Senior-telefon för RIKTIGA seniorer?

honung

Trådstartare
Min mamma reder inte längre ut sin telefon, som _är_ en seniormobil av den här modellen:
DORO6051.jpg

Är det någon som vet om det finns en mobil med _ännu_ tydligare knappsats och display? Det ska helst vara mobiltelefon, och den ska helst vara typ dubbelt så stor knappsats på. Vet att det finns en doro med bara fyra knappar på, men den funkar inte heller - själva displayen är för liten.
Finns det fler mobiltelefoner som är anpassade för synskadade?
 
Min mamma reder inte längre ut sin telefon, som _är_ en seniormobil av den här modellen:
DORO6051.jpg

Är det någon som vet om det finns en mobil med _ännu_ tydligare knappsats och display? Det ska helst vara mobiltelefon, och den ska helst vara typ dubbelt så stor knappsats på. Vet att det finns en doro med bara fyra knappar på, men den funkar inte heller - själva displayen är för liten.
Finns det fler mobiltelefoner som är anpassade för synskadade?

Googla på Emporia pensiofon.
Min far hade en sådan, första modellen, och den har rätt rejäla knappar.
Ligger här hemma i någon låda.
 
Googla på Emporia pensiofon.
Min far hade en sådan, första modellen, och den har rätt rejäla knappar.
Ligger här hemma i någon låda.
Det är fortfarande en liten telefon va? På bilderna ligger den i en handflata...så jag tror inte skillnaden är så stor?
 
Den är som de tidigare svår för en synskadad, men knappen på baksidan var smart och bra!
På baksidan finns en stor knapp för nödsituationer. När den hålls inne några sekunder går först ett förberett SMS iväg till fem valda kontakter. Därefter rings dessa upp i tur och ordning till någon av dem svarar. Samtidigt ljuder en larmsignal från telefonen och förinställda uppgifter om blodgrupp, eventuell sjukdom och kontaktperson visas på skärmen.

Risken är förvisso att knappen skulle aktiveras en gång om dagen just i min mammas fall då...:arghh:
 
Så det är inte bara synen som krånglar?

Nar jag tanker pa min mamma skulle hon aldrig nagonsin i sitt liv ha kunnat anvanda en smartphone. Ever. Hur frisk hon an var ... Smartphone var helt enkelt inte for henne.:angel: Jag har en kompis i 40-ars aldern som har ett salsynt daligt forhallande till alla former av datorer och smartphones. Hennes dotter ar lagom glad for mammas nya smartphone da hon ar 'support'.:grin:
 
Alltså, att föreslå en iphone för någon som inte klarar en Doro är ungefär som att låta någon som inte kan cykla utan stödhjul flyga en helikopter ;)

Min pappa är inne på sin andra Doro, det finns inget enklare.

Säg inte det! :) Min mamma (som dock ser någotsånär om ej fullt ut) klarar varken av att använda telefonboken eller kolla SMS i sin Doro-mobil. Jag har visat henne ungefär 100 gånger men hon glömmer alla steg och ser inte logiken i menyerna. När jag sträckte fram min smartphone så kunde hon helt själv, utan att jag visade eller gav instruktioner, kolla både SMS och gå in i telefonboken och välja kontakt. Det var mkt lättare att bara klicka på en ikon och sen klicka på meddelandet/namnet än att gå in i menyer och bläddra med pilar etc!
 
Så det är inte bara synen som krånglar?

Som jag skrev i startinlägget så reder hon inte ut sin telefon som ju är en väldigt basic telefon. Hon är dessutom synskadad, och det betyder att hon behöver något som är stort och übertydligt. När jag funderat lite och surfat runt efter olika alternativ så har jag kommit fram till att egentligen, så är det kopplingen att göra något som kräver lite simultankapacitet, göra en sak på knappsatsen och titta på en annan sak på displayen, som krånglar till det för många gamla. Så egentligen ska telefonen nog helst inte ha någon display alls.

Nar jag tanker pa min mamma skulle hon aldrig nagonsin i sitt liv ha kunnat anvanda en smartphone. Ever. Hur frisk hon an var ... Smartphone var helt enkelt inte for henne.:angel: Jag har en kompis i 40-ars aldern som har ett salsynt daligt forhallande till alla former av datorer och smartphones. Hennes dotter ar lagom glad for mammas nya smartphone da hon ar 'support'.:grin:
Min mamma köpte en dator för tiotalet år sedan och jag skulle lära henne grunderna hur hon skulle surfa, och mapphantering och det slutade nästan med att jag fick hjärnblödning. Det gick INTE. Hon fixade inte musen vs skärmen ens då.

Alltså, att föreslå en iphone för någon som inte klarar en Doro är ungefär som att låta någon som inte kan cykla utan stödhjul flyga en helikopter ;)

Min pappa är inne på sin andra Doro, det finns inget enklare.

Precis, iPhone skulle vara något oerhört avancerat, hur simpelt en annan själv kan tycka det är med iPhone eller smartphone i allmänhet.
 

Nar jag tanker pa min mamma skulle hon aldrig nagonsin i sitt liv ha kunnat anvanda en smartphone. Ever. Hur frisk hon an var ... Smartphone var helt enkelt inte for henne.:angel: Jag har en kompis i 40-ars aldern som har ett salsynt daligt forhallande till alla former av datorer och smartphones. Hennes dotter ar lagom glad for mammas nya smartphone da hon ar 'support'.:grin:

Nå alla är olika :-). Min morfar kör på Galaxy Note för synen och korvfingrarnas skull, mormor har en Galaxy S4. Men dom har alltid hållt sig up to date och lär sig ny teknik på samma sätt som oss yngre.

Iphone ÄR en enkel telefon och poppis bland seniorerna :-). Den är mer begränsad och har färre funktioner och enklare menyer än androiderna.

Men det låter som att Doro + röststyrning kanske är något för din mor då?
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 869
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 166
Senast: Sar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp