Sista strået...

BigQ

Trådstartare
hej alla!
skulle verkligen behöva hjälp med vår katt, man kan säga att hon pissat i det blå skåpet för sista gången.
såhär e det.
jag har en honkatt 12 år, fick henne när hon var 12 veckor från nåt lantställe och gjorde henne till innekatt.
världens mysigaste, gosigaste och snällaste katta.
ganska snart börjar hon pissa inne, vi har försökt med massa sorters sand, olika mat,rutiner bla bla inget hjälper.
när hon var ganska liten var vi i kontakt med en veterinär efter en händelse när katten hoppar upp på sin matte o pissar på henne, i sängen där katten själv brukar sova!
veterinären sa att det är ett konstigt beteende att katter pissar på ställen där dom själv brukar sova.
som sagt katten e fin o go så vi har bara "köpt" det här betendet genom åren, trots att hon satte sig i en låda med mina ouppackade skor, diverse kläder på barnens rum men till 80% alltid på mattes kläder eller grejer, även gett sig på gästers saker.
matte o katten är bästisar, alltid matte som fixar lådan, oftast matte som ger mat och oftast matte som första val om det ska sovas på någon i soffan eller i sängen.
så det känns helt klart som en markering!
men som sagt nu har det gått för långt, det är ohållbart....
några råd, vad kan vi göra, vi har börjat prata om att ta bort det stackars djuret men det känns fruktansvärt att döda ett friskt djur.
ja vi städar lådan varje dag, hon är enda husdjuret.
hon funkar bra med barnen.
fick höra av en cynisk veterinär att vissa katter aldrig lär sig utan bara beter sig underligt livet igenom.
tack på förhand!
 
Ni skriver att ni testat olika sorters sand, men har ni även testat er fram med olika lådor? Ha öppen/stängd låda? Ha flera lådor? Haft lådan (eller ännu hellre lådorna) på flera olika ställen?
Katter kissar inte inne bara för att, utan det finns en anledning. Antingen så trivs inte katten eller så har den något fysiskt fel. Men om det är så att er katt har kissat inne i 12 år, så kan det nog vara ett etablerat problem nu. Vad är det som gjort att ni tröttnat först nu?
Jag skulle nog överväga att ta bort katten, eftersom det antagligen är mycket svårt att få katten att sluta kissa inne när den hållit på likadant i 12 år. Själv skulle jag nog inte kunna se katten som frisk, oavsett om den kissar inne för att den fortfarande vantrivs över något eller för att det har blivit en vana. Kan inte tänka mig att katten mår bra över situationen.

Har du någon gång testat att ta ut katten i koppel? Om det är så att den började kissa inne för att den inte trivdes med att vara innekatt, så hade den kanske blivit nöjdare om den fick komma ut, även om det skulle vara under kontrollerade former sas. Det kanske är något värt att testa annars.
 
Exakt hur ser kattens lådsituation ut när det gäller antal lådor, typ av lådor, placering av lådor, sandsort, sanddjup och antal rensningar per dag?

Det är detaljerna som är viktiga!
 
Det jag tänker rent spontant: Vet hon om att det är kattlådan som är toaletten?
Fanns det kattlåda där hon föddes? Och hur gjorde ni när ni tog hem henne, fick hon vara i hela huset direkt?

Det behöver alltså inte vara ett endaste fel på katten, vissa är bara inte rumsrena eftersom man av misstag inte riktigt tänkt på den saken från början.
 
Lådan!
japp, öppen, stängd, har även flyttat 1 gång inom hennes livstid, så lådan har stått på ett par olika ställen.

varför vi tröttnat just nu är att det oftast varit kläder som vi kan tvätta, denna gången var det en värdefull pryl....

på vårat förra ställe så gick vi ut några gånger med henne, hon är tyvärr så domesticerad så det blir mer panik för henne när hon ska gå ut, hon trivs ganska gott att sitta på vår stora balkong när hon vill.

vi har alltid haft en låda, den rensas en gång om dagen.

hon är helt rumsren, oftast.
det svåra är att det händer sporadiskt, 1 gång i månaden, kan gå 3 månader utan nåt.
blir svårt att lokalisera problemet då.

tack för hjälpen att förstå.
 
Vad har ni för sand? Testa att ha fler lådor på olika ställen och rensa mer än en gång om dagen. Vissa katter är känsliga och vill att det rensas oftare.
 
Är hon kastrerad? Annars kan det vara vid löpen hon kissar inne. Det är inte alls ovanligt och helt naturligt eftersom de då vill märka revir.

Om det är så sällan som en gång i månaden eller till och med var tredje månad så kan det vara en återkommande urinvägsinfektion. Har ni åkt till veterinären med henne när hon har kissat utanför lådan? Har det någonsin gjorts en odling på urinen? Det kan mycket väl vara så att eran katt har lätt för att få urinvägsinfektion och att det är därför hon kissar utanför lådan då och då. Då väljer de oftast mjuka material som sängar, filtar, kläder eller något annat mjukt att kissa på.

Det är också lämpligt att ha minst två lådor även om man bara har en katt och att plocka ur det så fort man ser att hon har varit där så att de alltid är fräscha. Torka då och då ur lådan med klorin vilket dödar bakterier men ändå har en sådan doft att katten tycker att det luktar urin så att den lockas att fortsätta använda lådan. Katter sätter ju sig gärna och kissar där det redan luktar urin och det kan man utnyttja genom att använda klorin där man vill att de ska sätta sig.

Katter vill i de allra flesta fallen ha stora öppna lådor. Lådor med huv är till för människan, inte för katten. Stanken blir mer koncentrerad inuti en låda med huv och det är dels lättare att missa att plocka ur så fort katten har varit där eftersom det varken syns eller luktar. För katten luktar det däremot och då vill inte katten gå dit för en katt är väldigt renlig av sig och vill inte gå på en smutsig låda. Om man inte är hemma hela dagarna och kan plocka ur lådan genast så är det ett måste med två lådor.
Det bästa är att ha stora baljor med ordentligt med sand i. Helst 15 cm sand så att katten kan gräva ordentligt. Det finns billiga baljor på ÖB som är tillräckligt djupa så att man kan ha i ordentligt med sand. Vanliga kattlådor har alldeles för låg kant för att man ska kunna ha i tillräckligt med sand.

Använd rengöringsmedel med citron för rengöring och torka efter med ättikssprit där hon har kissat utanför men använd aldrig rengöringsmedel med citrondoft i lådan. Katter gillar inte citrondoft så då vill de ju helst inte kissa där det luktar citron. Ättikssprit tar bort urindoften även för kattens känsliga nos. Katten lockas annars att kissa på samma ställe igen. Om katten kissar på kläder eller annat tvättbart så häll en skvätt ättikssprit i sköljmedelsfacket så att stanken går ur kläderna. Torka av det som inte går att tvätta med ättikssprit också.
 
Senast ändrad:
hej alla!
skulle verkligen behöva hjälp med vår katt, man kan säga att hon pissat i det blå skåpet för sista gången.
såhär e det.
jag har en honkatt 12 år, fick henne när hon var 12 veckor från nåt lantställe och gjorde henne till innekatt.
världens mysigaste, gosigaste och snällaste katta.
ganska snart börjar hon pissa inne, vi har försökt med massa sorters sand, olika mat,rutiner bla bla inget hjälper.
när hon var ganska liten var vi i kontakt med en veterinär efter en händelse när katten hoppar upp på sin matte o pissar på henne, i sängen där katten själv brukar sova!
veterinären sa att det är ett konstigt beteende att katter pissar på ställen där dom själv brukar sova.
som sagt katten e fin o go så vi har bara "köpt" det här betendet genom åren, trots att hon satte sig i en låda med mina ouppackade skor, diverse kläder på barnens rum men till 80% alltid på mattes kläder eller grejer, även gett sig på gästers saker.
matte o katten är bästisar, alltid matte som fixar lådan, oftast matte som ger mat och oftast matte som första val om det ska sovas på någon i soffan eller i sängen.
så det känns helt klart som en markering!
men som sagt nu har det gått för långt, det är ohållbart....
några råd, vad kan vi göra, vi har börjat prata om att ta bort det stackars djuret men det känns fruktansvärt att döda ett friskt djur.
ja vi städar lådan varje dag, hon är enda husdjuret.
hon funkar bra med barnen.
fick höra av en cynisk veterinär att vissa katter aldrig lär sig utan bara beter sig underligt livet igenom.
tack på förhand!

Japp vår katt dristade sig att göra på det viset, kissar på mina prylar. I de flesta fall kommer det om jag åker iväg och blir borta för länge, då känner hon sig övergiven.

Vi har löst det som så, att ska jag vara bort över nätter t ex om vi åker på semester, så sparar jag några av mina använda t-shirt och lägger på de platser hon brukar ligga. I min säng, på byrån samt i sin hängkorg på elementet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 135
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 023
Senast: Mahonia
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 065
Senast: Marty
·
Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp