Sekretariatet innan start

Miljon

Trådstartare
Veckans/månadens/årets dummaste fråga från en som trots allt tävlat hoppning ett tag: Om det står "startanmälan behöver ej göras, du är automatiskt startanmäld" och "vaccinationsintyg och pass ska kunna visas" i ryttarbrevet, och vaccinationen finns ju numera i TDB, behöver jag ändå gå till sekretariatet innan start? Vad ska jag isåfall göra där? Det står ju inte att vaccinationsintyg och pass SKA visas, utan att det SKA KUNNA visas.
Innebär det att jag kan komma fram och lasta ur direkt om jag så vill, och inte behöver gå till sekretariatet alls om jag inte har några frågor, ska hämta pris el.dyl.?
 
SÅÅÅ himla otydlig information. Kan reta gallfeber på mig själv genom dålig och bristande information - särskilt runt hästarrangemang. Inte sällan blir arrangörerna sedan irriterade för att de får frågor. Ja, men se då till att göra saker glasklara istället.

Jag hade tolkat det som att du inte behöver till sekretariatet innan start.
 
Vi diskuterade det där i måndags på utbildningen. Även jag som arrangör känner mig osäker på hur vi ska göra. Visst är det bra få ner arbetsbördan i seket, men samtidigt vill man ju ha ett hum om ekipaget är på plats.
Vi kommer nog göra så att parkeringsvakten tar närvaroanmälan och samtidigt skickar ett urval ekipage till sekretariatet för att visa vaccinationsintyget
Kommer ju antaligen kräva lite fler parkeringsvakter men vi sparar ju å andra sidan in på folk i seket
 
På de sista tävlingarna jag gjorde "på den tiden" så kollade parkeringsvakten vaccinationen och startanmäld var man automatiskt, alltså behövde man inte gå till sekretariatet före urlastning eller öht om det inte begärdes
 
En bra lösning om det inte skapar en propp på parkeringen.

Jag var på en tävling där de tydligt skyltat i ganska god tid innan man kom till tävlingsplatsen att föraren av bilen skulle ha vaccinationsintygen framme och kunna visa direkt när man kom fram. De allra flesta var redo när de kom fram, en person kollade intyget/intygen och en person kollade in i kärran för att se att antalet hästar stämde med intygen. Det gick så sjukt smidigt, man stannade max 30 sekunder per bil.
 
Jag såg en tävling där de hade lagt ut en lista på Equipe på vilka hästar som var uttagna för "kontroll" deras vaccinationsintyg skulle visas upp i sekretariatet innan urlastning, övriga behövde inte. Tyckte att det var ett bra alternativ, annars håller jag med om att det är smidigt när man kan visa det för parkeringsvakterna.
 
Jag såg en tävling där de hade lagt ut en lista på Equipe på vilka hästar som var uttagna för "kontroll" deras vaccinationsintyg skulle visas upp i sekretariatet innan urlastning, övriga behövde inte. Tyckte att det var ett bra alternativ, annars håller jag med om att det är smidigt när man kan visa det för parkeringsvakterna.

Det låter som en gräsligt dålig idé. Jag ser framför mig scenariot:
"Jag kan bara tävla på klubb X och Y för jag orkar inte vaccinera min häst, men de lägger ut vilka som kontrolleras i god tid så om jag är på listan är det bara att stryka mig."
 
Det låter som en gräsligt dålig idé. Jag ser framför mig scenariot:
"Jag kan bara tävla på klubb X och Y för jag orkar inte vaccinera min häst, men de lägger ut vilka som kontrolleras i god tid så om jag är på listan är det bara att stryka mig."
Menar du att folk fyller i vaccinationerna i TBD utan att de stämmer?
 
Det låter som en gräsligt dålig idé. Jag ser framför mig scenariot:
"Jag kan bara tävla på klubb X och Y för jag orkar inte vaccinera min häst, men de lägger ut vilka som kontrolleras i god tid så om jag är på listan är det bara att stryka mig."

Tror inte du kan anmäla om inte vaccinationen är ifylld och skulle du bli kollad (finns ju inget som säger ÖD inte kollar några extra) så blir det 1500 kr i straffavgift och avstängning från tävlingen.

Tips! dubbelchecka så att du registrerat datumen korrekt TDB , råkar du skriva tex 3/4 eller 4/4 och det ska vara 4/3 så är det också 1500 kr i straffavgift och avstängning som gäller
 
Menar du att folk fyller i vaccinationerna i TBD utan att de stämmer?

Man kan skriva vad man vill i TDB.

Så håller med om dålig ide att lägga ut vilja som ska kollas på förhand.

Jag hoppas nya regeln ska ta bort behovet att gå till sekretariatet. Det gör att jag kan åka utan medhjälpare i värsta fall, åtminstone under utomhussäsongen där man kan kolla banan "utifrån" utan att behöva göra av hästen någonstans.
 
Tror inte du kan anmäla om inte vaccinationen är ifylld och skulle du bli kollad (finns ju inget som säger ÖD inte kollar några extra) så blir det 1500 kr i straffavgift och avstängning från tävlingen.

Tips! dubbelchecka så att du registrerat datumen korrekt TDB , råkar du skriva tex 3/4 eller 4/4 och det ska vara 4/3 så är det också 1500 kr i straffavgift och avstängning som gäller

Än är anmälan och vacc inte hopkopplad så man kan anmäla även utan vacc. (Vet eftersom TDB tydligt talade om det idag när jag la in dagens vacc)
 
Men det upptäcks ju vid en ev kontroll. Är ju inte lönt att fuska då du när som helst kan bli kollad.

"Det händer inte mig"

Det är straffbart att göra en massa saker, ändå gör folk det. Eftersom de bedömer risken som låg.
Man kan få dryga böter och bli av med körkortet om man kör för fort med. Ändå gör enormt många människor det dagligen. Eftersom risken att fastna i en kontroll är liten.
 
Nej, du behöver inte gå till sekretariatet innan start. Du ska dock kunna visa upp vaccinationsintyget om du blir ombedd att visa det.
 
I meddelande till ryttare på min hemmaklubbs dressyrtävling i helgen som var så hade de valt ut specifika hästnummer som skulle visa vaccinationsintyg. Och så önskade de att man skulle säga till i sekretariatet att man var på plats.

Min tanke är då att jag lika gärna kunnat visa Vacc när jag ändå är där.
 
I meddelande till ryttare på min hemmaklubbs dressyrtävling i helgen som var så hade de valt ut specifika hästnummer som skulle visa vaccinationsintyg. Och så önskade de att man skulle säga till i sekretariatet att man var på plats.

Min tanke är då att jag lika gärna kunnat visa Vacc när jag ändå är där.

Ja hela vitsen försvinner om man ändå ska anmäla sin ankomst i sekretariatet
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538
Tävling Hej! Har lite frågor ang dressyrtävling. - Hur lång tid brukar det ta för en klass med ca 20 anmälda? - Är prisutdelningen direkt efter...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp