Shettis ,b ponny eller storhäst?

Jag tror att du nog kan hitta ett kallblod i D-ponnystorlek som kan ridas av en normalstor vuxen. Är din pojkvän väldigt lång eller väldigt tung så kan det behövas en större men annars tror jag en d-ponny kan funka.
Han väger nästan 80 och så har jag en nära vän som väger nästan 80 med, vore toppen med ett kallblod, då jag även vill ha det temperamentet på min körhäst.
 
Tack för alla svar hörrni. Min nuvarande häst går ihop med 2 shetlands just nu vilket fungerar bra :) jag har en otrolig beslutsångest och vet verkligen inte alls om jag ska satsa på liten ponny eller stor häst. Och skulle vi stå kvar i nuvarande stall där det finns flera hästar vet jag inte heller om jag valt liten eller stor.
Ni som har fjording /finnhäst ,små kallblodstravare ,tinkrar och liknande-hur mycket ryttarvikt orkar en liten modell sådan ? Tänker c d ponny :) vet att det är individuellt, men på ett ungefär ?

Fjording är ett utmärkt alternativ.
Kallblodstravare är också utmärkt alternativ men kan kräva lite mer omskolning för att fungera som ridhäst för ovan ryttare - en del är ju rätt heta och "starka".

Man brukar väl säga numera att ca 20% av hästens vikt är OK. En vältränad kallblodstravare på ca 155cm lär väl väga runt 500kg, så ca 100kg ryttare då.
 
Om du får tag på en ponny som är en trygg körhäst så kan väl din pojkvän/kompis köra den och du rider? :) så har jag gjort.
 
Fördelen med shettisar är att de i allmänhet är billiga i både inköp och drift och har ofta extremt stabilt temperament. Typ spräng-en-bomb-och-ponnyn-rör-inte-en-min-stabilt :D vi har en och hon va skitsnäll att både rida in och köra in, super barnponny, jättemysig MEN vill man ha lite action och tempo på körturerna kanske det inte alltid är bästa alternativet! Skulle jag köpa ponny idag skulle jag välja en lite större, typ b- eller c-ponny. Eller som andra varit inne på, varför inte en snäll stabil väl inkörd och hyfsat viktbärande d-ponny som även funkar att rida på?
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp