selen i "godisform"

Haukur

Trådstartare
Under betessäsongen får mina hästar bara tillskott av selen. För att få i dem måste det ju dock blandas i något och oavsett om det är morötter, betfor eller annat så skulle jag vilja ha det mer praktiskt. Tänker tablettform ala hästgodis. Ge hästen 1, 2 eller 3 godisbitar så är selenbehovet tillfredsställt typ. Finns detta?
Har funderat på selenberikad saltsten men lite nojig att de får i sig för mycket...
Årets hö behövde också bara just selen för att täcka behoven så ett smidigare sett att ge selen vore väldigt välkommet.
 
Mina får enbart saltsten utan selen på betet.
Här finns ett examensarbete där det b la står om selen på betet http://stud.epsilon.slu.se/1402/1/månsson_t_100618.pdf
Jag citerar från dokumentet " Det finns även saltstenar som är berikade med selen, för att kunna läggas ut på bete. Dock behöver inte hästen selen under betesgång, då den höga halten av vitamin E i gräset kompenserar för bristen av selen (Planck & Rundgren, 2003)."
 
Jag köper att E-vitamin kan ersätta selen om hästen går på bete ett par månader men mina ponnys går på bete drygt 6 månader och då känns det sådär att gå med selenbrist så länge.
 
@Haukur Det låter väldigt farligt med selengodis. Det kan ju köpas av vem som helst och har man då inte kunskapen så är det på tok för lätt att överdoser, i godisform, av någon som inte tänker sig för.
 
Knappast farligare än andra mineralfoder, känns rätt vanligt att folk både ger pelletrerad kraft med mineraler i och ett par ytterligare mineralfoder och sen gärna kompletterar med en melassbalja med mineral i hagen... vill man mineralförgifta en häst finns det ju gott om alternativ så jag ser inte en godosvariant av mineral som någon större fara, bara sjukt smidigt.
 
@Haukur Det låter väldigt farligt med selengodis. Det kan ju köpas av vem som helst och har man då inte kunskapen så är det på tok för lätt att överdoser, i godisform, av någon som inte tänker sig för.

Så är det ju med allt mineralfoder. Finns ju massor av människor som inte ens analyserar sitt grovfoder och bara köper mineralfoder på känn. Det är ju precis lika farligt.
 
Fast det är inte samma sak då selen är giftigt i för hög dos vilket vanliga mineraler i mineralfoder inte är.
 
Nu är du ute och cyklar prallan. Alla fettlösliga mineral är ju olämpliga i för höga doser. Dessutom innehåller de allra flesta mineralmixer och helfoder selen så det är precis lika lätt att selenöverdosera med en mixmineral.
 
hehe, "en skvätt i vattentunnan" typ

Mina monsterhästar är experter på att välta ut vattnet, så jag har gett upp försöken att dosera mer noggrant än så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 458
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 897
Senast: axel
·
Foder & Strö Skulle behöva lite åsikter ang. foderstat. Har ett analyserat hö med dessa värden: Ts - 84% Smältbart råprotein - 37 g/kg foder...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: ch791022
·
Foder & Strö Jag är lite fundersam... Har precis fått hem min nya häst, och hon äter endast hö (analyserat, men har inte fått värdena än), havre...
Svar
18
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp