Blandat
Hästnyheter På gång Bloggar Bildgalleri Om Bukefalos
Annonser
Radannonser Företag
Hästar
Hästmänniska Hästvård Foder Hästhantering Ridning Utrustning Avel Gnägg
Grenar
Generellt Övriga Dressyr Fälttävlan Hoppning Islandshäst Körning Trav Western
Övrigt
Ungdom Senior Förälder Hund Katt Andra djur Hem & hobby

skabb

Diskussion i 'Hund' startad av wtf, 21 Jun 2007.

1. wtf

wtf Ny medlem

mammas hund hade visst nån form av skabb och sannorlikheten att min hund också har det är stor.
    hon kom inte ihåg vad det var för sort, men hur sanerar man lägenheten?

så här såg det ut när det bröt ut på riktigt, de sökte för klåda i februari men hittade inget då..

nu är hela hunden täckt i kala fläckar och skorv med kraftig inflammation i huden... :(
  2. thoora

thoora Flygare

Sv: skabb

Jag har nyligen haft rävskabb på en av hundarna jag har här hemma. Vet inte om det är rävskabb din mammas hund har, men det verkar väl inte otroligt.

Vi fick i allafall Stronghold som man droppar i nacken på hunden och som tar alla parasiter (både invärtes och utvärtes) utom rävens dvärgbandmask. Vår veterinär sa att det inte är särskilt troligt att mina andra hundar har smittats eftersom rävskabb inte smittar särskilt lätt hund-hund. Vi behandlade dem ändå för säkerhets skull. Att katterna skulle ha fått det var en i det närmaste obefintlig risk, om de inte varit i kontakt med räv förstås. Hunden som har skabb fick dessutom antibiotika för att hjälpa till att läka sin hud.

Restriktionerna angående "sanering" var bara att vi skulle dammsuga lite oftare. Så OM det nu är rävskabb tror jag inte du behöver vara särskilt orolig. Men jag har dålig koll vad det finns fler för sorters skabb.
  3. wtf

wtf Ny medlem

Sv: skabb

det hette sarcoptes elisa sa mamma

Dela sidan