Semesterlön?

cherie

Trådstartare
Första gången jag arbetar på ett jobb där jag får betalt i semesterdagar som kan tas ut året efter, istället för att få semesterersättningen direkt på lönen varje månad.

Därför undrar jag nu hur jag kan räkna på att jag får rätt ersättning för mina semesterdagar? På min senaste lönespec står det först "Semester betalda dagar - 10 st - 0 kr - 0 kr" och sedan finns det ytterligare en kolumn där det står "Semesterlön per dag - 10 st - 414 kr - 4140 kr".

Vad är skillnaden på semester betalda dagar och semesterlön?

Sedan, under sparade dagar, ser det ut såhär:
semester_zps709d1a0b.jpg

Vad innebär de betalda dagar som står inom parantes? Har jag bara tio sparade, betalda dagar kvar nu? Eller vad betyder siffran i parantes?

Sedan undrar jag även hur jag vet vilket summa jag ska ha per dag? Inom mitt fack är minimun 12% av förra årets intjänade lön, men när jag räknar på det (då räknar jag april-april vilket är ett semesterår på vår arbetsplats, är det denna lön det baseras på?) så blir summan jag fått per dag lägre än 12%, oavsett om jag räknar på att jag har 20 eller 25 betalda dagar.

Förlåt för ett virrigt inlägg, hoppas ni kan hjälpa mig att bringa lite klarhet i hur detta med semesterdagar går till :)
 
Semesterlön är tillägg på lönen för varje dag man tar ut semester, inte samma som semesterersättning. Semesterersättning är tillägg på lönen när man jobbar, för att man inte får betalda semesterdagar.

Siffran inom parantes är antalet uttagna, och siffran före är antal dagar kvar.
 
Senast ändrad:
Semesterlön är tillägg på lönen för varje dag man tar ut semester, inte samma som semesterersättning. Semesterersättning är tillägg på lönen när man jobbar, för att man inte får betalda semesterdagar.

Siffran inom parantes är antalet uttagna, och siffran före är antal dagar kvar.

Tack! Att semesterersättning är tillägg på lönen för att man inte får betalda semesterdagar visste jag om, men om jag förstått det rätt så ska ändå summan av det man får ut för semesterdagarna vara likvärdig med summan av semesterersättning man hade fått för ett års tid?
 
Men du får ju ut vanlig lön de dagar du tar ut semester, med semesterlönetillägget.

Tar du ut 10 betalda dagar så har du samma månadslön som om du inte varit ledig.
 
Tänk även på att om du jobbade färre timmar förra året, så kan "lönen" för semesterdagarna se annorlunda ut. Tex jobbade du bara 4 tim/dag förra året, så får du iår bara betalt för 4tim/sem.dag.
 
Tack! Att semesterersättning är tillägg på lönen för att man inte får betalda semesterdagar visste jag om, men om jag förstått det rätt så ska ändå summan av det man får ut för semesterdagarna vara likvärdig med summan av semesterersättning man hade fått för ett års tid?

Ja, precis. Om allting annat är lika, ska man totalt över året få ut lika mycket lön, oavsett om man har betald semester eller semesterersättning (åtminstone i teorin).
 
@Lovisaleonora @Trott

Jag kanske skulle nämnt att jag inte har månadslön utan får betalt per timme, jag jobbar varannan helg vanligtvis men hoppar in vid behov också. Min lön månad till månad varierar mycket.

Jag har fått fel lön ett par gånger förut, så jag vill gärna kontrollera att jag får ut rätt summa per betald semesterdag.
 
Så, betald semester, men timanställning. Då är det nog följande som gäller vid beräkning (såvida det inte står något annat i kollektivavtalet):

Semesterlön enligt procentregeln

16 b § Semesterlön enligt procentregeln utgör tolv procent av arbetstagarens förfallna lön i en anställning under intjänandeåret.

I lönesumman ska inte följande inräknas:
1. semesterlön,
2. ersättning för dag då arbetstagaren helt eller delvis har haft semesterlönegrundande frånvaro enligt 17–17 b §§, eller
3. permitteringslön som lämnas i anledning av driftsuppehåll med samtidig semester när rätt till semesterlön inte föreligger för samma tid.

För varje sådan frånvarodag som anges i andra stycket 2 ökas i stället lönesumman med ett belopp motsvarande den inkomst arbetstagaren skulle ha haft om arbete i stället utförts i normal omfattning för arbetsgivarens räkning. Med normal omfattning avses arbetstagarens ordinarie arbetstidsmått. Går beloppet inte att fastställa ska det uppskattas till den inkomst som kan antas skulle ha betalats om arbetstagaren under frånvarotiden hade arbetat för arbetsgivarens räkning. Lag (2009:1439).
 
@Sharpless Tack för hjälpen! Jag hittade något liknande på mitt facks hemsida också, vi har 13% till och med. Jag hade räknat fel från början så min summa verkar stämma på ett ungefär.

En sista fråga då, "förfallna lön", vad innebär det? Eftersom jag får min lön utbetald en månad efter jag arbetat, och vårt semesterår sträcker sig från 1 april till 31 mars, så undrar jag om jag ska räkna den sista lönen som den jag får i mars eller april? Förstår ni hur jag menar? Jag har ju tjänat in lönen under mars månad, även om jag inte får ut den förrän i april.

Jag började alltså arbeta i mitten på april förra året. Så hur jag börjar räkna är inga problem, men var slutar semesteråret för mig? Ska jag enbart räkna med den lön jag fick utbetald i mars (för februari) eller även den jag fick utbetald i april (för mars)?
 
@cherie Det är ju tiden du jobbat som räknas, så det bör vara så att beräkningen sker på lönen du får för tiden du jobbat 1 april - 31 mars. Dvs även aprillönen bör räknas in, skulle jag vilja säga.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur beräknar man det? Jag jobbar som personlig assistent och vi får våra semesterdagar i April, dock så kom dom inte på förra...
Svar
3
· Visningar
752
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Det här med semester och semesterersättning verkar väldigt komplicerat, speciellt för mig som nästan aldrig varit anställd innan utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 424
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 450
Skola & Jobb Hej! Har en fråga som ni kloka Bukare kanske kan hjälpa mig med :) Jag började arbeta på mitt jobb i april förra året. I mitt avtal...
Svar
14
· Visningar
2 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp