SGI, 240dagars-villkoret...

cherie

Trådstartare
Jag vet ju att detta är en djungel. Trodde jag hade lite koll men insåg nyligen att jag tydligen inte alls hade det.

Såhär ser min situation ut:
- Nollad SGI och har studerat senaste 5 åren (nej, har ingen tidigare anställning att bygga på)
- Börjar jobba till hösten på en visstidsanställning på 1 års tid (obligatorisk praktiktjänstgöring inom mitt yrke innan jag får legitimation)

Jag och sambon är väldigt sugna på att utöka familjen inom en snar framtid. HUR går vi tillväga för att säkerställa att jag får en fp grundad på min nya lön? När kan vi börja försöka skaffa barn? Om man räknar in risken att jag kan bli sjukskriven av både illamående, foglossning, havandeskapsförgiftning och allt annat möjligt. Och om man räknar in risken att jag inte får förlängt på jobbet efter min visstidsanställning så jag eventuellt behöver gå arbetslös ett tag? Vad händer om jag börjar försöka med barn t.ex. ett halvår in på nya jobbet, finns risken att jag inte uppfyller 240-dagars-villkoret då om jag inte får förlängt på jobbet? Och vad händer om jag börjar försöka få barn bara någon månad in på jobbet, då har/kan jag inte bygga upp någon SGI om jag skulle bli sjukskriven under graviditeten?

Någon som kan orientera sig i den här djungel?!
 
Jag är dålig på alla regler men om du har facebook så har försäkringskassan en sida som heter försäkringskassan förälder, dom svarar inom två timmar (på vardagar dagtid) på frågor man ställer där, väldigt smidigt tycker jag. Så får du inga bra svar här så skriv där, då kan man få ner alla frågor och slipper telefonkö :)
 
Jag är dålig på alla regler men om du har facebook så har försäkringskassan en sida som heter försäkringskassan förälder, dom svarar inom två timmar (på vardagar dagtid) på frågor man ställer där, väldigt smidigt tycker jag. Så får du inga bra svar här så skriv där, då kan man få ner alla frågor och slipper telefonkö :)

Vilket himla bra tips! Dumt bara att det inte gick att skicka ett privat meddelande och fråga där, när man skriver öppet ser ju nämligen alla mina vänner på Facebook min fråga. Och vill ogärna outa detta, av flera olika anledningar. Hoppas någon har bra koll härinne, annars får jag sitta i den där förbenat långa telefonkön....
 
Blir du arbetslös sen så behåller du SGI förutsatt att du skriver in dig på arbetsförmedlingen direkt.
Första frågan vet jag tyvärr inte.
 
Jag vet ju att detta är en djungel. Trodde jag hade lite koll men insåg nyligen att jag tydligen inte alls hade det.

Såhär ser min situation ut:
- Nollad SGI och har studerat senaste 5 åren (nej, har ingen tidigare anställning att bygga på)
- Börjar jobba till hösten på en visstidsanställning på 1 års tid (obligatorisk praktiktjänstgöring inom mitt yrke innan jag får legitimation)

Jag och sambon är väldigt sugna på att utöka familjen inom en snar framtid. HUR går vi tillväga för att säkerställa att jag får en fp grundad på min nya lön? När kan vi börja försöka skaffa barn? Om man räknar in risken att jag kan bli sjukskriven av både illamående, foglossning, havandeskapsförgiftning och allt annat möjligt. Och om man räknar in risken att jag inte får förlängt på jobbet efter min visstidsanställning så jag eventuellt behöver gå arbetslös ett tag? Vad händer om jag börjar försöka med barn t.ex. ett halvår in på nya jobbet, finns risken att jag inte uppfyller 240-dagars-villkoret då om jag inte får förlängt på jobbet? Och vad händer om jag börjar försöka få barn bara någon månad in på jobbet, då har/kan jag inte bygga upp någon SGI om jag skulle bli sjukskriven under graviditeten?

Någon som kan orientera sig i den här djungel?!
De 240 dagarna räknas som jag minns det från din första arbetsdag. Dvs om du är anställd 1 år så bör du kunna bli gravid efter någon månad och få fp baserat på din lön. Hur ev sjukskrivning påverkar vet jag inte. Men de sista halvåret bör det iaf inte påverka eftersom man då har rätt att gå ner i tid utan att SGI sänks.
 
Jag svarar på min egna tråd då jag tänker att det kanske kan hjälpa någon annan som funderar över lite samma saker.

Jag ringde försäkringskassan som sa att då jag har kontrakt skrivet på 12 månaders tid så kommer jag få fp och SGI baserat på min lön oavsett när under anställningen jag blir gravid och oavsett om jag blir sjukskriven eller inte får förlängt. Detta under förutsättning att jag inte frivilligt valt att gå ner i arbetstid eller tagit tjänstledigt under dessa 12 månader och att jag direkt skriver in mig på arbetsförmedligen om jag inte skulle få förlängt.

Detta beror på att anställningskontraktet på ett år visar att jag har haft som avsikt att arbeta minst 240 dagar och minst 6 månader, vilket i sig gör att jag uppfyller båda villkoren även om jag skulle bli sjukskriven efter 1 månad. En sjukskrivning räknas inte som avbrott då den inte är frivillig eller går att förutspå, likadant med arbetslöshet om jag direkt skriver in mig på arbetsförmedlingen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp