Skadad häst - vad göra?

Elsiiiiii

Trådstartare
Min fina ponny ansågs tyvärr halt av veterinär, något som jag inte märkt. Hälta som syns svagt vid longering, inte alltid. Visade reaktion vid böjprov hos vet. På plåtarna sågs två lösa benbitar och två olika griffelbensfrakturer + en liten pålagring. Han gick igenom besiktningen hos förra ägaren när jag köpte honom för 1.5 år sedan. Han kan inte ha fått allt detta hos mig...
Vet sa att man kunde göra två olika operationer, 6 veckors boxvila och sen sjukhage osv. Inte ens säkert att han blir bra.
Hon trodde att han kunde fungera som sällskap/promenadhäst.
Han är väldigt vaken i psyket och märker redan nu efter en veckas vila att han är väldigt het. Hade problem att bara leda honom från hagen till boxen.
Han har inte riktigt psyket för att vara en sällskapshäst...
Jag är så himla ledsen. Vad gör man i en sån här situation? Har han ont av att bara gå? Vad mår han bäst av?
Ge gärna tips.
 
Min fina ponny ansågs tyvärr halt av veterinär, något som jag inte märkt. Hälta som syns svagt vid longering, inte alltid. Visade reaktion vid böjprov hos vet. På plåtarna sågs två lösa benbitar och två olika griffelbensfrakturer + en liten pålagring. Han gick igenom besiktningen hos förra ägaren när jag köpte honom för 1.5 år sedan. Han kan inte ha fått allt detta hos mig...
Vet sa att man kunde göra två olika operationer, 6 veckors boxvila och sen sjukhage osv. Inte ens säkert att han blir bra.
Hon trodde att han kunde fungera som sällskap/promenadhäst.
Han är väldigt vaken i psyket och märker redan nu efter en veckas vila att han är väldigt het. Hade problem att bara leda honom från hagen till boxen.
Han har inte riktigt psyket för att vara en sällskapshäst...
Jag är så himla ledsen. Vad gör man i en sån här situation? Har han ont av att bara gå? Vad mår han bäst av?
Ge gärna tips.

Det är tyvärr bara veterinären som kan råda dig i vad som är bäst för din häst.

Men jag kan trösta dig med att de brukar coola ner sig efter ett tag på boxvila. Det är många som blir värre av att ledas ut till sjukhage/hage än att helt stå på box.
När de stått på box ett tag brukar de lugna ner sig.
 
Det är tyvärr bara veterinären som kan råda dig i vad som är bäst för din häst.

Men jag kan trösta dig med att de brukar coola ner sig efter ett tag på boxvila. Det är många som blir värre av att ledas ut till sjukhage/hage än att helt stå på box.
När de stått på box ett tag brukar de lugna ner sig.

Självklart kan jag väl få råd av andra också. Höra andras erfarenheter och vad det finns för alternativ.
 
Självklart kan jag väl få råd av andra också. Höra andras erfarenheter och vad det finns för alternativ.

Jo.

Men,

Det är bara din vetrinär som har all info om din häst och dess skador. Iom att din häst inte hade en diagnos utan tre olika (som dock kan ha med varandra att göra) så blir det nog svårt att hitta någon som har/har haft en häst med exakt samma skador och erfarenheter som dig.

Appropos dina andra frågor; ta ett steg i taget. Skriv ner de frågor du har och kontakta din vetrinär. Om din häst blir alldelles för jobbig/farlig kan man be vetrinär skriva ut lugnande när den skall hanteras, men som tuaphua skrev, ibland kan det vara bättre att de bara får stå inne.

Se till att hästen har det så bra den kan, överfodra inte! men se gärna till att den har något att pyssla med under många timmar. Det gäller att hitta lösningar för att underhålla hästen (låta den äta, mer eller mindre) men samtidigt inte ge den för mkt foder.

Tant, den gamla hästen jag hade, hade ett fruktansvärt humör och när vi tvingades pensionera henne från regelmässig motion fick vi göra annat. Trickträning hjälpte där, då hon fick använda hjärnan mycket. Det hjälpte så pass att hon fick ett år till, mestadels skruttandes i hage, innan vi av andra orsaker fick ta bort henne.

Din häst är bara en vecka in i behandling. Ta det lugnt. Andas. Kontakta vetrinär.
 
Jo.

Men,

Det är bara din vetrinär som har all info om din häst och dess skador. Iom att din häst inte hade en diagnos utan tre olika (som dock kan ha med varandra att göra) så blir det nog svårt att hitta någon som har/har haft en häst med exakt samma skador och erfarenheter som dig.

Appropos dina andra frågor; ta ett steg i taget. Skriv ner de frågor du har och kontakta din vetrinär. Om din häst blir alldelles för jobbig/farlig kan man be vetrinär skriva ut lugnande när den skall hanteras, men som tuaphua skrev, ibland kan det vara bättre att de bara får stå inne.

Se till att hästen har det så bra den kan, överfodra inte! men se gärna till att den har något att pyssla med under många timmar. Det gäller att hitta lösningar för att underhålla hästen (låta den äta, mer eller mindre) men samtidigt inte ge den för mkt foder.

Tant, den gamla hästen jag hade, hade ett fruktansvärt humör och när vi tvingades pensionera henne från regelmässig motion fick vi göra annat. Trickträning hjälpte där, då hon fick använda hjärnan mycket. Det hjälpte så pass att hon fick ett år till, mestadels skruttandes i hage, innan vi av andra orsaker fick ta bort henne.

Din häst är bara en vecka in i behandling. Ta det lugnt. Andas. Kontakta vetrinär.

Självklart är det så, och jag kommer absolut inte att ta några exakta beslut utifrån forumet. MEN man kan alltid få tips kring hur man sysselsätter en vaken häst, vad det finns för alternativ för min ponnys liv. Har ju såklart kontakt med veterinär också, som är största rådande delen. Alltid intressant att höra andras hästar och skador, samt rehabilitering. Man kan alltid lära sig något. Förstår inte varför det ska bli sånt liv om man skriver ut något sådant. Självklart tar jag inga exakta beslut som sagt, utan mer lite läsning kring ämnet.
Tack för övriga råd.
 
Det finns tyvärr inte mycket att råda. Din veterinär har rätt. Man kan operera två av de tre problemen. Men då du har pålagringar och de aldrig blir bättre och man inte vet om de stör så kan man inte säga säkert det blir bra.

Du måste helt enkelt bestämma om du vill ta chansen att operera och se om han blir bra, eller inte ta risken att han inte blir det trots op.

Eftersom du har en pålagring så har leden varit retad under lång tid. Det kan bero på de lösa benbitarna. Om man tar bort benbitarna får man bort retningen i sådana fall. Men pålagringar kan reta leden, eller inte påverka. Men ingen kan spå i framtiden.

Griffelbensbrott brukar inte vara besvär om de sitter bra till, men beror på var de är av osv.

Eftersom du hältutredde hästen måste något inte känts bra, och hästen är påverkad nu. Som jag ser det har du tre val utefter det du skriver:

1. Operera och se om den blir bra
2. Försök få hästen utdömd och ta bort den
3. Sälj den billigt till någon som vill prova operera

Välja kan bara du tyvärr.
 
Eftersom att griffelbensfrakturer MÄRKS när de kommer.
Vet trodde att han haft lösa benbitar sedan han var ung.
Därför tror jag inte att han fått allt hos mig..

Nä det är rätt vanligt med gamla icke upptäckta griffelbensfrakturer.

Lösa benbitar kommer endera av trauma och då närsomhelst, eller är en tillväxtrubbning (OCD) som kommer som unghäst, ofta finns de som föl redan men annars så innan två års ålder. Så beroende på typ kan de funnits vid köp.

Pålagringar kan mycket väl kommit hos dig. Mest troligt faktiskt. Men kan teoretiskt funnits vid köp.
 
Nä det är rätt vanligt med gamla icke upptäckta griffelbensfrakturer.

Lösa benbitar kommer endera av trauma och då närsomhelst, eller är en tillväxtrubbning (OCD) som kommer som unghäst, ofta finns de som föl redan men annars så innan två års ålder. Så beroende på typ kan de funnits vid köp.

Pålagringar kan mycket väl kommit hos dig. Mest troligt faktiskt. Men kan teoretiskt funnits vid köp.

Så lät det inte på veterinären :).
Men pålagringar kan såklart ha kommit hos mig. Men inte allt, det är jag rätt säker på.
 
Det finns tyvärr inte mycket att råda. Din veterinär har rätt. Man kan operera två av de tre problemen. Men då du har pålagringar och de aldrig blir bättre och man inte vet om de stör så kan man inte säga säkert det blir bra.

Du måste helt enkelt bestämma om du vill ta chansen att operera och se om han blir bra, eller inte ta risken att han inte blir det trots op.

Eftersom du har en pålagring så har leden varit retad under lång tid. Det kan bero på de lösa benbitarna. Om man tar bort benbitarna får man bort retningen i sådana fall. Men pålagringar kan reta leden, eller inte påverka. Men ingen kan spå i framtiden.

Griffelbensbrott brukar inte vara besvär om de sitter bra till, men beror på var de är av osv.

Eftersom du hältutredde hästen måste något inte känts bra, och hästen är påverkad nu. Som jag ser det har du tre val utefter det du skriver:

1. Operera och se om den blir bra
2. Försök få hästen utdömd och ta bort den
3. Sälj den billigt till någon som vill prova operera

Välja kan bara du tyvärr.
Tack så mycket för dina råd!
 
Eftersom att griffelbensfrakturer MÄRKS när de kommer.
Vet trodde att han haft lösa benbitar sedan han var ung.
Därför tror jag inte att han fått allt hos mig..

Hur menar du att en griffelbensfraktur MÄRKS? Min häst hade det utan att vara halt. Däremot var hon lite svullen och sur, vilket förstås var för att hon hade ont. Det tog ett litet tag innan jag förstod vad som var fel.

Vad grundar sig veterinärens uttalande om de lösa benbitarna på?
 
@Elsiiiiii :
som jag tror (dock inte vet, jag är ingen veterinär):

Lösa benbitar.
Fanns antagligen för 1½ år sedan vid köp, men behöver absolut inte ställa till med problem. Och om ponnyn var ren vid vet-besiktning i samband med köp, torde de lösa benbitarna inte ha ställt till med problem. Då. Och det verkar rimligt att på en vuxen, fungerande ponny inte aktivt eftersöka lösa benbitar.
Det är ju inte heller lätt att veta vilket av din hästs problem som orsakar hältan.

Griffelbensfrakturer.
Kan mycket väl ha uppstått hos dig. Faktiskt troligare än att hästen ska ha gått i 1½ års tid med dessa och inte visat symtom förrän nu.
Kan förklara hälta, men inte säkert.

Pålagringar.
Kan mycket väl ha uppstått hos dig.
Kan förklara hälta, men inte säkert.

Så din häst har tre olika röntgenfynd, där alla kan förklara hälta men inte behöver vara orsaken. Ett av de tre felen (lösa benbitarna) fanns troligen när du köpte ponnyn.
Ett av de tre felen (griffelbensfrakturerna) har mest troligt uppstått hos dig.
Ett av de tre felen (pålagringen) går det inte att ha så mycket åsikter om när det uppstått.
 
Hältor behöver inte alltid kännas synas hästar har generationer levt med att det är den "mest sårbara hästen" som blir uppäten visa inte hältan då är det dig "lejonet" väljer.
2 av felen din häst har är ju lätt avhjälpta med operation och vila
Pålagringen kan vara värre, tror veterinären att hästen kan fungera som ridhäst med den pålagringen när de andra felen är åtgärdade?

Min häst bröt griffelbenet som unghäst ingen hälta men en liten envis svullnad som inte ville gå ner var det enda synliga.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ida94
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 994
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp