Separation och två hundar

Kia0585

Trådstartare
hej
Jag ligger i separation och jag äger två hundar
En tik som jag skaffade innan samboskapet och så köpte "sambon" en hane till min tik som jag står som ägare på, och uppfödaren sålde honom till mig.
Vi köpte hanen för vår tiks skull så hon skulle få en kompis pga att vi bodde väldigt långt ute på landet och inte hade möjlighet att träffa andra hundar dagligdags.
Jag har uppfostrat denna hund,han har spenderat nästan all hand vakna tid med mig och tiken. Min "sambo" jobbar, driver egen firma och har knappt tid för något annat medan jag blev sjukskriven för några år sedan och varit hemma och skött markservicen och han har skött den mesta av inkomsten.
Nu till frågan som gör mig så illa.
Han kräver att han ska ha hanen oavsett "för han älskar mig mest" och "jag kan ordna med dagis eller dagmatte". Jag anser att hanen inte alls kommer klara ett hunddagis eller att vara ensam så mycket som det faktiskt kommer att bli för honom då "husse" jobbar 8-16 timmar per dag.
Dessutom har han uppvisat väldigt lite tålamod generellt hundarna,skrikit och gapat på dom , slitit i kopplen mm, kallat dom för hundjävlar mm.
Han hotar att han ska ta hunden(hanen) ifrån mig och att göra livet surt för mig på olika vis genom ex någon kontakt (polismästare)
Är själv statstjänsteman fast sjukskriven sådan och jag tar dessa hot på största allvar då han även har en narcisstisk sida.
Jag söker ju boende för oss och försöker flytta så snart jag bara kan men nu vågar jag knappt gå och lägga mig på kvällen pga hans hot om vräkning,ta ena hunden,göra livet surt för mig mm.
Talar om att jag inte kan sköta hundarna pga ekonomin mm mm mm
Vad gör jag?
Tack på förhand för alla svar.
 
Den som har skrivit på köpekontraktet äger hunden och det kommer inget att ändra på. Så står du på kontraktet (du skriver att hunden står på dig?) så behåll den. Han får gå till rätten (och lär förlora) om han ska ha den. Tyvärr vise versa om den står på han på kontraktet.
 
Den som har skrivit på köpekontraktet äger hunden och det kommer inget att ändra på. Så står du på kontraktet (du skriver att hunden står på dig?) så behåll den. Han får gå till rätten (och lär förlora) om han ska ha den. Tyvärr vise versa om den står på han på kontraktet.

Om dock hunden köpts in gemensamt (dvs båda betalat för hunden) samt delat på hundens löpande kostnader kan det vara så att båda räknas som ägare.
Så tyvärr är det inte alltid så enkelt som att den som står på kontraktet är den som hunden tillfaller.
http://www.lawline.se/answers/15699
 
Tillägger att jag verkligen inte är juridisk kunnig men hittade en hel del information via Google.
Jag rekommenderar dig att kontakta en jurist som har god erfarenhet av familjerätt om ni inte kommer överens i frågan.
 
Om dock hunden köpts in gemensamt (dvs båda betalat för hunden) samt delat på hundens löpande kostnader kan det vara så att båda räknas som ägare.
Så tyvärr är det inte alltid så enkelt som att den som står på kontraktet är den som hunden tillfaller.
http://www.lawline.se/answers/15699
Då ska man bevisa att man delat på kostnaderna genom kvitton. Undra om någon har sparat på sånt?
 
Ja det ska man nog eller kontoutdrag eller något. Nu har jag inte googlat så mycket men kanske finns tidigare fall med domar som man kan läsa.

En fd granne till mig köpte en puff med sin pojkvänn och det blev givetvis tjaffs. Hon stod på kontraktet, han hade betalat den större summan, men SKK sa att den var hennes om han inte kunde bevisa sin del. Nu lessnade hon snabbt på att ha hund på heltid själv och skrev över hunden ändå på honom....som gav bort den. Så mycket var den värd för dom som tjaffsat så :meh:
 
En fd granne till mig köpte en puff med sin pojkvänn och det blev givetvis tjaffs. Hon stod på kontraktet, han hade betalat den större summan, men SKK sa att den var hennes om han inte kunde bevisa sin del. Nu lessnade hon snabbt på att ha hund på heltid själv och skrev över hunden ändå på honom....som gav bort den. Så mycket var den värd för dom som tjaffsat så :meh:

Usch stackars hund :(
 
Den som har skrivit på köpekontraktet äger hunden och det kommer inget att ändra på. Så står du på kontraktet (du skriver att hunden står på dig?) så behåll den. Han får gå till rätten (och lär förlora) om han ska ha den. Tyvärr vise versa om den står på han på kontraktet.
Ja jag skrev på kontraktet för hunden,jag var den som tog kontakt med uppfödaren och har haft fortlöpande kontakt med henne.
Det tråkiga i det här är att jag har försökt få till en bodelning med honom och ett samtal om huruvida vi ska göra med hundarna för deras väl och ve. Men han har inte velat ngt av detta och då har jag utgått från att han inte bryr sig eller skiter i det.
 
Skk har en juridisk avdelning.
Ja jag har läst allt där och jag håller med om att det vore det bästa för hanen framförallt att få träffa sin husse etc men som jag skrev tidigare så ville han sätta honom på hunddagis vilket han inte skulle klara och eller dagmatte som tar ut honom vilket skulle innebära alldeles för långa och ensamma dagar för honom. Det är inte schysst!
Den bästa av världar hade varit att försöka samsas om detta men nu ikväll så blev jag hotad så en polisanmälan är gjord och då blev han spak. PS allt är inspelatDs
 
Uppenbarligen skiter han i hundarna o är bara ute för att jävlas.
Ja kanske det men jag tycker detta är så sorgligt. För hundarnas skull menar jag då. Som jag skrev i ett svar tidigare här så har jag verkligen försökt att kommunicera men det har inte gått och hunddagis är inte ett alternativ för hanen.
 
Ja jag har läst allt där och jag håller med om att det vore det bästa för hanen framförallt att få träffa sin husse etc men som jag skrev tidigare så ville han sätta honom på hunddagis vilket han inte skulle klara och eller dagmatte som tar ut honom vilket skulle innebära alldeles för långa och ensamma dagar för honom. Det är inte schysst!
Den bästa av världar hade varit att försöka samsas om detta men nu ikväll så blev jag hotad så en polisanmälan är gjord och då blev han spak. PS allt är inspelatDs
Min fetning.


Du skrev i ditt första inlägg:
"Dessutom har han uppvisat väldigt lite tålamod generellt hundarna,skrikit och gapat på dom , slitit i kopplen mm, kallat dom för hundjävlar mm."

Varför vill du att hunden/hundarna ska träffa en människa som behandlar honom illa? Varför skulle det vara "det bästa" för hunden/hundarna?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 574
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 414
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag är galen eller inte. Jag är aktiv inom lydnad och rallylydnad främst, jobbar tre timmar i veckan som...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp