Skaffa första hunden

RebusL

Trådstartare
Jag och min sambo har börjat prata om att skaffa hund. Inte direkt nu, men inom något år. Det vi då tänker på är vilken ras vi ska köpa, vi är nämligen lite olika i val av hund, haha.

Min sambo har växt upp med hundar, rottweiler och labrador för att det är det han är van med, oc har växt upp med. Jag å andra sidan har aldrig haft hund. Jag har däremot varit extremt rädd för hundar väldigt länge, fram tills bara något år sen, även om jag alltid har velat ha en egen hund.
Med andra ord så har jag inte så stor erfarenhet av hundar, och har bara varit nära andras hundar som jag litat på.

Men som sagt, så har vi pratat om olika hundraser. Jag själv känner att jag inte säger nej till att jobba med hunden och träna lite, troligen inte tävla, men lite nosework kanske. Några korta promenader och definitivt en rätt så lång promenad på 1-2h om dagen utöver annan aktivering. Jag har kollat på pudel mest, men tycker också att labradorer och shiba inu är väldigt lockande raser, alla helt olika varandra så klart, haha.

Min pojkvän vill absolut inte ha en pudel, utan känner mer för shiba inu eller labrador.

Men jag tänkte fråga vad ni har för erfarenheter med dessa olika raser, eller om ni har någon annan ras att tipsa om så får ni gärna göra det, :D
 
Jag hade inte valt en shiba. De jag träffat är iof trevliga, men svårmotiverade och med tanke på att du vill träna (och första hunden) tror jag ni får roligare med annan ras.

Hur ser ni på pälsvården hos pudeln? Låter som ett vettigt val.
Vilken storlek vill ni ha på hunden? Är det viktigt att kunna ha den lös?

Generella råd är att kolla upp släktingarna ordentligt, välja en frisk ras, välja baserat på vad ni vill göra med den och inte en för krävande. Registrerade, mentalbeskrivna och hälsokollade föräldrar.
 
Jag hade inte tipsat om shiban för en förstagångsägare, dessutom är den rätt långt ifrån rottis och labbe. Enligt klubben: "Shiba är stolt, självständig och vänlig, men kan ibland vara reserverad mot främlingar. Den är alert och nyfiken och har mycket kvar av sitt ursprungsbeteende. Detta visar sig bland annat i att den är känslig för kroppsspråk. Som ägare kan det därför vara bra att ha grundläggande kunskaper om hundens beteende och språk för att undvika missförstånd." Jag har träffat ett gäng som inte direkt gick att hantera av utomstående sådär plättlätt och då ska man som ägare kunna hantera sådana situationer. Hörde om en domare från rasens hemland som stampade i marken precis bredvid en hund som då stod still och morrade och enligt honom var det då en hund som en shiba ska vara, dvs backar inte. En anekdot men det säger en del om hur de kan/ enligt en del ska, vara. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad innebär showavlad? :) För en som inte är så himla insatt ännu, som sagt xD

Att den inte har behov av jakträning och har mindre motor och energi än en som är jaktavlad. @AraSlei har en jaktlabrador, @hemlig tror jag har en showavlad. Det är helt olika typer av hundar och det låter som ni vill ha en mysig kompis mer än en slimmad apportör. Annars en Golden? @Killaloe har en fin!
 
Jag hade inte valt en shiba. De jag träffat är iof trevliga, men svårmotiverade och med tanke på att du vill träna (och första hunden) tror jag ni får roligare med annan ras.

Hur ser ni på pälsvården hos pudeln? Låter som ett vettigt val.
Vilken storlek vill ni ha på hunden? Är det viktigt att kunna ha den lös?

Generella råd är att kolla upp släktingarna ordentligt, välja en frisk ras, välja baserat på vad ni vill göra med den och inte en för krävande. Registrerade, mentalbeskrivna och hälsokollade föräldrar.
Ja det är en del som har varnat mig för att de är väldigt självständig och inte gör något om den inte känner att den vinner på det, men måste säga att jag finner en viss charm i det, och jag har inget emot att jobba lite hårdare. Har ganska bra tålamod, så tror inte det hade stoppat mig xD Har också pratat med en del som valt shiban som första hund, och det har gått finemang vare sig de haft erfarenhet av hund innan eller inte, men de sa också att man ska vara 100% säker på vad man ger sig in på :) Vi kommer ju inte skaffa hund än, utan vi kommer nog åka till olika kennlar för att få umgås lite med de raser vi kommer välja mellan.

Jag har inget emot pälsvården :P Hade hållit den ganska neutralt klippt, inget såna där lejonklippningar eller vad det heter xD Men min sambo vill verkligen inte ha en pudel, så det lär inte bli en heller, tyvärr :P

Det är inte viktigt att den ska kunna vara lös, sen är det ju klart att det hade varit kul om jag kunde släppa den lös, men det är ingen dealbreaker om det inte passar den rasen att ha den lös lite då och då. Jag vill inte ha större än en mellanhund i alla fall, vi bor i lägenhet och kommer bo i lägenhet ett bra tag skulle jag tro, inom de närmsta fem åren i alla fall, även om vi kanske byter upp oss lite i storleken.

Och ja, jag kollar främst på raser som är friska, vill inte ha någon som har väldigt lätt för många sjukdomar som kommer få den att lida i framtiden :P
 
Jag hade inte tipsat om shiban för en förstagångsägare, dessutom är den rätt långt ifrån rottis och labbe. Enligt klubben: "Shiba är stolt, självständig och vänlig, men kan ibland vara reserverad mot främlingar. Den är alert och nyfiken och har mycket kvar av sitt ursprungsbeteende. Detta visar sig bland annat i att den är känslig för kroppsspråk. Som ägare kan det därför vara bra att ha grundläggande kunskaper om hundens beteende och språk för att undvika missförstånd." Jag har träffat ett gäng som inte direkt gick att hantera av utomstående sådär plättlätt och då ska man som ägare kunna hantera sådana situationer. Hörde om en domare från rasens hemland som stampade i marken precis bredvid en hund som då stod still och morrade och enligt honom var det då en hund som en shiba ska vara, dvs backar inte. En anekdot men det säger en del om hur de kan/ enligt en del ska, vara. :)

Hm okej! Det ska bli intressant att träffa dem, kommer inte att välja bort dem helt förrän jag träffat en shiba själv, eller flera :P Det finns en kennel nära mig som jag ska besöka, som min bror och hans fästmö var på då de också funderar på shiba inu, de tyckte att de var jättetrevliga och alla där var olika, vissa lite reserverade som du nämnde, men de flesta var direkt där och nosade och var nyfikna och mysiga! Men ja, det ska bli intressant och se vad jag själv kommer tycka när jag ser dem! Kanske inte alls är rasen för mig eller honom, vi får se! :D
 
Att den inte har behov av jakträning och har mindre motor och energi än en som är jaktavlad. @AraSlei har en jaktlabrador, @hemlig tror jag har en showavlad. Det är helt olika typer av hundar och det låter som ni vill ha en mysig kompis mer än en slimmad apportör. Annars en Golden? @Killaloe har en fin!

Ja, jag hade ju definitivt valt en showavlad isåfall, istället för en jaktavlad :P Är inte ett dugg intresserad av någon typ av jakt xD Golden retriever? Det är vi inte intresserad av, tyvärr :p Har aldrig fastnat för dem över huvudtaget haha.
 
Som shibägare (och stor entusiast!) tror jag att man bör vara tvärsäker på att det är just en shiba eller i alla fall någon typ av urhund man vill ha, innan man tar hem den. De tenderar ha ett temperament som kan vara svårt att kompromissa med.
Står man i valet och kvalet mellan en rävusling med långfingret upp och en labrador som viftar med svansen och ber om mer, mer, mer tror jag att labradoren är ett säkrare kort.
Det finns jättemånga skittrevliga shibor därute, men man kan också få en modell med en del skärpa och ibland rädsla. Särskilt bland hanhundarna hittar man en del könsaggressivitet också, något att ta i beaktning.
Bra idé att vara ute och hälsa på, självklart!

Jag skulle kunna skriva spaltrader, men det är första arbetsdagen efter semestern och jag orkar inte just ikväll. ^^
 
Som shibägare (och stor entusiast!) tror jag att man bör vara tvärsäker på att det är just en shiba eller i alla fall någon typ av urhund man vill ha, innan man tar hem den.
Står man i valet och kvalet mellan en rävusling med långfingret upp och en labrador som viftar med svansen och ber om mer, mer, mer tror jag att labradoren är ett säkrare kort.
Det finns jättemånga skittrevliga shibor därute, men man kan också få en modell med en del skärpa och ibland rädsla. Särskilt bland hanhundarna hittar man en del könsaggressivitet också, något att ta i beaktning.
Bra idé att vara ute och hälsa på, självklart!

Jag skulle kunna skriva spaltrader, men det är första arbetsdagen efter semestern och jag orkar inte just ikväll. ^^

Tusen tack! :D Roligt att höra från en shiba-ägare själv!
Vi står inte i någon val eller kval ännu, långt ifrån, vi har er bara casually pratat om vilka hundar vi båda tycker om, utan någon tanke på att skaffa någon inom de närmsta 1-2 åren i alla fall, haha, men vi känner att det är bra att börja leka med tanken redan nu, istället för att göra något extremt spontant när det väl är dags :) Men ja, efter vad jag läst så har jag också förstått att man ska vara extremt säker på att det är just den rasen man vill ha, om man väljer en shiba (och många andra raser) :)
 
Hm okej! Det ska bli intressant att träffa dem, kommer inte att välja bort dem helt förrän jag träffat en shiba själv, eller flera :P Det finns en kennel nära mig som jag ska besöka, som min bror och hans fästmö var på då de också funderar på shiba inu, de tyckte att de var jättetrevliga och alla där var olika, vissa lite reserverade som du nämnde, men de flesta var direkt där och nosade och var nyfikna och mysiga! Men ja, det ska bli intressant och se vad jag själv kommer tycka när jag ser dem! Kanske inte alls är rasen för mig eller honom, vi får se! :D

Jag tror inte riktigt att poängen med mitt inlägg gick fram. Det jag tycker att du ska fundera över, som är utan tidigare kunskap om hund och med rejäl hundrädsla i bagaget, är om du fixar att hantera en hund som kanske blir svår att hantera i möten med andra människor tex. Kan du hantera skärpa och rädsla hos hunden (som för många ovana kan se ut som aggressivitet) om det kommer? Jag är väldigt förtjust i spetsar och urhundar men citerar fritt @Sel ovan: man bör vara tvärsäker innan man tar hem en urhund. Gillar man den typen av hund är de fantastiska förstås om man får tag i ett bra exemplar och kan hantera dem. :heart
 
Att den inte har behov av jakträning och har mindre motor och energi än en som är jaktavlad. @AraSlei har en jaktlabrador, @hemlig tror jag har en showavlad. Det är helt olika typer av hundar och det låter som ni vill ha en mysig kompis mer än en slimmad apportör. Annars en Golden? @Killaloe har en fin!
Tack :heart

Jag skulle dock säga att alla retrievrar behöver och bör få apportera - mängden och svårigheten varierar dock väldigt :D men jag märker helt klart att om jag inte tränar apportering med Svansson på typ en vecka utan gör annat, så hittar han på egna saker att apportera (gärna viktiga papper, plånböcker och strumpor). Så även showavlade vill bära grejer :D
 
Tack :heart

Jag skulle dock säga att alla retrievrar behöver och bör få apportera - mängden och svårigheten varierar dock väldigt :D men jag märker helt klart att om jag inte tränar apportering med Svansson på typ en vecka utan gör annat, så hittar han på egna saker att apportera (gärna viktiga papper, plånböcker och strumpor). Så även showavlade vill bära grejer :D

Han är bäst!
 
Skaffar ni shiba så får ni snarare ha inställningen att ni skaffar en envis katt i hundförpackning, än att ni skaffar en hund.

Och som exempel kan nämnas att en vän till mig hade shiba och whippet. Whippet är ju en vinthundsras och vinthundar brukar anses vara just "katt i hundförpackning" och bland det svåraste som finns att träna, även om just whippet är den mest hundiga vinthunden. I min väns lilla hundflock framstod whipparna som otroligt lätta att träna jämfört med shiban.

Å andra sidan vet jag mycket väl själv hur det är att skaffa en självständig hund som första hund, och att skaffa självständig, svårmotiverad hund trots tränings- och tävlingsintresse. Alla mina fyra hundar har varit sådana (saluki, väldigt vinthundiga vinthundar). På pappret finns det utan tvekan raser som skulle passa mig bättre, men jag älskar mina salukis. Hur de är i vardagen jämfört med andra hundar, utanför träningen, gör att jag får svårt att se mig med någon annan ras.

Men vad tänker ni att ni vill göra med hunden? Hur ska hundens dagar se ut? Är det bara du som ska hålla på med den eller är sambon delaktig och vill träna något? Föredrar ni hundar som är glada och säger "Ok matte!" till att gå ut i alla väder och testa allt möjligt eller har någon annan inställning? Hur vill ni att hunden ska bete sig mot människor som inte är den del av familjen?
 
En showavlad labbe låter väl som en toppenhund för er tycker jag :) Men det är nog bra att tänka er även lite vardagsapportering för att få en nöjd hund.
Jag har en jaktavlad labrador av ferrarimodell och han måste få jobba ordentligt (och apportera!) för att må bra :)
Går till vardags under namnet "Stampe" eftersom han ofta står på stället och trampar av iver att få göra saker :p
 
Här finns som @Hyacinth minns en labbe från rena showlinjer. Hänger gärna med på allt, gillar att träna det mesta men kräver inget utan är nöjd även med promenader.
Tror definitivt det skulle vara en ras för er.
Bara man inte göder dom till utställningstunnor så orkar de massor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 070
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 919
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 329
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp