Serpentinbågar över medellinjen

Lupino

Trådstartare
Hej, jag fick lite dåliga poäng på mina serpentinbågar sista jag tävlade så nu undrar jag om det finns något rätt och fel hur de ska ridas. Jag rider alltid ordentlig rak bit före, över och efter medellinjen och gör sedan en halv volt i mot långsidan. Domaren kommenterade att de var kantiga och att jag inte skulle rida ut i hörnet. Jag har filmat min ritt och jag rider inte ut i hörnen och de är inte kantiga, men de blir ju inte lika "bågiga" som om jag bara precis ställer om och gör båge till båge direkt från medellinjen (som halv-volter som utgår från medellinjen alltså).

Finns det någon beskrivning på hur de ska vara när de rids korrekt? Om det spelar roll reds 4 bågar på 60-metersbana så de är väldigt stora.
 
Så här har fått lära mig.
Hästen ska rakriktas ett par steg precis över medellinjen och därefter ny ställning.
Bågen ska tangera fyrkantsspåret med 1-2 steg.

Att de upplevs kantiga kan ju bero på att du rakriktar hästen en allt för lång sträcka mellan själva bågarna
 
Domaren kommenterade att de var kantiga och att jag inte skulle rida ut i hörnet.

Med "inte rida ut i hörnen" menar kanske/nog domaren att du ska ifrån linjen strax efter A och komma in strax före C ( eller om det är tvärtom), annars ser det ut som en hörnpassering.
Och att hästen aldrig ska gå rak på långsidan eller gå på långsidans linje.
 
Det är inte alltid helt lätt att döma serpentiner, eller rida för den delen men hästen ska spåra och vara formad och ställd i innerskidan (så klart). Det är viktigt att du bara tangerar långsidorna med dina bågar och inte följer dem. Halvhalter och bra koll på ytterbogen gör att du ger intryck av att kunna planera din väg och det gillar domarna.
 
Med "inte rida ut i hörnen" menar kanske/nog domaren att du ska ifrån linjen strax efter A och komma in strax före C ( eller om det är tvärtom), annars ser det ut som en hörnpassering.
Och att hästen aldrig ska gå rak på långsidan eller gå på långsidans linje.

Precis, serpentinen börjar man strax efter A eller C , många följer ju hela kortsidan och gör sen sin båge som då blir alldeles för kantig.
 
Klippt från tr:

Moment 241
Serpentinbågar
Vid utförande av serpentin ska ryttaren rida lika stora halvcirklar förbundna med raka linjer. Halvcirklarna ska tangera långsidorna och vid passerandet av medellinjen ska hästen vara parallell med kortsidorna. Beroende på antalet bågar i serpentinen varierar halvcirklarnas storlek och längden på den raka linje som förbinder halvcirklarna. Serpentinen påbörjas vid eller strax efter kortsidans mitt och avslutas strax före eller vid motsatta kortsidans mitt.

I tr står det hur alla rörelserna skall utföras. Vill man veta ännu mer är ridhandboken 1 och 2 ett hett komplement ;)
 
Jag tycker kantig är helt fel begrepp, men jag antar det var vad hon menade - att den linje som rids i båge blir för bred/platt.
 
Klippt från tr:

Moment 241
Serpentinbågar
Vid utförande av serpentin ska ryttaren rida lika stora halvcirklar förbundna med raka linjer. Halvcirklarna ska tangera långsidorna och vid passerandet av medellinjen ska hästen vara parallell med kortsidorna. Beroende på antalet bågar i serpentinen varierar halvcirklarnas storlek och längden på den raka linje som förbinder halvcirklarna. Serpentinen påbörjas vid eller strax efter kortsidans mitt och avslutas strax före eller vid motsatta kortsidans mitt.

I tr står det hur alla rörelserna skall utföras. Vill man veta ännu mer är ridhandboken 1 och 2 ett hett komplement ;)

Jag tycker TR lämnar detta väldigt öpper för tolkning, men jag förmodar att de menar att man ska rida så kort rak sträcka som möjligt, vilket ändå vid många bågar innebär att man behöver göra de raka sträckorna längre så man når fram att tangera långsidan.

Jag ska göra mer krökta bågar nästa gång!
 
Jag brukar tänka att bågen ska vara en halvcirkel, 4 bågar på 60 m blir då 5m rakt (eftersom det blir 15m/båge). Har också ridit 3 bågar på 60m, då blir det ju inget rakt utan man ställer i princip om direkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 238
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 645
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp