Bukefalos 28 år!

Ska jag hoppa av utbildningen?

Beet

Trådstartare
För två år sedan kom jag in på utbildningen jag sökt till. Jag var väl kanske inte jätteexalterad men blev förvånad och glad då jag verkligen inte trodde mina betyg skulle räcka till även om dom var bra. Skolan började och jag kände bara ett stort "hjälp!". Jag hade totalt glömt bort hur jag skulle plugga efter 1 1/2 år uppehåll efter studenten och jag fick verkligen kriga mig igenom för att hänga med. Jag klara 1a terminen, 2a också och även den 3e och 4e. Jag har dock aldrig känt mig så värdelös under dessa år då jag har gjort oändligt med omprov. Anledningen till detta är att sakerna inte fastnar. Jag tycker inte det är intressant och jag pluggar helt enkelt för lite för jag har ingen motivation.

Nu ska jag gå in på 5e terminen. C-uppsats ska skrivas och ännu mer prov ska göras. Jag har under en längre tid verkligen funderat på om detta verkligen är det jag vill göra. Jag är inte dålig i skolan, men denna utbildning får mig att bli det. Jag har börjat kolla runt på andra saker som jag kan plugga vidare till om jag skulle lyckas gå klart detta år. Jag vet dock inte om jag orkar. Jag vill inte detta, anledningen till att jag sökte till utbildningen var att jag inte visste annat. Jag har alltid jobbat inom detta område och även gymnasiet inriktade jag i det för att just kunna söka till utbildningen i framtiden.

Jag vill upptäcka något nytt. Lyckas inom nånting annat och få känna mig bra igen. Jag har alltid skött mig bra i skolan och haft nästan MVG i allt och nu när jag är vuxen så är jag som en liten trotsig tonåring som inte orkar lägga krut på studierna för det finns ju roligare saker att göra

Vad säger ni? Ska jag slösa ett år till av livet eller ska jag hoppa av ta något jobb och sen verkligen försöka komma igång med det jag verkligen vill göra även om det är svårt som tusan.
 
Jag hade lite samma tankar en stund i somras inför min master. Hade gjort 3 år med 2 år kvar, jag blev sjuk i över en månad och allt kändes bara skit. Tänkte då samma som du att jag tar ett jobb och en break från skolan, men jag var ju nääästan klar så jag bestämde mig för att mina planer och drömmar för framtiden kommer finnas där om 2 år, och då har jag en gedigen utbildning i ryggen också. Nu har det gått ett halvår och jag fick en dipp precis här över nyår igen, har tenta om lite över en vecka men inte pluggat som jag borde. Dock känner jag fortfarande att det är värt att fullfölja, så det blir racerfart här nu och tentaplugga.

Men är det verkligen så att du känner att sista året på utbildningen är att slösa bort ett år av ditt liv, ja då är det ju inte rätt. Men jag ska säga att C-uppsats var inte så förjävligt som jag trodde att det skulle vara, det gick faktiskt riktigt bra. Det verkar ju på dig som att du ändå kan mycket inom ditt område, så jag kan tänka mig att C-uppsatsen inte kommer sänka dig, utan tvärt om :) Men i slutändan är det ju bara du som kan säga vad du verkligen vill, men jag tycker att det lönar sig att fullfölja när man redan lagt ner så mycket tid och arbete på något. Lycka till!
 
Jag slet mig igenom fyra terminer (varav en var för att läsa om underkända kurser) med tentor, omtentor, gråt och ångest innan jag en dag vaknade och kände att jag inte ville mer och jag ville definitivt inte bli det jag pluggade till. Avbröt pågående praktik tvärt och tog studieuppehåll en termin.
Längtade inte tillbaka en sekund under studieuppehållet och efter den terminen hoppade jag av utbildningen. Det var helt enkelt inte rätt för mig och att avbryta var nog det bästa jag någonsin gjort.

Men det var jag det.
Det är bara du och ingen annan som känner vad som är rätt för dig. Lyssna på magkänslan, ta ett uppehåll om det lockar och se hur det känns därefter!
 
Hur lång tid är det kvar på utbildningen? är det inte alls långt kvar skulle jag känna att jag gärna gått klart den iom att man ändå slitit en del med studierna och sedan börjat om på ett annat program man vill gå efter det. Trivs man dock verkligen inte så är det helt ok att hoppa av. Jag pluggade 3 år på en gymnasielinje jag inte trivdes med så förstår hur du känner på ett sätt, jag gick klart den pga att jag kände just att jag redan tagit mig igenom halva, men såhär i efterhand känner jag lite att jag kanske borde ha hoppat av och börjat om, när jag ändå bara gått hälften, tror det hade gjort mig "bättre".

Gå på din magkänsla som redan skrivits och strunta i vad närstående ev. tycker, även om du hoppar av kommer du ju ändå ha fått ut något av det :) magen brukar veta innerst inne även om det är jättesvårt val att göra det här med utbildning.
 
Jag är ingen duktig student, har haft mycket omtentor, för det fastnar inte och jag har mycket andra grejer för mig.

Men jag är väldigt duktig på att jobba, av någon anledning funkar jag utmärkt i arbetslivet om än inte i skolbänken. Trots att jag sällan kunnat uppbåda energi för ett ämne för att lära mig till ett prov, tycker jag det är jättekul att jobba med just det ämnet.

Det jag vill säga är att det är stor skillnad på att jobba och plugga. Så jag hade nog hafsat mig igenom uppsats och slutfört utbildningen. Om du inte har ett riktigt bra jobb på lut så är det värt att iaf prova att jobba med det man pluggat till. Ofta finns det ju mer än en möjlig arbetsgivare och olika typer av arbetsuppgifter. Även om du har svårt att se exakt vad du ska jobba med just nu.
 
Men jag är väldigt duktig på att jobba, av någon anledning funkar jag utmärkt i arbetslivet om än inte i skolbänken. Trots att jag sällan kunnat uppbåda energi för ett ämne för att lära mig till ett prov, tycker jag det är jättekul att jobba med just det ämnet.

Jag är likadan! Om jag skulle kunna jobba mig till mitt yrke hade jag gjort det, alla dagar i veckan. Men nu går inte det så då får jag sitta i skolbänken istället.

@Beet Har du haft någon praktik eller insyn i ditt framtida yrke? Om du tycker det verkar (eller är) roligt tycker jag du ska hänga kvar, åren i skolan går snabbt förbi!
 
Alltså, att göra omtentor betyder verkligen inte att en är dålig. Det finns många som gör omtenta på omtenta och ändå blir bra på sitt jobb. Jag läser ex. till socionom. Visst är det viktigt att en lär sig det en ska, men att "inte ha ett läshuvud" betyder ju här verkligen inte att en inte blir bra på sitt jobb!
Så jag tycker inte du ska värdera den biten så högt - fråga dig istället: vill du jobba med det du blir? OM du inte vet så kanske du kan praktisera för att få testa på/sommarjobba beroende på vad det är för sorts branch?

Om svaret blir ja - du vill bli det här då är det nog lättare att hitta motivation i det. Jag menar, om du sedan kommer kunna jobba med ett jättekul jobb i kanske 40 år, då är ju inte några kämpiga år i skolan så farligt ;) Och du har ju redan kommit en bit!! Och sedan skulle jag undersöka om skolan erbjuder nån slags studiehjälp. Min skola har ex. föreläsningar om studieteknik ed jämna mellanrum och en skrivarverkstad - dit en kan skicka in ex. ett PM och sedan få feedback - det kan hjälpa mycket!
 
Tack för allas svar! Mycket uppskattat att få höra allas åsikter och erfarenheter. Att jag tycker det känns som att jag slösar bort ett till år av mitt liv är för jag är rädd att jag kommer få ännu sämre självförtroende inom skolan och att det kommer gå ut över mitt privata liv. Jag har praktiserat på olika ställen (jag pluggar till ssk) men aldrig känt att det är just där jag kan tänka mig att jobba när jag är klar om ett år.

Jag vet att omtentor inte är en stor grej, men att mer än hälften av gångerna behöva revidera så får jag känslan om jag verkligen är kapabel till detta yrke. Jag har jobbat som uska/vårdbiträde både innan och efter gymnasiet så jag har ju lite erfarenheter om vad det är jag har framför mig. Jag älskar att jobba med människor, men har inte hittat vad i mitt framtida yrke det är jag vill göra. Jag vet dock vad jag inte vill.

Jag ska verkligen boka tid med studievägledaren på skolan. Kanske kan hjälpa mitt vilsna jag och få mig att hitta inspiration till att plugga klart.
 
Varför sökte du till ssk från början om du inte vill jobba med det? Eller såg det annorlunda ut när du sökte? :) @Beet
 
Varför sökte du till ssk från början om du inte vill jobba med det? Eller såg det annorlunda ut när du sökte? :) @Beet

Jag trodde då att jag ville bli och jobba med det :) jag var väl egentligen inte redo för att plugga, men eftersom jag inte kunde få fast jobb på stället jag jobba på då, så sökte jag bara lite sådär utan att riktigt veta om jag skulle komma in eller inte.

Jag tror att jag just nu känner ett stort "nej jag vill inte detta" då jag helt enkelt inte känner mig lämplig eftersom jag inte klarar av studierna felfritt och inte lägger själen i det. Det känns som att det är så viktigt att vara engagerad och verkligen vilja jobba om man ska plugga till något som betyder att man kommer ha hand om människor.

Jag vet att det finns oändligt med olika jobbmöjligheter... men tyvärr jämför jag mig med andra som klarar det felfritt och verkligen brinner för arbetet och det gör mig så otroligt omotiverad till att fortsätta.
 
Jag har själv hoppat av just SSK-linjen så jag tycker gott du kan avsluta dina studier om du känner att du verkligen inte kan tänka dig att arbeta som det. Visst har du bara ett år kvar men om du vet med dig att du aldrig kommer jobba som det ändå (eller kommer jobba som det men bli olycklig på kuppen) så förstår jag inte meningen med det. Däremot finns det ju många vidareutbildningar inom yrket, det är ingen av dessa som du attraheras av annars?

Jag tycker däremot inte du ska känna att du behöver hoppa av för att du inte är engagerad i plugget eller för att du inte brinner för jobbet. Jag tycker inte man ska känna att man behöver brinna för sitt yrke bara för att man vill arbeta med människor, det behöver inte vara ett "kall". Och som andra har sagt tidigare i tråden så är plugg och jobb ofta distinkt skilda åt - att du har svårt att klara av skolan betyder inte alls att du skulle ha svårt att klara av jobbet.
 
@Beet. Sitter självkänslan i antalet G och VG?

Klara av studierna "felfritt" är inte många som gör. Varför så stora krav? För att du hade MVG på gymnasiet?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
798
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 287
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 675
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp