Ska vi få bedriva skyddsjakt på varg? Utan hägnet

Eftersom båda de exemplen jag gett är från min egen kommun ligger det nära till hands att det finns fler, annars är slumpen bra märklig!
 
Sen vet jag att det i mitt län var färre tamdjursangrepp 2017 jämfört m 2016 så rimligen var det fler skyddsjakter 2016 också.
 
Ett stort problem med varg-frågan är att den blir så infekterad - från båda håll.

En kompis ringde mig härom morgonen för att berätta att det gick varg hemma hos dem. Det kunde ju vara bra att veta (vi bor ett par kilometer isär så hon ville varna mig för vargen).
Problemet med den sortens rundringningar, tydligen hade folk ringt runt och varnat där borta, är ju att det piskar upp stämningen. Rädslan sprider sig som ringar på vattnet.

Hemma var det ett tag sedan jag såg varg, men jag har sett spår (bekräftat av länsstyrelsens spårare) längs ena hästhagen och över paddocken, tidigare vintrar.
Det är inte jättetrevligt med tanke på hästarna, men jag kan ju inte göra något åt saken.

Att skjuta alla vargar tycker jag är fel, men de är periodvis lite för många på lite för begränsat område.
Värmland och Dalarna har ju hög vargförekomst.
I reviret där jag bor, sköt man sju vargar förra året. Sex av dem visade det sig efter obduktion vara "turister". Så nog finns det gott om varg, fler än man räknat fram.
Och skyddsjakt på närgångna individer vore bra.

Jag tycker att man skulle försöka chipmärka dem och kunna övervaka med GPS för att se om individerna rör sig nära bebyggelse eller inte. De individer som är för "närgångna" kunde man ju skyddsjaga.

Sa gar det till har i Oregon. Vargen ar inplanterad har ocksa, precis som i Sverige, men de ar mycket strikta i hur nargangna de tillater dem att bli. Vi har licens jakt pa allt fran bjorn till bergslejon men inte pa varg da stammen inte ar stor nog.
 
Kanske, och så klart, sker en större avskjutning inom ett begränsat område märker man initialt stor skillnad men det är inte säkert att beteendet ändrats för det. Licensjakten som jag uppfattar den är nästan enbart till för jägarnas intressen och tillgången på jaktbart vilt.

Riksdagen har tagit ett beslut om att vi skall ha en vargstam i Sverige, antalet vargar som får fällas är begränsat och oavsett vad man tycker om det är det en realitet att förhålla sig till. Som det nu är så tillåter länsstyrelsen, med enstaka undantag, enbart skyddsjakt inom renbetesområden (varg och renskötsel inte är förenliga) men fårägare och andra djuruppfödare struntar man i princip i, jag tror att det under 2017 inte beviljades en enda ansökan om skyddsjakt på varg för att skydda tamdjur utom ren.

Jag tycker skyddsjakten på varg skall utökas, vargar som uppehåller sig intill djuruppfödning och angriper tamdjur skall kunna jagas och förföljas och att det prioriteras. Även om jag själv gillar jakt är nöjesjägares intressen långt ned på prioriteringslistan.
Varför prioriterar man inte andra åtgärder som ex sätta rovdjursstängsel? Skyddsjakten må lösa ett temporärt problem men knappast långsiktigt.
Däremot vill jag hellre ha skyddsjakt än licensjakt. Är man någorlunda påläst så vet man att den licensjakten skadar mycket mer än gör nytta. Det är den jakten som verkligen ställer till problem med tamdjursattacker. Ska man prompt skjuta varg så behöver det vara helt revir snarare än nån enstaka här och där som splittrar familjegrupperna (smärtar dock att säga så :cry:).
 
I artikeln står det att tillstånd till skyddsjakt är ovanligt i Värmland, jag har inte tillgång till statistik över besluten men hittar inga fällda vargar genom skyddsjakt pga tamdjursangrepp utom ren för 2016.

Rent krasst tillåts jakt, allt inkluderat, på kanske 50-60 vargar per år eller nåt och frågan är då vilka intressen som skall prioriteras och hur jakten skall ske för att få största möjliga effekt . Skyddsjakt på varg inom renskötselområden verkar accepteras men i mycket mindre utsträckning när det gäller övriga tamdjur. Jag är ingen expert på varg precis,. har bara sett den vilt vid ett par tillfällen, och är det så att man kan visa att en intensiv jakt under några få dagar utan selektion på vilka djur som skjuts är det mest effektiva för att ändra vargens beteende och göra den mer skygg är jag beredd att ändra uppfattningen, men utan bevis tror jag inte på det för det går emot all min erfarenhet när det gäller annat vilt. Jag ser helt klart nyttan av en licensjakt för jägarna men som sagt deras intressen ligger ganska långt ned på min lista.
 
Varför prioriterar man inte andra åtgärder som ex sätta rovdjursstängsel? Skyddsjakten må lösa ett temporärt problem men knappast långsiktigt.
Däremot vill jag hellre ha skyddsjakt än licensjakt. Är man någorlunda påläst så vet man att den licensjakten skadar mycket mer än gör nytta. Det är den jakten som verkligen ställer till problem med tamdjursattacker. Ska man prompt skjuta varg så behöver det vara helt revir snarare än nån enstaka här och där som splittrar familjegrupperna (smärtar dock att säga så :cry:).
Jag tror tyvärr inte på rovdjursstängsel långsiktigt, dels blir kostnaden enorm och det blir för många helt orimliga krav på underhåll, i synnerhet för dem med stora betesmarker och extensiv drift. Utan jakt som gör vargen skygg kommer den ta sig in oavsett stängsel, det är bara en tidsfråga. Men jag håller med dig om att licensjakt utan selektion på vilka djur som skjuts är förkastlig. Skjuter man föräldrardjur i en flock kan jag tänka mig att effekten snarast blir den omvända, att vargen blir mindre skygg för människan än tvärtom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror tyvärr inte på rovdjursstängsel långsiktigt, dels blir kostnaden enorm och det blir för många helt orimliga krav på underhåll, i synnerhet för dem med stora betesmarker och extensiv drift. Utan jakt som gör vargen skygg kommer den ta sig in oavsett stängsel, det är bara en tidsfråga. Men jag håller med dig om att licensjakt utan selektion på vilka djur som skjuts är förkastlig. Skjuter man föräldrardjur i en flock kan jag tänka mig att effekten snarast blir den omvända, att vargen blir mindre skygg för människan än tvärtom.
Det var det som hände vid den första vargjakten, jägarna sköt systematiskt alfaparen i flockarna.
 
@Anders det är ju tömma revir man jobbar med numer samt i första hand skjuta unga djur. Man selekterar bland reviren och jag personligen är som sagt övertygad om att vargarna inom reviret selekterar sig själva till del.
 
@Anders det är ju tömma revir man jobbar med numer samt i första hand skjuta unga djur.
Att licensjakten främst gäller valpar tror jag inte på, alla djur lämnas in och förra året var det djur i alla åldrar vad jag kan se. Jag har sett att det är så man arbetar nu men hur skall en avskjutning på alla individer inom ett revir leda till att vargen blir mera skygg och mindre benägen till att angripa tamdjur? Jag förstår det inte, det är tvärtemot all logik och även min egen erfarenhet.

Edit. Att jag inte förstår är fel uttryckt, jag förstår mycket väl varför men tycker det är fel intressen som prioriteras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det kan finnas andra skäl till att skjuta av alla inom en grupp eller ett revir, som sjukdomar tex., men det är inte det jag tar upp här.
 
Så här ser jag på licensjakten, skjuter man av föräldraparet så har man helt plötsligt föryngringarna som ska leta sig vidare och bilda/hitta nya revir. Ensamma strövare som inte har hjälp med jakten tar det lättaste, minst energikrävande bytet som kan vara buffe'n i hagen, lätta byten som dessutom inte kan fly (tror det är därför de kan riva fler på samma gång då mängden mat finns samlat).
Orsakar man mindre kaos så är det mindre chans att vargen stör oss, deras huvudföda är som tur var normalt inte får utan rådjur och älg. Därefter har man tillfällen att i värsta fall få bort eventuellt avvikande vargar. Därav att jag menar att om man nu absolut måste gå ut och skjuta, för vad de nu går ut och skjuter för, så är det bäst att ta bort hela familjen (smärtar fortfarande att säga:crazy:). Licensjakten fyller ingen annan funktion än att splittra familjegrupperna.
 
Att licensjakten främst gäller valpar tror jag inte på, alla djur lämnas in och förra året var det djur i alla åldrar vad jag kan se. Jag har sett att det är så man arbetar nu men hur skall en avskjutning på alla individer inom ett revir leda till att vargen blir mera skygg och mindre benägen till att angripa tamdjur? Jag förstår det inte, det är tvärtemot all logik och även min egen erfarenhet.

Edit. Att jag inte förstår är fel uttryckt, jag förstår mycket väl varför men tycker det är fel intressen som prioriteras.

Men läste du filen jag länkade till?
 
Licensjakten på varg borde stoppas men skyddsjakten kraftigt utökas, en intensiv jakt under några få dagar utan selektion på vilka djur som skjuts gör inte vargen skyggare och är till mycket mindre nyttan än en riktad jakt mot de individer som angriper tamdjur. Det finns en stark jaktlobby och licensjakten är främst för jägarnas skull men det stora problemet med vargen är när den angriper husdjur och jaktintresset kan aldrig gå före modernäringarna jord- och skogbruk.
Licensjjakten är det verktyg som behövs för att dels beh
Olika uppfattningar finns det säkert. Licensjakten varade mindre än en vecka förra året innan den avlystes i samtliga områden har jag för mig, så särskilt skygg verkar vargen inte blivit.

Vet du hur många vargar som skyddsjagas per år? Jag har inte siffran men tror att det rör sig om ett tjugotal och att i de flesta fall avslås ansökan.
Så de jagas utan tillstånd då?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 748
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon...
19 20 21
Svar
404
· Visningar
13 979
Senast: Lycan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 614
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp