wtf

Trådstartare
mammas hund hade visst nån form av skabb och sannorlikheten att min hund också har det är stor.
hon kom inte ihåg vad det var för sort, men hur sanerar man lägenheten?

så här såg det ut när det bröt ut på riktigt, de sökte för klåda i februari men hittade inget då..


nu är hela hunden täckt i kala fläckar och skorv med kraftig inflammation i huden... :(
 
Sv: skabb

Jag har nyligen haft rävskabb på en av hundarna jag har här hemma. Vet inte om det är rävskabb din mammas hund har, men det verkar väl inte otroligt.

Vi fick i allafall Stronghold som man droppar i nacken på hunden och som tar alla parasiter (både invärtes och utvärtes) utom rävens dvärgbandmask. Vår veterinär sa att det inte är särskilt troligt att mina andra hundar har smittats eftersom rävskabb inte smittar särskilt lätt hund-hund. Vi behandlade dem ändå för säkerhets skull. Att katterna skulle ha fått det var en i det närmaste obefintlig risk, om de inte varit i kontakt med räv förstås. Hunden som har skabb fick dessutom antibiotika för att hjälpa till att läka sin hud.

Restriktionerna angående "sanering" var bara att vi skulle dammsuga lite oftare. Så OM det nu är rävskabb tror jag inte du behöver vara särskilt orolig. Men jag har dålig koll vad det finns fler för sorters skabb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 454
Senast: Petrow90
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 651
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp