Silver Labrador retriver

Är inte så insatt, men blir inte det.. vad ska man säga.... typ fel om man korsar dom? Kan inte riktigt sätta ord på det jag tänker, men nått i stil med att det inte blir riktigt "rätt" på nått sätt??
Jag tänker att du riskerar få en hund som bryter ihop inför varje fågel för att den inte vet om den ska stå och markera eller om den ska leverera fågeln till föraren.



;):D
 
Hur många led behövs för att få "renras"?

Hur gick det till när de vita schäfrarna blev 'en ras'? (Obs. Är ej insatt så förlåt om de alltid funnits)
 
Men labbe och weimaran är för mig två helt olika raser. Ja, labben är i grunden också en typ av jakthund men idag har den ryktet som världens bästa familjehund, ungefär....

Medan weimaranen känns som den är mer känd bland 'fågelfolk' öht
 
Går inte att få en blandras renrasig igen om inte stamboken är öppen ;) Finns raser där den är öppen fortfarande, typ Österrikisk pinscher. Men de allra flesta raser har inte öppen stambok. Finns även projekt som rasklubbar gör för att bredda genpoolen - se Norsk lundehund. Vad schäfern beträffar så var det 80år sen det förkom vita schäfrar i den generella populationen. Sedan dess har vit herdehund blivit avlad på färg och sällskapstemperament och är således inte ens i närheten av att vara schäferlik - annat än till utseendet (minus färg) :D.
 
Personligen tycker jag att det är helt galet att köpa en valp pga att den är söt. Speciellt när den ska vara jakthund.
Är inte en renrasig (långhårig) Weimaraner ett bättre alternativ isf? Dom är ju åtminstone snyggare byggda än labbarna, mer lika pointers. Det är stående fågelhundar.
Korthår är snyggast enligt mig:
20050820___Fageltraning_med_Laila___050.jpg

Mina-040309.jpg

Mina-rav-100509.jpg

Mina-sitter.jpg


långhår:
01-739-weimaraner-langhar.jpg


Rasen är så mycket mer än sin silverfärg: http://www.weimaranerklubben.se/
Snyggare byggd? Det beror väl på vad man har för smak. Jag tycker en sund välmusklad labbe är en snyggare hund än weimaraner ;)
 
Men labbe och weimaran är för mig två helt olika raser. Ja, labben är i grunden också en typ av jakthund men idag har den ryktet som världens bästa familjehund, ungefär....

Medan weimaranen känns som den är mer känd bland 'fågelfolk' öht
WeimaranER, alltid weimaraner;)

Labben är en delad ras, det finns både en showvariant och en jaktvariant, så är det med weimaraner också i många länder. I Australien och USA tex finns det massor av weimaraner med utställningslinjer som är helt värdelösa jakthundar.
 
Hur många led behövs för att få "renras"?

Hur gick det till när de vita schäfrarna blev 'en ras'? (Obs. Är ej insatt så förlåt om de alltid funnits)
Det fungerar inte så att en hund blir renrasig efter ett visst antal generationer. En blandras finns utanför stamboken och det är inom stamboken som rasen existerar. För att komma in i stamboken igen så måste det först och främst finnas möjlighet att kunna mönstra in hunden (det är den svåra biten) och sedan ska två utställningsdomare anse att hunden ser rastypisk nog ut för att kunna tas in i stamboken. Först då är hunden renrasig, även om den kommer att ha en blank stamtavla.

Vit schäfer är ingen egen ras. Faktum är att vita schäfrar inte ens får registreras i SKK, så de kommer alltid stå utanför stamboken. Däremot så erkändes rasen vit herdehund för ett antal år sedan, en ras som har Schweiz som ursprungsland/hemland och alltså inte Tyskland, som ju schäfern har. I början kunde man mönstra in vita schäfrar som vit herdehund, om de var rastypiska nog för detta. Rasstandarden för schäfer och vit herdehund är ju inte lika, så det var inte alla vita schäfrar som kunde mönstras in helt enkelt därför att de inte såg ut som en vit herdehund.
Eftersom rastillhörighet handlar mer om papper än om genetik, så kunde kullsyskon som båda fötts som vita valpar i en schäferkull, plötsligt tillhöra olika raser, då ett syskon kanske blivit inmönstrad som vit herdehund och ett annat syskon inte lyckades med det.
 
Är inte Weimaranern generellt en ganska krävande hund.....? Jag har fått för mig att de är en handfull. Och att de enbart ska ägas av jägare där de får göra det de är avlade för. I USA är de populära som sällskapshundar pga sitt utseende; färgen, hårremmen etc men jag kan inte tänka mig att det är speciellt lyckat. En utpräglad jakthund som elegant soffprydnad, typ.
 
Är inte Weimaranern generellt en ganska krävande hund.....? Jag har fått för mig att de är en handfull. Och att de enbart ska ägas av jägare där de får göra det de är avlade för. I USA är de populära som sällskapshundar pga sitt utseende; färgen, hårremmen etc men jag kan inte tänka mig att det är speciellt lyckat. En utpräglad jakthund som elegant soffprydnad, typ.
Jag har bara träffat en och medan husse levde så följde hon med på långa ridturer och de tränade mycket dagligen, men efter husses död så ärvde dottern hunden och hon lät omplacera den till en jägare om jag inte minns fel då hon inte hade tiden eller intresset att aktivera den så mycket som den behövde.
 
Hur många led behövs för att få "renras"?

Hur gick det till när de vita schäfrarna blev 'en ras'? (Obs. Är ej insatt så förlåt om de alltid funnits)

Förr föddes vita hundar i Schäfer. Man tog helt sonika och beslöt att de skulle bort från schäfer av flera anledningar. Bla så var den vita färgen opraktisk i Schäferns arbete som rapporthund under kriget. De ansågs även ha en vekare mentalitet.
Lösningen blev att regga de vita för sig och kalla dem vit herdehund och att man inte parade med vita hundar.
Så småning om slutade vita hundar att dyka upp i schäferkullar. Vit Herde blev en egen ras som har en egen rasstandard och eget spindeldiagram.
Det händer att folk påstår att vita schäfrar finns, dvs att det skulle födas vita hundar i schäferkullar men hittills har ingen kunnat bevisa det med DNA. I ett fall i Tyskland föddes blandade valpar efter en schäfertik men det visade sig bero på dubbelparning.
 
Är inte Weimaranern generellt en ganska krävande hund.....? Jag har fått för mig att de är en handfull. Och att de enbart ska ägas av jägare där de får göra det de är avlade för. I USA är de populära som sällskapshundar pga sitt utseende; färgen, hårremmen etc men jag kan inte tänka mig att det är speciellt lyckat. En utpräglad jakthund som elegant soffprydnad, typ.
Jo, de är krävande. Men det finns linjer som är ganska tråkiga och inte särskilt krävande, de med utställningslinjer från tex USA och Australien.
Jag har haft en med australiensiska linjer på pappans sida (den med enorm separationsångest) och hon var väldigt mycket mindre krävande än den andra med rena jaktlinjer.
Så det gäller att kunna linjer för att få vad man vill ha.
 
Färggenetik labrador. Silver är en dilutionsfärg. Finns även champagnefärgade labbar.
http://www.thelabradorsite.com/labrador-colour/

Intressant! Det verkar ju inte helt otroligt att genen från början kommer från weimaraner, om stamhundarna till de två mest kända silverfärgade labradorkennlarna i USA kommer från samma uppfödare - som även födde upp weimaranerkorsningar. Det är väl inte helt otroligt att det korsats in chesapeake som också bär genen.
Men oavsett verkar de ju vara extremt ovanliga (framförallt i Sverige), så stöter man på någon som inte har papper här lär det ju vara en korsning.
 
Tack @LaMagia för verkligt intressant svar!! Lärorikt!

Fast nu säger @Voff att det är tyska schäfrar ändå?

@AraSlei då är det blandraser alltså? Om man går på LaMagias svar här ovan.
Man har korsat in weimaraner men reggat labbarna som renrasig, sagt att det är en slump?
"Jag är inget fan av slumpen" för att citera GW ;)
 
Tack @LaMagia för verkligt intressant svar!! Lärorikt!

Fast nu säger @Voff att det är tyska schäfrar ändå?

@AraSlei då är det blandraser alltså? Om man går på LaMagias svar här ovan.
Man har korsat in weimaraner men reggat labbarna som renrasig, sagt att det är en slump?
"Jag är inget fan av slumpen" för att citera GW ;)

Vilka är Tyska Schäfrar?
De vita Herdehundarna?

De är inte Schäfrar. De härstammar från dem men är en egen ras med egen rasbeskrivning och de är inte särskilt lika. VH har gått på en viss typ av hundar för att få fram sin ras.
 
Vilka är Tyska Schäfrar?
De vita Herdehundarna?

De är inte Schäfrar. De härstammar från dem men är en egen ras med egen rasbeskrivning och de är inte särskilt lika. VH har gått på en viss typ av hundar för att få fram sin ras.

Mycket förvirrande när du först skriver att de är vita schäfrar som sållades bort och som man gjorde en egen ras av dom. Men men
 
Mycket förvirrande när du först skriver att de är vita schäfrar som sållades bort och som man gjorde en egen ras av dom. Men men

Jag är ju tydlig med att dessa hundar blev rasen Vit Herde som sedan fått egen rasstandard osv och som idag skiljer sig en hel del från Tysk Schäfer. Att de för nära hundra år sen fortfarande klassades som schäfer är ju ointressant idag.
Då är det nästan konstigare att det kan födas Mallar och Tervurens i en och samma kull.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp