Ska det finnas ugn i hyresrätt?

Rosett

Trådstartare
När jag flyttade in 2003 fanns en micro men ingen vanlig ugn. Nu har micron börjat ge upp men hv byter inte ut den med motiveringen att den "inte hör till lägenheten". Lgh är en bostadslägenhet. Micron står inte i kontraktet men det gör å andra sidan inte kylskåp och kokplattor heller...
Jag har mailat HGF ikväll och kollat lite på Hyresnämndens hemsida men hittar inget om ugnar där.

I min lgh finns två kokplattor, kyl med frysfack och enligt hv ska jag tydligen vara utan ugn... :meh:

Såg en blankett på HNs hemsida om man ville anmäla ett ärende, nån som gjort det och kan berätta hur det går till? (Är inte med i HGF).
 
Googlade lite och hittade det här: "Det ska också vara möjligt att laga mat och förvara kylvaror i hyresrätten."
Om det stämmer, så har du ju möjlighet att laga mat mha dina kokplattor. Att du inte kan laga all sorts mat är nog inte något man kan kräva.
 
Fast micron fanns ju här när jag flyttade in så då borde den ju höra till lgh. Vilken hyresgäst lämnar kvar en micro efter sig liksom?

...och när jag kollade på lgh så var en representant från hv med och hon sa inget om att micron inte ingick.
 
Bara smita ner på media markt och köpa en ny micro för 200kr? Svårare än så kan det väl inte vara?
Dvs är du villig att göra dig ovän med hyresvärden för en sådan skitsak?
 
@Lotheb Vadå ovän? Är väl de som gjort sig ovän med mig isåfall. :idea: Så du menar att om kylen eller spisplattorna pajar ska jag fixa det också själv?

Finns det rosa micro för 200 kr? :angel:


KL
Micron är dessutom av samma märke som kylen, vilket styrker min tes att det är hv som satt in den...
 
Är micron fast monterad?
Då brukar den höra ihop med lägenheten.

Hur gammal är lägenheten?
Micron gjorde väl sitt intåg på 80-talet.
Är lägenheten äldre än så, fanns det sannolikt ingen micro från början.
Då är den nog bara en kvarlämnad sak från en tidigare hyresgäst.
 
Microvågsugnar räknas i regel inte som någon fast installation som ex.vis kyl, frys, spis. Sådana hör till boendet, microvågsugnar gör det inte om de inte är inbyggda och alltså inte flyttbara och ifråga om vad folk lämnar efter sig så kan de lämna allt möjligt konstigt och om hv säger att den inte hör till inventarierna så gör den ju absolut inte det.
 
För somliga är inte 200:- en skitsak. Denna månaden är det inte en skitsak för mig, det är snarare halva matbudgeten.

Klart alla har inte samma situation. Men har man haft en micro i 11 år. Så kanske det är dax att se över situationen. Finnas massa gratis sätt att få en begangnad micro. Och har man bara 400kr över till tex mat så får man ju utvärdera sin situation och se vad man kan göra åt det. Kolla forum, bortskänkes, loppisar. Och har man 400kr över med heltids jobb så har man andra problem och än en gång bör man se över sin situation. Har man inte heltids jobb så har man tid. Tid kan användas för att omvända sin situation. Är man gravt sjuk och blivit utkickad ur social försäkringen. Är det jävligt trist önskar vi kunde göra något åt den situationen. Då det är hemskt. Känner en del som blivit lidande.
 
Är micron fast monterad?
Då brukar den höra ihop med lägenheten.

Hur gammal är lägenheten?
Micron gjorde väl sitt intåg på 80-talet.
Är lägenheten äldre än så, fanns det sannolikt ingen micro från början.
Då är den nog bara en kvarlämnad sak från en tidigare hyresgäst.
Den sitter i två fast monterade byglar under ett skåp.
Lgh är från 40-talet men renoverad 2001 med nya vitvaror.
 
Många/de flesta större hyresvärdar erbjuder tillval till påslag på hyran. Jag valde tex en spis med häll när min spis gav upp och hv skulle sätta in ny standardspis med plattor. Jag tror det kostade mig 21:- mer hyra i månaden. Hör efter med din hyresvärd om den erbjuder tillval?
 
Många/de flesta större hyresvärdar erbjuder tillval till påslag på hyran. Jag valde tex en spis med häll när min spis gav upp och hv skulle sätta in ny standardspis med plattor. Jag tror det kostade mig 21:- mer hyra i månaden. Hör efter med din hyresvärd om den erbjuder tillval?
Högre hyra? :eek: Nej tack... Då blir det ju billigare i längden att köpa micro själv. :p
 
Det behöver inte finnas ugn.
Massor av små lägenheter har bara trinettkök.
Micron kan vara bortförhandlad med Hyresgästföreningen om det är en hyresvärd som förhandlar centralt.
Då så får saker stå kvar men underhållet tas bort.
 
När jag bodde i en skrubb med "köksgarderob" rotade hv reda på en liten gammal miniugn när jag frågade snällt. Micro fick jag köpa själv.
 
Hyresgästen före mig lämnade kvar en bänkdiskmaskin i min lägenhet.
Det tycker jag var fint gjort.
Och jag och mitt ex lämnade kvar vår frys när vi flyttade. I den lägenheten, nyrenoverad tvårums studentlägenhet med i övrigt bra standard, ingick inte frys. Vi hade köpt vår för drygt 200 på Blocket.
 
Faktiskt så ingår inte ens persienner oftast, utan det brukar ha installerats av någon hyresgäst i tidernas begynnelse och lämnats kvar.
Så som svar på TS - nej, ugn är inte standard i en hyresrätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp