Skador på bilen

BernT

Trådstartare
Har fått min bil "förstörd" (utsatt för skadegörelse, INTE påkörd utan en person har fysiskt gjort skada på min bil). Idag var jag på verkstad som uppskattade skadorna till ca 25000. Ev mer. Det är bucklor som måste knackas ut. Ev byta en dörr. Bilen måste lackas om med, ca 50 % av bilen ska lackas (stor suv dessutom).

Mannen som gjorde det är polisanmäld såklart, jag såg ju allt. Tyvärr inga vittnen. Men om han inte åker dit får alltså jag betala ca 5000 i självrisk. Visst det är bra mycket mindre än att behöva betala allt men 5000 är ändå en del.

Visst han kanske åker dit, men det är så förbannat osannolikt, polisen lägger ju ner allt. Jag känner mig rätt ledsen över det här. 5000 hade jag kunnat göra annat roligt för. Inte lägga på min bil pga en dum jävla rövhatt-idiot-människa.

Är man helt rättslös? VARFÖR ska jag bli ekonomiskt drabbad av att en annan person är dum i huvudet och går loss på min bil? Han gjorde det alltså med avsikt. Och skadorna är rejäla.
 
Jag kan verkligen inget som sådant där men kanske kan brottsofferfonden hjälpa till med självrisken? Eller det kanske finns något i hemförsäkringen som kan täcka självrisken?

Beklagar iaf vad du varit med om och hoppas att polisen inte lägger ner det.
 
@athena_arabians

Smart ska kolla hemförsäkringen. Brottsofferfonden hjälper nog bara om han blir dömd. Och blir han dömd tänker jag begära in pengarna med hjälp av fogden om han inte betalar. Mitt bolag sa att jag kunde få kräva in mina pengar först så kräver de in resterande 20k efter jag fått mina pengar, om han blir dömd alltså.

Jag hoppas också det. Läggs det ner bör det ju gå att överklaga.
 
Det där har hänt oss också.

En morgon när min man kom hem från jobbet så frågade han mig om jag parkerat i ett parkeringhus och öppnat bagaget.
Nej sa jag.
Å han sa då att då har någon slagit av vingen på bilen och repat hela taket.
(Å så anklagar han mig först :meh:)

Det var bara att hosta upp pengarna till självrisken själv. Superkul.

Hen måste hållit på en stund för att få av vingen, jävla pucko :banghead:
 
Det där har hänt oss också.

En morgon när min man kom hem från jobbet så frågade han mig om jag parkerat i ett parkeringhus och öppnat bagaget.
Nej sa jag.
Å han sa då att då har någon slagit av vingen på bilen och repat hela taket.
(Å så anklagar han mig först :meh:)

Det var bara att hosta upp pengarna till självrisken själv. Superkul.

Hen måste hållit på en stund för att få av vingen, jävla pucko :banghead:


Kuuul, inte :/ för mig hände det medan jag körde bilen så jag vet ju vem som är skyldig. Och han är anmäld och polisen har fått hans namn och adress. Jag hoppas så att han åker dit. För utöver att ge sig på min bil har han vid tidigare tillfällen hotat mig. Jävla fräsch gubbe liksom.
 
Kuuul, inte :/ för mig hände det medan jag körde bilen så jag vet ju vem som är skyldig. Och han är anmäld och polisen har fått hans namn och adress. Jag hoppas så att han åker dit. För utöver att ge sig på min bil har han vid tidigare tillfällen hotat mig. Jävla fräsch gubbe liksom.

:eek:! Men vad är det för ett psycho?! Nån du känner/känt eller bara random obehaglig snubbe som fastnat för att tracka dig?
 
Kuuul, inte :/ för mig hände det medan jag körde bilen så jag vet ju vem som är skyldig. Och han är anmäld och polisen har fått hans namn och adress. Jag hoppas så att han åker dit. För utöver att ge sig på min bil har han vid tidigare tillfällen hotat mig. Jävla fräsch gubbe liksom.
Men varför? Snedtändning, alkis med noll impulskontroll, sjuk, agg? :confused:
 
Kuuul, inte :/ för mig hände det medan jag körde bilen så jag vet ju vem som är skyldig. Och han är anmäld och polisen har fått hans namn och adress. Jag hoppas så att han åker dit. För utöver att ge sig på min bil har han vid tidigare tillfällen hotat mig. Jävla fräsch gubbe liksom.

Men fy vad sjukt :eek:
Och obehagligt!

Hoppas han åker dit!
 
:eek:! Men vad är det för ett psycho?! Nån du känner/känt eller bara random obehaglig snubbe som fastnat för att tracka dig?

Det är en granne till stallet där jag har min häst som sedan många år har en konflikt. Man passerar dennes hus på väg till stallet. Jag har stått där ser juli och nästan omedelbart verkade han se ut min bil som offer typ. Jag vet inte om det är för att den är stor och tung? Jag kör aldrig fortare än de tillåtna 30, men enligt honom kör jag i typ 70-80 (det är omöjligt pga hur vägen ser ut mm).

Så häromdagen körde jag lugnt och stilla förbi, han ställer sig i vägen (hänt förut då sparkade han i min bildörr men jag åkte hem och sket i att konfrontera) jag väjer åt vänster och tutar ordentligt samtidigt som jag saktar ner (ren impuls, man saktar ju ner när en människa står mitt i vägen) och då svingar han en Ikeakasse full med ved i min bakdörr och sparkar i min framdörr. Feta bucklor på båda ställena. Framdörren är riktigt förstörd, troligtvis haft skor med stålhätta.

Jag tvärnitar och blir fullt jävla rasande. Kliver ur och vrålar av mina fulla lungors kraft ungefär "vad i helvete håller du på med, vad är ditt jävla problem egentligen?" Och alla svordomar jag kan ungefär. Kan ha kallat honom äckliga lilla fittiga gubb-jävel också, vet att jag var helt skakis av arghet (kanske inget riktigt ord :p) och eh många många mer saker skrek jag.

Han verkade påverkad. Sa återigen åt mig att jag skulle "passa mig jävligt noga annars kommer det hända något". Jag sa att jag kommer polisanmäla detta och även att han hotat mig tidigare. "Gör det din vidriga hora, dra åt helvete" sa han då. I sann trotsig barnslig anda fick han ett "nej dra åt helvete själv" vrålat i sitt ansikte innan jag gick tillbaka till min bil och ringde polisen och försäkringsbolaget.

Så ja, nått är ju fel i huvudet...
 
Ilska är ett bra ord för det där :rage:. Jag hade också blivit skogstokig


Haha ja jag blev helt rasande. Aldrig varit så arg innan. Är ännu argare nu med tanke på vad allt kommer kosta osv. Blir dessutom utan bil i två veckor eftersom det skulle ta ca 7-9 arbetsdagar att åtgärda allt på verkstaden.
 
Har det hänt fler incidenter och folk i stallet vet om dem så kan det ligga honom i fatet. Skriv upp allt du kommer på så småningom, bra när åklagaren kanske förhör dig.
 
Haha ja jag blev helt rasande. Aldrig varit så arg innan. Är ännu argare nu med tanke på vad allt kommer kosta osv. Blir dessutom utan bil i två veckor eftersom det skulle ta ca 7-9 arbetsdagar att åtgärda allt på verkstaden.
Fast kolla - det kan ju hända att du har hyrbil på din bilförsäkring. Det har jag.
Var till stor nytta när motorn rasade på förra finbilen
 
Fast kolla - det kan ju hända att du har hyrbil på din bilförsäkring. Det har jag.
Var till stor nytta när motorn rasade på förra finbilen

Tyvärr inte. Trodde jag hade det iom att jag specifikt bad om det när jag tecknade försäkringen. Har dessutom en helförsäkring a ca 1400/månad. På en inte alls flashig bil, så var helt övertygad att det ingick. Men blir mannen dömd så kunde jag kräva hyrbilskostnaden av honom med. Så vi får se hur jag gör.
 
Tyvärr inte. Trodde jag hade det iom att jag specifikt bad om det när jag tecknade försäkringen. Har dessutom en helförsäkring a ca 1400/månad. På en inte alls flashig bil, så var helt övertygad att det ingick. Men blir mannen dömd så kunde jag kräva hyrbilskostnaden av honom med. Så vi får se hur jag gör.
Stilleståndsförsäkring kostar extra, jag har det på min skrotbil för jag är beroende av den, inte för att den är dyr eller flashig.
 
Stilleståndsförsäkring kostar extra, jag har det på min skrotbil för jag är beroende av den, inte för att den är dyr eller flashig.

Mm hade hyrbils-grej på förra bilen och behövde använda det så bad därför specifikt om det när jag tecknade försäkringen på bilen jag har nu. Men det fick jag ju inte tydligen med i försäkringen, borde läst försäkringsbrevet men det gjorde jag aldrig. Skitsamma två veckors hyrbil är inte världens jättekostnad trots allt.
 
Har det hänt fler incidenter och folk i stallet vet om dem så kan det ligga honom i fatet. Skriv upp allt du kommer på så småningom, bra när åklagaren kanske förhör dig.
Ännu bättre att ringa och lägga till det redan hos polisen. Speciellt om det är fler som kommer fram till att dom vill göra anmälan mot samma person, då kan det klumpas ihop i en enda rättegång och samtliga får höras. Svårare att komma undan då.
 
Finns det inte någon trafikskadefond? Har för mig mamma pratade om att de fick hjälp till självrisk från den när någon repat/skadat deras bil på en parkering. Inga vittnen, ingen lapp. Kanske en anmälan för sakens skull.
 
Smart ska kolla hemförsäkringen. Brottsofferfonden hjälper nog bara om han blir dömd. Och blir han dömd tänker jag begära in pengarna med hjälp av fogden om han inte betalar. Mitt bolag sa att jag kunde få kräva in mina pengar först så kräver de in resterande 20k efter jag fått mina pengar, om han blir dömd alltså.

Jag hoppas också det. Läggs det ner bör det ju gå att överklaga.
Det går väl att stämma honom i civilrätt även om han inte blir åtalad.
 
För många år sedan så fanns det något som kallades försäkringsbolagens försäkringsbolag, minns tyvärr inte vad det hette/heter och inte vet jag om det finns kvar idag. Jag fick min bil påkörd på en p-plats, hela fronten blev intryckt. Tror det var på 1980-talet. Visste inte vem som hade gjort det. Då fick jag ut ersättning från det bolaget, som tydligen var något slags bolag som alla s k vanliga försäkringsbolag avsatte en summa till per år. Kan ju vara värt att kolla om det fortfarande finns.

Om det blir så att du vill stämma motparten, så kolla noga med ditt försäkringsbolag om de täcker upp även om du förlorar annars kan det bli dyrt, mycket dyrare än självrisken.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 716
Senast: kryddelydd
·
Äldre Min bil blev nyligen utsatt för skadegörelse och efter ytterligare en tripp till verkstad visade det sig att skadorna är så omfattande...
Svar
7
· Visningar
949
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp