Semester utan vattenland, karuseller och sockervadd?

Soapbubble

Trådstartare
Var ska en barnfamilj semestra om man inte vill ha vattenland och karuseller? Om man inte vill tvingas säga nej till sockervadd och tingeltangel?

Förra sommaren var vi Sunne på genomresa och besökte Rottneros park som var full av lekplatser, någon glasskiosk och en badsjö. Campingen hade också en fin badstrand och fin lekplats. Tidigare sommar var vi på Astrid Lindgrens värld, barnteater, lekplatser och rejäl husmanskost, inga pommes så långt som ögat nådde och inga karuseller.

Har ni några tips var vi ska åka? En semester då man bara leker med barnen, 4,5 år och 1,5 år, och inte bara säger nej till en massa skräp. Inte en massa köer, men barnvänligt.
 
High Chaparall? Vi åt rejäl lunchbuffe på resturangen strax utanför området, var inga problem att gå ut och in från området trots vår barnvagn. Vi var där på midsommarafton, och är imponerad av deras barnvänliga område. Vi har en 7 månaders och en 9 1/2 åring. Var där även för 2 år sen.
För mig tex var Havets Hus i Lysekil en flopp, trånga utrymmen och mörkt. Att komma fram med barnvagn var riktigt besvärligt. Annars har de både ett område där barn kan klappa vattendjur (rinnande vatten och handsprit finns att tillgå) och ett lekområde. Relativt barnvänligt förövrigt, men inte så bra utbud på mat.
Universeum i Göteborg? De har lekhall i källaren, och lite upplevelseäventyr på våningarna över kafet som är oftast lätttillgängligt. In i regnskogen rekommenderas inte barnvagn då det är mycket trappor, och de är hala. Men man behöver iofs inte gå in i regnskogen. Barnvagn fungerar rätt hyfsat i hela området förutom regnskogen. Matmässigt har jag ingen aning, jag och äldsta sonen har inte haft så stora krav. Har inte varit på universeum barnvagn dock, och iofs inte heller på 2 år. Kan ha ändrats.

Vad är NI intresserade av? Bara barnvänligt?
 
Vi brukar köra på lekparker :-) finns jättemånga fina GRATIS i många städer. I Gävle har de tex en jättestor underbar stadspark med både lekställningar och natur. Där finns också ett järnvägsmuseum som mina barn älskade man fick åka ett gammalt tåg till en maskinhall för att titta på tåg och tågvagnar som finns sparade (man får även gå in) och även ett museum där man parkerar där det finns en lekavdelning. Minitåget som kostade 10:- per passagerare åkte mina två eller tre gånger.
 
Göteborg överlag är trevligt, förutom universum så finns Slottskogen, dels lite olika djur och så lekparker och stora grön områden. Sjöfartsmuseumet kostar 40 kr i inträde och det finns akvarium och lekområde. Där utöver finns det många lekplatser i Göteborg. Så Göteborg är mitt tips! ;)
 
Om det är pga pengar ni säger nej till sockervadd och tingeltangel är Universeum lite dyrt kanske, inträdet låg på 175 för barn från tre år och uppåt och 230 för vuxna.

Men sjöfartsmuseet och slottsparken (skogen?) gick väl hem hos min 5-åring, om Göteborg passar annars. :)
 
@Bexzor High Chaparral ska jag kolla upp. Universeum är toppen, vi har årskort :) Ja, den här semesterresan vill vi bara vara barnvänliga. Vi vuxna har fått vårt i sommar då första veckan på semestern ägnades åt "fjällvandring".

@Javan Gävle lät precis vad vi var ute efter, men det ligger långt ifrån Göteborg, vår hemmabas. Kanske ett annat år...

@Snurrfian Göteborg är toppen :)

@Mammas Jag vill utveckla min avsky för sockervadd och tingeltangel :) Det är inte pengarna i sig som är problem med sockervadd och tingeltangel. Utan efter en dag på Liseberg känner jag mig tom, man har konsumerat och konsumerat. Men inget minnesvärt har kommit ut av upplevelsen. Tingeltangel som har köpts ligger snart någonstans i lekrummet och skräpar. Sockervadden är uppäten. Som förälder har jag fått säga nej till en massa lockande saker för ingen kan köpa allt som finns på t.ex. Liseberg.
 
Nordens Ark är ju väldigt mysigt oxå, och inom hyfsat räckhåll från Gbg :)

Alingsås är oxå mysigt som en dagsutflykt, Nolhagaparken har både lekplats, djur, stora grönområden och roliga berg att klättra i!

Borås djurpark ( om man står ut med djurparker) är helt ok oxå, inga karuseller och ingen sockervadd vad jag minns, och en hel del skoj att titta på och göra. Där finns ju oxå ett roligt badhus om man vill göra staden under några dagar ;)

Annars är väl lekplatser som Plikta i Slottskogen roliga att besöka, och nu såhär i värmen finns det ju mängder av ställen att åka till och bada! Antingen till havet ( Hovåsbadet, Askim, Åsa och Sillvik i Torslanda kan rekommenderas), eller till någon mysig sjö. Sisjön och delsjön brukade jag åka till som barn, men vill man bort en bit och "göra nytt", så kan jag rekommendera badplatsen vid campingen i Ingared som ligger vid Alingsås-Borås vägen. Där finns lekplats och härlig strand och brygga och där är väldigt barnvänligt.

Ett annat ställe som är värt ett besök är Gräfsnäs utanför Alingsås. Där kan man åka gammalt ånglokomotiv, de har riddarspel varje sommar (fast det har nyligen varit), har några teatrar som de spelar och en jättefin badplats med stor lekplats. Väldigt trevligt!
 
Som förälder har jag fått säga nej till en massa lockande saker för ingen kan köpa allt som finns på t.ex. Liseberg.

Fast är det det som hindrar, att det är jobbigt att behöva säga nej?

Du nämner det i trådstarten med, att du inte vill tvingas säga nej till sockervadd och tingeltangel.

Det finns väl inga som köper eller gör allt på exempelvis Liseberg, jag tror nog att även dina barn klarar att ta det.
 
Fast grejen är väl att TS vill ge barnen (och sig själv) en rolig upplevelse utan en massa saker som frestar och leder till tjat från barnens sida, och nej-säganden från föräldrarnas sida. Kan man då hitta några ställen utan överdrivet mycket frestelser att köpa (eller göra) så kanske upplevelsen av dagen blir trevligare, och ger något annat än upplevelsen från en nöjespark.
 
I Halmstad finns ett miniland med olika byggnader i förminskad storlek, långa sandstränder och ett otal minigolfbanor. Om man sen fortsätter till Ängelholm så finns det mer stränder och en fin Hembygdspark med fåglar o andra djur (helt gratis) + att det finns en trollskog några hundra meter därifrån. En fin camping finns oxå om det är så man vill bo. I Skåne finns olika vandringsleder som man kan vandra kortare eller längre sträckor på, t ex mellan Torekov och Båstad. (Barn kan ha kul o samla t ex sten o kottar) Man kan åka med turistbåten Laxen på Rönneå och gå på Tågmuseum i Ängelholm oxå.
 
Senast ändrad:
@Freyja_bus var inne på de jag skulle rekommendera, Borås djurpark är mycket bra, ta med lite korv md bröd och grilla i en av många grillstugor. Finns inga karuseller eller liknande. Mycket fina djur att kolla på.

Nolhaga i alingsås åker vi till ett par gånger varje sommar, en nybyggd lekplats som vi kan fastna i timmar på. Sedan går man och kollar i parken på fina fåglar och gårdsdjur, de har även en liten gård där man kan klappa getter och smågrisar. Allt helt gratis.

I Borås finns även en minijärnväg, ska försöka komma på vad den heter. Återkommer med detta.
 
Gör ett snabbinhopp och konstaterar att min barndoms somrar har guldkant i minnet uteslutande för att vi var i sommarhuset. Nära till stranden, ute hela dagarna. I mina minnen var somrarna alltid soliga. All tid i världen att bara vara.

Syrran hyr gärna stuga med sin familj. Lagom pretentiöst. Man håller ju inte gärna på att dona och greja i andras stuga över 1-2 veckor, så det blir fokus på familjen. Lugna dagar, med någon liten utflykt ibland. Mycket sol, bad och avslappnad umgänge. Inte fokus på att konsumera, utan att uppleva och umgås avslappnat.

Ibland får jag intrycket av att det är mer press för barnfamiljer att åka iväg till divers upplevelser (stressade, skrikande barn som är hypertaggade och/eller besvikna över allt som inte går att få men som hänger där och glittrar så fint) än att ta sig igenom en vanlig tisdag med all logistik (jobb, dagis, aktiviteter, middag etc) det innebär.
 
Nu är dina barn lite för små, men till en annan sommar så vill jag tipsa om Boda Borg som är skyldig till några av mina roligaste minnen.

Som sagt, det är några år kvar, men oh så bra det var...
 
Kungsbyn! En helt underbar liten djurspark som vi besökte förra året med vårt 2-åriga barnbarn. Ligger i närheten av Västerås. De har en restaurang med "vanlig" mat, en lekplats fylld med plasttraktorer, grävmaskiner, kärror att lasta på mm, klapphage, häst o vagn, "safari-tur" på släp efter traktor (båda gratis) och trevliga plaster att sitta på om man vill ha med egen matsäck. Man går en slinga där olika svenska djurraser finns. Rekommenderas varm! (vet att de har en hemsida).
 
Göta kanal Norrqvarn
http://www.gotakanal.se/sv/products/123186/Barnens-minikanal-i-Norrkvarn-Gota-kanal/
Där kan man som vuxen sitta lugnt i timmar medans barnen blir dyngeblöta. Lekbåten Vigdis är helkul.
Gratis är det också.
Man kan bo i trollstubbar om det finns ledigt. Sen tar man cykel o cyklar utmed kanalen.
Om man tar svängen över Karlsborg så ska man bada på campingen, mycket barnvänligt. Fästningen är också spännande - fästningsturen kan nog kanske vara för spännande för så små men det är ju olika barn, som hästintresserad så handlar museet mycket om kavalleriet och utrustning och småttingar gillar nog alla konstiga gubbar o flygplan o grejor.
Inget sockervadd o karuseller alls utmed kanalen.
 
@Freyja_bus , @landet Vi får se till att besöka Nolhaga snart. Jag är uppvuxen i Alingsås kommun, men har aldrig varit i Nolhaga med barnen.

@Luff @Tindra91 mfl Det var som jag trodde. Sverige är helt fullt av små pärlor för barn, men vet man inte om dem så de svåra att hitta.

@Hiddeous Naturen är en oslagbar lekplats, men eftersom vi redan har "fjällvandrat" i år då är vi ute efter något annat.
 
Mitt i Varberg finns en stor lekplats som (det lilla jag såg av den senast vi var där) såg väldigt inbjudande ut. Tog dock ingen närmre titt - vårt barn är inte så stort än :)

Edit: Spöökitetsparken är det jag tänker på.
 
Ett litet tips om man ska besöka Norrqvarn. För att ha riktigt kul i minikanalen behöver man ha en plastbåt av billigaste sorten, flatbottnad och 10-15 cm lång (vi provade många sorter under de åren vi åkte dit), dom kan man hyra för en tjuga i kiosken och så får man en glass gratis när man lämnar tillbaks den. Problemet med vår lille strunt var ju att han ville ju ha glassen och hade inte ro att leka, han ville byta båt mot glass NU.
Så vi tog med egna båtar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp