Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Det betyder att Lantmäteriet inte har fastställt fastighetens andel i aktuell samfällighetsförening och servitut.

Vad det innebär i praktiken beror på vilken typ av samfällighet/ga och servitut det rör sig om och förhållanden på platsen :)
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Det gäller väg, det är sista huset på vägen
Rättigheter-last: Officialservitut Väg
Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd..

Varför har dom inte utrett servitut? Stött på patrull hos grannar eller vad??
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Det gäller väg, det är sista huset på vägen
Rättigheter-last: Officialservitut Väg
Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd..

Varför har dom inte utrett servitut? Stött på patrull hos grannar eller vad??

Nja, snarare är det väl så att man inte har tyckt att det har funnits någon anledning att starta en utredning. Anlitar man lantmäteriet till detta tar de ju betalt för det.
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Okej, det känns ju bra!
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Ja fast det beror ju på om det finns några oklarheter. Det är nog svårt att svara på behovet av utredning utan att veta hur servitutsbeslutet ser ut och förhållandena på plats :)
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Och hur får man reda på det??
Har blivit blåst på servitut tidigare och är livrädd....
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Själva servitutet kan du få ut från lantmäteriet (eller mäklaren kanske kan hjälpa till?) eftersom det är ett officialservitut.

Men sen beror det ju väldigt mycket på vad det handlar om i praktiken.

Eftersom det står rättighet - last så innebär servitutet att någon/några annan har rättigheter på fastigheten. Rör det sig om en väg så låter det som att denna fastighet äger marken där andra har rätt att köra.

Att andelstalen inte är utredda kan ju då vara ett problem dels beroende på hur många som faktiskt kör på vägen, och vilka som betalar för underhållet av vägen.
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Jag tror det står nåt liknande här. Det beror på att det finns en gammal damm här där alla boende hämtade vatten förr i världen. För riktigt längesen alltså. Vägen dit gick där det numera är ett gärde och fastighetsgränserna har nog ändrats ett flertal gånger sedan dammen användes. Att dra igång en utredning och försöka luska ut vilka som hade andel på den tiden det begav sig skulle bli väldigt kostsamt, och det brukar bara göras om någon ber om det. Så sa i alla fall Lantmäteriet till mig när jag skulle stycka isär min fastighet för något år sedan.
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Fastigheten ligger längst in på en väg...
Men det ligger en fornborg i skogen bakom, kan det ha med saken att göra?? Tänkte att man måste kunna komma dit?!
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Fastigheten ligger längst in på en väg...
Men det ligger en fornborg i skogen bakom, kan det ha med saken att göra?? Tänkte att man måste kunna komma dit?!

Ja alltså jag tog för givet när du beskrev det att servitutet gällde bilvägen som huset låg längst in på. Men absolut kan det vara så att servitutet gäller någon väg som någon inte har använt på hundra år och har noll betydelse i praktiken. Då finns det ju som sagt ingen direkt anledning att utreda servitutet.
 
Sv: Servitutsutredning ej verkställd, Samfällighetsutredning ej verkställd

Hmmm, nu är den texten borta och ersatt med: Rättigheter-last: Ledningsrätt Starkström...
på den ena annonsen, gården ligger i två län så den finns på sidor, på den andra så ligger väg- servitutet kvar...

Märkligt!
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 725
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: tara
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 299
Senast: cili
·
Hemmet Jag har en tunn kofta i lammull/angora/nylon-blandning som jag skulle vilja skölja upp men på tvättrådet står det No Soaking. Ska jag...
Svar
1
· Visningar
296
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp