Ska man skrapa bort allt "gammalt" i sulan ??

Så skönt att höra....:) Då är jag inte fjantig som tycker de ska skos. Min hovslagare säger att de har så hårda hovar och klämmer dem med visitertång och säger att de inte ömmar.
En hovslagare som inte lyssnar när en hästägare säger till/frågar om ett problem och förklarar vad den upplevt hade jag genast bytt ut...
Det är enligt mig en skillnad mellan att vara öm av att gå på saker och klämma med tång.
Trycket av tång resp. mark blir ju på olika vis.
 
Senast ändrad:
Så skönt att höra....:) Då är jag inte fjantig som tycker de ska skos. Min hovslagare säger att de har så hårda hovar och klämmer dem med visitertång och säger att de inte ömmar.
Min shettis har som du beskriver. Jättefina starka hårda hovar. I hennes fall handlar det om att hon ömmar i strålarna fram. Jag har testat allt men problemet gav sig inte förrän vi bytte stall. Hon har gått på både lösdrift och box och ingen skillnad där. Hovis tror det beror på marken. I år är blötare än någonsin i hagarna men hon ömmar inte ändå.
En annan skillnad är att jag ger tillskott av selen i år till skillnad från andra år.
 
Ja det finns många som påstår att deras hästar inte är ömma om hovarna, speciellt ägare till småponny.

Finns tom dom som har blivit tvungen att sko sina ömma hästar på för att kunna ta ut hästen ur stallet (varit isbana ute på vintern eller torra sommar), när skona sedan ska av ingen rör sig hästen exakt som när ägaren tyckte att deras häst inte är öm, men nu heter det att en skoningsperiod gjort hästen öm:banghead:.
 
Tänkte bara flika in att det känns som att det är ganska vanligt att små ponnyer och särskilt shettisar får gå barfota fast det kanske inte passar dem. Man kan ju läsa lite varstans att de har små och hårda hovar och därför ofta kan gå barfota, men det stämmer i alla fall inte på min shettis. Hon var inte så uppenbart ömfotad men har definitivt blivit piggare och går på bättre nu när hon är skodd, vilket ju tyder på att hon inte var helt bekväm barfota trots allt. :)
 
Så skönt att höra....:) Då är jag inte fjantig som tycker de ska skos. Min hovslagare säger att de har så hårda hovar och klämmer dem med visitertång och säger att de inte ömmar.
Skum hovis. Varför skulle hästen reagera på en visitertång om hästen inte har något fel i hoven? det är ju inte riktigt ett kriterie på att det är okej att ha hästen barfota.

Tror inte kvalitén på hoven spelar någon roll egentligen huruvida hästen kan vara barfota eller inte, min häst hade väldigt bra hårda hovar men var extremt känslig utan skor.
 
Ja det finns många som påstår att deras hästar inte är ömma om hovarna, speciellt ägare till småponny.

Finns tom dom som har blivit tvungen att sko sina ömma hästar på för att kunna ta ut hästen ur stallet (varit isbana ute på vintern eller torra sommar), när skona sedan ska av ingen rör sig hästen exakt som när ägaren tyckte att deras häst inte är öm, men nu heter det att en skoningsperiod gjort hästen öm:banghead:.
Ja och gärna skylls det då på hovslagaren "som inte kan verka en barfotahov" och en såkallad hovexpert kallas ut och hästen får fortsätta lida :banghead:
 
Alla hovslagare jag haft skrapar och skrapar allt löst i sulan. Det blir stora vita högar efteråt. Mina barfotahästar är väldigt ömfotade och borde man inte låta bli sulan helt och hållet ?? När jag frågar säger hovslagaren att han bara tar bort det "gamla".

Det man kan pilla bort med en hovkrats brukar jag ta bort, men sånt ser jag endast ibland och det är på sommaren när det är snustorrt länge.

Jag upplever att många verkar barfotahästarna för hårt eller för sällan så att de får ont. Att ha barfotahäst kräver lite jobb för att de ska må bra. Båda mina shettisar har hårda och fina hovar. Den ena växer hovarna som ogräs på och den andra har en seg hovväxt, men båda måste verkas ofta för att hålla fötterna fina. Han som växer mycket verkas varannan vecka på sommaren, den andra kanske var 4:de. Den som det växer långsamt på verkas enbart så att allt hålls rakt och snyggt. Den andra får man verka ner mer på. På vintern växer hovarna långsammare och då kan den med snabb växt gå ca 2 månader vid behov mellan verkningarna. Den andra verkas fortfarande ca var 4-5 vecka då för att hållas fin.
Viktigt är att de har lite hovvägg kvar, att fötternas proportioner hålls rätt (eller jobbas åt rätt håll) och att de inte heller blir för långa så att lamellranden tänjs ut. Under perioder får man ha boots på vid träning om de sliter snett eller för mycket. Under sommaren jobbar jag mina mycket på grusvägar och då behövs bootsen oftare eftersom hovarna slits mer och jag vill kunna kontrollera hur slitningen sker för att slippa problem. Min ena slet bakfötterna väldigt snett och jag fick inte ordning på dem förrän jag låtit en ET rätta till hans problem högre upp i kroppen. Nu jobbar han rakt och fötterna är snart raka och fina.

Summa summarum, byt hovvis, köp boots eller sko. De ska inte behöva ha ont. :-)
 
Hästars hovar anpassar sig efter det underlaget de är vana vid. Går hästen i mjuk hage 23h per dygn och på stenig grusväg den sista timmen så kommer de ömma. Då måste du skydda hovarna med boots eller skor eller rida där underlaget passar hästens förmåga.

Motion, Röta, felaktig verkning, felaktigt foder, vinklar på hoven mm spelar också roll för hur hästen klarar olika underlag. Att ha hästar barfota är inte bara att ta av skorna, det kräver planering :) men är man beredd att jobba lite så får man oerhört fina starka hovar :up:

Jag har 5 st hästar barfota här hemma, och en skodd. De är alla olika, några kan galoppera över bergkross och någon är försiktigare. Man måste se till varje individ och anpassa sig. Har suveräna hovar på alla barfotingar, den skodda har mycket lättare att få röta och har mycket sämre kvalitet men sålänge skorna sitter kvar är han ok.
 
Jag hade bytt hovslagare. Om hovslagaren ignorerar era problem är en stor varningklocka för mig.

De hästarna som bråkar borde inte vara i samma hage, kanske kan du separera flocken till 2 mindre grupper.
Då kan du ju sko bak också:)
 
Hästars hovar anpassar sig efter det underlaget de är vana vid. Går hästen i mjuk hage 23h per dygn och på stenig grusväg den sista timmen så kommer de ömma. Då måste du skydda hovarna med boots eller skor eller rida där underlaget passar hästens förmåga.

Motion, Röta, felaktig verkning, felaktigt foder, vinklar på hoven mm spelar också roll för hur hästen klarar olika underlag. Att ha hästar barfota är inte bara att ta av skorna, det kräver planering :) men är man beredd att jobba lite så får man oerhört fina starka hovar :up:

Jag har 5 st hästar barfota här hemma, och en skodd. De är alla olika, några kan galoppera över bergkross och någon är försiktigare. Man måste se till varje individ och anpassa sig. Har suveräna hovar på alla barfotingar, den skodda har mycket lättare att få röta och har mycket sämre kvalitet men sålänge skorna sitter kvar är han ok.
Nej det gör de inte. De anpassar sig inte. Antingen har hästen så bra hovar att hen utan problem kan gå barfota eller så kan de inte gå barfota för att de ömmar. Att hästen ömmar är aldrig okej. Inte ens under en övergångsperiod. Många hästar lider enormt av att vara barfota bara för att människan har bestämt sig för att hästen kan gå barfota. Titta på de hästar som går mer eller mindre vilt utan människors inblandning. De hästarna vars hovar inte klarar att gå barfota de dör. Det skulle de inte göra om hovarna kunde anpassa sig. Att låta hästar gå och ömma och alla de spänningar som kommer av det är ingen bra djurhållning och inget vi har rätt att utsätta våra hästar för.
Fina starka hovar handlar såklart om rätt utfodring, underlag och rörelse men också mycket om genetik. En häst med genetiskt dåliga hovar kommer aldrig få bra hovar precis som en häst med toppenkvalité på sina hovar inte blir lika påverkad av dåligt foder, underlag och rörelsemöjlighet.
 
Hästars hovar anpassar sig efter det underlaget de är vana vid. Går hästen i mjuk hage 23h per dygn och på stenig grusväg den sista timmen så kommer de ömma. Då måste du skydda hovarna med boots eller skor eller rida där underlaget passar hästens förmåga.

Motion, Röta, felaktig verkning, felaktigt foder, vinklar på hoven mm spelar också roll för hur hästen klarar olika underlag. Att ha hästar barfota är inte bara att ta av skorna, det kräver planering :) men är man beredd att jobba lite så får man oerhört fina starka hovar :up:

Jag har 5 st hästar barfota här hemma, och en skodd. De är alla olika, några kan galoppera över bergkross och någon är försiktigare. Man måste se till varje individ och anpassa sig. Har suveräna hovar på alla barfotingar, den skodda har mycket lättare att få röta och har mycket sämre kvalitet men sålänge skorna sitter kvar är han ok.
I det vilda sållas hästar med dåliga hovar ut (blir mat till rovdjur).
Även nyfiken på hur du skulle lösa det när en häst sliter sina hovar för fort av att bara gå på bete en torr sommar.


Forskning från Hampson i Australien visar fång på vilda hästar.

67% av 15 hästar från stenig terräng laminitis
40% av 15 hästar från sandöken laminitis
93% av 15 hästar från frodig betesterräng laminitis
40% av 56 hästar från Kaimanawa regionen (Nya Zeeland) laminitis.

Hans forskning visar oxå på att hästarna anpassade hovarna efter miljön, han flyttade några hästar till ny miljö.

Skulle vara intressant om någon vet om det finns forskning gjorda på förvildade hästar som bor i en miljö där hästarna har naturliga rovdjur, då jag fattat det som denna forskning bara är gjord i Australien och Nya Zeeland.
 
Tänkte bara flika in att det känns som att det är ganska vanligt att små ponnyer och särskilt shettisar får gå barfota fast det kanske inte passar dem. Man kan ju läsa lite varstans att de har små och hårda hovar och därför ofta kan gå barfota, men det stämmer i alla fall inte på min shettis. Hon var inte så uppenbart ömfotad men har definitivt blivit piggare och går på bättre nu när hon är skodd, vilket ju tyder på att hon inte var helt bekväm barfota trots allt. :)

Jag tror att det har att göra med hur mycket småponnyer vanligtvis jobbar och på vilka underlag. Många småponnyer står ju bara och skrotar i hagen, och då märks ju inte ömhet på samma sätt. Om det ens debuterar alla gånger då? Och plötsligt så får småponnyer som grupp ett överdrivet gott rykte om att kunna gå barfota.
 
Jag tror att det har att göra med hur mycket småponnyer vanligtvis jobbar och på vilka underlag. Många småponnyer står ju bara och skrotar i hagen, och då märks ju inte ömhet på samma sätt. Om det ens debuterar alla gånger då? Och plötsligt så får småponnyer som grupp ett överdrivet gott rykte om att kunna gå barfota.
Ja, det tror jag mycket på, alltså att folk inte märker ömheten på samma sätt. Om ponnyer skulle ridas i samma omfattning som större hästar kanske "gemene man" skulle tänka annorlunda. Men jag tycker synd om min ponny även i hagen när det är hårt och knögligt som det är nu, för då är det inte så himla lätt att gå barfota tänker jag.
 
Nej det gör de inte. De anpassar sig inte. Antingen har hästen så bra hovar att hen utan problem kan gå barfota eller så kan de inte gå barfota för att de ömmar. Att hästen ömmar är aldrig okej. Inte ens under en övergångsperiod. Många hästar lider enormt av att vara barfota bara för att människan har bestämt sig för att hästen kan gå barfota. Titta på de hästar som går mer eller mindre vilt utan människors inblandning. De hästarna vars hovar inte klarar att gå barfota de dör. Det skulle de inte göra om hovarna kunde anpassa sig. Att låta hästar gå och ömma och alla de spänningar som kommer av det är ingen bra djurhållning och inget vi har rätt att utsätta våra hästar för.
Fina starka hovar handlar såklart om rätt utfodring, underlag och rörelse men också mycket om genetik. En häst med genetiskt dåliga hovar kommer aldrig få bra hovar precis som en häst med toppenkvalité på sina hovar inte blir lika påverkad av dåligt foder, underlag och rörelsemöjlighet.


Jo det gör de. Som alltid finns det undantag. Finns forskning bla på där man bytt plats på hästar från vår mjuk mark till stenig torr sandmark och de "bytte hovar" med varandra. Det betyder inte att hästen ömmar och lider. Varför är det den första saker folk tror? Genetik, absolut! Men att de inte anpassar sig är påhittat. Läs på, anpassa, gör det BÄSTA för hästen det handlar om. Lyssna på hästen. Varför behöver det vara konstigare än Så?
 
Jo det gör de. Som alltid finns det undantag. Finns forskning bla på där man bytt plats på hästar från vår mjuk mark till stenig torr sandmark och de "bytte hovar" med varandra. Det betyder inte att hästen ömmar och lider. Varför är det den första saker folk tror? Genetik, absolut! Men att de inte anpassar sig är påhittat. Läs på, anpassa, gör det BÄSTA för hästen det handlar om. Lyssna på hästen. Varför behöver det vara konstigare än Så?
Det är just läst på jag har gjort. Annars hade jag inte uttalat mig.
 
Det är just läst på jag har gjort. Annars hade jag inte uttalat mig.

Då gör du ju det som passar din häst. Utifrån förutsättningar, hagar, ras, användning, fysik, genetik etc. Ts får ju avgöra vad som passar hennes häst. Ingen häst ska lida, varken skodd eller barfota.
 
Jo det gör de. Som alltid finns det undantag. Finns forskning bla på där man bytt plats på hästar från vår mjuk mark till stenig torr sandmark och de "bytte hovar" med varandra. Det betyder inte att hästen ömmar och lider. Varför är det den första saker folk tror? Genetik, absolut! Men att de inte anpassar sig är påhittat. Läs på, anpassa, gör det BÄSTA för hästen det handlar om. Lyssna på hästen. Varför behöver det vara konstigare än Så?

Skulle vara intressant att läsa :) Var finns den?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp