Seperationsångest?

Liiindah

Trådstartare
Hej! Jag har precis fått hem en ny häst, 6åring. Är så att han får seperationsångest om han blir lämnad. dock inte i stallet men när man rider på ridbanan och en häst går iväg o lika dant ute om man möter en häst. Är man från början själv på ex ridbanan är inte det några problem. Behöver tips på hur man tränar "bort" detta beteende. Just nu utnyttjar jag tillfällen när de kommer när jag vet att han blir lämnad på ridbanan o försöker vara mer beredd, han är inte den som bara gnäggar utan ställa sig o bocka typ, men sen efter ett tag blir han lugn igen. Mer tips?:) ledarövningar?
 
Hej! Jag har precis fått hem en ny häst, 6åring. Är så att han får seperationsångest om han blir lämnad. dock inte i stallet men när man rider på ridbanan och en häst går iväg o lika dant ute om man möter en häst. Är man från början själv på ex ridbanan är inte det några problem. Behöver tips på hur man tränar "bort" detta beteende. Just nu utnyttjar jag tillfällen när de kommer när jag vet att han blir lämnad på ridbanan o försöker vara mer beredd, han är inte den som bara gnäggar utan ställa sig o bocka typ, men sen efter ett tag blir han lugn igen. Mer tips?:) ledarövningar?

Ett ganska vanligt beteende, men klart obehagligt om hästen reser sig och bockar och håller på. Jag kan inte se att du kan göra annat än vad du gör, nämligen tränar på situationen. Sedan är hästen ny i mljön och antagligen väldigt osäker. Du får nog ge honom tid att bli trygg med dig och miljön. Tänk dig själv om du blev avsatt mitt i en stad du aldrig varit, med skyltar du inte kan läsa, så går alla människor och lämnar dig kvar. :nailbiting:
 
Ge den lite tid såhär i början, kanske måste man inte pressa fram problemet innan ni är lite mer hemma med varandra. För att inte skapa onödiga diskussioner som kan bli befästa på nåt sätt.
Blir det så blir det men jag hade nog inte provocerat fram beteendet med flit sas. (Än)

Ofta är det mycket lättareför hästen att lämna än att lämnas. Jag hade nog tagit det den vägen istället för att skapa trygghet och sen vända på det och bli lämnad.

:)
 
Mycket av träningen kan sker på mark nivå om man blir osäker i sadeln. Mycket handlar om att få hästen att fokusera på dig. Ta ut hästen till tränings platsen och jobbar med longering. Om den blir distraherade kan du ändra riktningen så att den jobbar lite mer. Under vila tiden låt den stå men den få inte tappa fokus hellre. Om hästen vill hellre kolla bort på de andra kan du fråga snällt 1-2 ggr för uppmärksamhet genom att rör dig men om den inte reagerar skicka man runt den igen. Paus med uppmärksamhet på dig är belöning så det handlar också om så mycket paus som jobb om den är duktig. Då blir förhållandet bättre.
 
Tid. Ge hästen tid. Självklart reagerar han så när han är ny, inte vet vem han kan lita på, inte har skaffat sig några djupare band ännu till någon.
Hantera mycket från marken, och ta dig tid att öva på er kommunikation när du arbetar med honom från marken.
Och igen- ge honom tid!
 
Mycket av träningen kan sker på mark nivå om man blir osäker i sadeln. Mycket handlar om att få hästen att fokusera på dig. Ta ut hästen till tränings platsen och jobbar med longering. Om den blir distraherade kan du ändra riktningen så att den jobbar lite mer. Under vila tiden låt den stå men den få inte tappa fokus hellre. Om hästen vill hellre kolla bort på de andra kan du fråga snällt 1-2 ggr för uppmärksamhet genom att rör dig men om den inte reagerar skicka man runt den igen. Paus med uppmärksamhet på dig är belöning så det handlar också om så mycket paus som jobb om den är duktig. Då blir förhållandet bättre.
Så om hästen blir otrygg och nervös ska man sätta fart på den och bli lämnad till att ta hand om sin nervositet själv eller har jag missförstått?
 
Min flippade ut när han blev lämnad på ridbanan/ridhuset när han var yngre. Bockade och betedde sig allmänt besvärligt.
Jag såg för det första till att alla som jag red med visste om hur han var och att ingen fick lämna ridbanan utan att dom fått ok av mig först (dom behövde inte stanna kvar men jag var tvungen att vara förberedd)
När dom gick så höll jag hästen på en volt för då var han lättare att kontrollera, gärna i skritt. Jobbade mycket med honom, flytta, böja mm så att han fick fullt upp att koncentrera sig på vad jag ville.
Precis när dom gick ut så försökte jag rida honom på motsatt håll för om han såg när dom gick så blev han mycket värre än om dom helt plötsligt bara var borta.
Nu är han 20 år och kan fortfarande bli lite spänd om han blir lämnad ensam men han accepterar det och släpper det snabbt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 916
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp