Sekretariatet innan start

Veckans/månadens/årets dummaste fråga från en som trots allt tävlat hoppning ett tag: Om det står "startanmälan behöver ej göras, du är automatiskt startanmäld"

"Förr" (dvs egentligen före min tid, men vi hade kvar det på klubbtävlingar ett tag längre än resten av världen) var "startanmälan" något man skulle göra sisådär dagen innan tävlingen; dvs man skulle ringa och säga att "ja, jag kommer". Sen togs det bort och ersattes av just den där texten. Jag hade nog antagit att jag skulle gå till sekretariatet ändå (och som sekretariat hade jag velat veta vilka som faktiskt kommit, innan speakern står och försöker få in dem på banan) men jag vet inte säkert.
 
"Förr" (dvs egentligen före min tid, men vi hade kvar det på klubbtävlingar ett tag längre än resten av världen) var "startanmälan" något man skulle göra sisådär dagen innan tävlingen; dvs man skulle ringa och säga att "ja, jag kommer". Sen togs det bort och ersattes av just den där texten. Jag hade nog antagit att jag skulle gå till sekretariatet ändå (och som sekretariat hade jag velat veta vilka som faktiskt kommit, innan speakern står och försöker få in dem på banan) men jag vet inte säkert.

Om du behövt/behöver gå till sekretariatet är arrangörens val.

Förr så var man tvungen skriva under hästägarförsäkran i sekretariatet innan urlastning. Sen bakades hästägarförsäkran automatiskt in i anmälan. Du försäkrar när du anmäler. Men ändå behövde man nästan alltid ändå gå till sekretariatet eftersom det brukade anges att "vaccinationsintyg ska visas upp innan urlastning". Oftast var det just sekretariatet det skulle visas i. Sjukt drygt om man startade först i första klassen kl 08 och sekretariatet öppnade kl 07. Blev grymt stressigt. Vissa lät parkeringsvakt kolla vacc, då slapp man sekretariatet.

Nu behöver inte vacc visas upp i pappersform utan finns i TDB. Dock ska stickprovskontroll göras. Så nu finns än mindre anledning att behöva gå till sekretariatet, och inte innan urlastning. Dock kan arrangören vilja att alla anmäler sin ankomst - och då får man vackert gå till sekretariatet ändå.

arrangör bestämmer helt enkelt.
 
Vi ska på årets första tävling på söndag. I proppen och ryttarmeddelandet står ingenting om vaccination eller startanmälan.....:down: så vad ska man anta gäller?
 
Jag hade nog antagit att jag skulle gå till sekretariatet ändå (och som sekretariat hade jag velat veta vilka som faktiskt kommit, innan speakern står och försöker få in dem på banan) men jag vet inte säkert.

Jag som är en ganska luttrad sekretariatsräv vill inte ha folk till sekretariatet i onödan. Jag förutsätter att ryttare som inte tänker starta har avanmält, antingen via TDB eller via mail/sms. :)
 
Varför skulle folk helt plötsligt börja fuska med vaccinationer bara för att dom inte måste visa upp på tävling? Verkar ju väldigt riskabelt då man faktiskt när som helst kan bli inplockad för stickkontroll. Tycker det är bra med lista för de som måste visa, övriga behöver inte gå dit!
 
Varför skulle folk helt plötsligt börja fuska med vaccinationer bara för att dom inte måste visa upp på tävling? Verkar ju väldigt riskabelt då man faktiskt när som helst kan bli inplockad för stickkontroll. Tycker det är bra med lista för de som måste visa, övriga behöver inte gå dit!

Folk fuskade även innan ju. Eller missade.
 
Tycker det verkar smidigt med vacc i TDB! :up:
Men vaddå startanmäla och visa pass i sekretariatet? :confused:
På alla utom 1 tävling som jag varit på, har detta skett på parkeringen. Antingen att man fått visa innan man fått en parkeringsplats tilldelad, eller att det suttit någon på parkeringen man visat för när man parkerat. :confused:
Detta har dock varit på dressyrtävlingar och inte hoppning, om det nu gör någon skillnad?
 
Tycker det verkar smidigt med vacc i TDB! :up:
Men vaddå startanmäla och visa pass i sekretariatet? :confused:
På alla utom 1 tävling som jag varit på, har detta skett på parkeringen. Antingen att man fått visa innan man fått en parkeringsplats tilldelad, eller att det suttit någon på parkeringen man visat för när man parkerat. :confused:
Detta har dock varit på dressyrtävlingar och inte hoppning, om det nu gör någon skillnad?

Det är fasta starttider i dressyr. Gör all skillnad i världen mot hoppning.

Edit: Alltså nu med vacc i TDB. Övrigt så är det nog en arrangörsfråga om kolla vacc i sekretariat eller på parkering. Men hoppryttare anländer nog mer i flock måhända, dvs bökigare sköta på parkeringen.
 
Senast ändrad:
Klubben jag är med i arrangerade tävling i helgen, de hade valt ut ett antal hästnummer där vaccinationerna skulle kontrolleras. Enligt den som var överdomare skulle passen till de utvalda hästarna lämnas in i sekretariatet så att de kunde kontrollera att det som står i TDB stämmer överrens med det som står i passet. Om så är fallet går de in i TDB och ger klartecken att det är korrekt och den hästen behöver inte tas ut igen förens den har fått nästa vaccination. En sak som de tydligen kontrollerar noga är att den är korrekt grundvaccinerad och att det sedan har fyllts på inom rätt intervall.
 
Jag har fått lära mig att alla vacc ska vara införda i passet då vacc-korten inte längre är giltiga då de saknar full identifikation av hästen (reg.nr + chipnr + teckenavritning). Så att det inte snurrar runt samma kort för flera olika hästar...
 
Tycker det verkar smidigt med vacc i TDB! :up:
Men vaddå startanmäla och visa pass i sekretariatet? :confused:
På alla utom 1 tävling som jag varit på, har detta skett på parkeringen. Antingen att man fått visa innan man fått en parkeringsplats tilldelad, eller att det suttit någon på parkeringen man visat för när man parkerat. :confused:
Detta har dock varit på dressyrtävlingar och inte hoppning, om det nu gör någon skillnad?

Du har kanske inte varit med länge nog ;) För mig känns det fortfarande som en nymodighet att visa vaccination för parkeringsvakten :laugh:
 
Du har kanske inte varit med länge nog ;) För mig känns det fortfarande som en nymodighet att visa vaccination för parkeringsvakten :laugh:

Hahaha tycker du? :p
Nej, men det verkar vara typ standard här i mina distrikt iaf.
Även om jag bara tävlat "ute" sedan 2016 iakttog jag dock fenomenet redan på tidigt 10-tal då jag groomade åt kompisar :up:
Men Mälardalen kanske ligger lite i framkant med saker och ting? :D
 
Jag har fått lära mig att alla vacc ska vara införda i passet då vacc-korten inte längre är giltiga då de saknar full identifikation av hästen (reg.nr + chipnr + teckenavritning). Så att det inte snurrar runt samma kort för flera olika hästar...

Giltiga på tävling eller rent allmänt? Min ena ponny har separat vacc.intyg och enligt veterinären som vaccinerade i januari så var det inga problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 198
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp