Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjo!
Antar att jag får visa min lilla otrohetsponny här.

Mille, 88 cm låg. Jag kör och långtyglar och gosar med honom. Han är den ende min fina arabprinsessa accepterar som sällskap. Vi brukar kalla dom OmNom och NomNom, för deras största intresse i livet är att äta, äta och äta ännu mer.

Förra veckan testade vi långtygling a la "centrerad ridning" och det tyckte han var såå kul. Hade jag tid med 2 hade han varit mitt definitiva val, mer arbetsälskande ponny får man leta efter!

Här med prinsessan Nemah (OmNom), dom väntar uppenbarligen på mat:
1551532_702246686477854_8062139223926509648_n.jpg


och här ute och jobbar:

1978873_662379180464605_2419036202974565963_n.jpg


/Lavinia
 
Tjo!
Antar att jag får visa min lilla otrohetsponny här.
otrohetsponny??

Åsså konstaterar jag än en gång att de där feta, lata, tjuriga shetlandsponnyerna som somliga påstår finns överallt, de verkar fortsätta lysa med sin frånvaro...

För övrigt har jag hunnit få avelsdiplom på mitt treårssto sen senast jag skrev här.
Har också påbörjat inkörning av henne. Och idag landade en vagn med parstång och tillhörande selar på gården... Vagnen ska bara få "lite kärlek" först, sen ska jag bannemig lära mig att köra par! :D
 
Ja hur tror du fina fröken arabprinsessa ser på det hela. Jag har ju en affär med den lille fete ponnyn, juh! (och kul har jag också, helt oerhört oförskämt!).

Och fet är han defintivt och inte så snäll med barnen heller, ridning tycker han är suuuupertråkigt och barn kan man både sparka och bita på och enligt uppgift stegra när de kör. Vet inte varför han är så snäll mot mig?? :-).

Grattis till diplom!

/Lavinia
 
dax att lyfta den här tråden, tycker jag...

Jag har tagit tag i inkörning av min 24-åring. Hon har haft fång några gånger de senaste åren och efter att barnen vuxit ur henne och inte kan rida henne (särskilt mycket i alla fall - hon är stor så hon kan fortfarande bära dem...) insåg vi att hennes enda chans till fortsatt liv är att hon körs in. Men det var ingen självklarhet då just detta är en lite het, känslig och bakskygg dam.
Dock har det hela gått utan bakslag. Först tömkördes hon vanligt, sen fick hon dra däck - vilket hon gjorde med bravur redan första gången. Hon fick också dra hem några mindre träd som tagits ner vid vår sommarhage. Sen har vi satt henne i vagn och hon älskar det! :love:
Här är hon ute och travar i skogen, tredje gången i vagn. Går som om hon aldrig gjort annat!
 
dax att lyfta den här tråden, tycker jag...

Jag har tagit tag i inkörning av min 24-åring. Hon har haft fång några gånger de senaste åren och efter att barnen vuxit ur henne och inte kan rida henne (särskilt mycket i alla fall - hon är stor så hon kan fortfarande bära dem...) insåg vi att hennes enda chans till fortsatt liv är att hon körs in. Men det var ingen självklarhet då just detta är en lite het, känslig och bakskygg dam.
Dock har det hela gått utan bakslag. Först tömkördes hon vanligt, sen fick hon dra däck - vilket hon gjorde med bravur redan första gången. Hon fick också dra hem några mindre träd som tagits ner vid vår sommarhage. Sen har vi satt henne i vagn och hon älskar det! :love:
Här är hon ute och travar i skogen, tredje gången i vagn. Går som om hon aldrig gjort annat!


Grattis! Vad kul att allt gick bra och hoppas hon slipper fång fler gånger, djävulsk sjukdom... Hur länge har ni haft henne?
 
Åh en shettistråd:love: Vår lilla tant på 10 år är det bästa vi har. Hon hänger med på allt,älskar att jobba! Hon körs,tömkörs,promeneras,joggas,hoppar diken/stockar i skogen, drar däck sgs varje dag. Älskar att bli kliad, har stor auktoritet, blir lätt förnärmad om man försöker tvinga henne till ngt. Med smicker kmr man långt. :D Gillar barn,men kan bli lite för ivrig om ngn sitter på ryggen så några avramlingar har det blivit när systerdotter ridit henne. Är lugnare i kärra.

Skulle aldrig byta bort henne! När mammas pensionär dör köper vi en till shettis, kmr aldrig att gå över till storhäst igen!
 
Vi har haft henne i 5 år.
Tror tyvärr inte att hon kommer klara sig fångfri ändå. Men förhoppningsvis dröjer det iallafall...
 
Då får ju jag också passa på att presentera min kille.

Stenbackas Safir, valack född 2012
u: Klockarens Sampa e: Capone Fire

Min egen uppfödning som fick en lite tuff start i livet då hans mamma dog när han var 5 veckor gammal.
Men han har blivit en mycket trevlig individ som är trygg i sig själv och vet vad han vill :)

Just nu var tanken att vi skulle hålla på att köra in honom för fullt, men min kompis som skulle hjälpa mig med detta gick och blev gravid mitt i alltihop ( superdålig tajming tycker jag :p ) så det har inte blivit så.
Jag funderar på att skicka iväg honom på inkörning, för jag känner att jag inte har kunskap nog själv. Vi får se om jag kan hitta nåt ställe jag tycker känns bra (tips mottages gärna på pm).

Vi har varit iväg på några utställningar också där han legat på fina 38-39 poäng och även blivit champion unghingst några gånger (innan han kastrerades då alltså).

Också bildbomb förstås :D

Bebis, juni 2012

img_4931_4fe1c125e087c3670e0000c5.jpg


Juli 2013

img_6025_51f7e2ede087c357379414b8.jpg



Mars 2014

img_6773_5328b6f7e087c309b6ce5177.jpg



Juni 2014

img_6854_539346659606ee122e2eda93.jpg
 
Har ingen shettis längre men hade en mellan jag va kanske 5-8 år (eller bara till 7 år vet inte exakt). Han var världens sötaste, lataste (:laugh:), snällaste och mest charmiga shettis jag nånsin träffat. Han var en liten skäck valack på kanske 105 cm mkh och lärde mig alla grunder. Han lärde mig allt om att hantera hästar och är nog den som gjort att jag håller på med hästar. Nu är han såld och jag tror och hoppas (vet inte helt säkert) att han fortfarande lever och hålls igång. Född 1996 så fyller 19 år i år! Nu är jag 12 år och har en d-ponny som ska fortsätta lära mig!
Han är också världens snällaste!
P.s. Jag rider även på ridskola och har gjort det sedan jag var 6,5 år och gör det fortfarande :up:
 
Nu kanske mitt inlägg hör hemma på utrustning, men det känns inte som att jag kommer få så mycket svar där.. Men hur gör ni för att hitta vettig utrustning till era shettisar? Det största problemet är att hitta en sadel känns det som. Funderar lite på börjes bomlösa.. vet inte riktigt om jag tror på den.. dessutom är den ju APful (röd och svart) ;)

Såg någon som varit på tömkörningskurs för AE och lånat en Tärnsjö AE däckel, tydligen som även de stora hästarna haft och det hade gått jätte bra.. tycker iof att det låter jätte optimistiskt att samma gjord jag har till min häst på 170 skulle passa till shettisen (som inte kommit hem än, därför kan jag inte prova.)
 
Vad gäller sadlar till shetlandsponnyer så är det ett ämne för sig...
Ska det bara vara lättare ridning, dvs inte tävlingsridning, så envisas jag med att ponnyputor är det bästa. De fördelar trycket bra och de flyttbara bossorna undertill gör att ryggraden går fri. Avsaknaden av bom gör att de funkar på nästan alla ryggar, det är bara lite mer svängda ryggar som inte riktigt funkar med de billigaste ponnyputorna. Men där använder jag en Wintec ponnyputa istället, funkar skitbra! Men visst, den kostar lite mer.
20150614_192306_zpsfn0imkau.jpg

(27-årig ponny, byggd som en dragster...)

När mina barn red lite mer och jag dessutom hade planer på en ponnyridskola, så letade jag intensivt efter vettiga sadlar som kunde passa shetlandsponnyer. Ett stort problem är att många säger att "den ligger suuuuperbraaaa på min shettis" och så ser man den på en bild då den ligger långt uppepå bogarna, typ en halvmeter framför normalt sadelläge... Alltså, det är okunskapen som är det stora problemet.
De sadlar jag hittat som funkat okej, som inte kostat en halv förmögenhet, är olika varianter av Maxam syntetsadlar.
Och jag säger bestämt att GLÖM allt vad billiga lädersadlar heter! Det finns inga såna som ligger bra på breda shetlandsponnyryggar.

När det gäller sele, så har jag skaffat en syntetsele från Drive Out, en i mina ögon välanpassad sele till ett vettigt pris.
Jag är inte särskilt erfaren vad gäller körning, men har provat några olika däcklar. Mina nya parselar är i smalaste laget i däcklarna, när ponnyerna är betesfeta. Men det funkar.
11401172_10152971548917404_1178438992606553255_n.jpg
 
Jag har en Drive Out syntetsele, och en loksele jag köpte på blocket och lät renovera. Rockarden är från Jäboruder / Cavaletti.
Sadeln är en bomfri Barefoot barnsadel, fungerar mycket bra.
Träns i strl minishettis jag fick med när jag köpte ena ponnyn, och bett har jag köpt från Sinkadus i strl 7,5 och 8,5 cm.
Tyglar har jag själv klippt av ett par strl ponny och sytt ihop i lämplig längd till minishettis ;)
Tömkörningsgjord från Globus, fungerar bra med tjock pad under och annan sadelgjord :)
 
Vad gäller sadlar till shetlandsponnyer så är det ett ämne för sig...
Ska det bara vara lättare ridning, dvs inte tävlingsridning, så envisas jag med att ponnyputor är det bästa. De fördelar trycket bra och de flyttbara bossorna undertill gör att ryggraden går fri. Avsaknaden av bom gör att de funkar på nästan alla ryggar, det är bara lite mer svängda ryggar som inte riktigt funkar med de billigaste ponnyputorna. Men där använder jag en Wintec ponnyputa istället, funkar skitbra! Men visst, den kostar lite mer.
20150614_192306_zpsfn0imkau.jpg

(27-årig ponny, byggd som en dragster...)

När mina barn red lite mer och jag dessutom hade planer på en ponnyridskola, så letade jag intensivt efter vettiga sadlar som kunde passa shetlandsponnyer. Ett stort problem är att många säger att "den ligger suuuuperbraaaa på min shettis" och så ser man den på en bild då den ligger långt uppepå bogarna, typ en halvmeter framför normalt sadelläge... Alltså, det är okunskapen som är det stora problemet.
De sadlar jag hittat som funkat okej, som inte kostat en halv förmögenhet, är olika varianter av Maxam syntetsadlar.
Och jag säger bestämt att GLÖM allt vad billiga lädersadlar heter! Det finns inga såna som ligger bra på breda shetlandsponnyryggar.

När det gäller sele, så har jag skaffat en syntetsele från Drive Out, en i mina ögon välanpassad sele till ett vettigt pris.
Jag är inte särskilt erfaren vad gäller körning, men har provat några olika däcklar. Mina nya parselar är i smalaste laget i däcklarna, när ponnyerna är betesfeta. Men det funkar.
11401172_10152971548917404_1178438992606553255_n.jpg


Tack! Jag tycker det är skitsvårt. Jag är ju van vid att vad noga med utrustningen med sadelutprovare och sadlar för över 10trk... Finns ju inte på världskartan nu och det är svårt att hitta en vettig balans. Dessutom, i ärlighetens namn, jag har ju alltid förlitat mig på min sadelutprovare och nu helt plötsligt ska man göra det själv.

Jag har försökt hitta beggat men det verkar faktiskt omöjligt att hitta något som är billigare än drive outs start även beggat. (Om man nu ska prata läder.) Men jag tycker däckeln till starten ser ut att ha jätte konstig passform? Då tycker jag synteten ser ut att sitta mycket bättre så nu lutar det åt den.
Sen så är jag sugen på Cavaletti "globusrockard" har hittat den för 5k.. men den verkar också svår (omöjlig?) att hitta beggad. Verkar rätt svårt att hitta en rockard i vettigt utförande (om man vill ha med sig barn) till ett hyfsat pris också.
Har en jag kan låna... men den verkar inte riktigt vara korrekt... det finns ingenstans att fästa en baksele och inga draglinor heller... så jag vet inte riktigt...

Ponnyn hämtar vi på fredag, så får jag måtta och kolla lite storlekar då, om jag inte kan få det tidigare av nuv ägare. Är fortfarande lite sugen på börjes bomlösa.. den känns som ett rätt säkert kort för mig som är osäker.. men.. den är ju så gräsligt ful.. och så är ponnyn fux också ;)
 
Jag har en Drive Out syntetsele, och en loksele jag köpte på blocket och lät renovera. Rockarden är från Jäboruder / Cavaletti.
Sadeln är en bomfri Barefoot barnsadel, fungerar mycket bra.
Träns i strl minishettis jag fick med när jag köpte ena ponnyn, och bett har jag köpt från Sinkadus i strl 7,5 och 8,5 cm.
Tyglar har jag själv klippt av ett par strl ponny och sytt ihop i lämplig längd till minishettis ;)
Tömkörningsgjord från Globus, fungerar bra med tjock pad under och annan sadelgjord :)

Hur verkar barefooten att sitta i? Den ser väldigt mycket ut som en dunkudde sas. Får barnen vettigt stöd och hjälp m balansen på något vis? Tycker den ser så hög ut att den snarare skulle göra det svårare att hålla balansen?
 
Barefooten är mer sadel än den ser ut att vara! Den är stabil och glider varesig fram, bak eller åt sidan.
Ryttaren sitter mycket stabilt och bra i den, den är förvånansvärt rejäl! :) Min ponny är bara 83 hög och hans lilla ryttare har suttit lodrät och bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 803
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp