Seriös icke raskatts avel

Policyn har uppstått för att så oerhört många utekatter råkar illa ut. Svårare än så är det inte. Däremot finns det alltid katter som behöver gå ut och katthemmen förmedlar sådana också, men inte i samma omfattning. Därav mitt råd att kontakta organisationer som ägnar sig pt förvildade katter, de sköter nämligen katterna utomhus och placerar gärna ut katterna som utekatter.
Borde inte katthemmen snarast läggas ner?

Jag har vid några tillfällen varit i kontakt med sådana, och de som jobbar där (iofs ideellt), verkar inte riktigt "ha alla katter hemma" så att säga.

Varför tar man inte och avlivar 12-14-15-+ åriga katter, som måste medicineras för resten av sitt liv, som man inte hittar omplacering till? Och sedan klagar man över att det är fullt?
Man höjer inte värdet hos katter, eller kattägare via katthemmen, man gör sig löjlig, som @inte-ung säger t.ex. varför "inte-ute" policy?
Är katterna lämpliga för utomhusliv, så ska de väl gå ut? Och nakenkatter och katter som inte klarar vårt klimat hör inte hemma här. Men jag anser ju också att man inte ska ha katt i lägenhet, eller i tättbebyggda områden också, så där är jag väl extrem.
 
RVtkBwn.jpg

Här har du en okastrerad hankatt utan ägare. Han dök upp hemma hos oss, undernärd och i det skick som synes på bilden, ibland med infekterade sår. Otroligt skygg till en början, skabbigt utseende och uppenbarligen ingen ägare. Var bodde vi då?
MhXRRbN.png



Min första katt var också en vandrande katt, honkatt, som dök upp och stannade kvar. Det är möjligt att hon hade en ägare någonstans men så som hon såg ut så finns viss tvivel på det. Jag vet att min granne plockade in och avlivade katter väldigt ofta. Och ridskolan några kilometer bort plockade in hemlösa katter, kastrerade dem och omplacerade dem vidare. En av mina förra katter var född av en förvildad honkatt modell "går inte att ta på", tog flera veckor innan kattungen gick att hantera också. Sen har vi alla gårdar som man har sett där det sitter 10-20 utmärglade katter på/runt gården, som förvisso verkar ha en ägare men att denna skiter fullständigt i skötseln av dessa. Och allt detta mitt i smeten av svenskt jordbrukslandskap. Det ger ingen varierad spegling av hur det ser ut i resten av landet, men jag är tveksam till att det ser så mycket annorlunda ut.

Bor du i Skåne? Skåne är ju tättbebyggt nästan överallt, det är ju bara enstaka km mellan tätorterna. Och dessutom välkänt för att det är ett bra ställe för att söka efter dålig djurhållning...

Hur som helst är jag inte intresserad av anekdoter. Jag kan berätta egna sådana, t.ex. om den där killen som det snurrade till för i mitt grannskap. Och så kan jag extrapolera ur det, och dra slutsatser som: ensamstående män ska inte ha katt, eller att det alltid finns en snurrig typ i varje område som har katter som tillåts föröka sig ohämmat och som inte får rimlig mat och vård.

Utan jag vill se dokumentation om var, det finns förvildade katter, och hur fördelningen ser ut.
Källor brukar det kallas.
 
Men katten utgör inte dess huvudsakliga föda, vilket var vad jag skrev. Vi hade lodjur när jag bodde ute i skogen. Inte en enda katt i byn gick till lodjuren trots att vi hade spår på tomten. Det är naivt att tro att rovdjursstammen har en betydande effekt på kattpopulationen. För det krävs rovdjur som huvudsakligen livnär sig på katter. Att ett och annat lodjur (eller lös hund) kniper en katt ibland har ingen betydande påverkan på populationen i stort.
Du har verkligen inte bott i lorevir, med förökning?

Vår granne (på landet är granne = 8 km bort) var en mjölkgård med rätt många katter, 10+, sakta men säkert började katterna minska i antal, till slut fanns bara 2 kvar, som var sådana som höll till mycket inne i bostaden. Veterinär kopplades in, men inga sjuka katter fanns.
Förklaringen, när man faktiskt sett vad som hände, var Lodjur. Annars så var katterna spårlöst försvunna.

Jag har själv sett detta, jag har faktiskt sett lodjur 6 gånger nu, utan att specifikt spana, utan bara genom att befinna mig på rätt plats vid rätt tillfälle.

Det här är samma område, där en annan granne, hade ett lodjur, som först en gång, sedan under en tid flera gånger i veckan, la sig på ett slags hylla på deras altan...
Och det här huset ligger bara 200-300 meter från mjölkgården so förlorade katter...

Men jag har fortfarande inte fått svar:

Förväxla nu inte det ena med det andra, sluta att försöka blanda bort korten, och svara konkret på den här frågan:

Har du några skriftliga och konkreta belägg för att det finns stora mängder förvildade katter på den äkta landsbygden idag? Länka då till den informationen.
 
Jag är fullständigt konsternerad?

Ska det vara så svårt att ta till sig:

1. Det finns två Lantraskatter i Sverige, Svensk Lantras och Europé. Åtminstone enligt JBV.
2. Många människor på landsbygden håller katt för att jaga möss
3. Lantraskatterna har utvecklats naturligt under många generationer för ändamålet att jaga möss och andra gnagare på gårdarna.

S.k. kattälskare dyker då upp och anser att:
1. Det finns inga Lantraskatter, utan alla katter utan stamtavla är förvildade blandraser
2. Alla katter är likadana vad avser jaktförmåga och förmåga att leva delvis ute
3. Och råttgift borde användas istället för katter för att bekämpa gnagare...

Öhh, jag vet att det är jobbigt när någon försöker att vidga ens världsbild, men prova att läsa på lite.

Och så visst ska man avliva katter. Jag förstår inte hur man år efter år kan hålla på med dessa överbelagda katthem, istället för att ta bort katter.
 
Borde inte katthemmen snarast läggas ner?

Jag har vid några tillfällen varit i kontakt med sådana, och de som jobbar där (iofs ideellt), verkar inte riktigt "ha alla katter hemma" så att säga.

Varför tar man inte och avlivar 12-14-15-+ åriga katter, som måste medicineras för resten av sitt liv, som man inte hittar omplacering till? Och sedan klagar man över att det är fullt?
Man höjer inte värdet hos katter, eller kattägare via katthemmen, man gör sig löjlig, som @inte-ung säger t.ex. varför "inte-ute" policy?
Är katterna lämpliga för utomhusliv, så ska de väl gå ut? Och nakenkatter och katter som inte klarar vårt klimat hör inte hemma här. Men jag anser ju också att man inte ska ha katt i lägenhet, eller i tättbebyggda områden också, så där är jag väl extrem.

Olika katthem sköts olika. Vissa är jättebra, andra inte. Döm inte alla utifrån hur de du varit i kontakt med är.

Varför ska man avliva gamla katter? Jag har en 13-åring som behöver medicineras livet ut. Med behandling mår hon jättebra, varför ska hon avlivas? Om katterna på katthemmen mår bra finns det ingen anledning att avliva dem. Katter som medicineras står under behandlande veterinärs ansvar och om veterinären anser att katten bör avlivas är det vad som rekommenderas. Dessutom utöver Länsstyrelserna tillsyn över alla katthem och tro mig, de snålar inte med förelägganden om avlivning. De som arbetar ideellt på katthemmen klagar inte på att katthemmen är fulla. De klagar över situationen som gör att de öht behövs.

Varför ska katter nödvändigtvis gå ut? Många innekatter mår utmärkt. Utomhusmiljön är ofta inte alls lämplig för katter och då ska de inte vara ute.

Ja, du är extrem. Du kanske får sätta ämnet i sin kontext, i det samhälle vi lever i.
 
Jag är fullständigt konsternerad?

Ska det vara så svårt att ta till sig:

1. Det finns två Lantraskatter i Sverige, Svensk Lantras och Europé. Åtminstone enligt JBV.
2. Många människor på landsbygden håller katt för att jaga möss
3. Lantraskatterna har utvecklats naturligt under många generationer för ändamålet att jaga möss och andra gnagare på gårdarna.

S.k. kattälskare dyker då upp och anser att:
1. Det finns inga Lantraskatter, utan alla katter utan stamtavla är förvildade blandraser
2. Alla katter är likadana vad avser jaktförmåga och förmåga att leva delvis ute
3. Och råttgift borde användas istället för katter för att bekämpa gnagare...

Öhh, jag vet att det är jobbigt när någon försöker att vidga ens världsbild, men prova att läsa på lite.

Och så visst ska man avliva katter. Jag förstår inte hur man år efter år kan hålla på med dessa överbelagda katthem, istället för att ta bort katter.

Nej, vi påstår inte att svensk lantraskatt inte finns. Vi undrar vad tusan det är för katt eftersom den inte finns väl beskriven någonstans och det inte pågår något slags organiserat bevarandearbete. Vi (iaf jag) eftersöker en officiell beskrivning (inte rasstandard) av lantraskatten. Vilka katter kvalar in som lantraskatter?

Ingen har påstått att alla katter utan stamtavla är förvildade blandraser. De är huskatter med olika bakgrunder. Vissa är förvildade, men de flesta huskatter är inte förvildade.

Katthemmen är inte överbelagda och avlivning av hemlösa katter löser inte problemet på sikt. Problemet är den oändliga tillströmningen av hemlösa katter. Istället för att agera avlivningsstationer arbetar katthemmen med att ta hand om katter, kastrera dem, placera ut dem och utbilda kattägare. Ett långsiktigt arbete med syfte att strypa tillströmningen av hemlösa katter.

Sedan är det väldigt lätt att sitta och säga att katterna ska avlivas när det inte är en själv som ska stå som bödel. Jag känner många veterinärer och engagerade i katthemmen, de som faktiskt avlivar djur och det tar hårt, även när avlivningar sker av djurskyddsskäl. Veterinärerna har inte utbildat sig till veterinärer för att stå och avliva friska katter på löpande band. De är inte slaktare.
 
Nej, vi påstår inte att svensk lantraskatt inte finns. Vi undrar vad tusan det är för katt eftersom den inte finns väl beskriven någonstans och det inte pågår något slags organiserat bevarandearbete. Vi (iaf jag) eftersöker en officiell beskrivning (inte rasstandard) av lantraskatten. Vilka katter kvalar in som lantraskatter?

Ingen har påstått att alla katter utan stamtavla är förvildade blandraser. De är huskatter med olika bakgrunder. Vissa är förvildade, men de flesta huskatter är inte förvildade.

Katthemmen är inte överbelagda och avlivning av hemlösa katter löser inte problemet på sikt. Problemet är den oändliga tillströmningen av hemlösa katter. Istället för att agera avlivningsstationer arbetar katthemmen med att ta hand om katter, kastrera dem, placera ut dem och utbilda kattägare. Ett långsiktigt arbete med syfte att strypa tillströmningen av hemlösa katter.

Sedan är det väldigt lätt att sitta och säga att katterna ska avlivas när det inte är en själv som ska stå som bödel. Jag känner många veterinärer och engagerade i katthemmen, de som faktiskt avlivar djur och det tar hårt, även när avlivningar sker av djurskyddsskäl. Veterinärerna har inte utbildat sig till veterinärer för att stå och avliva friska katter på löpande band. De är inte slaktare.
Jag önskar att jag kunde gilla detta mera än en gång :up:
 
Jag begriper inte varför det är så omöjligt.
Alla uppfödare avlivar icke önskade individer.
Det finns hunduppfödare som avlivar hundar för att de inte har rätt virvel i nacken.
Gud jag hoppas inte det O_o jag tror att jag ska smita över till hundsidan på det här forumet och fråga dem! :)
 
Varför tar man inte och avlivar 12-14-15-+ åriga katter, som måste medicineras för resten av sitt liv, som man inte hittar omplacering till? Och sedan klagar man över att det är fullt?
Det vore ju bättre med att sortera ut bra individer och placera ut dem.
Varför skall en massa gamla och sjuka katter valsa runt.
 
Men jag anser ju också att man inte ska ha katt i lägenhet, eller i tättbebyggda områden också, så där är jag väl extrem.
Man kan väl ha katt bara inne också om man vill och katten trivs med det.
Men det är inte sådana katter som jag behöver.
Vi har ju olika orsaker till att ha katt.
Precis som med hundar.
Man skaffar inte en Wawwa om man vill apportera and eller ställa älg.
 
Varför ska man avliva gamla katter? Jag har en 13-åring som behöver medicineras livet ut. Med behandling mår hon jättebra, varför ska hon avlivas?
På katthem för att ge plats åt friska individer som har en större chans att få ett nytt hem för en lägre kostnad för katthemmet.
 
På katthem för att ge plats åt friska individer som har en större chans att få ett nytt hem för en lägre kostnad för katthemmet.

Men vad är det som säger att det nödvändigtvis är lättare att omplacera en ungkatt än en äldre katt? Det finns många som vill ha en lugn myskatt och då passar kanske en 12-åring bättre än en 10 månader ung katt? Daglig medicinering behöver ju inte heller vara så himla farligt. En tablett dagligen för överaktiv sköldkörtel eller lite Metacam mot artros.

Självklart ska man inte hålla liv i halvdöda katter bara för sakens skull, men det är ingen sjukdom att vara gammal. Daglig medicinering är inte heller detsamma som lidande för katten.
 
Det vore ju bättre med att sortera ut bra individer och placera ut dem.
Varför skall en massa gamla och sjuka katter valsa runt.

Seriösa katthem låter inte gamla och sjuka katter valsa runt. Allvarligt sjuka katter avlivas, men som jag skrev tidigare. Ålderdom är ingen sjukdom och medicinering behöver inte vara en stor grej.

Och det tål att nämnas igen, vi ska inte glömma att alla katter som medicineras behandlas av en veterinär. En veterinär som är skyldig att säga ifrån om katten lider och man inte ser en god diagnos. En veterinär som är skyldig att kontakta Länsstyrelsen om katthemmet struntar i veterinärens rekommendation.
 
Gud jag hoppas inte det O_o jag tror att jag ska smita över till hundsidan på det här forumet och fråga dem! :)

Och nu när jag fattar vad tråden där handlade om så kan jag svara lite noggrannare. :D

Så ja, händer gör det garanterat. Det finns avvikare inom det mesta. Men det är inte det vanliga inom hunduppfödning, att avliva valpar som avviker från utseendestandarden (annat än om det är på ett sätt som orsakar lidande).
 
Katthemmen är inte överbelagda och avlivning av hemlösa katter löser inte problemet på sikt. Problemet är den oändliga tillströmningen av hemlösa katter. Istället för att agera avlivningsstationer arbetar katthemmen med att ta hand om katter, kastrera dem, placera ut dem och utbilda kattägare. Ett långsiktigt arbete med syfte att strypa tillströmningen av hemlösa katter.
Det är de väl visst? Det är det enda jag hör om här nere när folk vill ha hjälp med katter utan hem - ingen kan ta emot dem för det är fullt redan.

Och jag kan nog tycka att de svåromplacerade borde avlivas för att i längden kunna hjälpa fler. Jag ser det som en schysstare lösning för alla.
 
Vita boxrar och rhodesian ridgeback utan ridge.


Avlivas inte på löpande band, nej. Det förekommer fortfarande, som sagt finns det folk till allt (och de vita boxrarnas starkt ökade risk för dövhet är också rimligt att tänka några varv extra på), men det är inte alls något som rycks på axlarna åt idag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 005
Senast: morgaine
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 883
Senast: Korven
·
Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp