Shoppingtråden del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dressyrtjejen sliter snart sitt hår - seriöst :arghh:

För ungefär 1 ½ vecka sedan hade H.H sönder sitt träns med engelsk nosgrimma - sedan dess har det varit ett h-vete att hitta ett som kan ersätta det.

Tränset som han hade sönder kom från en rea-stång på Börjes, köpt i början av hösten 2016. Det var ett träns med Aachen/engelsk nosgrimma. Gjort i riktigt härligt, gediget och "ordentligt" läder med breda remmar. Nosgrimman och pannbandet var broderat. Dessutom i en härlig oxblodsnyans. På lappen stod det "full" men är rätt övertygad om att det var ett felmärkt X-full (kanske därför det hamnade på rea-stången från första början?) med tanke på hur det satt på H.H (inknäppt längst in på alla hål). Att hitta ett likadant tänker jag inte ens försöka göra, det lär vara milt uttryckt omöjligt. :grin:

Har sedan dess tittat runt lite - men utan större resultat. I stort sett alla vettiga Aachen/engelska träns i x-full endera existerar inte (finns bara t.om full) eller så har de 10 års leveranstid typ. Köpte också Hööks Ashmore - men trots att det var storlek full var det så litet att jag knappt ens fick på det - och när det väl satt på saknades det flera centimeter till sista hålen överallt. Det som var en så snygg modell :arghh:

Orkar inte starta någon egen tråd - därav att jag skriver och gnäller av mig här :p

Men är det någon som kommer på något Aachen/engelskt träns med inte supersmala remmar, i storlek x-full, med inte allt för smala remmar?
Prisklass typ > 800 kr.

(Och nej, EQL tränset jag köpte häromdagen var ett pullarträns - detta måste vara ett engelskt då jag ska ha det till ett Kimblewick bett).
 
Dressyrtjejen sliter snart sitt hår - seriöst :arghh:

För ungefär 1 ½ vecka sedan hade H.H sönder sitt träns med engelsk nosgrimma - sedan dess har det varit ett h-vete att hitta ett som kan ersätta det.

Tränset som han hade sönder kom från en rea-stång på Börjes, köpt i början av hösten 2016. Det var ett träns med Aachen/engelsk nosgrimma. Gjort i riktigt härligt, gediget och "ordentligt" läder med breda remmar. Nosgrimman och pannbandet var broderat. Dessutom i en härlig oxblodsnyans. På lappen stod det "full" men är rätt övertygad om att det var ett felmärkt X-full (kanske därför det hamnade på rea-stången från första början?) med tanke på hur det satt på H.H (inknäppt längst in på alla hål). Att hitta ett likadant tänker jag inte ens försöka göra, det lär vara milt uttryckt omöjligt. :grin:

Har sedan dess tittat runt lite - men utan större resultat. I stort sett alla vettiga Aachen/engelska träns i x-full endera existerar inte (finns bara t.om full) eller så har de 10 års leveranstid typ. Köpte också Hööks Ashmore - men trots att det var storlek full var det så litet att jag knappt ens fick på det - och när det väl satt på saknades det flera centimeter till sista hålen överallt. Det som var en så snygg modell :arghh:

Orkar inte starta någon egen tråd - därav att jag skriver och gnäller av mig här :p

Men är det någon som kommer på något Aachen/engelskt träns med inte supersmala remmar, i storlek x-full, med inte allt för smala remmar?
Prisklass typ > 800 kr.

(Och nej, EQL tränset jag köpte häromdagen var ett pullarträns - detta måste vara ett engelskt då jag ska ha det till ett Kimblewick bett).

Lippo Trainer finns med breda remmar, avtagbar snokrem och i strl xfull på bland annat granngården. Vet ej hur Lippo är i kvalité då jag inte använder märket själv men det är inom din prisklass också.
 
Dressyrtjejen sliter snart sitt hår - seriöst :arghh:

För ungefär 1 ½ vecka sedan hade H.H sönder sitt träns med engelsk nosgrimma - sedan dess har det varit ett h-vete att hitta ett som kan ersätta det.

Tränset som han hade sönder kom från en rea-stång på Börjes, köpt i början av hösten 2016. Det var ett träns med Aachen/engelsk nosgrimma. Gjort i riktigt härligt, gediget och "ordentligt" läder med breda remmar. Nosgrimman och pannbandet var broderat. Dessutom i en härlig oxblodsnyans. På lappen stod det "full" men är rätt övertygad om att det var ett felmärkt X-full (kanske därför det hamnade på rea-stången från första början?) med tanke på hur det satt på H.H (inknäppt längst in på alla hål). Att hitta ett likadant tänker jag inte ens försöka göra, det lär vara milt uttryckt omöjligt. :grin:

Har sedan dess tittat runt lite - men utan större resultat. I stort sett alla vettiga Aachen/engelska träns i x-full endera existerar inte (finns bara t.om full) eller så har de 10 års leveranstid typ. Köpte också Hööks Ashmore - men trots att det var storlek full var det så litet att jag knappt ens fick på det - och när det väl satt på saknades det flera centimeter till sista hålen överallt. Det som var en så snygg modell :arghh:

Orkar inte starta någon egen tråd - därav att jag skriver och gnäller av mig här :p

Men är det någon som kommer på något Aachen/engelskt träns med inte supersmala remmar, i storlek x-full, med inte allt för smala remmar?
Prisklass typ > 800 kr.

(Och nej, EQL tränset jag köpte häromdagen var ett pullarträns - detta måste vara ett engelskt då jag ska ha det till ett Kimblewick bett).

Citerar mig själv - men aja.

Har hittat ett träns som tydligen ska vara rätt stort i storlek: Capriole.
Så chansar på att det i full passar!
Är i grunden ett "dressyrträns" i brunt med mässingsfärgade spännen och cremefärgad paddning :d
Dressyrtanterna lär väl dock spy när jag kombinerar detta med silverfärgat bett, silverfärgade spännen på svarta tyglar och en svart Kieffer Donau hoppsadel :rofl: :rofl: :rofl:
 
Citerar mig själv - men aja.

Har hittat ett träns som tydligen ska vara rätt stort i storlek: Capriole.
Så chansar på att det i full passar!
Är i grunden ett "dressyrträns" i brunt med mässingsfärgade spännen och cremefärgad paddning :d
Dressyrtanterna lär väl dock spy när jag kombinerar detta med silverfärgat bett, silverfärgade spännen på svarta tyglar och en svart Kieffer Donau hoppsadel :rofl: :rofl: :rofl:


Suuuck alltså....

Det jag har fått lära mej är att det finns inget som heter dressyr- eller hoppträns, bara träns med olika nosgrimmor...

Som inte heller har någon skillnad annat än i funktionen....

Och att inte kunna få blanda material och färger är precis lika dumt det

:mad: :mad: :mad:
 
Suuuck alltså....

Det jag har fått lära mej är att det finns inget som heter dressyr- eller hoppträns, bara träns med olika nosgrimmor...

Som inte heller har någon skillnad annat än i funktionen....

Och att inte kunna få blanda material och färger är precis lika dumt det

:mad: :mad: :mad:

Jag håller helt med dig! :up:

Tyvärr är ju inte alla av samma åsikt som oss....

Minns när jag var på en dressyrtävling och hade ett new-tanfärgat "dressyrträns" med mässingsspännen, silverfärgat bett, mörkbruna tyglar med silverspännen och ovan nämnda sadel... Vilka blickar man fick av vissa :p
 
Dressyrtjejen sliter snart sitt hår - seriöst :arghh:

För ungefär 1 ½ vecka sedan hade H.H sönder sitt träns med engelsk nosgrimma - sedan dess har det varit ett h-vete att hitta ett som kan ersätta det.

Tränset som han hade sönder kom från en rea-stång på Börjes, köpt i början av hösten 2016. Det var ett träns med Aachen/engelsk nosgrimma. Gjort i riktigt härligt, gediget och "ordentligt" läder med breda remmar. Nosgrimman och pannbandet var broderat. Dessutom i en härlig oxblodsnyans. På lappen stod det "full" men är rätt övertygad om att det var ett felmärkt X-full (kanske därför det hamnade på rea-stången från första början?) med tanke på hur det satt på H.H (inknäppt längst in på alla hål). Att hitta ett likadant tänker jag inte ens försöka göra, det lär vara milt uttryckt omöjligt. :grin:

Har sedan dess tittat runt lite - men utan större resultat. I stort sett alla vettiga Aachen/engelska träns i x-full endera existerar inte (finns bara t.om full) eller så har de 10 års leveranstid typ. Köpte också Hööks Ashmore - men trots att det var storlek full var det så litet att jag knappt ens fick på det - och när det väl satt på saknades det flera centimeter till sista hålen överallt. Det som var en så snygg modell :arghh:

Orkar inte starta någon egen tråd - därav att jag skriver och gnäller av mig här :p

Men är det någon som kommer på något Aachen/engelskt träns med inte supersmala remmar, i storlek x-full, med inte allt för smala remmar?
Prisklass typ > 800 kr.

(Och nej, EQL tränset jag köpte häromdagen var ett pullarträns - detta måste vara ett engelskt då jag ska ha det till ett Kimblewick bett).
 
Hööks har några jättefina i storlek X-full. Har själv köpt till min häst som t o m X-full brukar vara för litet för annars (han har ett jättehuvud), och det passar hur bra som helst! Kostar runt 800 kr.
 
Jag håller helt med dig! :up:

Tyvärr är ju inte alla av samma åsikt som oss....

Minns när jag var på en dressyrtävling och hade ett new-tanfärgat "dressyrträns" med mässingsspännen, silverfärgat bett, mörkbruna tyglar med silverspännen och ovan nämnda sadel... Vilka blickar man fick av vissa :p


Oj då är vi ännu mer lika...

Jag tävlade MsV dressyr med samma utrustning som jag hoppade MsV hoppning på 80-talet

Ljusbrun hoppsadel och matchande träns med antingen engelsk nosgrimma eller remont.....

Från början hade jag en lånad mörkbrun Passier PS Baum hoppsadel innan jag fick råd med den ljusbruna tyska Moll hoppsadeln :love:
 
Tränsproblemet löst x2!
En ridsportbutik i krokarna hade superrea på massa träns, och jag var (såklart) inte sen på att åka dit nu i em :angel:
Hittade ett jättefint träns, inte helt olikt det som gick sönder, i en ljus oxblodsnyans, av aachen/engelsk modell. Gen-X by Källquist hette det tror jag. Hade kostat 999 kr, men jag fick det för hälften. :up:
Därtill köpte jag ett 3-delat bett och ett grimskaft.

"Dressyr"tränset får bli just dressyrträns, och så ska jag ha detta i skogen. Man kan aldrig ha för många träns... Typ 20 st senare...:angel:
 
Shoppat lite på Falsterbo idag men tyckte det var rätt trist utbud..
Mattes pad.
Amerigo sadeltvål och lite andra rengöringsgrejer.
En Jacson piké som jag har haft innan som är jätteskön för ynka 100:-
Två hinkar med hästgodis i lösvikt.
Horslyx burkar för 20%.
Fick en goodiebag av Hansbo som innehöll bland annat en flyveil som jag ändå tänkt köpta för att prova på en av hästarna som inte gillar flughuva.
 
Ja ibland smörjer de in tränsen med vax så de inte ska torka, så smörjer man bort det när man köpt det med vanlig sadeltvål. Vanligt när de ska hänga i butik.

Nu tror jag att jag vet vad du menar. Men det brukar väl vara en "tunn liten hinna". Detta var som att någon helt random stått med en stor pensel tipp-ex typ. :yuck: Alltså det var tjockt och hårt, lite som "husfärg" i konsistensen. :yuck: Tränset var brunt med beige paddning, men alltså man såg knappt att nosgrimman var brun - den var vit av detta kladd! Och så brukar det väl inte vara? Eller? O_o
 
Nu tror jag att jag vet vad du menar. Men det brukar väl vara en "tunn liten hinna". Detta var som att någon helt random stått med en stor pensel tipp-ex typ. :yuck: Alltså det var tjockt och hårt, lite som "husfärg" i konsistensen. :yuck: Tränset var brunt med beige paddning, men alltså man såg knappt att nosgrimman var brun - den var vit av detta kladd! Och så brukar det väl inte vara? Eller? O_o
Aha, nej det låter inte rätt, vaxet är mer som en lite limmig yta som man putsar bort rätt fort, det där lät ju skumt!
 
"Storhandling de luxe" har fått en ny innebörd... :D :angel:
På bild:
RS Mustang Kutterspån
Emin Linfröolja (bakom, syns ej)
NAF Glucosamin
Hippo Yea-Sacc x2
Emin Schampoo
Eclipse Biofarmab Hoofbuilder
Dodson & Horell Kwikbeet

Vi fick ta butikens största vagn (tänk pirra med "flak") men trots det fick vi nätt och jämnt med allt i en vända :p

Butiken, som också säljer hästgrejer, hade också ett jättefint Jacson/Knights dressyrträns - svart rundsytt med vit paddning :love: Tyvärr fanns det bara i full och såg inte speciellt stort ut. :arghh:
Får åka hem och mäta H.H och se om man ändå kan klämma in hans älg-huvud i det....

20245388_1239584366164893_1447468688014205244_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 319
Senast: ii-ssa
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Linda_A
·
Mat Nu har den tredje i raden av likadana stektermometrar (köpta på Ica) gått sönder och jag får nog köpa något dyrare för att bli nöjd...
Svar
5
· Visningar
319
Senast: Human
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp