Skadad foderhäst

Ja, om hon struntar i det så är det svårt att få igen pengarna. Och ni kan behöva ligga ute med stora summor tills man lyckas tvinga av en smitare pengar.

Om man låter folk rida sin halta häst, vill låna ut den i det skicket och så mkt i historien låter jättefel för oss som sett och hört om liknande historier så är risken rätt stor att man saknar en del andra gränser med.
Jag kan ärligt talat inte minnas att jag hört en sån historia som slutat med glad fodervärd. Tyvärr!
Jag har hört ett antal historier som slutat tråkigt, tyvärr tror man ju aldrig att det ska hända en själv...
 
Tanken var ju att ha en foderhäst i ett år för att sedan kunna köpa något eget, tycker att 1 år var en bra tid bara. Självklart kan jag ha hästen i flera år längre.
Ja får de en perfekt förstahäst kommer du vilja ha kvar den i evigheter :love:
Det kunde nog vara en väldigt bra ide om du och din tränare kunde gå igenom hästar tillsammans, när det blir dags att köpa. Man brukar man få betala minst ~30k för en trygg äldre läromästare.
Är man okunnig kan man tycka att det är fantasisummor och en 5000kr häst räcker gott.

Jag tycker ändå du ska satsa på medryttare, sätt upp en lapp på närmsta matbutik och granngården, samt ridhusanslagstavlan om det finns en sådan och fråga om du får sätta upp på närmsta ridskolan.:)
 
Hmm, alternativ är ju att köpa någon billigare äldre läromästare som är sådär toksnäll. Men vad händer med dem efter ett år? Går dem att sälja vidare eller måste man ha kvar dem? Har tyvärr inte möjlighet till 2 hästar.
Om man inte har kontakter så är billiga hästar dyra i längden och att köpa för att sälja vidare är dumt. Köp en häst att behålla istället och om du "växer" ur den så är det okej att sälja men en bra häst har du nytta av länge. Bara för att en häst är snäll och kan ridas av minder vana innebär det inte att det inte är en bra läromästare. Storleken är något som mest sitter i huvudet på ryttaren så länge ni funkar ihop och det inte är tokfel och hästen har muskler nog att bära dig.
 
Jag har hört ett antal historier som slutat tråkigt, tyvärr tror man ju aldrig att det ska hända en själv...

Det säger alla som står där med sjuka hästar, för svåra hästar etc.

Du kan hindra det från att hända dig i rätt hög grad genom att se till att du frågar KUNNIGA proffs som vågar vara ärliga. Många vågar eller orkar inte säga vad de vet för att det blir jobbigt och de kan förlora kunder.

De du fått namn till är så pass etablerade och rutinerade att de vågar säga vad de tror.

Ser du till att skaffa en häst som är igång, har regelbundna resultat på tävling och är frisk och går igenom besiktning har du garderat dig mot en hel del.
Det kan iaf gå fel.
Så varför riskera det ännu mer?

Skriv en lista på vad du vill ha i en häst och vad du inte vill ha.
Den med "inten" tummar man aldrig(!) på. Vad man vill ha kan man ibland tumma på.

Skadad häst är ett inte

Att den ska vara utbildad msv kan man tumma på om den är snäll och arbetsvillig.

Förstår du hur jag tänker?
 
Om man inte har kontakter så är billiga hästar dyra i längden och att köpa för att sälja vidare är dumt. Köp en häst att behålla istället och om du "växer" ur den så är det okej att sälja men en bra häst har du nytta av länge. Bara för att en häst är snäll och kan ridas av minder vana innebär det inte att det inte är en bra läromästare. Storleken är något som mest sitter i huvudet på ryttaren så länge ni funkar ihop och det inte är tokfel och hästen har muskler nog att bära dig.
Tanken är ju också att mamma ska rida lite, hon är ju något större än mig. Jag vill ha en storhäst om jag ska köpa något finare, dels för att jag är ganska lång och trivs bäst på det helt enkelt. Min familj är ingen sådan familj som säljer och köper hästar hela tiden, när förra ponnyn såldes var allt jätte jobbigt.
 
Det säger alla som står där med sjuka hästar, för svåra hästar etc.

Du kan hindra det från att hända dig i rätt hög grad genom att se till att du frågar KUNNIGA proffs som vågar vara ärliga. Många vågar eller orkar inte säga vad de vet för att det blir jobbigt och de kan förlora kunder.

De du fått namn till är så pass etablerade och rutinerade att de vågar säga vad de tror.

Ser du till att skaffa en häst som är igång, har regelbundna resultat på tävling och är frisk och går igenom besiktning har du garderat dig mot en hel del.
Det kan iaf gå fel.
Så varför riskera det ännu mer?

Skriv en lista på vad du vill ha i en häst och vad du inte vill ha.
Den med "inten" tummar man aldrig(!) på. Vad man vill ha kan man ibland tumma på.

Skadad häst är ett inte

Att den ska vara utbildad msv kan man tumma på om den är snäll och arbetsvillig.

Förstår du hur jag tänker?
Förstår exat hur du tänker och vi har funderat länge på att göra som du säger, tanken var ju att ta en foderhäst och bygga upp förtroende bli duktigare som ryttare för att kunna köpa en fin storhäst som jag kan ha länge. Svårt att förklara skrivande hur vi tänker.
 
Tittade lite snabbt på hästar eller ponnyer, vad tycker ni om att köpa en ponny född 94? Ser otroligt fin och pigg ut vad jag kan se trots ålder!
 
Förstår exat hur du tänker och vi har funderat länge på att göra som du säger, tanken var ju att ta en foderhäst och bygga upp förtroende bli duktigare som ryttare för att kunna köpa en fin storhäst som jag kan ha länge. Svårt att förklara skrivande hur vi tänker.

Det är lika viktigt med foderhäst. :)
Nästan viktigare..
Med en köpt häst kan ni alltid avliva. Beroende på hur fodervärdskontrakt ser ut kan ni ev hindras till det om ägaren vägrar betala vård och ni får henne att hämta hem hästen.

Sen blir det ju svårt att specificera hur skadad hästen får vara vid återlämnande när den inte besiktigas innan på klinik och utreds varför den är halt.
 
Förstår exat hur du tänker och vi har funderat länge på att göra som du säger, tanken var ju att ta en foderhäst och bygga upp förtroende bli duktigare som ryttare för att kunna köpa en fin storhäst som jag kan ha länge. Svårt att förklara skrivande hur vi tänker.
Varför inte ge dig själv tiden att hitta den där snälla fina läromästaren på en gång? Vet du att du vill och kan ha hästen längre än i ett år så tycker jag att du ska tänka om. Bara för att en häst är snäll och trevlig så innebär inte det att den inte går att tävla upp i klasserna, snarare tvärtom! En riktig vän som du kan bonda med på riktigt är guld värt i tävlingssammanhang. Ni blir ett team som har kul ihop oavsett om ni är hemma i stallet, på uteritt eller på tävling.
 
Tittade lite snabbt på hästar eller ponnyer, vad tycker ni om att köpa en ponny född 94? Ser otroligt fin och pigg ut vad jag kan se trots ålder!
Spontant så nej, det finns ponnyer/hästar som kan vara fina och fräscha länge men det är ett osäkert kort. Okej att ta över den från någon kompis eller köpa en häst man känner till men att köpa en häst som är 23 år är att riskera att få en häst som ägaren vill slippa betala dyrt för att avliva eller inte kan klara det psykiskt. Ska du köpa en så pass gammal häst så bör den vara i full kondition och ridas som vilken häst som helst. Du vill kunna lära dig rida och träna inte ta hand om en åldrande häst som börjar tackla av.
 
Pratade med mamma nyss om detta med veterinärvård, hur är det vi som kommer behöva betala pengar om det står tydligt i kontraktet att allt sådant ligger på henne?? Är enbart nyfiken hur det kan hamna på oss? :confused:

Om ägaren inte betalar enligt vad ni skrivit i kontraktet så är det fortfarande ni som är ansvariga för hästen och då måste ni ge den veterinärvård och betala för den. Skrev mer ingående exakt hur det blir i mitt svar om kontrakt tidigare idag. Visa mamma din det svaret.
 
@Klaralg03 Sätt dig ner med tränaren och/eller mamma och skriv en lista som Thuapua sa, skrev ner vad som inte får finnas och vad som måste finnas.
Och stressa inte! Jag VET vad man längtar efter häst i din ålder, jag gjorde inget annat än tänkte på hästar, men det är faktiskt så värt att vänta på den rätta.
 
@Sirap, det är inte lönt att göra en besiktning. Det kommer bara att visa vad vi redan vet: hästen blir halt av böjprov.

Det som behövs är inte BESIKTNING. Det är en hältutredning. Och det är svindyrt och kan fortsätta hur länge som helst.

Besiktning är helt bortkastade pengar.

Ja, det har du helt rätt i.
 
Var lite snabb på tangenterna där... ;) @Lovisaleonora . Det jag ville skriva var att ja, du har rätt i att man skulle behöva göra en hältutredning men det lär ju ändå inte ske. Jag tror ändå att en vettig veterinär vid en besiktning skulle konstatera att hästen är skadad och inte bör ridas och starkt avråda från att ta hästen.
 
Ang. kostnader runt veterinärvård. Tänk ett scenario där ägaren faktiskt är ärlig och står för alla veterinärkostnader. Tänk då på kostnaderna runt om förutom vad klinikbesöket skulle kosta. (Hältutredningar ska inte ske på hemmaplan utan på klinik. Det är VÄLDIGT få stall som har tillgång till så pass bra löpargångar att det går att göra en korrekt bedömning.)
Om din mamma måste ta ledigt från jobbet för ett veterinärbesök får hon antingen ett inkomstbortfall eller ta ut en semesterdag om det inte är så att hon har komp eller flex att ta ut. Har ni transport eller skulle ni behöva hyra? Det kostar också pengar.
Tänk igenom allt sånt och lägg upp även det för din mamma så att hon förstår att även om ägaren betalar så kommer det att kosta även för er.

Sen vem bedömmer när det är dags att ta hästen till veterinären?
Som jag har förstått det av dina inlägg skulle ni rent hypotetiskt kunna ta hem hästen, boka en tid på klinik, göra en ordentlig hältutredning som ägaren får betala och om veterinären inte tycker det ser bra ut lämna tillbaka hästen.
Jag tror inte ägaren skulle vara så nöjd då om jag ska vara helt ärlig... Om sanningen ska fram så är hästen I behov av en veterinär nu men det inser inte ägaren. När kommer hon då inse att det behövs?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 997
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 761
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp