Sibirisk Katt, allergiker?

Debija

Trådstartare
Hej!

Jag och min sambo har börjat kolla på sibiriska katter, detta för att han är katt-allergiker och dessa är allergivänliga, så det kan fungera.

Är nyfiken på om någon här har allergi och har en sådan katt, och hur det i så fall fungerar?
 
Jag är kattallergiker och äger katt. Dock en helt vanlig huskatt. Kattallergi är väldigt individbaserat. Till att börja med kan man vara allergisk mot pälsen i sig, mot kattens hud (som sen virvlar upp i pälsen), mot kattens saliv och mot kattens urin/avföring. Det kan vara bra att lokalisera vad det är som man är allergisk mot innan man ser vidare på allergivänliga raser.

Nästa grej är att man kan vara allergisk mot vissa individer och klara av andra. Olika katter släpper ifrån sig olika mycket av de ämnen som man är allergisk mot. Det ska gå att kunna testa djur för allergen halten men det verkar krångligt. I mitt fall så hade jag tre huskatter, en gammal kastrerad hona, en fertil hankattunge och en fertil honkattunge. Den äldre honan klarade jag av galant. Den unga hanen gick också bra men den unga katthonan gav mig allergisymptom i stil med väsande andning, blodsmakande slemmig hosta, tårande ögon, kliande, nysande och så försvann all symptom när man lämnade hemmet. Detta blev bättre när honan kastrerades vid 7-8 månaders ålder, det blev inte 100% helt bra men det blev mycket, mycket bättre efter kastreringen.

Det kanske inte besvarar din fråga direkt men... Sibirisk katt funkar inte för alla allergiker, om man är allergisk mot pälsen så är det ju svårt att inte bli allergisk mot en katt som utåt sätt består av päls, då hade nakenkatt förmodligen varit bättre. Enklast som allergisker är att köpa en vuxen katt som man vet att ens allergi klarar av. För kattungar och okastrerade katter ger ofta mer allergisymptom än vad vuxna kastrerade katter avger. (Och då är ras inte fullt så viktigt som att hitta en individ som funkar med ens allergi).
 
Hej!

Jag och min sambo har börjat kolla på sibiriska katter, detta för att han är katt-allergiker och dessa är allergivänliga, så det kan fungera.

Är nyfiken på om någon här har allergi och har en sådan katt, och hur det i så fall fungerar?

Gå med i forumet Sibirisk Katt på facebook, där finns det många allergiker :)

Jag kände inte av min Sibbe, men det är lite individanpassat i rasen vilka som har mindre allergener osv,
 
Följer tråden. Om jag minns rätt så ska sibirisk katt sakna det protein som oftast ger allergi. Det är inte pälsen i sig som ger allergi, utan det är huden. Huden på sibirisk katt ska alltså inte ha det allergiframkallande proteinet. Nakenkatter kan ha det, så de är inte allergifria. Dock är det lättare att hålla en nakenkatt ren och ofta duscha så kanske den ev kan funka.

Som flera skrivit det är individuellt.
En allergiker tål min ena norska skogkatt, men han tål inte inte den andra. Jag har läst att en del allergiker tål norsk skogkatt.
Sibirisk katt är ett säkrare kort och jag skulle testa den i första hand.
 
Följer tråden. Om jag minns rätt så ska sibirisk katt sakna det protein som oftast ger allergi. Det är inte pälsen i sig som ger allergi, utan det är huden. Huden på sibirisk katt ska alltså inte ha det allergiframkallande proteinet. Nakenkatter kan ha det, så de är inte allergifria. Dock är det lättare att hålla en nakenkatt ren och ofta duscha så kanske den ev kan funka.

Som flera skrivit det är individuellt.
En allergiker tål min ena norska skogkatt, men han tål inte inte den andra. Jag har läst att en del allergiker tål norsk skogkatt.
Sibirisk katt är ett säkrare kort och jag skulle testa den i första hand.
VISSA av sibbarna saknar det där proteinet, men inte alla. Viktigt att påpeka.
Jag har en vän vars allergiske make klarar deras sibbe fint, men jag tror inte han var vansinnigt allergisk innan heller.
 
VISSA av sibbarna saknar det där proteinet, men inte alla. Viktigt att påpeka.
Jag har en vän vars allergiske make klarar deras sibbe fint, men jag tror inte han var vansinnigt allergisk innan heller.
Ok, bra att veta. Jag trodde det gällde alla. Då får man testa om man tål just den individen.
 
Ok, bra att veta. Jag trodde det gällde alla. Då får man testa om man tål just den individen.
Det jobbiga är att det kan vara svårt att avgöra om det är en kattunge, det är ju ofta en hel kull och de lär han varandras allergener överallt. Skulle vara ett gentest då möjligen.
Har själv funderat på om man skulle hittat en vuxen sibbe för omplacering, men alla jag sett omplaceras ju pga allergi, och då var det ju inget för mig..
Tillslut gav jag upp och skaffade en skogis + en ask allergimedicin typ ;)
 
Jag har två sibbar och har haft två kullar hemma (var fodervärd åt vår äldsta hona) Spekulanter med allergi har fått komma och provnosa. Om provnosningen har gått bra har de även fått ta med sig örngott som de har fått klappa katterna med och sedan sova på hemma för att testa en längre period. Vissa spekulanter på samma kull har tålt katterna och vissa har inte.. så det är inte bara beroende på den individuella katten utan även beroende på personens allergi.

Tänkvärt också är att kattungar och fertila katter är de mest allergena..

Men som sagt testa på testehem, beroende på vart du bor kan du också få hälsa på hos oss... Om det går bra är det bara att hitta en seriös uppfödare och även hälsa på hos kullen flera gånger för att vara säker.
 
Följer tråden. Om jag minns rätt så ska sibirisk katt sakna det protein som oftast ger allergi. Det är inte pälsen i sig som ger allergi, utan det är huden. Huden på sibirisk katt ska alltså inte ha det allergiframkallande proteinet. Nakenkatter kan ha det, så de är inte allergifria. Dock är det lättare att hålla en nakenkatt ren och ofta duscha så kanske den ev kan funka.

Som flera skrivit det är individuellt.
En allergiker tål min ena norska skogkatt, men han tål inte inte den andra. Jag har läst att en del allergiker tål norsk skogkatt.
Sibirisk katt är ett säkrare kort och jag skulle testa den i första hand.

Har en kompisfamilj där mannen är pälsdjursallergiker men där det funkar m sibirisk katt. Den får inte vara i det rum mannen sover i, men i övrigt går det bra.

Han är så pass allergisk att han behöver medicin för att hälsa på hos oss ett par timmar (två katter o en hund).
 
En liten annan vinkling.
Du vet väl att man kan göra allergivaccination?! Jag har en vän som gjort det och blivit så bra att han kan ha katter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
484
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
273
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: DarkInNight
·
Övr. Katt Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt...
Svar
13
· Visningar
681
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp