Ska man ha något typ av avtal när de gäller att ta emot beteshästar?

Tilma

Trådstartare
Vi ska ta emot 2 två stycken hästar som ska gå på bete hos oss i sommar. Ägarna bor ganska långt bort så det är jag som kommer stå för omvårdnaden med tillsyn,vatten,mineraler och daglig visitering. Jag tänker att jag kanske ska ordna något typ av avtal? Vad för slags avtal isåfall? Vad bör stå med där? Vad ska man tänka på? Det jag i första hand tänker på är om hästen blir skadad/sjuk då är det väl ägaren som står för dom kostnaderna? Kanske behöver jag riktlinjer för hur jag ska agera om jag inte får tag i ägaren och måste kontakta veterinär? Om de blir torka i sommar så kan det även bli aktuellt att jag får transportera hästarna till annat bete. Hur hade ni gjort?
 
Du måste ha ett avtal där det klart framgår vem som har ansvar för vad.
Vis av tidigare erfarenhet har jag idag avtal för beteshästar som kommer hit. I dom finns reglerat under vilken tid det gäller d v s när får hästarna komma och när måste dom lämna betet.
Pris för betet och att det ska betalas i förväg och vad som ingår i priset och att ägaren får betala för övrig som dyker upp under tiden hästen går på betet. Det kan vara hovslagare, veterinär, box eller extra foder.
Om det är du som sköter hästarna åt ägarna så måste du tänka på att du då har ansvaret för dom enligt Djurskyddslagen, så du ska ta ut veterinär om det behövs, det är din skyldighet. Det kan ibland betyda att det är du som får räkningen av veterinären. Du får då kräva ägaren på kostnaderna i efterhand. Har du personnummer och adress till ägaren går det ofta att få räkningen skickad direkt.
 
Nu låter jag negativ men jag hade absolut skrivit med både vad som händer om du anser att veterinärvård behövs samt att jag hade också skrivit vad som händer om ägarna inte hämtar sina hästar på överenskommet datum. Har hört åtskilliga historier om folk som står med hästar som de inte blir av med.
 
Såhär tänker jag. Skulle inte ta emot hästar om ägaren bor långt bort om det inte är en nära kompis. Daglig tillsyn, påfyllning av vatten osv står du för. Blir hästen skadad ringer man ägaren som får komma och ta hand om sin häst.
 
Min första tanke var som redan skrivits att avtala om när hästarna ska hämtas och vad som händer om ägaren inte hämtar dem. Jag minns så väl när det stod ett par hästar på bete i stallet och det tog alldeles för lång tid innan ägarna hämtade dem. Jag tror de försvann precis före månadskiftet oktober/november och hos oss finns det defenitivt inget bete då.
 
Jag får dåliga vibbar av att de bor så långt bort. Varför inte hitta bete närmare hemmet? Är de kända i trakten där? Jag skulle ta ett utdrag från UC på dem innan.
 
Daglig tillsyn, påfyllning av vatten osv står du för. Blir hästen skadad ringer man ägaren som får komma och ta hand om sin häst.

Fast det är just det som kan bli ett problem. Ponera att ts står för den dagliga tillsynen av hästarna, och upptäcker att hästen är sjuk eller skadad. Vi kan ta ett inte helt otroligt exempel: hästen har ådragit sig ett sår över en led. Det ser relativt djupt ut och en veterinär bör titta på det för att säkerställa att det inte är allvarligt. Ägaren svarar inte på telefon. Ts avvaktar och försöker få tag på ägaren, men lyckas inte. I det läget är ts skyldig att se till att hästen får den vård den behöver. I värsta fall behöver hästen köras till klinik och kan bli kvar där ett par dagar eller mer, räkningen drar iväg. Det håller inte att säga att "Den hästen är ägarens ansvar, jag har den bara här!".

"Min" stallägare har inskrivet i avtalen för inackorderade att hen har rätt att ta ut veterinär på eget bevåg om hästägaren inte är anträffbar och hästen behöver vård. Hen har också rätt att, i samråd med den veterinär som kommer ut vid tillfället, avliva hästen i den situationen. Räkningen (både veterinärvård och ev avlivning med följande kostnader) är hästägaren skyldig att stå för. På så sätt finns det på pränt att stallägaren har rätt att ordna med veterinärvård på hästägarens bekostnad utan att denne är närvarande eller inblandad, om ägaren inte går att få tag på som i mitt scenario ovan. (Men, stallägaren kan fortfarande bli tvungen att lägga ut pengar och sedan fakturera ägaren i sin tur, om inte den veterinär som blir aktuell kan/vill ställa fakturan i hästägarens namn "från början".)


TS: Jag hade absolut haft med en klausul som den jag beskrivit ovan i kontraktet.
 
"Min" stallägare har inskrivet i avtalen för inackorderade att hen har rätt att ta ut veterinär på eget bevåg om hästägaren inte är anträffbar och hästen behöver vård. Hen har också rätt att, i samråd med den veterinär som kommer ut vid tillfället, avliva hästen i den situationen. Räkningen (både veterinärvård och ev avlivning med följande kostnader) är hästägaren skyldig att stå för.
Jag skriver alltid en sådan förbindelse till min hästvakt om jag åker utomlands. Givetvis vet hon at tjag skulle stå för kalaset men jag vill ändå formalisera det för att skapa en trygghet om situationen skulle skita sig och det inte går att få tag i mig. Det här gör jag altså till en av mina bästa vänner. I TS läge ser jag det som nödvändigt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 606
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 629
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp