Se hit alla foderexperter..

Thelma

Trådstartare
Kan ni räta ut ett av mina många frågetecken? Och en liten dispyt mellan mig och sambon.

Jag har lärt mig, via mina sporadiska studier i jägarexamen, :angel: (obeservera fruktansvärt sporadiska) att anledningen till att hunddjur i vilt tillstånd kan tillgodogöra sig energin i bytesdjurens(växtätare) magsäckar är pga att de även äter vommen och dess bakterieflora/ensymer som bryter ned växterna till näring som även då vargen (tex) kan tillgodogöra sig.

Med detta i åtanke har jag utfodrat min extremt lättfödda labrador med frukt och grönsaker just som "bukfylla", MEN jag har varit sparsam med bananer eftersom jag trott att de ger för mycket energi. Dock anser min sambo att hundar som inte äter vom inte kan tillgodogöra sig frukt & grönskare öht.

Två funderingar ang detta.

* OM det stämmer, det här med vommen, Var kommer då barf-ideologin in i det hela. Den bygger väl på köttben + grönsaker. Däremot har jag aldrig hört talas om att VOM ingår.

* Kan en hund tillgodogöra sig all energi som finns i tex bananer?
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

en sak kan jag i alla fall svara på och det är att tarmcellerna inte kan ta upp andra sockerarter än de enkla. de heter glukos, galaktos och fruktos (rätta mig någon om jag har fel, plockar direkt ur minnet nu). dessa kan kombineras, t ex en glukos och en galaktos blir laktos, dvs mjölksocker. för att hunden ska kunna ta upp de enkla sockermolekylerna måste bindningen mellan glukos och galaktos brytas, och det krävs ett särsklit enzym för varje slags bindning (i det här fallet enzymet laktas). alltså, har hunden enzymerna som krävs för att en viss bindning ska kunna brytas så kan den också tillgodogöra sig energin. små, korta kedjor är förståss mindre komplicerade att bryta än långa polysackarider (som stärkelse) så det är inte omöjligt att hundar kan tillgodogöra sig de kortare kedjorna men har problem med de längre. men man kan förkorta jättelånga kedjor genom att t ex mosa potatis eller grönsaker.

mer om det här står på www.slv.se, men hur mycket som kan översättas till hund vet jag inte. det kan dock vara värt att nämna att det inte går att ta lite bakterier och enzymer från en ko och stoppa in i en hund och tro att det fungerar, men det hade du väl redan räknat ut.
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

Vom ingår faktiskt i BARF-kosten.
Jag är ingen 100 % BARF:are, så det finns andra som kan svara på övrigt runt den biten bättre.

Min personliga åsikt är att hunden inte kan tillgodogöra sig någon speciell energi från frukt och grönsaker.
Hundar kan ju inte kolhydratladda.

Den främsta energikällan för hund är fett (animaliskt) och därefter protein (även det animaliskt).
Hundar som ska jobba hårt under kort tid, ex kapplöpningshundar, kan dock få en energikick av socker.

Många hundar blir tjocka av kolhydrater (ex frukt) då det inte har någon uppgift i hundens kropp.
Det lagras och blir sedan fett.

De normer (ex AAFCO & NRC) som finns för hundens näringsbehov anger därför ingen minsta mängd kolhydrat som hunden behöver.
Kolhydrater finns bara i maten som utfyllnad.

Dessutom är maginnehållet på bytesdjuret väldig liten del av hela bytet.
Att de börjar med att äta detta beror kanske på att huden över buken är lätt att komma igenom för en hungrig hund (varg), samt att innehållet där är lättsmält och snabbt ger kort energi efter en jakt.

Råa grönsaker är utmärkt att ge som bukfylla, men undvik den söta frukten.
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

cillamuffins skrev:
alltså, har hunden enzymerna som krävs för att en viss bindning ska kunna brytas så kan den också tillgodogöra sig energin. små, korta kedjor är förståss mindre komplicerade att bryta än långa polysackarider (som stärkelse) så det är inte omöjligt att hundar kan tillgodogöra sig de kortare kedjorna men har problem med de längre.

Tack för ditt utförliga svar. Nu känner jag mig ännu dummare, :angel: men vågar ändå fråga: Dessa ensymer som krävs för att bryta ned energin.. Hur får hunden i sig dessa?
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

så långt har vi inte kommit i kursen ännu. bakterier får den i sig utifrån och jag skulle tippa på att de själva tillverkar enzymerna (som ju egentligen är proteiner eller "biologiska katalysatorer").
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

Tack. Vi har gett både frukt och grönsaker som "bukfylla". Dock har jag misstänkt att frukten är boven i dramat (då min hund fruktansvärt lätt går upp i vikt = labbe)

Det är sambons princip (skyller på honom, då han inte läser detta *S*) om att hon inte kan tillgodogöra sig det.

Vom är väl hemskt fett? Eller har jag fel?
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

OK.. du får hålla tråden uppdaterad efter nästa kurstillfälle.. *ler*
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

Enzymerna tillverkas själv. Vi människor har t.ex. enzym i munnen, från bukspottkörteln osv. Det ska finnas nån tidigare tråd här om det är CM och jag filosoferar lite :angel:
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

Jo, vom är fett.
Ca 11-12 %. (Som Lax.)

Men man behöver ju inte ge det så ofta.
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

Men vom måste väl oxo va mkt protein? Bukväggen är ju glatt muskulatur och det är ju protein.

Enzymer tillverkar kroppens celler, tex olika körtlar som pancreas och spottkörtlarna. Även tarmslemhinnan och levern producerar nedbrytande enzymer.

Vilka enzymer och mikrorganismer som finns beror på djurslag. Häst och nör har jättemycker mikrober som kan bryta ner cellulosa (långa kolhydrater) Hund har inte mikrober är dålig på att ta upp långa kolhydrater som finns i spannmål och grönsaker.

Därför tar hunden mest upp fett protein och socker (superkorta kolhydrater)

Frukt är socker och kan lagras som fett, grönsaker är bukfylla tas ej upp så bra...

Att hunden kan äta mikroberna i kons vom och använda dem för att bryta ner sådant kom bryter ned är inte sant då mikroberna dör i hundens mage eftersom det är väldigt surt där och näringsupptaget sker i tarmen dit mikroberna inte kommer levande!
 
Sv: Se hit alla foderexperter..

Visst har du helt rätt!

Vom innehåller dock lite mindre protein än muskelkött. Ca 15-16 % i färsk vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp