Skada sträcksena fram vad har jag att vänta?

Smultron

Trådstartare
min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma med vätska i övre leden samt mindre skada på en sträcksena. Skulle skritta för hand i en vecka ca 40 min per dag i en vecka och sedan uppsutten skritt ca 50 min per dag med 5-10 min trav i en vecka.

Vad har ni för erfarenheter av liknande skador? Hur lång tid tar det? Helt ren på böjprov och hårt och mjukt underlag
 
Ingen erfarenhet av exakt en sådan skada, men tycker spontant att det låter som en väldigt kort konvalescens för den typen av skada. Hur lång tid det tar beror på hur stor skadan är, men senskador brukar generellt ta lång tid.
 
Förlåt min otydlighet! Ska tillbaka på återbesök då! Har ingen förhoppning om att det ska vara helt återställt då.

Har dock inte läst så mycket om sträcksenor utan mest böjsenor 🐴

Tack för svar
 
min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma med vätska i övre leden samt mindre skada på en sträcksena. Skulle skritta för hand i en vecka ca 40 min per dag i en vecka och sedan uppsutten skritt ca 50 min per dag med 5-10 min trav i en vecka.

Vad har ni för erfarenheter av liknande skador? Hur lång tid tar det? Helt ren på böjprov och hårt och mjukt underlag

Min hade så förra vintern, inte något i leden dock utan svullnaden var bara i själva senan (gick ner på ett par dagar) och en galla i senskidan på framknät (hängde kvar länge). Fick samma rek som du från början vad jag minns men tyckte att gallan blev större och varm efter belastning så efter en månad utan förbättring var vi inne och ultraljudade och då sprutades hon även med kortison. Sedan tror jag vi skrittade två veckor och efter det trappa upp långsamt. Jag tog det lite lugnare än rekommenderat och fortsatte att kyla senan efter ridning ett halvår ungefär. Minns jag rätt hände det i februari och i juli red jag "fullt ut" och började hoppa terräng igen. Hade kanske kunnat gå fortare, min veterinär var inte så bekymrad utan sa att de blir sällan halta av sträcksenan och att det brukar läka bra. Var aldrig inne och gjorde något mer ultraljud efter behandlingen utan vet tyckte inte det behövdes sålänge gallan inte gick på fel håll.
 
Min hade så förra vintern, inte något i leden dock utan svullnaden var bara i själva senan (gick ner på ett par dagar) och en galla i senskidan på framknät (hängde kvar länge). Fick samma rek som du från början vad jag minns men tyckte att gallan blev större och varm efter belastning så efter en månad utan förbättring var vi inne och ultraljudade och då sprutades hon även med kortison. Sedan tror jag vi skrittade två veckor och efter det trappa upp långsamt. Jag tog det lite lugnare än rekommenderat och fortsatte att kyla senan efter ridning ett halvår ungefär. Minns jag rätt hände det i februari och i juli red jag "fullt ut" och började hoppa terräng igen. Hade kanske kunnat gå fortare, min veterinär var inte så bekymrad utan sa att de blir sällan halta av sträcksenan och att det brukar läka bra. Var aldrig inne och gjorde något mer ultraljud efter behandlingen utan vet tyckte inte det behövdes sålänge gallan inte gick på fel håll.
Fick också intrycket att veterinär inte var så orolig! Skönt att det gick bra för er !
 
Min hade en skada på tåsträckaren, vid knäet, tyvärr blev det sammanväxningar med senskidan när det läkte så behövde opereras. Jättebra prognos innan operation men inte så bra efter tyvärr. Och gick inte bra. Men vet att det noga poängterades att för absoluta majoriteten blir det bra. Och det var själva sammanväxningen som var problemet. Inte skadan på senan.
 
Hadde skade på strekksenen i kneet i sommer etter spark. Ponnien var ikke halt overhodet.
Sto i sykepaddock i 2 måneder, begynte med 20 min leietur og økte 5 min per uke. Ny sjekk ettee 2 måneder og da var det nesten bra, men fikk klarsignal for å ri og forsiktig begynne å trave. Kjølte ned kneet etter hver ridetur til det sluttet være varmt etter ridning. Ponnien er i dag frisk og rask, selv om kneet fortsatt er litt "hovent" og vil nok alltid være det.
 
Min hästs morbror skadade tåsträckaren i bak när han var ett år, rullade fast i staketet, och den var av till 90 %. Han var aldrig halt och blev helt återställd. Nu var han ju ung så det hjälpte säkert till samt att hans ägare var utbildad på laser, så hon behandlade honom med den. Detta var 2009. Tror faktiskt att han aldrig varit skadad sedan dess, känner hans nuvarande ägare.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 620
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 761
Senast: Ida94
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 938
Senast: ll.96
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp