Shettis ,b ponny eller storhäst?

Lalinea

Trådstartare
Hjälp mig att lista för och nackdelar. Jag är på g att köpa en körhäst, har redan en ridhäst och den nya ska vara främst till körning ,dock vore det även roligt om min pojkvän och vänner skulle kunna ha en att rida på. Jag funderar därför på antingen shettis /b,c ponny till enbart körning eller en storhäst som både kan ridas och köras, då tänker jag något grövre med nybörjarvänligt temperament.
Vad är för och nackdelarna ?hjälp mig att tänka :) en liten ponny känns betydligt billigare och sen känns de oftast väldigt friska och starka i kroppen :) men köper jag en liten kommer jag aldrig kunna ha just ridsällskap då de ska bo bara dom 2 i stallet.
 
En nackdel som jag spontant kommer på vad gäller t ex shettis är att det kan bli svårt att ha den tillsammans med ridhästen i hagen med tanke på fodring.
Det är normalt inga problem. Jag har haft shetland, halvblod och fullblod tillsammans i hagen de senaste drygt 25 åren, varav de senaste drygt 10 med hösilagebal (fri tillgång) i hagen.

Det jag hakar upp mig mer på i ts inlägg är att möjligheten till ridsällskap försvinner om man har en shetlandsponny och det lät som att ridsällskapet var önskat.
Så, även om jag älskar shetlandsponnyer och förespråkar såna i de flesta fall, så hade jag inte köpt en sådan i det här läget.
 
Det är normalt inga problem. Jag har haft shetland, halvblod och fullblod tillsammans i hagen de senaste drygt 25 åren, varav de senaste drygt 10 med hösilagebal (fri tillgång) i hagen.

Det jag hakar upp mig mer på i ts inlägg är att möjligheten till ridsällskap försvinner om man har en shetlandsponny och det lät som att ridsällskapet var önskat.
Så, även om jag älskar shetlandsponnyer och förespråkar såna i de flesta fall, så hade jag inte köpt en sådan i det här läget.

Visst, om shettisen ifråga funkar på fri tillgång så. :) Jag har sett en del shettisar som varit fångbenägna och då går det förstås inte.
 
Visst, om shettisen ifråga funkar på fri tillgång så. :) Jag har sett en del shettisar som varit fångbenägna och då går det förstås inte.
det beror på vad du har för värden i hösilaget.
Med lågt sockerinnehåll funkar det även med fångbenägna shetlandsponnyer, har själv erfarenhet av det.
Sen är det inte bara shetlandsponnyer som är fångbenägna, utan det finns hos alla raser. Trots att jag haft såna sedan -91 var den första hästen jag fick ta bort pga fång ett halvblod. (10 år sedan. Med de kunskaper jag har idag hade jag nog klarat att hålla den fångfri)
Ska den dessutom köras minskar risken betydligt.
 
det beror på vad du har för värden i hösilaget.
Med lågt sockerinnehåll funkar det även med fångbenägna shetlandsponnyer, har själv erfarenhet av det.
Sen är det inte bara shetlandsponnyer som är fångbenägna, utan det finns hos alla raser. Trots att jag haft såna sedan -91 var den första hästen jag fick ta bort pga fång ett halvblod. (10 år sedan. Med de kunskaper jag har idag hade jag nog klarat att hålla den fångfri)
Ska den dessutom köras minskar risken betydligt.

Absolut - självklart kan det fungera utmärkt och självklart kan alla hästar få fång. Men trots allt är det förstås större risk att fodringen blir krånglig med helt olika storlek/typer av hästar. Det KAN därför vara en nackdel och således vara enklare när man bara har två hästar att de har någorlunda lika behov.
 
Om du tänker bort ridsällskapsaspekten och bara tänker på vad du vill ha för häst/ponny, vad blir det då? D.v.s. om du hade stått i större stall med ridsällskap.
 
Absolut - självklart kan det fungera utmärkt och självklart kan alla hästar få fång. Men trots allt är det förstås större risk att fodringen blir krånglig med helt olika storlek/typer av hästar. Det KAN därför vara en nackdel och således vara enklare när man bara har två hästar att de har någorlunda lika behov.
Liten mun äter långsammare än stor mun.
En normalfödd ponny och normalfödd stor häst äter inte samma antal kilo på samma tidsrymd.
Har man dem dessutom på stall nattetid kan man reglera fodertillgången där.

Den av mina hästar som är mest lättfödd, som lägger på sig mest hull på bete eller fri tillgång till hösilage, är ett engelskt fullblod... (shetlandsponnyerna brukar minska sitt beteshull trots fri tillgång till samma foder...)
Med det vill jag säga att det är bättre att se till individer än till vilken ras hästen ifråga tillhör.
 
Tack för alla svar hörrni. Min nuvarande häst går ihop med 2 shetlands just nu vilket fungerar bra :) jag har en otrolig beslutsångest och vet verkligen inte alls om jag ska satsa på liten ponny eller stor häst. Och skulle vi stå kvar i nuvarande stall där det finns flera hästar vet jag inte heller om jag valt liten eller stor.
Ni som har fjording /finnhäst ,små kallblodstravare ,tinkrar och liknande-hur mycket ryttarvikt orkar en liten modell sådan ? Tänker c d ponny :) vet att det är individuellt, men på ett ungefär ?
 
Om du tänker bort ridsällskapsaspekten och bara tänker på vad du vill ha för häst/ponny, vad blir det då? D.v.s. om du hade stått i större stall med ridsällskap.
Nuvarande häst går tyvärr inte att köra in pga bakskygg. Så det är i första hand en körhäst till mig själv jag söker, men min pojkvän är mycket intresserad av en skogsmulle att rida med mig ut i skogen med. Så storhäst skulle vara enbart för ridsällskap :/ hade nog valt något mindre annars. Men jag funderar en del på de mindre kallbloden, hur mycket vikt de kan ta , en c d ponny känns lite mittemellan :)
 
Jag tror att du nog kan hitta ett kallblod i D-ponnystorlek som kan ridas av en normalstor vuxen. Är din pojkvän väldigt lång eller väldigt tung så kan det behövas en större men annars tror jag en d-ponny kan funka.
 
Jag har fjordhäst och de bär upp mycket vikt om det är rätt individ. Eftersom det är just c-, d-ponny och inte alla individer är viktbärande så måste man testrida hästen med den vikt den ska bära, skulle jag säga (förutsatt att hästen är inriden och lite äldre än 3-4 år).

Jag ser många fjordingar som bär upp nästan hur mycket vikt och längd som helst och några som blir märkbart påverkade. Det har INGET med storlek eller grovhet att göra utan verkar bara vara individuellt.
De allra flesta kan bära lika mycket som en islänning som bär på vuxna.
 
Med det vill jag säga att det är bättre att se till individer än till vilken ras hästen ifråga tillhör.

Jag håller med dig i det stora hela men nog sjutton är det mer troligt och vetenskapligt bevisat att ponnyer och kallblod har lättare att lägga på sig även om det givetvis finns individuella skillnader och att man inte ska bli helt fast i det tänket?
Om man ska hitta en häst som är inkörd ordentligt, går att rida och dessutom klarar av att gå på fri tillgång och hålla sig normalhullig så blir ju kraven ganska många och i många fall omöjliga att uppfylla.

Dessutom är det många hästar som går på fri tillgång som är alldeles för feta men ägarna inte ser det. Jag menar att det inte att "bara göra" som många tror.
Jag har ju två av samma ras som har väldigt olika mängd foder och verkligen inte kan gå på fri tillgång på varken hö eller halm oavsett näringsvärde.
 
Jag håller med dig i det stora hela men nog sjutton är det mer troligt och vetenskapligt bevisat att ponnyer och kallblod har lättare att lägga på sig även om det givetvis finns individuella skillnader och att man inte ska bli helt fast i det tänket?
Om man ska hitta en häst som är inkörd ordentligt, går att rida och dessutom klarar av att gå på fri tillgång och hålla sig normalhullig så blir ju kraven ganska många och i många fall omöjliga att uppfylla.

Dessutom är det många hästar som går på fri tillgång som är alldeles för feta men ägarna inte ser det. Jag menar att det inte att "bara göra" som många tror.
Jag har ju två av samma ras som har väldigt olika mängd foder och verkligen inte kan gå på fri tillgång på varken hö eller halm oavsett näringsvärde.
Vetenskapligt bevisat? Det vete katten, visa mig gärna den vetenskapliga rapporten...
Jag ser mer av individuella skillnader oavsett ras. (även om mitt hästantal genom åren kanske inte är tillräckligt stort för att ge ett tillräckligt vetenskapligt underlag)
Jag har haft en "normalfödd" och två väldigt lättfödda fullblod.
Jag har haft fler väldigt lättfödda halvblod än "normalfödda", samt en svårfödd.
Mina shetlandsponnyer är generellt normal-lättfödda, men som sagt, de tappar sommarhull på vinterhalvåret trots fri tillgång. Och jag har haft några tränande shetlandsponnyer (ponnytrav) som krävt ganska mycket kraftfoder utöver bete för att ens hålla normalhull och ett par äldre shetlandsponnyer som nog kunnat anses vara något svårfödda. (och en som svällde bara hon såg gräset växa i grannens trädgård... den enda jag någonsin kunnat tänka mig att banta både som högdräktig och höglakterande...)

Men märk väl, jag rekommenderar inte shetlandsponny i det här fallet, för jag tror inte att det är vad ts egentligen vill ha.
 
Vetenskapligt bevisat? Det vete katten, visa mig gärna den vetenskapliga rapporten...
.

Du menar alltså att det inte är så? Har jag fattat rätt att du alltså säger att varmblod, kallblod och ponnyer generellt har samma metabolism och att det istället endast är på individbasis skillnaden ligger?

Min ras, som exempel, ska vara lättfödd t.ex. Det står bl.a i avelsmålet och rasbeskrivning för fjordhästen.
 
Du menar alltså att det inte är så? Har jag fattat rätt att du alltså säger att varmblod, kallblod och ponnyer generellt har samma metabolism och att det istället endast är på individbasis skillnaden ligger?

Min ras, som exempel, ska vara lättfödd t.ex. Det står bl.a i avelsmålet och rasbeskrivning för fjordhästen.
Min uppfattning är att man inte kan generalisera enbart efter ras eftersom de individuella variationerna kan vara stora.
 
Kan du inte köpa en körhäst till dig i den strl du vill ha att köra, och så rider de andra på din nuvarande?
Jo det hade ju varit perfa, men tyvärr är nuvarande varken viktbärande.(för pojkvän ) eller särskilt bra nybörjarhäst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 993
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp