Sitta kvar på bockande häst

Mirre

Trådstartare
Blev avbockad igår, vilket absolut inte är första och absolut inte sista gången heller. Så, nu funderar jag på hur man egentligen bäst sitter kvar på en bockande häst. Ös på med tips och råd :p
 
Blev avbockad igår, vilket absolut inte är första och absolut inte sista gången heller. Så, nu funderar jag på hur man egentligen bäst sitter kvar på en bockande häst. Ös på med tips och råd :p

Man hugger tag i martingalen snabbt som f-n, står lite i stigbyglarna och försöker hänga med i svängarna... :rofl:

Det ÄR svårt att sitta kvar om det kommer en riktig serie, där hästen slänger in huvudet mellan frambenen och kör upp ändan i vädret. Luta sig bakåt och dra upp huvudet på hästen brukar vara en bra strategi.

Är man bara beredd så går det oftast att parera innan det smäller. :devil: En bakutspark är sällan några problem tycker jag, det är när de far iväg och kröker rygg som en sabla katt som jag skulle velat ha en säkerhetssele hängande i ridhustaket. :cool:
 
Ha en rejäl klick superlim i rumpan:angel:
Tja har nästan bara suttit på bockande hästar, aldrig trillat av men vetefan hur man sitter kvar:p
Känns det jag är påväg att trilla av håller jag i manen annars tar jag upp och fram händerna och driver:D
Att använda en nysmörjd sadel är en bra ide, men använd sadelbalsam inte olja, tycker dock personligen det är lättast barbacka:o
Tror inte tipsen hjälpte men lycka till iallafall:D
 
Man hugger tag i martingalen snabbt som f-n, står lite i stigbyglarna och försöker hänga med i svängarna... :rofl:

Det ÄR svårt att sitta kvar om det kommer en riktig serie, där hästen slänger in huvudet mellan frambenen och kör upp ändan i vädret. Luta sig bakåt och dra upp huvudet på hästen brukar vara en bra strategi.

Är man bara beredd så går det oftast att parera innan det smäller. :devil: En bakutspark är sällan några problem tycker jag, det är när de far iväg och kröker rygg som en sabla katt som jag skulle velat ha en säkerhetssele hängande i ridhustaket. :cool:
Haha :rofl:
Det är ju det, speciellt när man inte alls är beredd heller på att hästen ska bocka. (vilket var scenariot igår :p) Pigg häst, stor öppen äng och blåsa resulterade i bocksprång :D

@LillaMusse Haha ja eller kardborrband kanske :D
Nysmörjd sadel? Blir inte det halt istället?
 
Hitta balansen! Eller den balans punkt som gör det enklare att sitta kvar. Luta lite bakåt, driv på (sitt tungt i sätet och driv med sitsen och krama om hästen med benen) och försök få upp huvudet. Underlättar att ha någon rem runt halsen som du kan hålla i. :)
 
Fegrem, antingen runt halsen, eller jag kan föredra en snokrem som du fäster i öglorna fram till sadeln.
Håll alltid i både fegrem och tygel när du rider. Alt trä tyglarna genom fegremmen.
Bra stigbyglar och bra skor. Viktigare än man tror att fötterna inte halkar ur stigbygeln när det drar iväg. Det är ofta där avstigningen börjar, att du tappar en eller båda stigbyglarna.
Slit för allt du är värd i tyglarna och om du törs, har underlag och så GASA!
Vet du att du har en bock-häst så kan du förbereda genom att vara på en väg där du vet att det inte är trafik, ingen rejäl nedförsbacke, sen satan i ga*an, förklarar du för hästen att riktningen är FRAM och inte upp.
 
Blev avbockad igår, vilket absolut inte är första och absolut inte sista gången heller. Så, nu funderar jag på hur man egentligen bäst sitter kvar på en bockande häst. Ös på med tips och råd :p

Korta stigläder (du ska kunna ställa dig högt över sadeln), lätt sits och fegrem. Alternativt westernsadel :angel:
 
Korta stigläder (du ska kunna ställa dig högt över sadeln), lätt sits och fegrem. Alternativt westernsadel :angel:
Jag som hade både korta läder, lätt sits och fegrem i går (fast remmen hann jag aldrig få tag i :p ) Var inte alls beredd på att han skulle bralla, hann ge galoppskänkel och sedan låg jag på marken :p

@Blandrastik Snokrem i sadeln hade jag, hade ju varit smart om jag tänkt till lite och hållit i den när jag märkte redan i traven att han var pigg :p Men är huvudet dumt får kroppen lida haha.
 
Efter att ha sett denna filmen rätt många gånger har jag omvärderat det gamla klassiska med korta läder, lätt sits och halsrem. Det som håller en kvar är snarare låg tyngdpunkt, inte hamna före/framför hästen, knäslut utav bara fan och rem i sadeln.
 
Håll om utav bara helvete med benen så att du driver framåt och följ med med kroppen i skutten samtidigt som du sitter så tungt i sadeln som du bara kan. Använd alltså sitsen precis som om du skulle sitta ner i galoppen men håll om med benen tusen gånger mer. Ju mer du spänner dig i sitsen desto större är risken att du åker av.
 
Jag gör lite olika men det som jag tycker funkar bäst är att stå upp lite grann i sadeln och naturligtvis få upp huvudet och samtidigt driva framåt. Rider jag barbacka slappnar jag av i låren och rumpan och sitter "tungt" samt driver hästen framåt, tar ibland ett mantag med ena handen. Obs, sparkar inte den framåt utan gör en "vanlig" drivning. Då slutar mina oftast att bocka. Det svåraste tycker jag är om den hinner få ner huvudet längst ner mellan frambenen och typ sliter tyglarna ur händerna. Är lite mer försiktigt att driva hästen framåt då och vill inte gärna slita den i munnen för att få upp huvudet.
 
Blev avbockad igår, vilket absolut inte är första och absolut inte sista gången heller. Så, nu funderar jag på hur man egentligen bäst sitter kvar på en bockande häst. Ös på med tips och råd :p

Enklast är att lära hästen av med sådant beteende. Avleda den direkt det finns någon tendens till otillåtet beteende.
 
Har aldrig ridit direkt "bockiga" hästar så, men hästar som haft lite liknande beteende. En som "slängde ut" ett bakben i taget ca. 25 cm i luften, och en annan som tar ner huvudet lite (tänk halsen 90.C rakt ut!) och ibland kan "sprätta till" med bakbenen typ 10 cm upp. Aja. Det som funkat för mig då är att korrigera framåt, och att sitta riktigt tungt i sadeln, tänk trav-nedsittning på skumpig häst. Inga problem! :)
 
Dom gångerna som jag flyger av är när när hästen drar ner huvudet och jag genom det hamnar i framvikt. Är man i framvikt är det svårt att hinna komma tillbaka innan nästa språng och då är det nästan kört. Jag vet inte om jag har korta armar eller rider typer som bockar med huvudet nere, för håller jag i mig i typ halsrem så hamnar jag nästan alltid i framvikt
Mitt prio är att sitta så djupt det går och mer tillbakalutad!
 
Min Calle kunde dra av brutala bockserier. Hände dock bara ett par gånger under de tre år jag hade honom -men när det hände så hände det ordentligt. Han körde "ponny-style" med huvudet mellan frambenen och ryggen som ett uppochnervänt U. Och det tog aldrig slut utan kunde bocka många i rad... Hur jag satt kvar? Jag vet inte riktigt, blev så överraskad att jag kravlade mig fast av ren överlevnadsinstinkt :p Jag har haft halsrem, men när det väl smäller så glömmer jag alltid att ta tag i den så den blir mest hängande som prydnad...

nej, men jag tror på tipsen ovan. Se till att inte tippa framåt, driv framåt och försöka få upp huvudet.
 
Som någon sa, snokrem i sadeln eventuellt westernsadel o driiiiiiiv :) hoppas du har väst o att det kommer gå bra!
 
Jag har handtag frampå hoppsadeln, men det är ju inte alltid man hinner få tag i det. Hålla om med benen och sitta ordentligt upprätt är det som funkar för mig. Och något slags tvåpunktssits, sitter jag ner blir jag katapultskjuten ur sadeln, står jag upp kommer jag i framvikt. Givetvis försöka få upp huvudet, men det bukar ta några bocksprång och man ska ju då sitta kvar såpass länge. Min häst kan bocka som en rodeohäst när hon är på det humöret, många stora bocksprång på rad med huvudet mellan frambenen och skjuter rygg, hon har en redig bakkärra så det är verkligen uppåtkraft i bocksprången. Det är riktigt otrevligt, men oftast sitter jag faktiskt kvar.
 
Blev avbockad igår, vilket absolut inte är första och absolut inte sista gången heller. Så, nu funderar jag på hur man egentligen bäst sitter kvar på en bockande häst. Ös på med tips och råd :p

Jag tycker nog man gör rätt i att lära hästar av med sånt. Det finns ingen anledning till att de måste bocka med ryttare.

För att hålla sig kvar tycker jag man får lära sig läsa av hästen och förutse när det kommer.
Pigg häst som inte är helt lydig på fält i galopp/fattning känns ju som lite högrisk för sånt. Då får man vara beredd.
Just galoppen är de ju redan formade lite så att de lättare kan bocka än i tex trav/skritt. Den gångarten kan ju också bjuda in till spel på hästar som inte är vana att galopperas MYCKET och inte taggar upp av det.

Försöker en häst jag rider på bocka gasar jag och drar upp skallen. Alt böjer höger/vänster/höger/etc om den sätter av i serier och man inte riktigt får den sansad lätt och den inte svarar fram.
Jag har min balans i dressyrsits. Så jag sitter oftast kvar sittande. Jag ställer mig oftast inte och rider sällan i hoppläder/hoppsadel etc. Man måste vara rätt stark i bålen, rörlig i höfterna och snabb i balansskiften för att sitta kvar i sånt i dressyrsits. Men för mig är det den sitsen jag mest rider och och har naturligast att återkomma till. Jag är rädd att jag skulle bli för långsam och inte lyckas hänga med riktigt om jag ställer mig upp och rubbar min normalbalans.

Westernsadel kan vara väldigt dumt på bockande hästar. Vill det sig illa kan man få hornet i magen och skada sig rejält. Är man inte van vid sån sadel blir det väldigt mycket dummare.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 463
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 856
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp