna leden och som inte hymlar med att de är ögontjänare. HUR kan så många ha förtroende för ett sådant parti? Går ingenting in? Vill man ha dessa människor vid makten?

Har kvinnor som tycker att jag får skylla mig själv om min make misshandlar mig, förtroendekapital nog för att bestämma över mitt liv? Har män som inte tycker att det är så farligt att vifta med järnrör på stan, förtroendekapital nog att stifta lagar i mitt land? Har personer som inte tycker att antalet nollor är så viktigt i ett ekonomiskt resonemang, förtroendekapital nog för att få besluta över mitt lands och EU:s budget? Uppenbarligen tycker en skrämmande stor andel av väljarna det, vilket övergår mitt förstånd…
SD är ett enfrågeparti som driver en fråga på ett sätt som många i vårt land uppenbarligen håller med om. Ny demokrati drev också samma fråga kraftfullare än andra partier och fick väljarstöd på grund av den frågan.
 
SD är ett enfrågeparti som driver en fråga på ett sätt som många i vårt land uppenbarligen håller med om. Ny demokrati drev också samma fråga kraftfullare än andra partier och fick väljarstöd på grund av den frågan.

Jag har bara så svårt att se hur man kan låta det gå obemärkt förbi att det är så många av deras representanter som betett sig så idiotiskt bara för att man tycker att de har rätt i en fråga? Hur kan man känna att de är pålitliga och kompetenta nog att styra ett land? Jag har alltid tänkt att alla de som röstar på SD inte är rasister men det börjar bli svårt att se hur man annars kan bortse från all dynga deras representanter kastar ur sig.
 
Håller med.
Att de blivit så här stora är ändå pga de flesta SDväljare är missnöjesväljare och på senare tid mot den sk decemberöverenskomelsen. (Hur kan man kallas någotsom blir DÖ överhudvudtaget?)

Många, som då det var val, kampanjerade mot SD nu tänker rösta på SD eftersom det blivit viktigare för dem att DÖ upphör än att SD får mer röster för SD kommer ändå aldrig genomföra sin politik.
Sedan att det är fler, särskilt kvinnor, som röstar SD som jag mött.

USCH tycker det är skitjobbigt att så många avfärdar SD med att de inte kommer kunna göra något ens om de blir största partiet-inget förvånar mig längre med denna galna värld! men tänk om de faktiskt gör det!

Jag är ärligt oroad över denna utveckling.
 
Om jag ser till de diskussioner som finns i min omgivning, dvs rätt många som skulle säga att de kan tänka sig att rösta på SD är oftast inriktade på att SD åtminstone diskuterar flykting och tiggar frågan och att det måste bli någon förändring. Det är oftast samma människor som blir direkt eller indirekt drabbade av dieselskattens höjning, högre elpriser, får skolor och förskolor nedlagda och inflyttade till tätbebyggd, får mindre möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken, post och banker läggs ner osv. De ser alltså en vardag som det ständigt dras in på och få höra att det fattas pengar och att då i nästa andetag få veta att det kommer ännu fler som ska försörjas går inte ihop.

Jag vet att de här saker inte har något direkt samband, men det är inte lika lätt för alla att kunna se helheten och förstå skillnaderna.
De andra partierna har ett stort ansvar att visa att de kan förstå varför folk reagerar och inte bara skrika rasist för det gör att föraktet för de andra partierna ökar.
 
Jag tror att många som röstar på dom, i alla fall de jag kommit i kontakt med, inte har så stort förtroende för dom men de har ännu lägre förtroende för de så kallade etablerade partierna.
De jag känner som röstar på SD har inte mer förtroende för dem än andra partier, utan tycker att Sveriges hantering av asylinvandringen har gått över styr och behöver ändras, därför röstar de på SD då den andra inte ens har velat diskutera frågan förrän nu!

Sen tror jag att man från de andra partiernas håll, har av misstag gynnat SD genom att inte diskutera frågan, utan bara dumförklarat SD. Man gynnar inte sig själv genom att vara otrevlig mot andra!
 
Jag tycker det är helt fascinerande (på ett dåligt sätt) att de blivit så stora. Jag börjar tro att det helt enkelt är så illa ställt att de som röstar på SD inte tycker att det är så himla farligt att kalla folk n-ordet, eller parasiter, eller säga att alla flyktingbarn borde hängas, eller kalla tjejer horor eller vifta med järnrör. Man tycker väl kanske att det är i sin ordning.

Jag kan inte se någon annan förklaring, efter de här åren, med all den tillgång till information om partiet som finns.

Det är där någonstans jag också är. Okej att det kanske var ett nytt, annorlunda parti i början men nu har de varit i rampljuset ett antal år så om man faktiskt inte stödjer innehållet i partiet så har man haft rätt god tid på sig att upptäcka det...
 
SD är ett enfrågeparti som driver en fråga på ett sätt som många i vårt land uppenbarligen håller med om. Ny demokrati drev också samma fråga kraftfullare än andra partier och fick väljarstöd på grund av den frågan.

Menar du att det är så illa att alla dessa människor alltså faktiskt tycker att det som kommer fram om partiet är helt i sin ordning? Eller räcker det kanske med att lyfta en fråga, sen spelar det ingen roll vad partiets företrädare faktiskt står för?
 
Håller med.
Att de blivit så här stora är ändå pga de flesta SDväljare är missnöjesväljare och på senare tid mot den sk decemberöverenskomelsen. (Hur kan man kallas någotsom blir DÖ överhudvudtaget?)

Många, som då det var val, kampanjerade mot SD nu tänker rösta på SD eftersom det blivit viktigare för dem att DÖ upphör än att SD får mer röster för SD kommer ändå aldrig genomföra sin politik.

Men är det verkligen så (det fetade)? Jag har hört det sägas (oftast från SD-sympatisörer), att "nu finns det bara ett parti kvar att rösta på för att rösta i opposition", men jag har inte träffat någon som faktiskt ger upp sin egen partitillhörighet för att rösta på dem. Och frågan kvarstår; spelar innehållet och förtroende för partiets företrädare ingen roll??? Att rösta på SD för att man är sur på en politisk överenskommelse tycker jag bara är oerhört barnsligt och rent provocerande att man tar så lätt på landets framtid. Det är liksom min och din framtid de kastar i potten, för att få visa sitt missnöje.

Sedan att det är fler, särskilt kvinnor, som röstar SD som jag mött.

Vilket också är oerhört märkligt. (Se t ex citatet i trådstarten. Eller principprogrammet.)

USCH tycker det är skitjobbigt att så många avfärdar SD med att de inte kommer kunna göra något ens om de blir största partiet-inget förvånar mig längre med denna galna värld! men tänk om de faktiskt gör det!

Framför allt är det normaliseringen av deras budskap som är det farliga. Hitler hade inte mer än drygt 30% av rösterna när han och hans parti demokratiskt tog makten, med stöd från andra partier. Det behövs inga majoriteter om politiken är normaliserad. Ibland framställs nazisterna och i synnerhet Hitler som galningar som duperade folket och kuppade till sig makten, men de ställde upp i demokratiska val precis som alla andra partier. Och när de väl började omformera landets styrning och genomföra sin politik var manegen redan krattad.

Jag är ärligt oroad över denna utveckling.

Jag med.
 
De jag känner som röstar på SD har inte mer förtroende för dem än andra partier, utan tycker att Sveriges hantering av asylinvandringen har gått över styr och behöver ändras, därför röstar de på SD då den andra inte ens har velat diskutera frågan förrän nu!

Sen tror jag att man från de andra partiernas håll, har av misstag gynnat SD genom att inte diskutera frågan, utan bara dumförklarat SD. Man gynnar inte sig själv genom att vara otrevlig mot andra!

Men finns det NÅGON fråga som får mer utrymme än invandring/integration/flyktingmottagning idag?
 
SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som formellt lades ned drygt ett år tidigare), så har deras partiföreträdare på senare tid ertappats med järnrör i händerna och sprängmedel i hemmet. Gång på gång visar sig nära kopplingar till Vit makt-rörelsen och till hemsidor där rasistisk propaganda sprids fritt. Otaliga olämpliga uttalandet görs när inte partitoppens putsning kunnat förhindra det (t ex när de trott att de varit anonyma eller att inget sett eller hört). Partiets interna klimat har även beskrivits av f d aktiva, nu senast en kille som hoppat av från SDU, men det finns fler.


(http://jesperwhu.blogg.se/2015/july/darfor-lamnade-jag-sd.html)

Gång på gång är SD:s företrädare i blåsväder och allt rinner av dem. Hur kan ett parti lyckas hålla ett sånt tjockt teflonlagar runt sig? Hur kan så många människor lyckas att inte se genom ytan?

Hur kan man ha förtroende för ett parti som är fullt av personer med sådana här åsikter? Som slåss på stan, som hänger med nazister, som själva har bakgrund inom vit makt-rörelsen, som inte ens har ordning i de egna leden och som inte hymlar med att de är ögontjänare. HUR kan så många ha förtroende för ett sådant parti? Går ingenting in? Vill man ha dessa människor vid makten?

Har kvinnor som tycker att jag får skylla mig själv om min make misshandlar mig, förtroendekapital nog för att bestämma över mitt liv? Har män som inte tycker att det är så farligt att vifta med järnrör på stan, förtroendekapital nog att stifta lagar i mitt land? Har personer som inte tycker att antalet nollor är så viktigt i ett ekonomiskt resonemang, förtroendekapital nog för att få besluta över mitt lands och EU:s budget? Uppenbarligen tycker en skrämmande stor andel av väljarna det, vilket övergår mitt förstånd…
Därför att när folk är trötta på hela baletten så spelar det ingen roll vad som händer i o utanför ett parti. Man vill bara att jobbet ska bli gjort
 
Men finns det NÅGON fråga som får mer utrymme än invandring/integration/flyktingmottagning idag?
Därför skrev jag förrän nu ;) Nu ja, men så var det inte runt tiden för valet vad jag kan minnas. Nu försöker några av de andra partierna rädda upp situationen och ta tillbaka röster från SD och jag är övertygad om att iaf några av partierna kan klara det om de sköter sina kort rätt! Hur det skulle gå till veta dock inte riktigt men jag är övertygad om att dumförklara sina motståndare är fel väg att gå!
 
Därför att när folk är trötta på hela baletten så spelar det ingen roll vad som händer i o utanför ett parti. Man vill bara att jobbet ska bli gjort

Men man bör rimligen bry sig om landets framtid. Och orkar man inte ens ta reda på vad partiet står för är det väl bättre att rösta blankt än att hålla för ögon och öron och chansa...
 
Därför skrev jag förrän nu ;) Nu ja, men så var det inte runt tiden för valet vad jag kan minnas. Nu försöker några av de andra partierna rädda upp situationen och ta tillbaka röster från SD och jag är övertygad om att iaf några av partierna kan klara det om de sköter sina kort rätt! Hur det skulle gå till veta dock inte riktigt men jag är övertygad om att dumförklara sina motståndare är fel väg att gå!
Som jag sagt tidigare nu är det för sent när SD är över 20%. Ska dom rädda sig själva får dom allt lägga fram några rasistika förslag som SD kan tugga i sig
 
Men finns det NÅGON fråga som får mer utrymme än invandring/integration/flyktingmottagning idag?
Klart den diskuteras men så fort något parti antyder att det finns problem i dagens flyktinpolitik så får de springa gatlopp i pressen för att de samtycket med SD. SD äger frågan och våra medier gör allt för att låta dem fortsätta äga frågan.
Jag anser att det finns jätteproblem med dagens flyktingpolitik. Felet har inget med flyktingarna att göra utan det är helt ett strukturellt problem. Ett antal partier har kommit med förslag på vad som ska göras åt situationen. Förslagen har inte alltid varit de mest genomtänkta men istället för att debattera hur man ska förbättra förslagen så debatterar man ifall politiker X flörtar med SDs väljare.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 183
Senast: Smoothi
·
Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp