Seg häst och trista kommentarer

finapina

Trådstartare
Hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av detta inlägg, men iallafall lufta mina tankar.Jag har en ponny, god som guld, underbart snäll.MEN så seg att rida.Vilket alla tränare (ca 5 st) påpekat; saknar framåtanda,driv, sparar på sig, är som ett betongblock, trög.
Har fått höra att jag borde sälja pga detta...Jag blir lite trött på ngt vis och har i någon svag stund tänkt tanken.Men nej, jag älskar ju min vän!Samtidigt blir jag ju frustrerad på denna seghet.som ju begränsar utvecklingen fast jag inte vill tävla.Det känns som hästen är lyckligast när hen får gå i sin skogshage och leta mat.Har funderat på ngt alternativt att träna än " vanlig" dressyr.Har ni några tips?Funderingar? Och ja, ponnyn är kollad och frisk.Seg har hen varit sedan ung, enligt förra ägaren.
 
Jag tror att alternativ träning kan vara en bra idé. Är det något ni gör som får ponnyn att vara piggare och mer framåt?
 
Det låter lite som en utråkad ponny, kanske ta fler dagar att rida ut i skogen? Trickträna, klicker träna kanske?
Sen är vissa hästar är segare än andra.
 
Ja, varvar hopp/ markarbete/ uteritt samt åker till ridskolan några ggr/ termin för omväxling. Lite piggare på uteritt, men snart är det mörka kvällar. Att galoppera ikapp med andra hästar är kul, men vi har knappt något ridsällskap. Vad ska jag hitta på?
 
Ja, varvar hopp/ markarbete/ uteritt samt åker till ridskolan några ggr/ termin för omväxling. Lite piggare på uteritt, men snart är det mörka kvällar. Att galoppera ikapp med andra hästar är kul, men vi har knappt något ridsällskap. Vad ska jag hitta på?
Och dressyr förstås, rider vi!
 
Ja, varvar hopp/ markarbete/ uteritt samt åker till ridskolan några ggr/ termin för omväxling. Lite piggare på uteritt, men snart är det mörka kvällar. Att galoppera ikapp med andra hästar är kul, men vi har knappt något ridsällskap. Vad ska jag hitta på?

Jag skulle ge klickerträna en chans, ponnyn kaske vill jobba lite med hjärnan, många hästar tycker det är kuuuul.
Och mycket uteritt, kanske skritta fram utomhus 15 minuter och samma när passet är klart?
Är det för höga krav på den så allt med ridbana bara blir jobbigt för den?
 
Hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av detta inlägg, men iallafall lufta mina tankar.Jag har en ponny, god som guld, underbart snäll.MEN så seg att rida.Vilket alla tränare (ca 5 st) påpekat; saknar framåtanda,driv, sparar på sig, är som ett betongblock, trög.
Har fått höra att jag borde sälja pga detta...Jag blir lite trött på ngt vis och har i någon svag stund tänkt tanken.Men nej, jag älskar ju min vän!Samtidigt blir jag ju frustrerad på denna seghet.som ju begränsar utvecklingen fast jag inte vill tävla.Det känns som hästen är lyckligast när hen får gå i sin skogshage och leta mat.Har funderat på ngt alternativt att träna än " vanlig" dressyr.Har ni några tips?Funderingar? Och ja, ponnyn är kollad och frisk.Seg har hen varit sedan ung, enligt förra ägaren.
Hur ser underlaget ut på ridbanan eller i ridhuset? Min häst kan kännas seg och ovillig ibland, men då är det något som han inte tycker om. Tex vill han inte trava i ridhuset just nu för sanden är för tung då han är lite otränad fortfarande. Ute går det bra. Han är en sån häst som helst stannar om det blir för jobbigt.
 
Hur ser underlaget ut på ridbanan eller i ridhuset? Min häst kan kännas seg och ovillig ibland, men då är det något som han inte tycker om. Tex vill han inte trava i ridhuset just nu för sanden är för tung då han är lite otränad fortfarande. Ute går det bra. Han är en sån häst som helst stannar om det blir för jobbigt.
Tyvärr lika seg oavsett underlaget ( ridskolans utenana/ ridhus/ ridbanan hemma )
 
Jag tror man kan ändra en hästs arbetsvilja väldigt mycket.Båda mina nuvarande hästar var sega när vi köpte dem men är nu jättepigga, emellanåt lite smågalna. Men det är kul! Och jag rider mest bara dressyr och markarbetar. Vad som hjälper på din häst är ju omöjligt att säga utan att ens träffa honom. Men lite allmänna tankar:

Att han är frisk har du ju kollat, det är det viktigaste. Så jag utgår från att han inte har ont någonstans. Sen får man fundera över stallmiljö, hagkompisar, utevistelse, foderstat, vikt, etc. Finns där något att förbättra? Behöver han vila inne ett par timmar innan ridningen kanske? Behöver han jobbas med mer fokus och precision för att utveckla er kommunikation och samarbete? Enkla ledövningar kan fungera bra, man behöver inte göra något avancerat. Men hästen ska vara 100% lydig. Det kan man kräva av en vuxen häst. Tycker han löslongering är kul? Löshoppning?

När du skriver att han är som ett betongblock tänker jag att han kanske helt enkelt är väldigt stel i sin kropp. En icke-lösgjord häst har ingen chans att komma till bra arbete. Så kan du hitta någon duktig ryttare som kan rida igenom honom? Jag vet ju inte hur duktig du är, men de flesta av oss har nytta av att få hästen genomriden emellanåt. Massage etc. kan också vara bra. Och som redan sagts, beröm massor när han gör rätt så att han får mycket feedback. De flesta hästar är mottagliga för smicker:)
 
Min ponny är inte direkt ett under av framåtanda. Hon kan tända till lite en kall dag när hon är nyklippt typ. Men jag rider henne känslig så hon är mycket roligare att rida dressyr på än att rida ut på. I dressyrjobbet är jag övernitisk med snabb reaktion på skänkeln, Aldrig komma till ett läge där jag använder en överdriven skänkel utan svarar hon inte piskar jag på med dressyrspöt. Har alltid sporrar på mig är är urnoggrann med att rida med små hjälper.

Vissa hästar är mer bekväma av naturen än andra, men alla hästar kan känna en fluga landa på sig-så det är upp till oss ryttare att rida så att den känsligheten bevaras även för ryttarens hjälper.
 
Hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av detta inlägg, men iallafall lufta mina tankar.Jag har en ponny, god som guld, underbart snäll.MEN så seg att rida.Vilket alla tränare (ca 5 st) påpekat; saknar framåtanda,driv, sparar på sig, är som ett betongblock, trög.
Har fått höra att jag borde sälja pga detta...Jag blir lite trött på ngt vis och har i någon svag stund tänkt tanken.Men nej, jag älskar ju min vän!Samtidigt blir jag ju frustrerad på denna seghet.som ju begränsar utvecklingen fast jag inte vill tävla.Det känns som hästen är lyckligast när hen får gå i sin skogshage och leta mat.Har funderat på ngt alternativt att träna än " vanlig" dressyr.Har ni några tips?Funderingar? Och ja, ponnyn är kollad och frisk.Seg har hen varit sedan ung, enligt förra ägaren.
Var glad att du har en snäll häst. Det är alltid de snälla hästarna som är populära och lever på övertid i stallet.

Jag tänkte, tänk på händerna så du inte sitter och tjuvhåller. Ge energimat, typ betfor, jag vet inte vad mer som finns nuförtiden.
 
Dels kan man fundera om man sitter och klämmer hela tiden med skänkeln, lätt gjort om de känns tröga. En del blir stoppiga pga det, testa att verkligen lyfta UT benen och se vad som händer.
Se till att du inte är "framför" hästen hela tiden, också lätt hänt om man liksom i tanken försöker färdas fortare än vad hästen gör. Det brukar de inte gilla heller, testa att bara vara i den farten som hästen vill ha, minska och öka till hästens bekväma fart. En del kan bli jättetaggade om man liksom tvingar dem att jobba ÄNNU långsammare än de vill.
Massor med övergångar och oväntade vägar/svängar kan också pigga upp.

Sen skulle jag ändå kolla hästen en extra gång. Det är SÅ lätt att tycka att hästen är kollad. När kollades den senast och hur? Är tex ryggen kollad? Jag skulle inte utesluta fysiska problem bara för att den uppges varit seg sen den var ung, den KAN faktiskt haft problem ända sen då.
 
Driver du mycket när du rider? Min är lite sölig i skritten, men jag tycker inte han är trög i varken trav eller galopp. Det har däremot andra som ridit honom tyckt, att dom måste hålla om och driva hela tiden för att han ska gå fram. Jag försöker låta honom vara så mycket det går, och inte hålla om eller sitta och driva, så att när väl skänklarna används betyder dom faktiskt något, inte bara något som ständigt ligger och nöter.

När jag köpte honom drev jag en del, men var iväg hos en westerntränare där jag fick träna på det där att låta honom vara så han ska lära sig att gå fram själv, höll han på att bryta av använde jag röst eller petade till med tygeln på rumpan, men fick inte använda ben eller säte.
Det har funkat bra för oss! Har inte haft honom så länge, så får fortfarande tänka aktivt på det när jag rider :)
 
Jag har träffat på ponnyer (och andra hästar också) som är som din men som på riktigt tänt till när de blivit körda. Har du testat att tömköra?
 
Seg låter så negativt!

Lugn - stadig - stabil medflera uttryck låter bättre!

Att få fart på en häst går alltid, på olika sätt med olika resultat i slutänden - men att få till en eftertänksamhet är betydligt svårare.

Se på det sega med positiva ögon och fundera på vad ett sådant lynne passar till.
 
Prova att tömköra (sen eventuellt köra in honom om du känner nån som kan hjälpa dig), prova western med honom (åk iväg på en kurs) osv. Utmana honom med nya upplevelser och nya sätt att rida. Och sitt inte och driv honom med skänklarna hela tiden. Det slutar bara med att han inte märker det till sist. På vissa trav och galoppbanor kan man få åka in och galoppträna med vanliga hästar/ponnys. Kanske det vore nåt att prova med honom? Som sagt, nya upplevelser och nya sätt att rida och nya sätt att träna från marken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp