Bukefalos 28 år!

Senskydd spar hästens ben.

kopparberg

Trådstartare
Läste i Ridsport om en test i jag tror det var Tyskland.
Där hade de mätt hur mkt mindre trycket var på senor och ligament med senskydd än utan.

Tänkte på en tidigare debatt här på forumet där så många hävdade att rida utan skydd stärkte hästen.

Denna vetenskapliga test visade helt klart att det var tvärt om!
Men det var då tal om skydd, inte lindor!

Ngn mer än jag som läste den och tänkte till?
 
Jag har inte läst artikeln men svarar ändå.
Jag har alltid senskydd på Novan när jag rider helt enkelt för att jag tycker att det är en billig försäkring. Slarvade engång med skydden då jag longerade och det höll på att gå käpprätt åt helvete. Novan kom undan med ett sår, ett ont ben (utan senskada) och en veckas vila.
Det låter intressant att man skulle skona benen med senskydd.
 
Ja det var en mkt intressant artikel!

Jag har också alltid senskydd för att skydda benen mot "yttre påverkan" när jag rider.
Jag har en gång sett en senskada som en häst fick på en böjsena för att ryttaren citat "inte orkade sätta på senskydden" när den hopptränade... :crazy:

Men denna undersökning visade ju att slitaget på hästens ben blev mindre!
Vilket kändes väldigt bra tycker jag! Att det blev det testresultatet alltså.
För då är det ju lätt som en plätt att hjälpa sin häst hålla längre! :)
 
Oj, gör det verkligen det!!?? Det hadde jag inte trott.... Men jag är skyddoman, så mina pållar har alltid skydd. Du får gärna berätta lite mer om vad som stod i artikeln, så har jag nåt att slå i bordet med överför alla som tycker att jag behandlar mina hästar som om dom vore av porslin... :p Men jag får ångest om jag ser folk som hoppar utan senskydd, såg även i terrängdelen på en FT att en häst var utan skydd!! :eek:

Var det helt vanliga senskydd alltså? På vilket sätt stärkte det benen?
 
Nu tror inte jag att jag förstår. Vilket tryck? Är det benens belastning (av hästens tyngd ovanifrån och hovens nedslag underifrån) som blir mindre, eller är det trycket runt om? Trycket runt om borde ju bli högre om man har senskydd? Och belastningen bör ju bli mindre av senskyddens stöd. Eller? I det senare fallet så är det ju just det man vill komma åt när man inte har skydd, att benen skall utsättas för belastning och därmed stärkas. Belastning av ben och muskler stärker båda ju. Ben tar ju givetvis mycket längre tid och man måste skynda långsamt. Om man medvetet och kunnigt låter hästen gå utan skydd - och på varierat underlag - så stärker det ju benen. Sedan är det inte sagt att det inte finns situationer där skydd är befogat. Det beror ju på vad man gör. Om man t.ex. beaktar ishockeyspelaren och joggaren, behovet är ju olika av skydd. Likadan är det ju mellan turen i skogen i joggingtempo och turen över terrängbanan. Att däremot ständigt sätta på skydd i alla lägen - oberoende av vad hästen skall göra - måste ju skapa svagare ben. Speciellt om "trycket" på benen blir mindre av senskydd.
Hälsning Maja
 
Hade föreläsning i hästetologi för några veckor sedan och då lades även denna test fram när vi pratade om vad som stärker, bygger upp respektive skadar hästen vad gäller hästhållning. Vad jag tänkte på var främst hur oerhört lite skillnad det gjorde det handlade om minimala skillnader. Sen ska jag väl vara ärlig och säga att jag inte minns om det stod hur testet hade gjorts, kanske någon som läst artikeln kan återge det här.

Varför det är av intresse är ju om skydd sattes på en häst som normalt inte använde det och så mättes stödet, då är det väl ganska självklart att det skulle visa på ett visst ökat stöd. (jmf stödbandage på stukad fot tex, eller frisk för den delen också) Men om man sedan mätte efter år av dagligt användande av skydd skulle det fortfarande ge ökat stöd utifrån hur stark hästen skulle varit om den gått utan eller skulle stödnivån ligga på samma nivå som då på en häst som gått utan skydd hela tiden och att benets egen uppbyggnad "förslappats" den lilla andel som skyddet har stöttat. Förstår ni hur jag menar?

Jag tänker en häst som går med skydd jämt och så tar man av skydden, ökar då skaderisken? I mina ögon, ja! Återigen jmf med en själv och en stukad fot. Tar man tex aldrig av stödbandaget så stärks ju aldrig leden med senor och ligament, de kräver belastning för att stärkas. Tar man då av skyddet efter att ha haft det på länge, även efter att skadan i sig är läkt så är man oerhört instabil. Detta gäller ju även vid stödjande av en frisk vävnad. Kroppen anpassar sig och låter bli att stärka om den känner att det inte behövs.

Och för att inte få alla på mig nu, jag säger inte att man INTE ska använda skydd utan att man ska använda det när det behövs tex vid terränghoppning, ansträngande hoppträning/tävling där ett extra skydd kan behövas precis som idrottsmän i extrema träningssituationer också använder det men hur ofta ser man dem gå omkring med knä, vrist och axelskydd i vardagen?

Naturligt uppbyggande av hästens kropp för att klara de påfrestningar vi utsätter den för är betydligt bättre än att tillföra mekanisk hjälp och kanske istället göra dem en björntjänst.

Får väl själv säga då att nej, jag har inte skydd på min häst, har aldrig haft och har aldrig haft en hälta, en galla, en varm sena under de fyra år jag hittills haft henne och då tränar jag för fullt och backar inte för galopp på grusvägar, trav på asfalt och övriga "högriskmoment". Jag skulle heller inte backa för att sätta på skydd vid enstaka extra utsatta tillfällen.

Jag är medveten om att jag har tur med en frisk häst och att vissa hästar är omöjliga vad gäller att sparka och stryka sig själva osv.

Ok, nog för mig och hoppas att jag gjort klart för alla att jag INTE är emot skydd generellt men att man kanske ska fundera över när man verkligen behöver dem.
 
Liten fråga, hoppas nån kan hjälpa mej.. Har en häst som haft kotledsinflammation & är 17 år gammal, kommer antagligen aldrig att bli 100 % ren på böjprov men är inte halt vid ridning..
Ska jag använda stödbandage vid ridning?
Han går ju utan skydd i hagen så han bör väl ändå träna upp benen, jag menar kan det vara skadligt att ha stödbandage vid ridning på en häst med svag kota?
Tacksam för åsikter!
 
Stödja upp kotan kan du aldrig göra, så hårt kan (och får) du inte linda. Däremot kan den värme som ett bandage ger ha positiv inverkan på kotleden. Av den anledningen anväder jag lindor på min pålle som har haft kotledsinflammationer och sen dess har små pålagringar i lederna.
 
Jag hade användt mig av skydd fram. Gärna liknande vulkanlskydd eller andra skydd som går runt kotan. Men jag skulle också ha en sag i veckan naäre jag bara skrittade rakt fram på fast underlag utan skydd för att stärka upp. Så har jag gjort på min kotledshäst som hade jätteproblem och fick skos med sjukbeslag och allt för att hålla. Henne lindar jag bak vid varje ridpass och hon är 21 idag. har icke haft några problem med sina kotor vi kämpade med i näsdtan ett års tid som 15-åring.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 013
Senast: fruxolisa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 110
Senast: Jozelle
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 339
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp