Sitsproblem

Jag tycker även Kyra Kyrklund förklarar vart man egentligen ska sitta i sadeln väldigt bra, det har iallafall funkar riktigt bra för mig. Hon menar att man ska sitta på "trekanten" som hon kallar det, det är den form som bildas av de två sittbenen och skrevet, vikten ska då vara mitt över denna trekant för att få den optimala balansen och följsamheten :) Boken Dressyr med Kyra är också en riktigt bra bok även om den inte är helt inriktad på sitsen ;)
Sen tror jag att det finns vissa individuella skillnader i den optimala sitsen beroende på kropp/person, alla är inte stöpta i exakt samma form även om man inte kan skylla alla svagheter i sitsen på "att man är född sån" hela tiden vilket många jag träffat har en viss tendens till att göra. Jag personligen tycker efter egna erfarenheter att en stolsits är bättre än en hängsits även om inget av de är särskilt bra då :)

Det är precis det här jag har försökt göra, d.v.s. sitta på trekanten. Men det kanske inte är bra för mig? Eller så har jag inte förstått innebörden.

När jag under de senaste dagarna varit ute och skrittat med "min" pensionärsponny, har jag suttit och vickat sätet/bäckenet fram och tillbaka för att känna efter hur jag sitter och om det finns ett bättre sätt att sitta. Vinkeln jag suttit i som standard har känts rätt. Däremot har jag hittat en muskelspänning som inte borde var där.
 
Senast ändrad:
Jag får erkänna att jag inte riktigt förstod det där. Om jag sitter längre bak på rumpan hamnar jag i stolsits. Det är i alla fall så det känns.
Jag brukar tänka att jag ska spänna och skjuta in rumpan under mig och slappna av i jumsken./balansera på sits benen. benen hamnar då lite lätt framför en, men har man som jag lätt att falla framåt och dra bak skänklen så är det bara positivt. Stolsits blir det inte om man undviker att dra upp knäna :)
 
Jag får erkänna att jag inte riktigt förstod det där. Om jag sitter längre bak på rumpan hamnar jag i stolsits. Det är i alla fall så det känns.

Haha, jag kan förstå att du inte förstod det! Det är så himla svårt att förklara. Du ska inte hamna i stolsits p g a att du vinklar ditt bäcken. Benen ska ju ligga kvar i samma position ändå. Försök liksom att sitta kvar i samma position med benen och vrid bara om i bäckenet så att rumpan kommer in mer under dig. Som sagt - SÅ svårt att förklara! ;)
 
vrid bara om i bäckenet så att rumpan kommer in mer under dig. Som sagt - SÅ svårt att förklara! ;)

var typ detta jag försökte förklara också ^_^,
men tex då man står rakt och svankar med ryggen, då skjuts rumpan ut och bäckenet tilltar framåt, gör tvärt emot:rofl:.
dvs skjut ner och fram rumpan under dig så att bäckenet rätar upp sig.

stå upp och känn dig fram med vilka muskler du använder!:banana:

och bara för att det känns som stolsits så betyder det inte att man sitter i det ;), lika lite som att en som är van vid att ha knäna vid hakan inte tippar framåt då hen sitter lodrät sits även om det känns som det.
 
Idag har jag ridit med nya sadeln igen, den här gången med korrekt längd på stiglädren. Det funkade faktiskt.

Men jag upptäckte att låren hamnar en bit upp på vulstren. Det kändes lite märkligt men är förmodligen en vanesak. Andra dressyrsadlar jag suttit i har stödet suttit mer framför låren. Det vore absolut intressant att se hur det ser ut när jag sitter i den. Förhoppningsvis kan jag be någon fota i morgon.

Sadeln. En Pfiff Amaretto.
20150130_184707-liten.jpg
 
Nu vill jag inte vara petig men den sadeln passar inte den hästen??? Den är ju flera nr för smal o ligger i bakvikt som hejsan..
 
Idag har jag ridit med nya sadeln igen, den här gången med korrekt längd på stiglädren. Det funkade faktiskt.

Men jag upptäckte att låren hamnar en bit upp på vulstren. Det kändes lite märkligt men är förmodligen en vanesak. Andra dressyrsadlar jag suttit i har stödet suttit mer framför låren. Det vore absolut intressant att se hur det ser ut när jag sitter i den. Förhoppningsvis kan jag be någon fota i morgon.

Sadeln. En Pfiff Amaretto.
20150130_184707-liten.jpg

Är också lite tråkig och tycker inte att sadeln ser ut att passa hästen.

Hamnar dina lår "på" knästödena istället för att vila emot har du antingen alldeles för korta läder, eller det som är mest sannolikt - sadeln passar dig verkligen inte utan är antagligen anpassad för en ryttare med längre lårben.
 
Ägaren tycker att sadeln inte kan vara bredare och jag är för okunnig för att kunna bedöma det. Kanske det är jag som sadlat som en mupp ovan, d.v.s. för långt fram?

Jag kan i alla fall konstatera att jag inte vet hur jag ska sitta i sadeln. Idag hade jag visst svankrygg och det är inget jag känner igen sedan förut. Det syns även på bilderna som togs och det ser förjävligt ut. Sitter jag i djupaste delen av sadeln petar knäna utåt av vulstren, men jag hamnar inte där av mig själv utan jag hamnar gärna en gnutta bakom :meh:.

20150131_150503-liten.jpg


20150131_150423-liten.jpg

Nej, jag är varken fet eller gravid, det ser bara ut så. Egentligen är jag inte svankryggig heller.

Stiglädren kan i alla fall inte vara längre. Om jag släpper stigbyglarna och verkligen rätar ut benen så mycket det går så hänger stigbyglarna bara någon cm från tårna så jag lyfter bara tårna och tar dem.

Äh, vad svårt det ska vara...
 
Sadeln sätter dig fel, det syns. Knästödena trycker bak din överskänkel på ett sätt som gör att du måste svanka för att inte tippa framåt. Ser väldigt obekvämt ut!
Vet tyvärr inte riktigt vad du kan göra åt det, passar ens fysik inte ihop med sadelns utformning kan det bli svårt..
 
Sadeln sätter dig fel, det syns. Knästödena trycker bak din överskänkel på ett sätt som gör att du måste svanka för att inte tippa framåt. Ser väldigt obekvämt ut!
Vet tyvärr inte riktigt vad du kan göra åt det, passar ens fysik inte ihop med sadelns utformning kan det bli svårt..

Ja, det är ju vad jag misstänkt. Och, ja, det är obekvämt. :( Och när jag hade för långa läder blev det ju ännu mer tydligt med en total haveri av sitsen.

Trist det här blev då.
 
Nej jag vet, det är inte lätt med sadlar men man lär sig med åren. En sadel ska iaf inte ligga så högt ovan manken som denna gör o när du inte sitter i den ligger den i bakvikt= är för smal.

Den passar ju inte heller din kroppsbyggnad, har inget med din sits att göra utan sadeln passar helt enkelt inte.
 
Ja, så vitt jag vet har hon det. Men jag har å andra sidan sadlat lite för långt fram på bilden med bara sadeln.
 
har schabraket kasat bak eller är det du som lagt schabraket där? är ytterligare ett tecken på att sadeln inte passar i så fall.

min uppfattning av sadeln är; passar inte hästen ordentligt, och du hade nog behövt en flatare och ev längre sits. så att du slipper sitta på bakvalvet som du gör på dessa bilderna(det är därför du svankar antagligen.)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 246
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp