Skadad foderhäst

Ang. kostnader runt veterinärvård. Tänk ett scenario där ägaren faktiskt är ärlig och står för alla veterinärkostnader. Tänk då på kostnaderna runt om förutom vad klinikbesöket skulle kosta. (Hältutredningar ska inte ske på hemmaplan utan på klinik. Det är VÄLDIGT få stall som har tillgång till så pass bra löpargångar att det går att göra en korrekt bedömning.)
Om din mamma måste ta ledigt från jobbet för ett veterinärbesök får hon antingen ett inkomstbortfall eller ta ut en semesterdag om det inte är så att hon har komp eller flex att ta ut. Har ni transport eller skulle ni behöva hyra? Det kostar också pengar.
Tänk igenom allt sånt och lägg upp även det för din mamma så att hon förstår att även om ägaren betalar så kommer det att kosta även för er.

Sen vem bedömmer när det är dags att ta hästen till veterinären?
Som jag har förstått det av dina inlägg skulle ni rent hypotetiskt kunna ta hem hästen, boka en tid på klinik, göra en ordentlig hältutredning som ägaren får betala och om veterinären inte tycker det ser bra ut lämna tillbaka hästen.
Jag tror inte ägaren skulle vara så nöjd då om jag ska vara helt ärlig... Om sanningen ska fram så är hästen I behov av en veterinär nu men det inser inte ägaren. När kommer hon då inse att det behövs?

Sedan tillkommer kostnaden för konvalcens, d v s för att stalla upp en häst som kostar precis som en frisk häst (ofta mer) men som man inte kan göra något med. Inte sällan får man dessutom kolik och andra problem om det blir boxvila (inte ovanligt med senskador)
 
Vi läser snart en tråd om en ruinerad familj som tog en häst på foder där ägaren försvann...

@Klaralg03 Alltså seriöst , vad är det för hästägare?? Bara att lämna ut en sådan häst på foder skriker om att det är oseriöst och har inte ägaren några skrupler om det så lär den ägaren inte betala ett skit för den där hästen! Bara tänk att den skulle behöva komma in på ett Evidensia sjukhus en lördag.. den är säkert inte försäkrad heller så på tisdagen får ni lösa ut den för 40.000 spänn!!
 
Vi läser snart en tråd om en ruinerad familj som tog en häst på foder där ägaren försvann...

@Klaralg03 Alltså seriöst , vad är det för hästägare?? Bara att lämna ut en sådan häst på foder skriker om att det är oseriöst och har inte ägaren några skrupler om det så lär den ägaren inte betala ett skit för den där hästen! Bara tänk att den skulle behöva komma in på ett Evidensia sjukhus en lördag.. den är säkert inte försäkrad heller så på tisdagen får ni lösa ut den för 40.000 spänn!!

Du svarar en 13 åring tydligen :

Övrigt ang nån Evidensia klinik osv förstår jag inte i sammanhanget ?
 
Senast ändrad:
Vi läser snart en tråd om en ruinerad familj som tog en häst på foder där ägaren försvann...

@Klaralg03 Alltså seriöst , vad är det för hästägare?? Bara att lämna ut en sådan häst på foder skriker om att det är oseriöst och har inte ägaren några skrupler om det så lär den ägaren inte betala ett skit för den där hästen! Bara tänk att den skulle behöva komma in på ett Evidensia sjukhus en lördag.. den är säkert inte försäkrad heller så på tisdagen får ni lösa ut den för 40.000 spänn!!
Klara vill inte ens ha hästen och kämpar med sin familj om beslutet, som sagt 13 år gammal.
 
Din mamma låter som en person som är lätt att manipulera. Det låter som det på beskrivningen här. Hon förstår inte att en flera år gammal besiktning är värdelös och hon klarar inte av att säga ett tydligt nej till ägaren. Det finns manipulativa människor som bara älskar godhjärtade människor och gör allt de kan för att utnyttja dem.

Känner din mamma till att det är den som bokar veterinären som blir betalningsskyldig? Det går inte att hänvisa till ett kontrakt att någon annan ska betala utan det är beställaren som betalar och därefter får man försöka reglera det med ägaren. Om ägaren inte går med på detta kan det bli dyrt. Eller ännu värre, om ägaren inte går att få tag i. Varje år förekommer det trådar här om fodervärdar som inte får tag i hästägare och som fått en dumpad häst på halsen.
 
@Klaralg03 - mitt förslag är följande: kolla upp med de ridläger som hyr ut sina hästar från ridlägersäsongens slut till den börjar nästa år. Där bör det finnas hästar som passar, d v s snälla, inte så stora, hyfsad utbildningsnivå och vana att ridas av unga ryttare. Du kommer då att få betala några tusenlappar men ofta kommer det en del bra grejor med att hyra en häst. Som att det ibland går att byta och att det går att teckna en försäkring eller till och med lämna tillbaka hästen om den skulle bli skadad under en längre tid. Sadel, träns och grimma brukar dessutom följa med.

Kruxet är att det är sent på säsongen och de flesta hästarna har säkert fått vinterhem. Men det borde gå att hitta någon kan jag tycka.

Och till TS mamma om hon nu läser tråden - att ta den häst som diskuteras är mycket riskfyllt. Ska man ge sig i kast med hästar med speciella behov ska man vara kunnig. Beträffande veterinärkostnader så ska ju ägaren lämna bort hästen p g a studier. Studenter har sällan god ekonomi, just saying.
 
Jag orkar inte gå in i själva diskussionen mer än att säga att du har fått väldigt bra svar från folk som avråder dig/er att ta den här hästen.

Däremot instämmer jag med @Myrten - min första foderhäst var just en häst från ett ställe som hyr ut över vinterhalvåret (hästarna går på ridläger på somrarna och är sen uthyrda). Det var det absolut bästa jag kunde göra. Visst kostar det lite, men det var det värt (haha, säger jag som inte ens betalade...). Jag fick med sadel, träns, grimma och ett täcke. Det var i princip samma upplägg som att ha foderhäst. Ägaren betalade försäkring osv. Resten betalade vi. Och eftersom det var min första "egna" så kändes det tryggt. Rekommenderas varmt. Tips på stall har jag dock inte, men det är nog inte så svårt att googla. Lycka till :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp