Ska vi få bedriva skyddsjakt på varg? Utan hägnet

Det verkar som vi har en intressekonflikt här ;) Vargkramare och häst folk i ett.....
Ja då kan et vara svårt att veta på vilket ben man ska stå på :crazy:
 
Jag gillar vargar, men det betyder inte att jag gillar de vargar som kommer för nära och tar djur.

Kul att se en till värmlänning på Buke(eller?):D
 
Intressant fråga...tidigare har ju majoriteten här varit negativ till det

https://svenskjakt.se/start/nyhet/varg-jagade-hastar-skyddsjakt-sokt/
Licensjakten på varg borde stoppas men skyddsjakten kraftigt utökas, en intensiv jakt under några få dagar utan selektion på vilka djur som skjuts gör inte vargen skyggare och är till mycket mindre nyttan än en riktad jakt mot de individer som angriper tamdjur. Det finns en stark jaktlobby och licensjakten är främst för jägarnas skull men det stora problemet med vargen är när den angriper husdjur och jaktintresset kan aldrig gå före modernäringarna jord- och skogbruk.
 
Licensjakten på varg borde stoppas men skyddsjakten kraftigt utökas, en intensiv jakt under några få dagar utan selektion på vilka djur som skjuts gör inte vargen skyggare och är till mycket mindre nyttan än en riktad jakt mot de individer som angriper tamdjur. Det finns en stark jaktlobby och licensjakten är främst för jägarnas skull men det stora problemet med vargen är när den angriper husdjur och jaktintresset kan aldrig gå före modernäringarna jord- och skogbruk.

Sagt av en skåning.
 
Det är fel att tro att man inte selekterar vilka djur som skjuts vid licensjakten. Det är definitivt inte de skyggaste utan snarare tvärtom, vilket bör ge god effekt på kvarvarande djur.

De revir som väljs ut av LST är naturligtvis även de selekterades utifrån olika parametrar, av villa angrepp i närheten är en.
 
Det är fel att tro att man inte selekterar vilka djur som skjuts vid licensjakten. Det är definitivt inte de skyggaste utan snarare tvärtom, vilket bör ge god effekt på kvarvarande djur.

De revir som väljs ut av LST är naturligtvis även de selekterades utifrån olika parametrar, av villa angrepp i närheten är en.
Vad har du för belägg för det?

Vad jag vet sker ingen selektion utöver såklart inom vilket område jakten är tillåten, utan man skjuter helt enkelt de djur man får syn på. Sen har jag inte heller sett att länsstyrelsen direkt valt område utifrån hur situationen för djuruppfödare ser ut, däremot hur vargarna påverkat älgstammen.
 
Vad har du för belägg för det?

Vad jag vet sker ingen selektion utöver såklart inom vilket område jakten är tillåten, utan man skjuter helt enkelt de djur man får syn på. Sen har jag inte heller sett att länsstyrelsen direkt valt område utifrån hur situationen för djuruppfödare ser ut, däremot hur vargarna påverkat älgstammen.

Sidan 11 och framåt: http://www.lansstyrelsen.se/Varmlan...vilt/Beslut-licensjakt-varg-varmland-2018.pdf

Ibland tänker jag att det borde räcka att ha hund för att förstå hur man påverkar deras beteende...
 
Det gör ingen skillnad för min del. Istället för att vakta i hagen kunde de ställt hästarna i stallet? Denna varg verkar må väldigt dåligt och då låter skyddsjakt bäst.
 
Ibland tänker jag att det borde räcka att ha hund för att förstå hur man påverkar deras beteende...
Hur menar du? Jakten bedrivs intensivt under några få dagar, är det det bästa sättet att påverka beteendet?

Jag tror inte på att jägarna selekterar vilka vargar de skjuter, de djur som skjutits är såväl valpar som vuxna vargar i alla åldrar.
 
Hur menar du? Jakten bedrivs intensivt under några få dagar, är det det bästa sättet att påverka beteendet?

Jag tror inte på att jägarna selekterar vilka vargar de skjuter, de djur som skjutits är såväl valpar som vuxna vargar i alla åldrar.

Jag menar inte att jägarna selekterar, men det finns en stor spännvidd bland vargarna angående hur lätta eller svåra de är att "springa på" i skogen. Det är inte slumpartat. Vi har varje år exempel på vargar som blir alldeles för tama och dessa blir i många fall föremål för skyddsjakt. Delvis såklart för att skydda tamdjur och människors mående men delvis också för att de inte ska föra sitt beteende vidare till andra vargar eller lära kommande valpar osv.

Sen pågår jakten inte under några få dagar, den är ca 1,5 månad lång, men de flesta åren har man ju skjutit full kvot redan efter några dagar. Vad det beror på kan man ha olika uppfattning om.
 
Jag menar inte att jägarna selekterar, men det finns en stor spännvidd bland vargarna angående hur lätta eller svåra de är att "springa på" i skogen. Det är inte slumpartat. Vi har varje år exempel på vargar som blir alldeles för tama och dessa blir i många fall föremål för skyddsjakt. Delvis såklart för att skydda tamdjur och människors mående men delvis också för att de inte ska föra sitt beteende vidare till andra vargar eller lära kommande valpar osv.

Sen pågår jakten inte under några få dagar, den är ca 1,5 månad lång, men de flesta åren har man ju skjutit full kvot redan efter några dagar. Vad det beror på kan man ha olika uppfattning om.
Olika uppfattningar finns det säkert. Licensjakten varade mindre än en vecka förra året innan den avlystes i samtliga områden har jag för mig, så särskilt skygg verkar vargen inte blivit.

Vet du hur många vargar som skyddsjagas per år? Jag har inte siffran men tror att det rör sig om ett tjugotal och att i de flesta fall avslås ansökan.
 
Vi har varje år exempel på vargar som blir alldeles för tama och dessa blir i många fall föremål för skyddsjakt. Delvis såklart för att skydda tamdjur och människors mående men delvis också för att de inte ska föra sitt beteende vidare till andra vargar eller lära kommande valpar osv.

Sannolikt har en del, kanske många ändrat beteende för att de varit påskjutna.Olovandes liksom.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 580
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon...
19 20 21
Svar
404
· Visningar
13 964
Senast: Lycan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 303
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 102
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp