Seniorhästar eller hästseniorer (äldre hästar)

Jättegammal tråd, men istället för att starta en egen fortsätter jag på denna.

Det här är min "partner in crime", en ponny såklart. Hon är 27 år gammal, och lika galen, pigg och vig som hon var när hon var 5 år (enligt matte i alla fall, jag har bara ridit henne drygt ett år). Hon är makalös och har lärt mig massor. Framför allt att uppskatta tjuvrusningar och bockningar. :D (jag är ganska ridrädd annars)

Hon har visat oss flera gånger att hon INTE vill vara pensionär, så fort det är ritt på gång börjar hon vandra rundor i boxen tills vi tar ut henne, när jag ska brodda håller hon upp fötterna själv i tur och ordning innan jag ens hämtat broddskålen (tålamod är inte hennes starka sida) och när vi åker någonstans med transporten brukar hon tackla mig ur vägen och springa på själv för att vara helt säker på att inte bli lämnad kvar hemma! "UR SPÅR, JAG SKA MED!"

Hennes favoritsysslor förutom att vara ute och kuta i skogen och hoppa över fallna träd och sånt och att busa med mig på alla möjliga sätt, är att äta och att sola sig vid sin favoritsten i hagen. Hoppas hon får vara med många år till!

kojsan_zpsqh0j9vw8.jpg
 
Dotterns läromästare flyttade till oss i höstas, han är numera 22 år och rids några gånger/vecka. Vi har inte riktigt lärt känna honom fullt ut än, men han har mycket att lära sin matte. :love:
Och yngsta sonens ponny är 29 år och lät husse prova på sin första galopp på nyårsdagen i år. :love: Han rids och körs nån gång då och då, när andan faller på. Aldrig några långa stunder.
Gårdens gammelgubbar, nu 23 (den stora) respektive 30 år (den lilla), busade i hagen häromdagen... :love:
 
Skakar liv i gammal tråd...;
Hur går det för era åldringar...? Min gamla tant är nu 29 och still going strong. Visserligen lite tröttare och har tappat fart i flocken s a s, men rids (luuugnt och försiktigt) emellanåt, och har då ganska bra energi, :love: Sätter vinterpäls just nu, och det är ju lite jobbigt, får extra B-vitamin därför.
Men visst märker man att hon börjar bli gammal.....:heart
 
Jag har en som är 25 år och hans hagkompis är 30 år.
Hon på 30 är lite stel men är väldigt pigg och kom häromdagen i full galopp i hagen och sparkade bakut =)
Han på 25 är som han alltid varit i princip. Haft honom sen 1999. Han är fin i ben och leder =)
Båda får tillskott av hyaluron dagligen vilket hjälper mot stela leder.
Bild från maj 2016
12322607_10153418976656315_6322955492422805208_o.jpg

Båda avlivades september 2018 så min började tappa tänder (han hade sneda och vinda tänder så dom varit dåliga från när jag fick honom när han var 7) och jag kände att det var dags. Han var lika pigg o glad in i slutet.
Vi tog hans hagkompis samtidigt då hon inte klarade att vara utan honom. Gick inte att ta in henne i stallet ens utan att han var med. Fick ”panik”. Så exakt samtidigt gick dom bort så ingen blev ensam kvar.
 
Min ponny är 24. Han är piggare än någonsin! För första gången någonsin har vi varit tvungna att ha kedjegrimskaft, och kunde ändå knappt hålla honom. Inte ens när han var hingst och omgiven av brunstiga ston som ung var han besvärlig. Aldrig! Men nu är han helt tokig, pigg som en treåring och verkar så otroligt nöjd med sitt liv. Jag har haft honom i 17 år och flyttat runt en hel del i landet med honom.
Nu rider stallägarens fyraåriga dotter på honom ibland och hej vad det går! Hon tycker det är roligt och han är trygg om än pigg.
Han tappade en tand i vintras men verkar inte det minsta påverkad. Han äter normalt (och gärna :angel:), är fortfarande rund som en tunna.
Jag bara pussar på honom nuförtiden, kan inte rida själv längre och har ärligt talat tappat sugen att göra annat än att mata i honom morötter och gulla med honom.
 
Min gamling fick tyvärr vandra vidare i Maj 2018 vid 32 års ålder efter att han vart med mig i mer än halva mitt liv ❤ Han hann vinna SM guld i hoppning och Prins Carl Philips Pris i sin ungdom
Saknas mig varje dag fortfarande, älskade häst
Har just nu min 25 åring kvar samt en 27 åring som dock är ute på livstidsfoder
25 åringen tränas och tävlas fortfarande och kommer få fortsätta göra det så länge han tycker det är roligt och fortsätter vara så fräsch som han är! 27 åringen lär upp en ny liten tjej och rids 3 dagar i veckan
 
Mina gamla skruttgubbar, som är nämnda tidigare i tråden, finns fortfarande kvar. :heartFullblodet promenerar dock mot regnbågsbron - han kommer få lämna oss inom överskådlig framtid eftersom han verkar ha fått rejält försämrad syn på sitt kvarvarande öga, så att han snubblar och går in i saker. Det är inte akut att ta bort honom, han mår bra i sin hage, men...
Den lilla fläckiga (nu 31) får hänga med så länge han håller hullet.

Sen har även min egen promenad-drake passerat 20-årsgränsen sen den här tråden startades. Hon är 21 år, fast ingen skulle ifrågasätta om jag sa att hon är 8...
 
Min 29 åring drog med sig hela flocken till skogs i höstas ;) med spetsade öron och glimten i ögat försvann hon i täten för gänget men hon vände också hem flocken igen fortfarande lika lycklig :)
Trakhener född 1988 i polen.
Veterinär var nyligen här för årlig tand och hälsokontroll och tyckte hon var mycket fräsch för sin ålder. Då hon inte rids så har ryggmusklerna tunnat ur en del och så är hon lite dålig i magen höst/vinter tyvärr.
Jag tog bort mitt sto september 2018. Hon var fortfarande pigg men magrade mer och mer trots att jag gav henne så mycket mat det bara gick. Hon var då trettio
 
Jag tog bort mitt älskade sto i september förra året. Hon diagnosticerades med artros för tre år sen och skulle inte ridas mer. Hon gick bara orent när hon travade på böjt spår. Men i början av förra sommaren såg jag att hon började tappa artrosbenet när hon gick rakt fram i hagen.
Hon lyckades hålla hullet bra under sommaren trots torkan men eftersom hon hade haft en del bekymmer under förra vintern kände jag att jag inte kunde utsätta henne för en vinter till. När jag hade bestämt datum och bokat blev hon kraftigt sämre de sista veckorna. Hon magrade av, och jag upplevde att hon fick problem med synen. Jag saknar henne men är lycklig nog att ha kvar en dotter till henne.

Bilden är tagen tre veckor innan hon dog, innan det började gå rejält utför.

IMG_3510.JPG
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp