Sheltievalp "vallar" fötterna

ddogs

Trådstartare
Hej!

Kanske borde jag ha lagt in detta i någon annan tråd - typ nån valp eller vallning. Bara och flytta i så fall.

Jag undrar vad jag borde göra när min 8 veckors sheltievalp vallar (mina) fötter?
Undrar alltså hur ni skulle tackla med ett sådant problem (inte kanske för att jag själv inte vet...)
Fick av uppfödaren rådet att stanna upp eller att säga "nej".
(Videon är inte tagen enkom för detta inlägg, så den är som den är...)

 
Vallar? :D

Du menar leker genom att studsa lite framför?
Alltså hunden är ju skitförsiktig, jag hade inte brytt mig ett skit. Sånt där växer bort.

/Linnsan - som är van vid att valparna hänger i byxben och skinn så man får sår och man knappt kan röra sig framåt när de är valpar :D
 
Ta istället vara på att hunden VILL leka med dig när ni är ute och ta fram en leksak och tjoa runt och busa :)
Så att du faktiskt blir en rolig person och hunden blir mindre benägen att sticka iväg på egna äventyr när den blir lite äldre.
 
Man stoppar den i en låda och skickar hit den! :love: Gulle!
I övrigt håller jag med @linnsan Jag ser inget problem, en skuttig valp bara. Skit i "nejet" det innehåller aldrig några instruktioner. Fokusera på vad du vill att den ska göra. Inte på vad den inte ska göra.
 
Jag måste säga att jag tittade på filmen och undrade när valpen skulle börja göra något "jobbigt" :p

Men, som andra varit inne på, att säga "nej" kommer inte hjälpa ett smack eftersom hunden inte föds med någon slags ordförståelse. Precis som @Blandrastik skriver tänker jag att det är bättre att fokusera på vad du vill att hunden ska göra, istället för att försöka få den att "inte göra" massor av saker.
 
Hej!

Kanske borde jag ha lagt in detta i någon annan tråd - typ nån valp eller vallning. Bara och flytta i så fall.

Jag undrar vad jag borde göra när min 8 veckors sheltievalp vallar (mina) fötter?
Undrar alltså hur ni skulle tackla med ett sådant problem (inte kanske för att jag själv inte vet...)
Fick av uppfödaren rådet att stanna upp eller att säga "nej".
(Videon är inte tagen enkom för detta inlägg, så den är som den är...)



Haha, sicken liten bakelse! :love:

Den lille gör inget fel alls, tittar ut och kommer tillbaka till matte och checkar av. Det är väl det du vill? Inte ska hen dra iväg över gräsmattan själv? :)
 
Tackar allihopa för era svar! :) De va så som jag misstänkte hela tiden, kände jag ville få andra åsikter än bara uppfödarens (som ändå är en ny uppfödare dock med lång erfarenhet med djur). Kan hända det är jag som person som är vill ha exempel och veta mera, istället för att köra enbart enligt mitt eget race. Just på denna video är tjejen rätt lugn, så visst får sig byxbuntarna en överhalning nu som då. Säkert ändå mer sansat än många andra valpar... :laugh: Absolut måste jag ta vara på valptiden, den är juh så kooooort! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 078
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp