Sill / lax när man är gravid?

Kanintant

Trådstartare
Enligt barnmorskan så ska man undvika rå fisk men hur farligt är det egentligen? Vad kan hända?

Julen närmar sig och jag kommer inte vara så långt gången vid julborden att jag kan berätta att jag är gravid.

Problemet är att jag är vegetarian men äter fisk så det enda jag äter på julbordet är just sill, gravad/rökt lax, sedan finns det inte så mycket mer för mig att äta på. Om jag ska välja bort det också kommer jag sitta med tom tallrik och 20 pers som direkt fattar vad det är frågan om och det vill jag verkligen inte.

3 julbord lär det bli i år så det skulle handla om 3 gånger med andra ord. I övrigt så äter jag inte den typen av fisk normalt sett.
 
Enligt barnmorskan så ska man undvika rå fisk men hur farligt är det egentligen? Vad kan hända?

Julen närmar sig och jag kommer inte vara så långt gången vid julborden att jag kan berätta att jag är gravid.

Problemet är att jag är vegetarian men äter fisk så det enda jag äter på julbordet är just sill, gravad/rökt lax, sedan finns det inte så mycket mer för mig att äta på. Om jag ska välja bort det också kommer jag sitta med tom tallrik och 20 pers som direkt fattar vad det är frågan om och det vill jag verkligen inte.

3 julbord lär det bli i år så det skulle handla om 3 gånger med andra ord. I övrigt så äter jag inte den typen av fisk normalt sett.

Kan jag äta julbord när jag är gravid?
Share on facebookShare on twitterShare on emailShare on printLyssna

Den mesta maten på julbordet kan du äta när du är gravid. Alla typer av sillinläggningar, julskinka, lutfisk, varma rätter och grönsaksrätter går till exempel bra!



Det som kan vara bra att vara lite försiktig med är rökt eller gravad fisk, rökt eller torkat kött/korv, kalla röror, patéer och dessertostar.

jul_webb_09.jpg


Vakuumförpackad rökt och gravad fisk kan innehålla bakterien listeria. Nyrökt och nygravad fisk, till exempel hemgravad, går däremot bra att äta. Om du äter julbord ute, fråga personalen om fisken har varit vakuumförpackad eller inte. Även fiskrom går bra när man är gravid.



Torkat, kallrökt och gravat kött, som parmaskinka och salami, kan innehålla parasiten toxoplasma, men risken är mycket liten. Om du gör eget julbord kan du frysa in parmaskinkan/salamin i tre dygn innan du äter den. Då dör eventuella parasiter.



Ost gjord på opastöriserad mjölk och även mögelost och kittost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, men risken är mycket liten. Ost som har hettats upp, i till exempel gratäng eller sås, är däremot säker. Även mögelost på tub är säker, eftersom den hettas upp vid tillverkningen. Smältost och annan bredbar ost i tub eller plastask går också bra.



Det finns en liten risk att kalla röror, syltor och patéer innehåller listeria, särskilt om de har förvarats länge och för varmt. Om du gör eget julbord – välj färska produkter, undvik varor mot slutet av hållbarhetstiden.



Strömming kan innehålla höga halter av miljöföroreningarna dioxin och PCB. Därför är det bra att inte äta strömming så ofta – högst 2-3 gånger per år. Det gäller både gravida, ammande, kvinnor i barnafödande ålder och barn.



På länkarna till höger kan du läsa mer om bra mat för gravida och om fisk.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...iditet/Kan-jag-ata-julbord-nar-jag-ar-gravid/
 
Tack snälla du! Då verkar ju iaf sill vara lugnt :) Laxen får man väl strunta i helt enkelt. Men varm lax borde väl gå bra, de brukar ju ha någon kokt variant också på julbord så man kan hoppas det finns.

Fast mamma och pappa kommer tycka det är extremt misstänkt om jag väljer bort den rökta laxen på julafton, jag älskar det nämligen :crazy: Man kanske ska erbjuda sig att fixa laxen själv men då blir dom nog ännu mer misstänksamma :angel:
 
Tack snälla du! Då verkar ju iaf sill vara lugnt :) Laxen får man väl strunta i helt enkelt. Men varm lax borde väl gå bra, de brukar ju ha någon kokt variant också på julbord så man kan hoppas det finns.

Fast mamma och pappa kommer tycka det är extremt misstänkt om jag väljer bort den rökta laxen på julafton, jag älskar det nämligen :crazy: Man kanske ska erbjuda sig att fixa laxen själv men då blir dom nog ännu mer misstänksamma :angel:

Du kanske kan dra en vit lögn om att du blev dålig i magen senast du åt rökt lax. Jag som ibland har lite magkatarr brukar ha svårt för rökt mat i perioder, inget konstigt med det.
 
Du kanske kan dra en vit lögn om att du blev dålig i magen senast du åt rökt lax. Jag som ibland har lite magkatarr brukar ha svårt för rökt mat i perioder, inget konstigt med det.

Hm, det är en bra grej, jag får ont i magen av vissa grejer. Tänkte ev också att vi kan köpa i fiskbilen just till julafton och säga att vi har fått av sambons föräldrar och att vi inte hinner äta upp det själva innan det blir dåligt.
 
Tack snälla du! Då verkar ju iaf sill vara lugnt :) Laxen får man väl strunta i helt enkelt. Men varm lax borde väl gå bra, de brukar ju ha någon kokt variant också på julbord så man kan hoppas det finns.

Fast mamma och pappa kommer tycka det är extremt misstänkt om jag väljer bort den rökta laxen på julafton, jag älskar det nämligen :crazy: Man kanske ska erbjuda sig att fixa laxen själv men då blir dom nog ännu mer misstänksamma :angel:

Jag har ätit kallrökt lax hela min graviditet (i midre mängder typ vid midsommar och påsk) utan problem. Fick informationen att det var OK även med vakuumförpackad så länge den är hyffsat nyförpackad. Har du möjlighet att slå ett öga på förpackningsdatumet så kan det ju funka ändå :)
 
Varmrökt lax ska inte vara något problem vad jag förstått, då har ju fisken varit upphettad.

Lite är det ju så att de bakterier man är rädd för egentligen inte är bra för icke-gravida heller och hur ofta blir folk matförgiftade egentligen? Jag är försiktig med vad och var jag äter och kollar om saker ser ut att ha legat framme. Undviker en hel del saker men jag tror ändå på att använda någon sorts förnuft. Förpackningsdatumet som nämns ovan är bra tips också.
 
Kan du inte göra egen gravad lax till jul då? Det gjorde vi förra året, det var busenkelt och blev väldigt gott. Då har du möjlighet att frysa ned fisken innan och göra det nära inpå julafton.

@TeamLundVer Ååhh, betyder det att jag kan äta kavlis mjukost med ädelost i? Har sörjt att det inte blir någon ädelost på pepparkakorna i år.
 
Kan du inte göra egen gravad lax till jul då? Det gjorde vi förra året, det var busenkelt och blev väldigt gott. Då har du möjlighet att frysa ned fisken innan och göra det nära inpå julafton.

@TeamLundVer Ååhh, betyder det att jag kan äta kavlis mjukost med ädelost i? Har sörjt att det inte blir någon ädelost på pepparkakorna i år.
Mjukost kan du äta även om det är mögelost efterson mjukost varit upphettad
 
@Tassetass Finns kavlis mjukost med brie den är supergod :d vet inte vad brie på burk är så kan inte svara om den är ok, har den blivit upphettad är det iaf ok att äta!
 

Liknande trådar

Mat För ganska lång tid sedan frågade jag min familj om de vill äta svenskt julbord i jul eller bara vanlig god mat. Äldste sonen vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 531
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Äldre Jag äter väldigt lite julmat då jag oftast är själv på jularna eller som i år ska jobba. Nu är jag dock bjuden på julbord på...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 004
Senast: pepp
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp