Sekretariatet innan start

Giltiga på tävling eller rent allmänt? Min ena ponny har separat vacc.intyg och enligt veterinären som vaccinerade i januari så var det inga problem.
Vid tävling framför allt men även vid andra tillfällen då man ska kunna styrka att specifikt häst är vaccinerad.
 
Vid tävling framför allt men även vid andra tillfällen då man ska kunna styrka att specifikt häst är vaccinerad.
Man ska naturligtvis ha vaccinationerna i passet också men nej, det räcker med vacc-intyg på tävling eftersom Ridsportförbundet inte kräver att du ska kunna uppvisa pass på tävling (utom ponny då).
 
Man ska naturligtvis ha vaccinationerna i passet också men nej, det räcker med vacc-intyg på tävling eftersom Ridsportförbundet inte kräver att du ska kunna uppvisa pass på tävling (utom ponny då).
Förbundet kräver inte alls du ska visa pass för ponny heller, däremot måste du visa giltigt mätintyg :)
 
Sen har vi inte kollat mätintyg i sekretariatet på flera år, inte sen det började krävas hästlicens på lokalnivå.
Eftersom man inte kan få licens på ponny utan att bifoga kopia på mätintyg eller att mätningen redan ligger i TDB har det känts som en ganska överflödig grej kolla :)
 
Nu har vi haft första tävlingen med nya systemet med vaccinationskontroll
ÖD tog ut de där inte hästen hade registrerat något i vaccinationskortet samt de som bara hade vacc OK i hästlistan i TDB. Det var lite över 5 % av de anmälda.
Några av de som stod upptagna på listan fixade sina vaccinationskort så det var ok. Resten strök sig.
En ponny var ute och tävlade hela förra året utan giltig vaccination enligt det som står i TDB.
 
Nu har vi haft första tävlingen med nya systemet med vaccinationskontroll
ÖD tog ut de där inte hästen hade registrerat något i vaccinationskortet samt de som bara hade vacc OK i hästlistan i TDB. Det var lite över 5 % av de anmälda.
Några av de som stod upptagna på listan fixade sina vaccinationskort så det var ok. Resten strök sig.
En ponny var ute och tävlade hela förra året utan giltig vaccination enligt det som står i TDB.

Intressant de som strök sig...
 
Styrker det jag tidigare påstod i tråden men de flesta dementerade. Att det förekommer en hel del fusk/hästar som inte har alla vacc i ordning.
Som den jag nämnde tidigare där det enligt TDB står att den är vaccinerad som följande
A B R A A B R R R R R A A (A och B är ju grund och R är ju den årliga revaccineringen)
Den ponnyn har då alltså startar 16 ggr förra året på stora rutinerade anläggningar där arrangören borde ha koll kan man tycka. Eller är det så att de stora anläggningarna har så många starter att man bara kollat grundvaccination och den senaste och inte datumen där emellan av tidskäl?
 
Styrker det jag tidigare påstod i tråden men de flesta dementerade. Att det förekommer en hel del fusk/hästar som inte har alla vacc i ordning.
Det tror jag också.
Har hört om ett par bara nu iår som fick stopp i tdb och fick göra om grunden.. förvisso hade de inte tävlat innan (eller på x antal år) men hästarna har varit vaccinerade i många år (inga unghästar) årligen och ändå har man inte koll?

Jag är jättenoga med datumen fast jag inte tävlar just nu. Om man ändå vaccinerar ska en väl göra det inom intervallerna? IFALL man vill tävla?
Man har ju ett helt år på sej och det måste ju inte vara sista minuten, kommer vet till stallet två månader innan av nån anledning passar jag på då.

Parantes
För typ tio år sen skulle jag tävla en väns häst och dagen innan kollade jag av nån anledning vaccintyget och ser att det gått för långt över tiden året innan. Jag vägrade starta :cool:
Ville inte ta det ansvaret och stå där o skämmas när sekretariatet kollade.
Har även varit funktionär när det inte stämde med vaccinationerna på en häst och ryttaren fick inte ens lasta ur. På en lagtävling så de blev en kort, pinsamt!
 
Vi stod ju själva i helgen med en ridskoleponny som inte fick starta pga att det missats i grundvaccineringen ett antal år bakåt (den är hyfsat ny på ridskolan)
Den ponnyn har också varit ute och tävlat innan den kom till oss och ingen har märkt vaccinationen inte är ok :cool:
 
Den ponnyn har då alltså startar 16 ggr förra året på stora rutinerade anläggningar där arrangören borde ha koll kan man tycka. Eller är det så att de stora anläggningarna har så många starter att man bara kollat grundvaccination och den senaste och inte datumen där emellan av tidskäl?

Ja, det är väldigt vanligt.
 
Sen har vi inte kollat mätintyg i sekretariatet på flera år, inte sen det började krävas hästlicens på lokalnivå.
Eftersom man inte kan få licens på ponny utan att bifoga kopia på mätintyg eller att mätningen redan ligger i TDB har det känts som en ganska överflödig grej kolla :)

Det finns inga krav på att ponnyn ska vara mätt innan man löser licensen. Däremot ska man bifoga kopia på mätintyget för ponny som är "slutmätt" (har ett sista obligatoriska mätintyg) om det inte är infört i TDB.
 
Den ponnyn har då alltså startar 16 ggr förra året på stora rutinerade anläggningar där arrangören borde ha koll kan man tycka. Eller är det så att de stora anläggningarna har så många starter att man bara kollat grundvaccination och den senaste och inte datumen där emellan av tidskäl?

Ofta handlar det om att sekretariatet bara kollar senaste. Max ett år sedan senaste. Många av de jag träffat i sekretariatsarbetet har inte ens koll på grundvaccinationsreglerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 194
Senast: Lobelia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 816
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp