Sitshjälp- viker höften

Gry

Trådstartare
I kurvor och på volten viks min höft in i höger varv. Min Högra skinka sitter ner mer och min vänstra lättar samtidigt som höften viks in. Nu överdriver jag min beskrivning och förstorar mkt, men i princip... Jag försöker motverka detta genom att trampa ner med höger skänkel i stigbygeln men upplever då en spänning i kroppen.
Jag får liksom inte fatt i var det felar ngnstans. Är det ngn sitsintresserad människa som kan ge råd om vad jag ska vara uppmärksam på i kroppen och var det felar/ bakomliggande orsak. Det känns som att det är hästen som puttar mig, om ni förstår?
Tränar mkt för tränare, två olika, och ska på kurs m sitstränarn om två veckor men det är långt dit.
 
Det kan vara du och/eller hästen som är oliksidig.

Nånting som du kan prova istället för att försöka trampa ner med höger skänkel är att vända blicken snett uppåt motsatt håll. Då får du en naturlig upprätning i kroppen utan spänning. Testa detta sittandes på en vanlig stol så märker du vad som händer. :)
 
[QUOTE="Speedway, post: 16634281, member: 28914"

Nånting som du kan prova istället för att försöka trampa ner med höger skänkel är att vända blicken snett uppåt motsatt håll. Då får du en naturlig upprätning i kroppen utan spänning. Testa detta sittandes på en vanlig stol så märker du vad som händer. :)[/QUOTE]

Coolt!! Höger höft blir lite tung och Hö "skänkel" sjunker ner och vill längas ut!!!! Vilken aha- upplevelse! :up: Tack!!! Det ska testas imorgon i sadeln.
 
Jag är också högersvag och viker gärna, är mycket stelare i den höften och har dessutom haft ett högersidigt diskbråck, så ingenting underlättar den sidan :p
Jag brukar försöka tänka att jag ska rida mer rakt fram i höger varv fast jag är på volt, det brukar funka för mig så jag sitter mer med vikten mitt på.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Jag brukar försöka tänka att jag ska rida mer rakt fram i höger varv fast jag är på volt, det brukar funka för mig så jag sitter mer med vikten mitt på.

Mm, rida rakt fram så att man behåller lite mer "tryck" i höften kan också avhjälpa. Kanske förbereda så innan hörnen, att man håller emot ngt för att känna efter. Tack!!!
 
I kurvor och på volten viks min höft in i höger varv. Min Högra skinka sitter ner mer och min vänstra lättar samtidigt som höften viks in. Nu överdriver jag min beskrivning och förstorar mkt, men i princip... Jag försöker motverka detta genom att trampa ner med höger skänkel i stigbygeln men upplever då en spänning i kroppen.
Jag får liksom inte fatt i var det felar ngnstans. Är det ngn sitsintresserad människa som kan ge råd om vad jag ska vara uppmärksam på i kroppen och var det felar/ bakomliggande orsak. Det känns som att det är hästen som puttar mig, om ni förstår?
Tränar mkt för tränare, två olika, och ska på kurs m sitstränarn om två veckor men det är långt dit.

Jag vet inte riktigt om jag fattar.

Åker du sidledes ngt?

Får du igenom ställningen och ev böjning i hästen likadant i båda varv?
Det är annars väldigt vanligt problem och en anledning till att en del sitter olika i olika varv.
 
Undrar också som Tua om su kommer ner lika mycket i båda varen, och släpper hästen ner dig lika mycket? Tänk bröstkorgen å hästen, roterar den utåt runt ryggraden lika mycket i båda varven (dvs sjunker innersidan av ryggen på hästen ner lika mycket?)?

Jag är stelare i min höga höft och drar de uppåt/framåt skitlätt. I kombo med att min häst (som säkert bara följt min sits alla år...) inte alls släppte ner sin hägersida blev det ju totalt omöjligt att en sitta mitt på, jag hamnade åt vänster hela tiden i höger varv och hlea min högersida blev skitkort. Hästen kompenserar genom att gå i typ sluta åt vänster fast med hela bakdelen innanför :p

För mig hjälper det massor att rida för min AR-tränare där jag får öva på att sitta rätt o göra EN sak, och inte "hålla fast" hästen med resten av kroppen. Senaste träningen kunde jag äntligen slappna av ytterligare ett snäp i min höger sida och kom ner lite till och vips hade jag ÄNTLIGEN något ärligt i min vänsterhand och hästen hade halsen mitt mellan bogarna. Underbart! Det krävdes dock att hon red min häst två träningar (den första var verkligen en aha-upplevelse för min stackars häst som dragits med sin snea matte i snart 8 år...) och att jag satt upp efteråt. Det var liksom omöjligt för mig att komma rätt när min häst inte alls lärt sig vad som var rakt och inte svarade helt korrekt i början av rent felinlärt beteende.
 
Nu ska vi se ... jag kan inte jag har haft enorma ryggproblem så jag har inte haft kontakt med sittbenen förrän nyligen. Jag tror att jag viker vänster sida. Jag kan egentligen inte hjälpa till jag skriver bara vad jag tror att mitt problem är och vad jag tror är korrekt lösning för mig. Jag ser ju på hur hästen svarar också.

Jag sitter ofta tungt på vänster sittben och lättar på höger sittben. Då tror jag att jag viker vänster sida. De hästar som jag rider får in bogen på vänster sida, tappar höger bak. Om jag trycker ned vänster stigbygel, liksom tänker på att räta ut vänster sida då får jag ett tryck på höger sittben och bogen spårar bättre och höger bak. Sen varierar jag att jobba med samma tryck på båda sittbenen enligt hur jag känner sittbenen. Men det bygger ju på att jag känner sittbenen, vilket jag har börjat göra nyligen.

Stämmer detta med någon teori ? Eller är det fel ?

Detta är på rakt spår, volt är i princip överkurs för mig. Jag ska testa att titta upp på motstående sida som jag vill räta ut, som någon skrev . Volt går ju bra i lugn takt om jag har en bärig häst som bär sig i volten så att jag kan fokusera på mig. Elände va??? Det är det faktiskt. Va glad om ni aldrig varit skadade i ryggen.
 
Nu ska vi se ... jag kan inte jag har haft enorma ryggproblem så jag har inte haft kontakt med sittbenen förrän nyligen. Jag tror att jag viker vänster sida. Jag kan egentligen inte hjälpa till jag skriver bara vad jag tror att mitt problem är och vad jag tror är korrekt lösning för mig. Jag ser ju på hur hästen svarar också.

Jag sitter ofta tungt på vänster sittben och lättar på höger sittben. Då tror jag att jag viker vänster sida. De hästar som jag rider får in bogen på vänster sida, tappar höger bak. Om jag trycker ned vänster stigbygel, liksom tänker på att räta ut vänster sida då får jag ett tryck på höger sittben och bogen spårar bättre och höger bak. Sen varierar jag att jobba med samma tryck på båda sittbenen enligt hur jag känner sittbenen. Men det bygger ju på att jag känner sittbenen, vilket jag har börjat göra nyligen.

Stämmer detta med någon teori ? Eller är det fel ?

Detta är på rakt spår, volt är i princip överkurs för mig. Jag ska testa att titta upp på motstående sida som jag vill räta ut, som någon skrev . Volt går ju bra i lugn takt om jag har en bärig häst som bär sig i volten så att jag kan fokusera på mig. Elände va??? Det är det faktiskt. Va glad om ni aldrig varit skadade i ryggen.

Jag tycker man måste skilja lite på ryttarutbildningen och hästens utbildning även gällande sitsen.

En ryttare som inte KAN sitta med jämn balansering och känna sina sittben och belasta dem jämt måste börja med det.
Man måste lära sig hitta sin kropp och lära sig rida utan att störa allt för mycket innan man kan börja inverka korrekt. :)
Det är inte helt lätt vare sig man varit/är skadad eller ej.

Däremot när man kan det anser jag att man ska börja belasta inner sittben något mer iom att man så småning om vill kunna rida på sitshjälperna.
Och då vill iaf jag böja hästen genom att belasta inner sittben mer. Hästen ska då korta insidan.
Men till dess att hästen är så pass utbildad behöver man ofta använda hand och skänkel med i sin ridning.
 
hmm undra om det är det jag gör ... hmm..

Jag är ju utöver dressyrnörd också lite "skade"-nörd iom att jag själv har en trasig kropp och har en del elever som har det.

Är du jämn i kroppen enligt sjukgymnast etc avsuttet? Kan du röra dig liksidigt så?
Du är inte tydligt sned?
Man kan ju vara sned både pga att man är skelettalt skapt sned. Eller har skadat sig så man är sned i skelettet.
Eller så kan man ha nervproblematik iom skador. Man kan ha problem med kroppskontrollen iom skador.
Man kan vara svag/stark oliksidigt iom att man är skadad.
Man kan vara stelare i muskulaturen oliksidigt.
Man kan ha låsningar som gör att man inte kan röra sig liksidigt och därför upplevs som sned.

Jag tex har en whiplashskada med nervskador. Det leder till diverse spänningar och skit i min kropp. Jag får då om jag inte är obs på det låsningar som gör att mitt bäcken inte kan röra sig likadant åt båda håll.
Då blir det väldigt svårt att sitta för båda håll sas. Om jag rider en häst annat än rak så har jag en in- resp ut-sida. Då är utsidan på hästen längre och jag måste då ha ytterskänkel något längre bak än inner. Jag vill också belasta inner sittben ngt mer.
Men när jag är låst vill min kropp hela tiden vara i ena varvet. Då får jag slåss mot min kropp om jag ska försöka forcera igenom.
Det där ser jag en del i elever med. Vissa har problem i kroppen och då får de gå till sin kiropraktor. Sen brukar det gå lika bra som vanligt igen.
Är det så att man har permanenta skador får vi försöka jobba kring att hitta sätt för dem att kunna forma om sin kropp i den mån det går.

Så om du har problematik. Kolla upp att du är ok. Sen kan du börja träna på att hitta din kropp och kunna styra den.

Testa du i båda varv på volten och se om du KAN röra dig likadant.
Det kan du be din tränare kolla på eller be nån filma och kika på.
 
Undrar också som Tua om su kommer ner lika mycket i båda varen, och släpper hästen ner dig lika mycket? Tänk bröstkorgen å hästen, roterar den utåt runt ryggraden lika mycket i båda varven (dvs sjunker innersidan av ryggen på hästen ner lika mycket?).

Bra förklarat!! Jag upplever det som att det är hästen som puttar mig sån, så som du beskriver. Tunnan rullar utåt, sjunker inte ned. I höger varv och faktiskt när hon spänner sig, tex ute, vid otäcka postklådor o liknande. Hon är fem år. Elastisk.

Nej, jag är nog inte 100 exakt rak. Och jag har svårt m ena armen vid ledande tygeltag- det känns annorlunda i de båda varven.
Jag måste tex skjuta fram ytterhöften i Hö varv, annars är den längre bak/sned än innerhöften. I andra varvet ligger den som den ska. Jag kanske ska börja hos kotknackaren och sedan jobba vidare...
Tyvärr blev sitsträningen inställd imorgon men om några veckor kommer hon igen.

Är mkt intresserad av AR och gillar vad jag läser. Jag vill inte gå all in men tycker att systemet "tänker rätt" med kroppens inverkan/samspel. Har islandshäst och vill gärna tävla våra tävlingar. Så småningom.

Jag har läst vad både Tua och du skrivit och ska smälta allt. Återkommer.
 
Ang AR så är jag fälttävlansnisse o rider som vanligt övrig tid. Funkar super! Var lite tveksam o rädd att det skulle vara sådär halvfanatiskt (typ att nu får man bara skritta o öva på sin läxa till nästa gång) men det var bara en fördom, min tränare är lika självklar som att jag har en dressyrtränare fastän jag inte tänkte tävla dressyr. och vi galopperade redan andra gången (mycket teori första) vilket är kalas för då får jag mer tips med mig till all annan ridning. Men min tränare är måhända mer flexibel än andra? Ingen annan erfarenhet :)
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Ang AR så är jag fälttävlansnisse o rider som vanligt övrig tid. Funkar super! Var lite tveksam o rädd att det skulle vara sådär halvfanatiskt (typ att nu får man bara skritta o öva på sin läxa till nästa gång) men det var bara en fördom, min tränare är lika självklar som att jag har en dressyrtränare fastän jag inte tänkte tävla dressyr. och vi galopperade redan andra gången (mycket teori första) vilket är kalas för då får jag mer tips med mig till all annan ridning. Men min tränare är måhända mer flexibel än andra? Ingen annan erfarenhet :)

Ja, jag har nog också lite fördomar. Men inte värre än att jag tänker utsätta mig för en lektion om jag springer på rätt tränare :D.

Jag är 35 och lärde mig rida "dressyr" när jag var ung av olika dressyrryttare. Och nu som vuxen har jag tagit upp ridningen igen. Man ser ju att det har hänt väldigt mycket under åren. Borta är det där "sitta emot" och annat man kände inte var så bra, på den tiden. Och inom islandshästvärlden är ju kroppens inverkan mkt stor betydelse. Har ju också anlitat en westernryttarinna som är hästmassör och hon var sjukt vass på sits och inverkan. Hon red shower utan träns, vilket jag vet att många andra kan också, och allt det där, men det säger ju ngt ändå, om skillsen. Jag vill också bli så där skicklig!!! Jag vill också sitta på min häst och sitta mjukt fint och inverka så där magiskt! Synd att man inte blir lika skicklig i kroppen som man blir i huvudet av att läsa, typ, Sally Swift-böcker :cool:

Nåväl. Jag ska känna efter ännu mer i kroppen när jag rider imorgon. Sist jag red tittade jag upp och åt fel håll, sköt fram höften ngt och spände lite i höften/magen. Bättre. Och åtminstone inga spänningar i höger ben för att kompensera. Men rätt är det ju inte. Men det är ett bra sätt att låta kroppen "falla" rätt utan att spänna fel och förhoppningsvis lära om muskelminnet. Så jag antar att det är en del av en utveckling som leder framåt men inte att det är målet. Jag gör fel, men det leder rätt så att säga. Dock var det svårt att avgöra hästens upplevelse. Det var mkt hästar i manegen och min häst är styrbar men inte så lätt att svänga i gångarter över skritt. Hon balanserar sig svårligen i kurvor i trav (som blir tölt) och vice versa. Så det var lite krabbigt att hålla reda på allt. Men i kroppen kändes det bättre.
 
Jag vet inte riktigt om jag fattar.

Åker du sidledes ngt?

Får du igenom ställningen och ev böjning i hästen likadant i båda varv?
Det är annars väldigt vanligt problem och en anledning till att en del sitter olika i olika varv.
Hej!

Jag svarade er båda i inlägget ovan fast jag ser nu att jag kanske borde ha separerat svaren så att jag svarar er enskilt. Men nu blev det som det blev. Så mitt svar till din fråga finns i inlägget ovanför.

Tack så väldigt mycket för att du hjälper till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 094
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 665
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp