Skaffa barn som homosexuell.

cambodia

Trådstartare
Okej, trodde typ aldrig att jag skulle starta en tråd här på "Förälder", men here it goes!

Söker erfarenheter från er som själva skaffat barn i ett samkönat förhållande, eller ni som har släktingar eller vänner som gjort det, och vill dela med er av er historia.

Just nu är jag singel (och vill helst inte skaffa barn ensam) men tanken på barn börjar sakta smyga sig fram... dock känns det väldigt svårt och komplicerat.

Kanske inte rätt forum att fråga på, men jag tänkte - varför inte? :)
 
@cambodia

Jag har flera vänner och bekanta som har barn i samkönade förhållanden. Om du pmar kan jag svara på frågor och ev förmedla någon kontakt.
 
Observera att tjejpar numera kan få insemination genom landstinget som ofrivilligt barnlöst par. Prioriteringen av dessa par tycks dock variera. Jag känner ett av de första barnen som blev till på det viset.
 
En vän till mig skaffade barn genom att åka till Danmark och bli inseminerad där. Gick fortare än lanstinget osv här i Sverige. De har idag två otroligt söta döttrar :D
 
Tack för era svar! Vet att alternativet insemination finns, och speciellt då i Danmark. Men jag vet inte om jag verkligen vill vara gravid heller - vilket gör det än mer komplicerat. Har man "tur" vill ens flickvän bli gravid, men det är ju inte säkert ;)
Ska skicka PM till dig @Petruska, vad snällt av dig :)
 
Finns en här på buke som skaffat barn tillsammans med sin fru, hon är i vårförälder 2012 men nu kommer jag inte ihåg namnet:banghead:
 
Surrogatmödraskap omfattas inte av svensk lagstiftning öht.

Oavsett lagligheten och oavsett vad man tycker om det, så kan man väl säga att just surrogatmödraskap känns en smula långsökt när utgångsläget är en eller två kvinnor som vill ha barn. Förutsatt att båda är friska, så har man ju då en eller två egna livmödrar att tillgå. Lesbiska par är nog inte den största kundgruppen i de här sammanhangen.
 
@Petruska
Jag har inga moraliska invändningar mot surrogatmödraskap (sanningen att säga tycker jag att det är en rätt bra grej). Fick bara för mig att jag läst en artikel i en av de där mammatidningarna där det stod att det inte är tillåtet med surrogat i Sverige. Men, jag kan ha fel. Ska se om jag hittar tidningen ifråga.
 
Förstår det också som att det inte är lagligt i Sverige, men är inte heller särskilt påläst så vet inte hur det "funkar" alls egentligen.
För övrigt kan det ju visst vara ett alternativ för ett lesbiskt par om ingen av dem vill vara gravid ;-)
 
Det är inte tillåtet med surrogatmödraskap i Sverige, men förra våren diskuterades det en ev lagändring där man i så fall skulle öppna för möjligheten att låta en närstående fungera som surrogatmamma.
 
Det är inte lagligt i Sverige men det förekommer att svenskar gör det utomlands.

Det går att kringgå det även i Sverige men om det innefattar en läkares medverkan så måste den biten skötas utomlands.
 
För övrigt kan det ju visst vara ett alternativ för ett lesbiskt par om ingen av dem vill vara gravid ;-)
Ja, fast jag tror nog att det är så pass krångligt att få till ett surrogatmödraskap, så om den enda anledningen är att man inte vill vara gravid, så tyder det på att den viljan är väldigt, väldigt viktig för en. Det kan den så klart vara, men men viljan får verkligen vara stark för att surrogatmödraskap ska framstå som det lättare alternativet, tror jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 645
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp